Bios har slutat hitta disken!

Permalänk
Medlem

Bios har slutat hitta disken!

Har en deskstar 80Gb som jag kört på min p3 450 med award bios 4.51

har funkat bra innan men nu så hittar den inte disken, jag har testat den i en nyare dator utan problem.

testade att ställa in cylinders och sånt i cmos settings, men då får jag bara typ "secondary master disk fail", har testat en annan disk på den IDE platsen, inga problem...

vad kan ha hänt och vad kan man göra?
skulle det funka med ett kontrollerkort? har ett ATA66 kort från highpoint, men jag hittar inga 2000 drivare..

plz help me

Permalänk
Medlem

Kan vara paj på moderkortet. Hände mig en gång med exakt detta fel. De fick byta ut moderkortet och då funkade det bra.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

men det funkar med en annan disk på precis samma plats på moderkortet, tillochmed med en deskstar 14GB

Permalänk
Medlem

hur många ggr har du testad din disk i en annan dator? bara 1 gång, gör det igen isåfall. Om alla diskar utom just den funkar där så är det disken det är fel på, inte mobot.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

hrm, jo men om disken funkar upprepade gånger i den andra datorn så, disken funkade i den felande datorn senast igår, sen dess har jag bara skruvat ur den, gjorde en rokad med diskarna i datorerna, skall inte ha nån betydelse ju...jaja märkligt är det iaf, skall se om det fungerar bättre imorgon

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag skulle bygga en server av en gammal burk och satte i en 80 Gb disk förutom den 9 Gb som redan fanns där.
Kunde inte hitta den i bios.
Men i diskhanteraren fanns den, så det var bara att formatera och stycka upp den efter behag..

Efter det så funkar den utan problem.

Visa signatur

Perhaps it's understandable that some network administrators feel that the best way to accelerate a Windows system is at 9.81 meters per second squared.

Permalänk
Medlem

hrm, men jag kommer inte förbi biosen eftersom den stannar på
"detecting sec master press F4 to skip" delen...typ

och om jag skriver in cyls och sånt i biosen så stannar den med "secondary master failed" typ...

Permalänk
Medlem

Använder du Win2K eller XP?

I så fall testa att välja att hårdisken inte finns i bios, dvs "none" eller vad det nu heter i award. Win2k och XP skall hitta den ändå.

// Znow

Visa signatur

// Znow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av znow
Använder du Win2K eller XP?

I så fall testa att välja att hårdisken inte finns i bios, dvs "none" eller vad det nu heter i award. Win2k och XP skall hitta den ändå.

// Znow

*STOR PUSS PÅ MUNNEN!!*
gjorde som du sade, funkade!!!
übertack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pin

*STOR PUSS PÅ MUNNEN!!*
gjorde som du sade, funkade!!!
übertack!

uhhhhhhhhhhhh.. fag0t
hähä, grattis

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1