BSOD och STOP: 0x0000007F problem på nybyggd dator

Permalänk

BSOD och STOP: 0x0000007F problem på nybyggd dator

Hej!

Min dator tuffar på rätt bra men ibland, helt slumpmässigt (ofta gör jag något t.ex. spelar, chattar eller skriver i Word), får datorn en BSOD med felet "STOP: 0x0000007F". Jag har kikat på internet och där står det att det ofta är CPU, RAM eller moderkortet som failar... men jag tycks inte hitta felet. CPU:n är inte överklockad. RAM minnena verkar inte ha ngt problem och i BIOS ser jag inget skumt.

Min dator ser ut som följande:
PSU: XFX XXX 650w
CPU: 2500k @ 3.3GHz (oklockad)
Moderkort: Asus Z68P8-V
RAM: 8GB Vengeance Low Profile 1600MHz
Hårddisk: m4 Crucial 64GB och 1TB WD Black

Temps:
CPU i idle ~34-38*C, i stress ~44-48*C.

Hjälp! =(

Permalänk
Medlem

kolla att timings och vdram är rätt i bios

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem när jag köpte min nya dator (se spec där nere). För mig var problemet vilken SATA port jag hade kopplat SSD:n till. Vet inte vad du har för SATA portar på ditt moderkort men jag har Marvell och Intel SATA portar. Jag fick BSOD någon gång i veckan när jag gjorde random grejer, spelade, surfade osv, och det som hjälpte mig var att skifta från Marvell till Intels SATA portar. Har inte bluescreenat på ett bra tag nu...

Visa signatur

Intel i5 2500K l Corsair H80 l Asus P8P67 Pro l GeForce GTX 560 Ti OC 1GB l Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance l Corsair SSD Force GT 120GB l Western Digital Caviar 2TB l Corsair HX 850W l Samsung SH-S222AB l NZXT H2 l Windows 7 64-bit

Permalänk
Skrivet av w00kiE:

Har haft samma problem när jag köpte min nya dator (se spec där nere). För mig var problemet vilken SATA port jag hade kopplat SSD:n till. Vet inte vad du har för SATA portar på ditt moderkort men jag har Marvell och Intel SATA portar. Jag fick BSOD någon gång i veckan när jag gjorde random grejer, spelade, surfade osv, och det som hjälpte mig var att skifta från Marvell till Intels SATA portar. Har inte bluescreenat på ett bra tag nu...

Hm låter troligt!

Enligt:
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PRO/...

har jag bara Marvell sataportar?! :<
Hur gör jag då?

Permalänk
Medlem

nä enligt den där så har du ju 2 gråa uttag som inte är marvell

Citat:

Intel® Z68 chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray

marvell ska vara navy blue till färgen enligt sidan

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattleboe:

Hm låter troligt!

Enligt:
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PRO/...

har jag bara Marvell sataportar?! :<
Hur gör jag då?

Enligt specifikationerna du länkat till står det ju så här:

Intel® Z68 chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Support Intel® Smart Response Technology
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *2
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue
JMicron® JMB362 controller : *2
1 x eSATA 3Gb/s port(s), red

De översta tre raderna säger vilka SATA portar som är Intel. Ser likadant ut på mitt moderkort, så om du tittar på moderkortet så är de mörkblåa SATA portarna Marvell, de vita/gråa Intel 6Gb/s och de ljusblåa Intel 3 Gb/s.

Misstänker att du bara kopplade in dina hårddiskar på de översta SATA portarna i början, precis som jag gjorde?? Isf har du kopplat hårddiskarna till Marvell vilket inte är bra. Testa att koppla hårddiskarna till de vita/gråa SATA portarna o se om problemet upphör.

Visa signatur

Intel i5 2500K l Corsair H80 l Asus P8P67 Pro l GeForce GTX 560 Ti OC 1GB l Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance l Corsair SSD Force GT 120GB l Western Digital Caviar 2TB l Corsair HX 850W l Samsung SH-S222AB l NZXT H2 l Windows 7 64-bit

Permalänk

jag har kopplat SSD:n i dom gråa (dom enda sataIII portarna) men får fortfarande BSOD ibland.
igår hade jag dator på hela kvällen utan att få en BSOD men nu imorse fick jag det endast efter att ha suttit i mIRC ca 2h.

Skrivet av bosteed:

kolla att timings och vdram är rätt i bios

hur gör jag det?

Permalänk
Medlem

kolla att du har senaste biosen installerad http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V/#do...

Ta reda på vilka timings och vilken spänning dina minnen är specade för.
(cpuz är ett hjälpmedel att kolla biosversion och timings http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html )
sedan:
in i bios vid uppstart, välj avancerade inställningar,under flik AI tweaker, välj dram timing controll. här kan du manuellt ställa in timings.

längre ner, DRAM VOLTAGE kan du manuellt ställa in spänning