Ace of Sweden släpper nätaggregat från FSP

Permalänk
Medlem
Skrivet av melvins:

you can't polish a turd.

Tänkte precis länka till samma sak!

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

"230V Internal - lists power supplies certified for redundant, data center applications."
Alltså inte nätagg till vanliga hemma datorer, utan endast server nätagg..
115V är det ända som gäller för desktops om det ska bli ett 80+ certifikat.

Det finns inte många aggregat som inte kan köras på både 115V och 230V, antingen via manuell eller automatisk omkopplare. Så det är intedärför aggregatet är 80+ certifierat. Med stor sannolikhet beror det istället på att de tagit FSP 400-60APN (80+ bronze) och märkt om det till 460W. Vid högre effektuttag (100% och 460W) klarar inte det aggregatet (FSP 400-60APN) 80+, men nästan, därav märkningen. Har skett förut med andra OEM resp. märken.

Skrivet av richie.f:

de har ju en flik på sin sida för 230v och en för 115v, innebär inte det testade agg för de olika spänningarna? hursomhelst anser jag det vara dumsnålt att inte köpa ett agg som har 80+ certifiering, då vet du att det inte är glädjesiffor på specen, och ett sådant kan du ju få för inte många kronor extra

Nja, 80+ säger inte så mycket om komponentkvaliteten egentligen, du kan använda hyfsat billiga komponenter och komma rätt högt. Har du hyfsade komponenter, och bygger på samma sätt som en bra plattform kan du komma högt i verkningsgrad, men livslängden behöver inte vara bra för det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

KABOOM!!!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Jag föreslår att de skickar ett exemplar till sweclockers testlabb och jag inte ska misstänka dem för att beställa snikaggregat från FSP.
T.ex. genom att plocka bort säkringen.

Permalänk
Medlem

Ace Of Sweden väcker inget habegär direkt, men vi får väl hoppas att dessa FSP-agg inte börjar brinna iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Luurendrejeri? Hur? Ingen som påstått att det är 80+certat.
Man får nämna att nätagget kommer upp i 80% verkningsgrad om det nu gör det.

För övrigt tycker jag det är en hel del barnsligt gnäll i tråden. Sweclockers-mobben har dragit igång igen... Allt med ACE måste inte vara skit bara för att en serie nätagg från företaget varit undermålig. Lite kritiskt tänkande istället för gruppzombietänkandet hade varit klädsamt.

Jag förstår däremot skaran som frågar sig varför man idag skulle släppa nätagg som inte är 80+certade. Men vafan, finns det köpare av dessa nätagg så är det väl inte orimligt från företagens sida att förse marknaden med produkter för denna efterfrågan. Skulle dock själv inte skaffa ett nätagg utan 80+ bronze minst och har suttit med ett sådant i över 4 år nu.

Tänk till lite nu, det är inte utan orsak som flera anser att ace inte är trovärdiga. De har ljugit förut och nu släpper de ett icke certifierat nätagg där de lovar guld och gröna skogar. De hoppas på att lura folk igen med kass kvalitet och hög egen marginal.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Som många andra dissar jag ACE, barnsligt eller inte. Jag tycker helt enkelt att dom uppförde sig så fult att dom verkligen inte förtjänar mina pengar, och försöker varna för dom när jag kan. Jag struntar i om dom gör andra produkter där man faktiskt får vad man betalar för.

Skrivet av Johan12:

de e ju bara dumsnålt o inte lägga till 100kr o få ett corsair cx 430w nätagg

Njae, det är ju inte nåt jag skulle lägga mina pengar på då det inte är nåt höjdaragg och har för högt pris för sin prestanda, mycket genom att det står Corsair på det. Bättre då att lägga pengarna på ett FSP agg från FSP.

Skrivet av Andyah:

alltså tänk endå att det är fsp som bygger dom nu..dom får höra från ACE tex..vi vill ha ett agg som inte brinner upp och ligger precis vid 80% verkningsgrad för att hålla kostnaderna nere...då tar ju fsp o stoppar i bra saker som ska klara av det dom fått i beställning. så om nu agget skulle brinna då är det ju inte ACE fel utan fsp som slarvat med komponeterna.

innan var det väl ace själva som byggde aggen?

Nej, det finns inte så överdrivet många företag som bygger egna nätagg. En del aktörer beställer väl typ ur en katalog som OEMer har (FSP, CWT, Seasonic t.ex.) där dom har ett antal agg som dom bygger. Sen så finns det dom väljer en färdig plattform som grund men gör lite ändringar. Och sen finns det väl dom som har utvecklat agget från grunden och beställer det från OEM enligt sina egna ritningar och på så vis kan styra mer hur deras nätagg skall prestera och även möjlighet till att vara ensamma på marknaden. Eller det är iaf så jag har fattat det när det kommer till nätaggregatsmarknanden.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Tänk till lite nu, det är inte utan orsak som flera anser att ace inte är trovärdiga. De har ljugit förut och nu släpper de ett icke certifierat nätagg där de lovar guld och gröna skogar. De hoppas på att lura folk igen med kass kvalitet och hög egen marginal.

Berätta gärna var den höga marginalen, på ett nätagg som kostar 299:- för slutkund, är.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Om man kan få ett 80+ Brons agg på 400W från FSP för 250-350 kr så inte tusan köper man ett som de står Ace of Sweden på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Here we go again.

Kan inget annat än instämma

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Smart av ace, verkligen smart.. klart ace är medvetna om att aget kommer att granskas...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad jag ska säga, bara det att det sitter djupt in i benmärgen det dära swec testet med ace. Kommar aldrig rekomendera ett ace agg till nån oavsett hur mkt bättre dom har blivit. Aldrig någonsin!

Permalänk
Medlem

Iofs. skriver dom t.om. själv att det vänder sig till standard knoll & tott & inte till gamern/extremanvändaren.

Citat:

Nätdelen följer den senaste standarden ATX2.3 och har en effekt på 460W, vilket täcker de flesta hem- och kontorsanvändares strömförsörjningsbehov.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är nog inte något större fel på detta aggregat även om det är något som få här på forumet skulle köpa. FSP gör en hel del bra produkter - visserligen är detta aggregat en något äldre modell, men det lär nog visa sig vara mycket bättre än det förra skärpet. Problemet är nog inte tekniken denna gången, produkten är nog vettig i pris och prestanda, men trovärdigheten är helt borta för ACE. Varför skulle man köpa något ifrån en "tillverkare" som har ljugit så illa förra gången och dessutom inte tog på sig ansvaret?

Alla produkter och alla tillverkare kan misslyckas, men de som inte hanterar misslyckande trovärdigt, ärligt och effektivt vill inte jag göra affärer med eftersom det troligen kommer bli samma visa igen om något nytt går snett.

Permalänk
Medlem

Trots denna vändning till det bättre kommer jag aldrig köpa en nätdel med Ace of Swedens logga på.
Det är helt enkelt en principsak. Då kan man lika gärna köpa en vanlig FSP-nätdel till samma pris. Fånigt.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Ingenstans lovar dom något som inte stämmer än så länge gällande det nya nätagget.
Huruvida de lovar guld och gröna skogar är subjektivt. De lovar dock ingenting orimligt än så länge va?
Alltså har de inte klämt ur sig några lögner som är verifierbara än så länge. Sitt ner i båten...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det är kanske lätt att nämna uttrycket "snålheten bedrar visheten" när jag själv har en Corsair 1200AX i burken min men jag lyckönskar alla modiga som vågar ta steget och ge AceofSweden's nätagg en andra chans. Jag hoppas verkligen för eran skull att det inte blir en repris av tidigare elände.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Mycke fjortisgnäll i tråden.

Försök fatta att FSP tillverkar aggen - inte Ace. Varför skulle FSP förstöra sitt varumärke genom att tillverka skitagg?

Permalänk
Medlem

intel & appel gör ju bort sig och folk fortsätter att handla av dom.
Stämmningar, mutor, tvivelaktiga försäljnings metoder, trasiga sataportar mm.
Vad är det för skillnad egentligen.

Jag köper alldrig ace, intel eller appel

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att det finns plats för dessa nätdelar i våra butiker. FSPs egna utbud känns lite litet, men de har ett gott rykte. Ace är tvärtom med ett stort utbid och dåligt rykte, detta kan bli en bra fusion tror jag.

My $0.05.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Smart av ace, verkligen smart.. klart ace är medvetna om att aget kommer att granskas...

Du har helt rätt! Tänkte inte först på det listiga i det hela. Alla kommer att testa det. SweClo, NH, Dator press mm. Och fm kommer de att klara av testerna. Sen följer man upp med 2-3 modeller till som också klara alla tester. Och sakta men säkert kommer ryktet att åter upprättas. Sedan tar man bort FSP märkningen men behåller aggen från FSP. Sen om sisådär 3-5 år när mycket är glömt och alla tror att ACE säljer privärda agg så är det dags att börja med de billiga skräpet igen!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att lära av Fractal Design när det gäller kundtjänst?
Byta namn och satsa på kvalité, istället för att vara arroganta och försöka fortsätta med ett dött namn.
Fast i dessa prisklasser (500-) handlar väl ingen från sweclockers iallafall, så denna diskution blir iallafall döfödd

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Fråga om de vill skicka ett testexemplar! Jag förstår om de nekar, med tanke på vad som hände efter förra testet.

Risken är att de skickar special versioner som är bättre än de som säljs. Jag misstänker att bla Hiper gjorde så innan vi upptäckte att något inte stod rätt till.

Permalänk
Skrivet av Hamzta:

Deras nätagg kanske inte är något. Men att skippa hela sortimentet pga det är ju bara idiotiskt.

ACE Edge 3200 musen är faktiskt väldigt bra, och har en recension här på Swec. Keramik-fötter är nåt andra bör använda, slits inte öht.
Sedan har de ett par hyffsade chassin.

ja men köper man ACE är chansen stor att man får skitgrejer.
har ett tangentbord här som muskulan pajade på efter en månad och det är jag inte ensam om. (ace c5)

aldrig mer ACE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Försök fatta att FSP tillverkar aggen - inte Ace. Varför skulle FSP förstöra sitt varumärke genom att tillverka skitagg?

Efter Ace of swedens specifikationer ja. Om det visar sig att nätaggen håller samma "klass" som Ace of Swedens förra skitnätagg så kommer antagligen FSP bara påpeka att de byggt ett nätagg efter just AoS specifikationer..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Så länge det finns snåla/okunniga människor kommer ACE finnas kvar.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av jookeer:

Det gör de redan åt åtskilliga OEM-märken, bland annat Fujitsu. FSP tillverkar inte självförstörande nätagg och vad de tillverkar under eget namn håller i alla fall acceptabel entusiaststandard. Vissa av deras rebrandade agg är helt underbara. Annat, typ just Fujitsuaggen, är billigt skit. Vad som däremot inte lär upprepa sig är att man bygger agg som inte ens uppfyller elsäkerhetsstandard.

Skrivet av Elsäkerhetsverket:

Försäljningsförbud nr 10EV3955
Beslutat den 2011-01-28
Fabrikat/Varumärke: ACE
Modell: Raw Deal
Tillverkare: ACE
Importör: SLC Skandinavien AB

Nätdelen har interna ledningar, nätledningar och skyddsjord, som är direkt lödda utan någon annan förankring. Om nätledningarna lossnar kan höljet, eller till nätdelen inkopplade produkter som moderkort, bli spänningsförande. Om skyddjordsledningen lossnar finns det risk att jordskyddet helt försvinner.

Nätdelen har också för korta isolationsavstånd internt, bristfällig avstörning, bristfällig avsäkring och saknar EG-försäkran.

Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Same shit... *hark* same name !? Different shit inside ! Ace of .... shit ?

Permalänk

Lite tragiskt att folk försvarar Ace. Ni tror väl också på att om ert hus blir byggt på målad frigolitgrund och med oskruvade väggar som kan blåsa iväg så var det ett misstag "alla kan göra fel" som "snickaren" sa i Byggfuskarna.
Det var ju medvetet fusk/falsk marknadsföring (är inte det straffbart?) . Man ska inte lita på sånt man kan köpa på Ö&B att det håller. Ibland håller det ett år ibland en dag, förr eller senare så pajjar det.
Dock så har mitt FSP agg hållit i 10år och här snackar vi 10000-tals drifttimmar. Har börjat coilwhina för ett litet tag sedan dock.
Men! man sponsrar inte rötägg med pengar. Dem ville ju inte ens kommentera när Sweclockers avslöjade ace aggen.
Dessutom handlar detta om ström inget man fuskar med utan ett hårt slag på pungen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Lite tragiskt att folk försvarar Ace. Ni tror väl också på att om ert hus blir byggt på målad frigolitgrund och med oskruvade väggar som kan blåsa iväg så var det ett misstag "alla kan göra fel" som "snickaren" sa i Byggfuskarna.
Det var ju medvetet fusk/falsk marknadsföring (är inte det straffbart?) . Man ska inte lita på sånt man kan köpa på Ö&B att det håller. Ibland håller det ett år ibland en dag, förr eller senare så pajjar det.
Dock så har mitt FSP agg hållit i 10år och här snackar vi 10000-tals drifttimmar. Har börjat coilwhina för ett litet tag sedan dock.
Men! man sponsrar inte rötägg med pengar. Dem ville ju inte ens kommentera när Sweclockers avslöjade ace aggen.
Dessutom handlar detta om ström inget man fuskar med utan ett hårt slag på pungen!

Intressant, du måste svälta med tanke på att vad jag vet så fuskar eller missköter sig alla butiker mer eller mindre som säljer mat & såna butiker/tillverkare vill vi inte stödja för någon som begått ett misstag oavsett om det är MEDVETET eller omedvetet är nämligen helt okapabla till att bättra sig?

Jag försvarar inte ACE när det kommer till nätaggen som var felspecade förmodligen medvetet när det komer til agget som var rent undermåligt kan man diskutera om ens ACE var medvetna om det däremot borde dom förstå att om man pressa priset så går det ut över något, men att om dom nu släpper ett agg igen & tror att ingen kommer att granska det så är dom dumma & av någon anledning så tror jag att dom försöker bättra sig även om ordet bättra har olika innebörd för mig än vad det har för ACE...Sen kan man även undra över om FSP verkligen vill stoltsera med sitt namn på en produkt som inte håller måttet eller är rent ut sagt helt undermålig? Jag säger som en antagonist myntade -> Time will tell...

Visa signatur