När du nu (troligen) får tillbaks den igen med samma fel så prova den direkt i butiken i några minuter (eller så lång tid det tar för felet att komma fram) och gärna när dom tittar på.
Kan även vara bra att spela in en film på felet alternativt bilder.
Samma sak när man ringer kundtjänster,etc spela in samtal för bevis då det är vanligt att dom ljuger,skiter i att göra nåt dom sagt,lovat,etc (kan ju vara en bra ide även vid butiks besök vid köp,rep,rek för att ha bevis på att du sagt reklamera och inte reparera).
Och JA det är lagligt då lagen säger att en part i samtalet behöver veta om inspelningen vilket är du visst det kan ju vara bra att påpeka att du spelar in detta samtal för att på det sättet få en korrekt behandling direkt.
Om felet visar sig så säger du att jag vill reklamera datorn och se till att dom skriver REKLAMERA och inte reparera på deras service rapport,felanmälan(vad den nu kan heta) vilket brukar vara ganska vanligt att folk råkar ut för att den som tog imot varan skriver rep istället för rek vilket leder till ännu en vända.
Efter det så kommer dom skicka iväg datorn igen (ja jag vet SUCK) för att "kontrolleras" så att felet verkligen finns (och JA hittar dom inget fel så går reklamationen inte igenom) vilket antagligen kommer ta lika lång heller troligen längre tid än en rep skulle tagit.
Sen när (om) rek gåt igenom så kommer dom naturligtvis att försöka med att dom enligt lag endast behöver lämna ett presentkort,tillgodokvitto som enbart gäller hos dom vilket är helt fel.
Du har rätt att få tillbaks pengarna i samma form som du betalat dom dvs betalade du kontant så har du rätt till kontanter i handen, betalade du med kort har du dock inte laglig rätt till kontanter utan att få tillbaks pengarna på kontot,kortet.
Sen har du även laglig rätt för ersättning för resa,kostnader som den felaktiga varan har orsakat dig som tex resa till och från butik,telefon,kostnader för att skicka,etc.
Tex att du var tvungen att köpa en annan dator under tiden har du INTE rätt att få betalt för.
Sen finns det mest effektiva sätt jag vet att få företag att följa lagar (inte alltid men oftas) och det är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se
Varför funkar det då med fairshopping?
Jo dels för att det är publikt vilket dom givetvis inte vill ha (negativ publicitet) och framför allt att personerna som kontaktar dig vid ett eventuellt inlägg där har befogenheter att göra nått vilket 99% av alla andra personer på golvet,kundtjänst INTE har.