Firefox 8.0 på Mozillas officiella servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Bara jag som kör 64-bitar Firefox Nigthly 10.0a1?

Nej

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Har både FF och Chrome installerade och de är båda bra, fast för mig faller det alltid tillbaka på att FF skulle behöva Chromes Omnibar-funktion (främst hanteringen av sökmotorer) för att det ska bli ett riktigt öppet val. Hoppas de fixar det så konkurrensen blir riktigt intressant för min del.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/omnibar/
?

Permalänk
Medlem

Funderar allvarligt på att skrota Firefox, just nu tuggar den 2.8Gb RAM...

Permalänk

ftp://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/8.0/win32/en-US/in...

Jag får permission denied när jag försöker hämta hem

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Om jag mins rätt. Läste jag för ett bra tag sedan att mozilla vill helst inte att man laddar ner via deras FTP. Utan uppmanar folk till att ladda ner foxen via deras andra siter.
Du hittar firefox 8 här: http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/channel/

Firefox beta = Firefox 8 RC

Permalänk

Kört FF i många år nu. gillar det skarpt!

Gillar inte redigt att de gick ifrån 3.6 etc lättare system sådär när det ploppar upp små uppdateringar lite då och då.
jag har inte haft några problem med att FF käkar ram. ett par hundra mb på sin höjd. i lite tidigare versioner kunde flash ibland dö men det var ju bara att F5a.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Bättre stöd för HTML5 menyer vilket är bra för web appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

... Varför ska ALLT vara kopplat mot Failbook/Twitter?!

Tro mig det kommer att komma till dom andra webbläsarna med. Bara en tidsfråga. Trösten är att det är bara att välja bort det om man inte vill ha det!!

Skrivet av SideWinder86:

FF har blivit värre än IE på att äta minne....efter ca 10min surfande kommer AVG upp med ''Varning Firefox använder sig utav 998mb ram'' var god avsluta....

Tror du behöver se över dina inställningar. Och varför AVG?

Skrivet av Scepticer:

Tycker dom går fel väg med alla dessa 'högsta-nivå-releaser'. Dessa grejer nu uppradade kunde komma som en auto-update lika gärna.

Detta är enbart ett sätt att skaffa sig gratis reklam för det genererar nyhetsinlägg...

Men spelar det någon roll? Ingen klagar på Chromes uppdateringar.

Skrivet av Majora:

jag hatar verkligen namngivningen på alla versioner som kommer ut... föredrog 3.5, 3.6 etc...

Får man fråga varför? Det spelar väl ingen roll!

Skrivet av el30:

Avg brukar varna mig också, men då ligger det runt 500mb minne hela tiden när den varnar. Men sitter man på mer än 2gb ram så kan jag inte se det som ett problem, har man 4gb bör man knappast oroa sig så länge man surfar. Har man mer än det kan man köra 2 samtidigt!

Varför AVG?

Skrivet av conluceo:

Pfsss, personligen ligger jag ofta runt 1.5 GB, men då har jag ett hundratal flikar uppe också som den flikjunkie jag är.

Ram är billigt.

Jag brukar med ha 80-100 flikar uppe, och känner som du skriver, inga problem!!

Skrivet av Operatören:

Existerar fortfarande Firefox?
Trodde dom lagt ner för längesen, men folk vill fortfarande använda sitt bredband med en webläsare som stryper uppkopplingen till 14.4k modem..

Har du levt i en grotta eller? Eller bara fastnat i Chrome träsket! Jag personligen tycker att alla Firefoxanvändare som har gått över till Chrome är svikare!! Visst fick man en känsla av att Chrome var snabbare och även mer stilrent än Firefox för 2år sen. Men det fattades något. Och det som fattades var att anpassa och tillägg!! Min Firefox är mer Clean/stilren än Chrome någonsin kommer att bli! Och hör på detta: Jag märker ingen skillnad på vilken som startar snabbast!!!!
Nigthly 10.0a1 Is tha Shit

Skrivet av backfeed:

Firefox kan sörpla ordentligt med minne, helt klart. Lätt 2-3 GB för min del, men då är jag störd i huvudet och kan ha flera hundra flikar i 40-50 fönster öppna också. Alla browsers sörplar minne i det scenariot - Chrome och IE 9 bör/kan vara ännu värre eftersom de kör med separata processer.

Vilken löjlig varning för övrigt? "Varning, ett program använder mycket minne nu, tycker jag, så du bör ju avsluta det. Det kan aldrig finnas en anledning att använda mer än 640 kb, det måste ju räcka till alla?"

Får man fråga varför du har 40-50 fönster uppe? 40-300 flikar hade jag förstått, men 40-50 fönster!!

Skrivet av Ozzed:

Man kan ju fråga sig varför det aldrig blir sådant här kackel om Crome's versionsnummer när Crome kommer med en ny version

En fråga som jag med har tänkt på! Och det ända jag har kommit fram till, är att folk är otroligt vana vid och inte pallat med en förändring för då fungerar ingenting i deras vardag, snacka om att vara inrutade

Skrivet av bärplockaren:

Änså länge tuffar Firefox på fint på min burk.

Min med! Och det blir bara bättre o bättre!! Fattar inte att alla orkar med Chromehysterin, visst det ser bra ut första gången, men efter ett tag.....Njjjja!

Helt ärligt så tror jag väldigt många här på Swec gått från Firefox till Google Chrome för att Swecklockers personal börjat att prata om vilka webbläsare dom använder. Men det är ju bara vad jag tror! (Ja, jag vet om att alla Swecspersonal inte gått över, men Jonas o Emil talar så, att jag tror att det drar ner många i fördärvet )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag testar olika ibland för att se om dem andra browsers är bättre. Slutat med att jag går tillbaka til foxen. Jag har alltid använd foxen före dem andra. Foxen har allt jag behöver och är enkelt. Sedan är aurora versionen lika snabb som dem andra, så varför byta.

Kollade lite på nigthly. tror jag håller mig till aurora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag testar olika ibland för att se om dem andra browsers är bättre. Slutat med att jag går tillbaka til foxen. Jag har alltid använd foxen före dem andra. Foxen har allt jag behöver och är enkelt. Sedan är aurora versionen lika snabb som dem andra, så varför byta.

Kollade lite på nigthly. tror jag håller mig till aurora.

Jag kör på ditt omdöme eftersom jag gjort det innan, och blivit nöjd! Ska kolla/testa aurora imorgon när jag får tid över.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Sweclockers bombar ftp servern...

Response: 230- Notice: This server is the only place to obtain nightly builds and needs to Response: 230- remain available to developers and testers. High bandwidth servers that Response: 230- contain the public release files are available at ftp://releases.mozilla.org/ Response: 230- If you need to link to a public release, please link to the release server, Response: 230- not here. Thanks! Response: 230- Response: 230- Attempts to download high traffic release files from this server will get a Response: 230- "550 Permission denied." response.

Permalänk
Medlem

Det känns som om att de släpper nya versioner lite för ofta nu. Visst, jag vet att de har valt ett sådant upplägg, men när man släpper versioner med ett nytt heltal tolkar i alla fall jag det som att relativt stora förändringar skett. Jag ser hellre att de skulle hålla sig till decimaltal, såsom 7.5 etc.

Men det kanske var så de hade sin versionshantering tidigare?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som får 550 Permisson Denied felmedd :o? ( när man försöker öppna länken )

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Äh, både Chrome och Firefox är bra, kör dock Firefox av gammal vana. Ni som klagar på att Firefox drar så enorma mängder minne, 200-300 MB är väl inte särskilt mycket i dagens läge? Kanske för en webbläsare men det är ju inte så att datorns minne tar slut?

Jämförde nyss minnesanvändningen på FF 7 och IE 9. Har denna sida uppe på 1 flik på varje webläsare (båda webläsare precis nystartade) och firefox drar 90 MB medan IE 9 bara drar 6,3 MB o.O.

Permalänk
Medlem

Det är därför Mozilla inte vill att folk skall hämta nya versioner från deras ftp.

Utan man hittar det på mozilla future releases.
http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/channel/

Sista beta är RC så länge inget annat händer vilket det inte har gjort dem senaste gångerna. Däremot om man använder beta måste man vara medveten om att byta till release versionen om man inte vill ha firefox beta 9. Eftersom att alla kanalerna uppdateras till befintlig version. Om du är på beta 8 får du efter 1-2 dagar efter Mozilla:s merge, beta 9.

@skog1s , intressant, det visste jag inte. Vänta tills på torsdag eller fredag. Det brukar ta minst 2 dagar innan man får nästa version. Eftersom QA tar sin lila tid. Mozilla skeppar inget förrän QA har genomförts utan problem.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att firefox drar så mycket minne.
Testa firefox aurora ihop med addon compability reporter

Råkade bli 2 poster. Skulle egentligen laggt det i den förra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Jämförde nyss minnesanvändningen på FF 7 och IE 9. Har denna sida uppe på 1 flik på varje webläsare (båda webläsare precis nystartade) och firefox drar 90 MB medan IE 9 bara drar 6,3 MB o.O.

Och vad spelar det för roll? Inte så att man sitter med 256MB Stickor längre.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Underbart! Hade problem med att Fx låste sig när jag startade många flash-vidoes samtidigt, de verkar vara löst nu!

Fx <3 <3 <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kör med min laptop som enbart har 4gb minne och foxen flyter på utan några som helst problem. Medan IE9 är segare än segt kola.

offtopic:
Undrar när Mozilla blir klar med PDF.JS

Minnes hanteringen är på väg att reduceras ännu mer. Eftersom Mozilla har tänkt ta väck den gamla javascript motorn. Samtidigt som den nya är i produktion (Ionmonkey). Tydligen det som äter minne just nu.

Tycker om att leta efter information. Speciellt info om Firefox därför kan man en del.

Permalänk
Medlem

Jag gillar firefox men hatar fliksystemet, det är det första jag stänger av:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

de borde fixa minnesproblemen för adblock med tanke på att 130 miljoner har laddat ner det addonet. om man inte har 64 bit Windows och 4 gig ram bör man nog köra chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag gillar firefox men hatar fliksystemet, det är det första jag stänger av:)

Skickades från m.sweclockers.com

Kan utveckla vad du menar? För fliksystemet är det jag tycker räven fixar riktigt bra! Speciellt när "Gruppera dina flikar" kom. Helt underbart!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skog1s:

Tyvärr kanman väl inte "spara" sina grupper efter en omstart av datorn och/eller Firefox? Det vore guld att kunna gruppera efter typ "Nyheter", "Teknik", "Forum" etc.

Tips?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xophile:

Skog1s:

Tyvärr kanman väl inte "spara" sina grupper efter en omstart av datorn och/eller Firefox? Det vore guld att kunna gruppera efter typ "Nyheter", "Teknik", "Forum" etc.

Tips?

Jo det går fint

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, kan du berätta hur så är jag tacksam...

(och gärna ett alternativ som inte omfattar att spara sessionen efter varje omstart)

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på Firefox 8 och kan slänga upp på en FTP? Får bara felmeddelande när jag trycker på länkarna för Windows. "550 Permission Denied" O.o

Permalänk
Medlem

Om du läser vad jag har skrivit. Så kommer du inte kunna ladda ner från FTP. Utan du måste ladda ner den på Mozilla:s officiella future release site. I fortsättningen får ni ladda ner från den siten så länge ni inte är ute efter nigthly. Nigthly ha en annan site.

Firefox beta är Firefox 8 fram tills nästa merge är klar. Sedan blir Firefox beta version 9. Medan release går från Firefox 7 till Firefox 8.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xophile:

Ok, kan du berätta hur så är jag tacksam...

(och gärna ett alternativ som inte omfattar att spara sessionen efter varje omstart)

Det är ju det du frågar efter, du vill väl återställa dina flikgrupper? eller vad är det annars du är ute efter? du kan ju lägga bokmärken av en viss typ i en mapp och öppna hela mappen annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fäst som programflik. Hittar du under fliken om du högertrycker på musen.

Firefox sync heter tjänsten där du kan spara allt med säkerhet(kryptering). http://support.mozilla.com/en-US/kb/what-firefox-sync
Finns under inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Varför AVG?

Varför inte?