Permalänk
Inaktiv

Firefox lagar till var 6:e sekund.

Jag kollar rätt mycket grejer stream'at över nätet men det börjar bli riktigt jobbigt när mitt Firefox får en lagspike var 6:e sekund.

Vad är det som kan orsaka det?
Hur fixar jag det?

(Och börja inte med att försöka få mig att byta till Chrome)

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kolla på denna guide jag har skrivit: How To: Make Firefox Work at Top Performance without Removing Bookmarks or History (No More "Not Responding") (notera att det är på engelska)

Annars skulle du helt enkelt skapa en ny profil via profilmanagern och synka via Firefox Sync (dock helst inte add-ons, då detta är oftast det som skapar problem hos användare).

Du får helt enkelt känna på vilka add-ons du behöver efter du kört utan någon dag. Jag skulle dock personligen rekommendera guiden om du har lite mer tid (tar kanske 15 minuter om du inte alls har någon erfarenhet).

Några andra tips är att använda dig utav dessa add-ons efter du följt guiden eller endast skapat en ny profil:

  • Form History Control (tar bort onödig historik, exempelvis sidor du endast besökt en gång under ett års tid, kan ändras via inställningar)

  • Vacuum Places Improved (defragmenterar filen som innehåller alla bokmärken och historik)

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Testat installera om firefox?
Testa en annan firefox version?
Testat så att det inte är ditt internet som är boven?

Permalänk

Har du AVG som ditt antivirus?
Om så är fallet, ta och googla på "AVG antivirus firefox freeze" och du kommer att finna massor av liknande problem.
Bland dem kanske du hittar en lösning också, men det är känt att FF och AVG ihop kan innebära problem......
Så byt gärna antivirus program. Själv har jag Eset Smart Security 5 (dvs NOD32 antivirus + andra program som brandvägg osv).
ESS5 är otroligt lätt med resursbelastning och har ett av marknadens absolut bästa skyddsprogram.
Kan provköras gratis i 30 dagar (därefter finns TPB.... och purefix... )

Låter annars som ett problem med minneshanteringen.

Prova att läs igenom denna sida först http://support.mozilla.com/en-US/kb/Firefox%20hangs
Sidan föreslår olika lösningar beroende på hur FF hänger sig för er....

Jag hoppas du har installerat den senaste Firefox versionen (7) därför den är betydligt bättre på att nyttja minnet. Annars installera den.....

Du kan även testa detta relativt nya addon: Place Maintanence https://addons.mozilla.org/en-US/fir...nance/reviews/
Klicka för "All" och sedan kör via "Execute"
Du kan läsa mer här (utvecklarens blogg) http://blog.bonardo.net/2011/09/30/i...ular-intervals

---------
Elller så är det helt enkelt "skit i rörsystemet", du kan därför testa att
1. rensa cache (tryck på tangenterna Ctrl + Shift + Delete samtidigt. I popuprutan markera alternativet Everything samt markera samtliga val innan OK)
Hjälpte inte detta, så testa att ....
2. tillfälligt köra FF i felsäkert läge. I detta läge stängs alla dina addons av, bara det mest nödvändiga används för att FF ska fungera. Funkar det bra då är det troligen något/några av dina addons som strular.
3. Återgå till normalläget igen och Disable/stäng tillfälligt av dina addons/tillägg en efter en tills du hittar problembarnet som inte funkar. Du får alltså testa dig fram vilka som inte fungerar.
Tips: ha dock alltid detta addon installerat - Add-on Compatibility Reporter https://addons.mozilla.org/sv-se/fir...porter/?src=ss som brukar lösa problem med gamla addons
4. Stäng av Hårdvaruaccelerationen (i Options/Inställningar), glöm inte dock att uppdatera ditt grafikkorts drivritiner - viktigt!
Sista mest drastiska metod är att....
5. Avinstallera hela FF inkl de personliga inställningar (din "profile") samt därefter göra en nyinstallation (glöm ej att spara dina bokmärken innan då även de försvinner om du rensar profile).
Du kan ju iofs kopiera din proflie-mapp till annan plats så att du kan återställa allt snabbt, men har du testat allt ovan i listan tyder det på att just din nuvarande profile är skadad - och då är det ju bara dumt att återställa denna.... eftersom du då givetvis återställer dina tidigare problem.....
------------

Om du har lite RAM minne installerat (under 2 gb) så är detta troligen den enklaste och bästa lösningen att köpa till lite extra minne - det är inte dyrt i dagsläget - och på köpet får du en smidigare dator över huvud taget.

Permalänk
Skrivet av Cable:

Du skulle kunna kolla på denna guide jag har skrivit: How To: Make Firefox Work at Top Performance without Removing Bookmarks or History (No More "Not Responding") (notera att det är på engelska)

Bra guide

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

I Lol'd

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Haha, det stämmer ju så sjukt bra också ;p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

Haha, det stämmer ju så sjukt bra också ;p

Faktiskt xD
Fast jag kan fan inte använda Chrome x)
Har kört Firefox sen Windows XP tiden så jag är så himla van vid det ^^

Permalänk
Medlem