Microstuttering på single 560 ti

Permalänk

Microstuttering på single 560 ti

Som titel föreskriver så har jag nu de senaste 2-3 dagarna börjat känna av grov microstuttering när jag lirar bf3. Hade inget problem vid release och har inte gjort något för att förändra vare sig drivers eller liknande. Laddade ner 285.62 WHQL direkt när jag installerade spelet och det funkade felfritt. Nu har jag dock dels börjat få microstuttering och sen har datorn över lag börjat lagga rejält, ibland hackar ljudet till när jag lyssnar på spotify och ibland (hänt typ 2 ggr) så lägger driversen av och blackscreenar för ungefär 2 sec sen startar det upp igen.
Tacksam för svar
Drcharles

Permalänk
Antielefant

Du kan inte få microstutter med ett grafikkort (eller rättare sagt, en grafikprocessor).

Vilka inställningar kör du på? Ett ensamt 560 klarar inte mer än max medium utan att få slut på videominne och lagga rejält.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

kan vara det då, kör på de rekommenderade inställningarna som spelet ställde in sig själv på. High på allt i 1680x1050 AA av och AF på 4x tror ja det va

Permalänk
Medlem
Skrivet av drcharles:

Som titel föreskriver så har jag nu de senaste 2-3 dagarna börjat känna av grov microstuttering när jag lirar bf3. Hade inget problem vid release och har inte gjort något för att förändra vare sig drivers eller liknande. Laddade ner 285.62 WHQL direkt när jag installerade spelet och det funkade felfritt. Nu har jag dock dels börjat få microstuttering och sen har datorn över lag börjat lagga rejält, ibland hackar ljudet till när jag lyssnar på spotify och ibland (hänt typ 2 ggr) så lägger driversen av och blackscreenar för ungefär 2 sec sen startar det upp igen.
Tacksam för svar
Drcharles

Jag hade EXAKT samma problem förut men jag har nu löst det och kan tänka mig att du har samma problem Jag har btw också ett gtx 560ti... Tryck på: dator - c - nvidia - radera allt innehåll. Sedan laddar du ner den senaste drivrutinen och installerar den igen. Du behöver göra såhär eftersom när du installerar nya drivisar till grafikkortet så tas inte den/dom gamla bort helt. Då kan det hända att dom börjar "bråka" med varandra Säg gärna sen efteråt om du blev av med dina problem

Edit: märkte att du aldrig sa att du hade ett 560ti, men det är nog fortfarande samma sak som gäller

Permalänk

Det svarar dock inte på varför det funkar fin fint ett tag och sen helt plötsligt inte funkar alls, det svarar inte på varför driversen lägger av ibland heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drcharles:

Det svarar dock inte på varför det funkar fin fint ett tag och sen helt plötsligt inte funkar alls, det svarar inte på varför driversen lägger av ibland heller.

Det är nog helt enkelt för att de olika drivrutinerna bråkar med varandra. Testa först och kommentera sen

Permalänk
Skrivet av G4ban:

Det är nog helt enkelt för att de olika drivrutinerna bråkar med varandra. Testa först och kommentera sen

Såg inte din kommentar så menade det gamla svaret tack! det verkar ha löst sig helt nu

Permalänk

okej nej det löste sig inte alls, har t om testat dra ner allt till medium men är fortfarande samma hackande lagg -.- någon som har något mer förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drcharles:

okej nej det löste sig inte alls, har t om testat dra ner allt till medium men är fortfarande samma hackande lagg -.- någon som har något mer förslag?

driver sweeper - och in med nya drivisar, googla eller sök här på swec om att flasha 560ti också, tycker mig ha läst något om detta.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Du kan inte få microstutter med ett grafikkort (eller rättare sagt, en grafikprocessor).

Vilka inställningar kör du på? Ett ensamt 560 klarar inte mer än max medium utan att få slut på videominne och lagga rejält.

Där har du HELT FEL.

Jag kör på ett "MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB TWIN FROZR II OC", och det rullar på HiGH utan problemas.

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis en processor med hyperthreading (i7)?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Superfrog1984:

Där har du HELT FEL.

Jag kör på ett "MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB TWIN FROZR II OC", och det rullar på HiGH utan problemas.

Skrivet av blagi:

driver sweeper - och in med nya drivisar, googla eller sök här på swec om att flasha 560ti också, tycker mig ha läst något om detta.

okej ska testa detta, för som sagt jag körde på high utan problem förut och nu kan jag inte ens köra med allt på low utan att det är ospelbart -.- (testade nyss att dra ner till low på allt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog1984:

Där har du HELT FEL.

Det beror helt på upplösning. Gpun i gtx 560ti har väl inga som helst problem med att hantera high, dock har nvidia snålat på minnet, så vid vissa tillfällen kommer det lagga REJÄLT, men oftast flyta på fint.

i 1680x1050 ska du nog kunna köra på högsta i allt med ett gtx 560 ti dock, det kräver inte så enormt mycket minne!

Sen kan väl hyperthreading orsaka "microstuttering"? Om du har en intel I7 så kolla så det är avstängt.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Det är Nvidias drivers som inte fungerar. Dessutom om du har Gigabyte gtx 560 ti så kan du testa att flasha om grafikkortet.
Hade exakt samma problem att skärmen bara blev svart osv men efter att ha flashat om grafikkortet så fungerade det igen.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3707#b...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk

har ett kfa2 och hittar inte någon bios nedladdning så vet inte hur jag ska kunna flasha då? Jag har en i5 2500k så inge HT här.

Permalänk

hmm har nu testat att avinstallera drivers, sweepa, installera igen det har fortfarande inte försvunnit helt -.- lite av det är borta men fortfarande så det kommer spikande fryslaggningar, och ja det har inte med internet att göra

Permalänk
Medlem

jag har ett 560 ti och jag kör på high i 1080p o de laggar ingenting

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk

ja för den posten hjälpte mig så extremt mycket eller hur? nej men seriöst, laggade ingenting för mig förut och har kompisar med samma kort på 1080p som inte heller laggar för med samma inställningar. Men nu så började det helt plötsligt att ge fryslaggs var och varannan sekund -.- (har inget med internet att göra eftersom det började på ett lan då vi hade ca 77mbit/s ner och 2ms enligt bredbandskollen.se) har inte kunnat hitta någonstans om hur man flashar ett kfa2 kort "/
tacksam för svar!

Permalänk

Vet inte riktigt om det är samma, men mina drivisar crashade också oregelbundet förut. Installerade om dem säkert 3-4 ggr (¨ren installation¨) utan förbättring. Sedan jag stängde av hårdvaruaccelerationen i Firefox och gjorde ny driv.-installation har det fungerat felfritt.

Permalänk

Testade göra som du sa HumanoidAlien, nu kommer jag dock inte ens in på servrar utan blir disconnectad direkt o.O testa flera gånger med olika servrar och ja portar öppna uPnP av osv

Permalänk
Medlem

börjar bli dags att fundera på format c: ?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

ja faktist, ska nog göra det senare i veckan få se. skulle dock bli väldigt tacksam om någon hade något annat tips att tillgå innan det

Permalänk

Okej har installerat om windows nu och det hjälpte inte ett skit, fortfarande samma fel. Någon som har någon idé om vad det kan vara?

EDIT: Har även märkt att jag (både före och efter) inte kunnat kolla på bilder på dator, det har stått att jag haft för lite minne tillgängligt. Har 4gb ram och kan ha över 60% kvar att använda men det funkar inte endå? Känns som om det måste vara något hårdvaru fel eller?

Permalänk

Löste lagg problemet genom att klocka ner grafikkortet har dock inte löst bild problemet så om någon tror sig ha en lösning på det kom gärna med förslag! Fick ju inget error vid memtest och har definitivt tillräckligt med minne på datorn

Skickades från m.sweclockers.com