5.1 system - tips och råd

Permalänk
Medlem

5.1 system - tips och råd

Hej alla Sweclockare
som rubriken lyder söker jag tips, råd och generell info angående 5.1 ljudsystem.
ska inom kort tid flytta ned till källaren och känner att jag måste ta tillfället i akt och köpa på mig en schyst ljudanläggning.
ligger på en stadig gymnasie budget och det jag känner att jag vill lägga ut på ett system är cirka 6000kr.
Är helt grön när det kommer till ljud och behöver därför en hel del tips/länkar till bra system.
Har en polare som sitter med ett Logitech z-5500 system, kollat lite på ett z-906 men tänkte att det borde finnas mer(bättre?) alternativ på marknaden.
Vill inte ha några enorma golvhögtalare utan allt borde vara inom rimliga mått, jobbigt att flytta omkring på större grejer.
Dessutom så är "tv-rummet" inte så stort och ett par enorma högtalare skulle bara bli begränsade. Även intresserad av förslag på 2.1 om man får mer "bang for the buck" med ett sådant system (även 2.0 är av intresse)

Kommer huvudsakligen använda högtalarna till att lyssna på musik, kolla film och spela xbox med.

Tacksam för svar

//RsQ

edit: ursäkta om jag skriver lite osammanhängande, skrev/skriver mellan studierna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

tack för tipset.
verkade väldigt intressant och jag gillar idén att börja smått, känna efter vad man är ute efter och sedan komplettera utrustningen i framtiden.
bara en snabb fråga: Är detta kit bra http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare/hogtalarpaket/5.... eller är det bättre prestanda på de du länkade? och behövs en bas i ett relativ litet rum? (inte jättelitet, men storleken under ett normalt vardagsrum). man vill ju uppleva känslan i filmen/spelet

Permalänk
Medlem

Det paketet du länkade är ju i utan Reciver. Svårt att få in en hyfsad för pengen upp till 6k. Man annars är det trevliga högtalare. Gällade subbas är det alltid trevligt, särskilt i filmer och spel. Ger lite extra knuff om man inte ha större frontar som klarar leverera denna. 8-10" är faktiskt ganska lagom för en bas i rätt typ av låda.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Fynda.se har riktigt braprodukter i den prisklassen. Det är ju inga superaudiofilsaker men helt klart vettiga prylar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Det paketet du länkade är ju i utan Reciver. Svårt att få in en hyfsad för pengen upp till 6k. Man annars är det trevliga högtalare. Gällade subbas är det alltid trevligt, särskilt i filmer och spel. Ger lite extra knuff om man inte ha större frontar som klarar leverera denna. 8-10" är faktiskt ganska lagom för en bas i rätt typ av låda.

okej, insåg att det inte var med någon reciver. känns bättre att lägga pengar på en schyst reciver och sedan ett par högtalare i hyfsad kvalité än att köpa 5 högtalare direkt och en budget reciver.

Kollade runt lite i förrådet och har en bas + center högtalare som jag kanske kan få ärva av farsan.
vet inte om de är bra:
bas (samma sak som sub?, annars så tror jag det är en sub) - Audio Pro "ace bass", något...
center - Audio Pro Basiq c100

Blir det bra ljudbild med en center, två frontare och en bas?
själv tycker jag att det låter som att allt man förlorar är "surround"
och skillnaden med 2.0 är att det blir er tryck...

Permalänk
Medlem

Kolla bara så det är en aktiv bas, dvs inbyggd förstärkare. Annars måste du ha något som driver denna.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com