Zalman CNPS12X väger 1 kg med tre fläktar och sex värmeledningsrör

Permalänk

Stackars PCB...
Kommer nog knäckas ett par moderkort när folk ska iväg på lan med denna kylare!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tehlily:

Fel fel fel. 4,8 m2 =480 dm2, som tidigare skrivits.

En kvadratmeter = 100 kvadratdecimeter, eftersom en kvadratmeter = 10 x 10 dm = 100 dm2.

Japp helt rätt. Vet inte hur ja tänkte. bak och framlänge?=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Stackars PCB...
Kommer nog knäckas ett par moderkort när folk ska iväg på lan med denna kylare!

Ligger nog en del i det. Man kanske kan hänga upp den i vajrar (alternativt snören) på nåt sätt för att avlasta lite tyngd?

Ser fram emot recensioner!

Permalänk

Fet kylare.. ser läcker ut dessutom.. Ganska bra belastning för moderkortet däremot?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Snygg var den, och den kyler säkert bra, men jag föredrar att komma till ett lan med ett moderkort och inte två halva

Permalänk
Skrivet av Dikth:

Ligger nog en del i det. Man kanske kan hänga upp den i vajrar (alternativt snören) på nåt sätt för att avlasta lite tyngd?

Ser fram emot recensioner!

Funkar säker jättebra

Men frågan är hur seriösa och moddvilliga folk är. Att nita fast hållare i chassit för kylaren är ingen dum ide, men folk måste göra det också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Nej fyfan, förstår inte varför folk vill ha dessa groteska metallklumpar när det finns en helt del schyssta slutna vattenkylningspaket att välja på.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Moderator
Testpilot

That's a huge fucking bitch!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Såg den här på youtube för ett tag sedan! Har för mig att TinyTomLogan la upp en video för ett tag sen.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Ser ut som en riktig dammfälla.

Permalänk
Medlem

Hmm och jag som var rädd att Tuniq Tower 120 skulle knäcka moderkortet xD

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

alla tower blev liggande desktop med denna fläkt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Är det bara jag eller sitter fläktarna inte lite tokigt?

Verkar som om blåser mot varandra?
Vore inte det bästa om alla blåste åt samma hål så att man fick ut varmluften ur lådan?
Nu kommer ju luften krocka i mitten.

Om man tittar på bild 3 tycker jag att alla fläktarna sitter monterade för att flytta luft åt samma håll (vänster i det här fallet).

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk

Vill gärna se prestanda test utav denna först

Sen bara köpa 19" rackchassi så behöver man inte oroasig så väl om de väger 10Kg

Har redan något stort as med 3 st 120mm fläktar låter inte så mycket. mer hårddiskarna som brummar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coldfire2143:

Den där var riktigt snygg!

Agree.:) Men - trots att det har förklarats längre upp i tråden - jag är ändå rädd för vikten och att mitt moderkort *skulle kunna* knäckas om man har otur.:/xD

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136857:

Kopparpriset är skyhögt, sen så byggs de i detta utformande nuförtiden för att överföringen till rören ska bli så bra som möjligt (antar jag mest då det inte är priseffektivt att tillverka block+rör i ett stycke.) Finns kort och gott alltid en extremt liten glipa mellan cpu-kylarblock och kylarblock-rör. Intresserad av att se en kylare med fyrkantiga rör i botten.

Priset för koppar ligger idag på mellan 30 och 50 svenska kronor per kilogram.
Priset för aluminium ligger på 10-20kr.
Koppar är kort och gott dubbelt så dyrt som aluminium.
Kan tänka mig att det betyder ganska mycket för en tillverkare, men sen kan man ju
fråga sig hur mycket av konsumentpriset som består av materialkostnad.

Tyvärr är aluminium också endast hälften så bra på att leda värme som koppar.
Så jag vill ju tro att en kylare helt i koppar, kan kyla en cpu lite bättre än motsvarande i alu.

Kylaren i artikeln är onödigt fet enligt min mening (inte för att vara negativ), att ha mer än
en fläkt ökar inte nödvändigtvis kyleffekten enligt mina erfarenheter.
Ser onekligen ut som att fläktarna dessutom blåser åt samma håll... då skulle man istället
stoppat kylaren i ett rör, och bildat en "lufttunnel" och nöjt sig med en fläkt, och förmodligen
fått högre verkningsgrad.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Grymt snygg, så ska en eftermarknadskylare se ut. Hoppas den presterar bra och lanseras med ett rimligt pris, då kan det bli en utmärkt ersättare till min be quiet! DarkRock Pro C1.

Permalänk

1Kg är väl inte så märkvärdigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Priset för koppar ligger idag på mellan 30 och 50 svenska kronor per kilogram.
Priset för aluminium ligger på 10-20kr.
Koppar är kort och gott dubbelt så dyrt som aluminium.
Kan tänka mig att det betyder ganska mycket för en tillverkare, men sen kan man ju
fråga sig hur mycket av konsumentpriset som består av materialkostnad.

Tyvärr är aluminium också endast hälften så bra på att leda värme som koppar.
Så jag vill ju tro att en kylare helt i koppar, kan kyla en cpu lite bättre än motsvarande i alu.

Kylaren i artikeln är onödigt fet enligt min mening (inte för att vara negativ), att ha mer än
en fläkt ökar inte nödvändigtvis kyleffekten enligt mina erfarenheter.
Ser onekligen ut som att fläktarna dessutom blåser åt samma håll... då skulle man istället
stoppat kylaren i ett rör, och bildat en "lufttunnel" och nöjt sig med en fläkt, och förmodligen
fått högre verkningsgrad.

Var det inte Thermalright som hade tillverkat sin Ultra 120 helt i koppar? Den vägde väl strax över 2kg tror jag och var mycket dyrare än aluminiumvarianten, men presterade inte bättre för det. Flaskhalsen brukar sitta i värmeöverföringen, alltså från CPU:n till flänsarna. Heatpipsen är väl dock fortfarande koppar skulle jag tro, men eloxerad. Antagligen mest för utseendets skull.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

jag är skeptisk till denna typ av botten på kylaren
man hör ju om folk som planar av både processor och kylarblocken för att få en så stor anläggningsyta som möjligt
själv så har jag dragit av min processor och kylblock med fint vattenslip papper

och när man börjar plana processorn så blir man förvånad över hur ojämn den är
först så ser man hur det endast tar i de fyra hörnen och efter en stunds slipande så ser man att det börjar ta lite i mitten
sedan kommer det fram koppar i hörnen och mitten och man får slipa bra mycket för att få sandpappret att nå hela den kuperade ytan på processorn

ett tipps för den som vill testa är att blöta ner en glasskiva och lägga vattenslip pappret på ... det suger fast mot glaset då
och sedan för man processorn med stadig hand i en 8 rörelse
byt gärna tag om processorn och rotera den en kvarts varv med jämna mellanrum så att du inte slipar den mer på ena kanten (hoppas ni förstår hur jag menar)
sen så behöver man ju inte vräka på vatten

så med tanke på hur knöglig ytan är på en processor så är jag skeptisk till en icke plan yta som kylblock

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

http://www.youtube.com/watch?v=fsm-ti-fNMg&t=3m31s
För dom som vill se den "i drift"

EDIT: Hmm... Kan nog konkurrera mot D14... Men inte på ljudnivå fronten, alltid tyckt Zalman fläktarna låtit på tok för mycket, även på låga varv.

Den ser faktiskt riktigt fet ut. Blåa leds är snyggare än alla andra färger som bara blir för mycket disco.

Skrivet av lille7:

Står en varning i manualen till min CNPS9900 att man inte ska transportera datorn med kylaren monterad :P. Tror dock inte att det är någon fara egentligen.

Det är bara att lägga burken med moderkortet ner, var på många LAN med min CNPS9700

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Jag började med Zalman kylare när jag började med datorbygge, och har alltid varit svag för Zalman.
Det är klart att fläktarna drar åt samma håll, något annat skulle bara vara fail!
Typ Push and pull/pull rätta mig om jag har fel!!
Sen ni som skriker "o My God, One Kilo" its gone knäcka mitt moderkort!!
Kylare som väger 1Kilo har funnits länge, har ni levt i en grotta eller?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag började med Zalman kylare när jag började med datorbygge, och har alltid varit svag för Zalman.
Det är klart att fläktarna drar åt samma håll, något annat skulle bara vara fail!
Typ Push and pull/pull rätta mig om jag har fel!!
Sen ni som skriker "o My God, One Kilo" its gone knäcka mitt moderkort!!
Kylare som väger 1Kilo har funnits länge, har ni levt i en grotta eller?

Har suttit och tänkt på tre-fläktars-systemet nu. Kan nån förklara hur det påverkar luftflödet?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Äe. Det där lät orimligt. Var tvungen att räkna lite på det.

4,8 m² = 480dm²
Enligt vad jag ser på bilderna sitter det 57 plattor på var sida vilket ger 114 plattor.

480/114 ger att varje platta skulle vara över 4dm² stor på ena sidan i snitt. Inte en chans på jorden att de är så stora, haha.

Säg att de tagit med ytan av heatpipes också.
Antagande att varhe heatpipe är 380mm långt och 7mm i diameter.
Det ger 5 dm² för heatpipes.
480 dm² - 5 dm²... Gör nästan ingen skillnad.

Ett rimligare antagande är väl att de kanske är max 1 kvadratdecimeter per platta (själv tror jag det är ännu mindre ~0,5-0,7dm²). Alltså en fjärdedel av den siffra jag kom fram till. Det skulle innebära att ytan på flänsarna skulle vara närmre 2,4m² eller ta upp närmre 1,2m² om man lade ut dem på golvet.

De räknar väl med båda sidorna av plattorna, så det blir 480/228 vilket blir ca 2 dm^2 per sida vilket inte är helt orimligt då areor brukar se mindre ut än vad de är.

Säg till om jag tänker helt galet för jag har tendensen att göra det ibland.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Edit: hade råkade skriva om 10 varianten. Men gör det enkelt för er och lägg till ca 20%
7900 cm2... 0,79m2... +20% eller nåt?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OrbitJ0k3r:

1Kg är väl inte så märkvärdigt?

Håller med. Moderkort tål väldigt mycket...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fan att den inte fanns när jag köpte mina nya delar. -.-

Hade lätt tagit denna istället för Antec 920 H2O som jag har nu då den hade varit BETYDLIGT mycke snyggare tillsammans med moderkortet och förmodligen kylt lika bra.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Var det inte Thermalright som hade tillverkat sin Ultra 120 helt i koppar? Den vägde väl strax över 2kg tror jag och var mycket dyrare än aluminiumvarianten, men presterade inte bättre för det. Flaskhalsen brukar sitta i värmeöverföringen, alltså från CPU:n till flänsarna. Heatpipsen är väl dock fortfarande koppar skulle jag tro, men eloxerad. Antagligen mest för utseendets skull.

Ja men ibland har dem designat "plattan" i olika lager, där rören inte ligger direkt an mot
cpun, lite trist, håller med dig, tror att mycket går förlorat där.
Tror även att helt solida kopparstänger skulle leda värmen bättre än pipes med gas/vätska i.
Och dyrare var den väl just bara för att den va "annorlunda" och stack ut ur mängden, skulle jag tro..?
Rent materialmässigt kan det inte varit någon större prisskillnad.

Nu är jag varken forskare eller ingenjör, men jag upplever det som att man tillverkar kylare
efter vad konsumenterna vill att det ska likna, istället för att fokusera på effektivitet.
Tre fläktar är ju ett typexempelm, och jag blir lika besviken när kylare efter kylare
kommer ut på marknaden för att vara så häftiga som möjligt =(

Ta tex CNPS12X, plocka bort fläkten i mitten, fyll upp utrymmet med flänsar, plocka även
bort hörnfläktarna och fyll upp med flänsar.
"Kapsla" in hela kylaren i ett "rör" typ, och sätt en fläkt i ena ändan att suga luft genom
kylaren, och jag kan beta min dator på att det blivit stor märkbar skillnad.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Stackars PCB...
Kommer nog knäckas ett par moderkort när folk ska iväg på lan med denna kylare!

Haha...du tror alltså seriös att du skulle få knäckt ett moderkort med endast 1kg kylare? tillåt mej att små le

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jhuyt:

De räknar väl med båda sidorna av plattorna, så det blir 480/228 vilket blir ca 2 dm^2 per sida vilket inte är helt orimligt då areor brukar se mindre ut än vad de är.

Säg till om jag tänker helt galet för jag har tendensen att göra det ibland.

Som jag skrev i förra inlägget efter det du citerade så har jag redan tagit hänsyn till detta. Blir alltså 4 dm² med detta i åtanke.

siffran 4,8m² är ju redan halverad. I nyheten handlar det inte om denna siffra utan om 9,6m²

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled