Firefox 8.0 på Mozillas officiella servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krafs:

Räcker ju med att trycka på F5. Flash har körts i en separat process rätt länge nu.

Jepp, men då Flash fryser totalt så fryser även FF. Kan ta en bra stund innan det släpper ibland, så jag brukar starta om ibland jag också, när jag inte orkar vänta.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Udda problem. Nvidia? Lär inte vara browserns fel iaf.

Ja, det är ett problem med Nvidia och Firefox. Exakt var där emellan problemet ligger vet jag inte.

Det är iaf väldigt väl dokumenterat att det finns om man tittar på Nvidias forum, mängder med folk har det. Det är specifikt med just Firefox då andra browsers inte har problemet och tyngre spel går stabilt. Ibland dock, lite slumpmässigt, när man klickar på något i Firefox så tar drivrutinen fram snaran och hänger sig själv. Väldigt irriterande. Det är ju iaf tur att Windows 7 för det mesta lyckas återställa drivrutinen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alucard88:

Woow 998 mb ram? ^^ Tror jag kommit upp i 400mb som mest.. Har du 20 flikar uppe?

En sida

Men jag bloggar på ''funny pic bloc''

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig varför det aldrig blir sådant här kackel om Crome's versionsnummer när Crome kommer med en ny version.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Antar att de inte kommit till rätta med minnes problemet ännu.

Jag gillar firefox och använder ff men så fort jag har haft ett antal sessioner öppna och jag har har öppnat och stängt några fler så är minnesförbrukningen lätt uppe på 200-300+mb vilket är riktigt mycket. Startar jag om ff och öppnar upp alla sessioner jag hade öppna senast så går minnesanvändningen ned. Det är med andra ord ett uppenbart problem som jag skulle klassa som en bugg rörande minneshanteringen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Använder man Chrome som jag använder Firefox drar det faktiskt mer minne, antagligen på grund av att det är flera processer. Men jag har ju 10 fönster med sammanlagt 200+ flikar. Så där är inget argument för Chrome inte. Sedan så slipper man Chromes buggar med Firefox. Med Firefox får man tillbaka sessioner när man startar och allt fungerar som det ska. För att inte nämna det otroligt mycket bättre stödet med addons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag gillar firefox och använder ff men så fort jag har haft ett antal sessioner öppna och jag har har öppnat och stängt några fler så är minnesförbrukningen lätt uppe på 200-300+mb vilket är riktigt mycket. Startar jag om ff och öppnar upp alla sessioner jag hade öppna senast så går minnesanvändningen ned. Det är med andra ord ett uppenbart problem som jag skulle klassa som en bugg rörande minneshanteringen.

Hög minnesanvändning är inte synonymt med minnesproblen.

Om du har säg 8GB RAM, varav 6GB ledigt, ser jag inget som helst problem med 200-300MB minnesanvändning för en process?

Folk tror i sin ovetskap att ju mer minne som är ledigt desto bättre -- vilket inte är sant.

Firefox cachar med allra största sannolikhet enorma mängder data, vilket snabbar upp både rendering och inläsning, samt sparar bandbredd.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, men då Flash fryser totalt så fryser även FF. Kan ta en bra stund innan det släpper ibland, så jag brukar starta om ibland jag också, när jag inte orkar vänta.

Ja, den där j*vla flashen, helt plötsligt så lägger den av och allting står stil, inte ett skit händer. Riktigt irriterande. Det var bättre förr. Då hamnade också text som man skrivit i olika spaltar på det stället, nu kan man tex skriva sina inloggningsuppgifter på någon sida och hitta dem även på en annan sida. RÖRLIGT!

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk
Medlem

Kommer ändå inte fixa "anv om möjligt hårvaruacceleration" (påslagen=slump-brakar min dator vid scrollning). Men men 7600gt duger väl inte enligt nV.. JAVISST! (¬_¬).

Permalänk

Härligt med en uppdatering och det verkar som att väldigt många 7.0-tillägg funkar i 8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag gillar firefox och använder ff men så fort jag har haft ett antal sessioner öppna och jag har har öppnat och stängt några fler så är minnesförbrukningen lätt uppe på 200-300+mb vilket är riktigt mycket.

Oanvänt minne gör ingen som helst nytta. Just nu drar min Firefox (7.0.1) 2 GB minne, med 97 tabbar öppna (fördelat på 3 tab-grupper: allmänt, jobbsaker, och porr). Flash plugin drar 150 MB. Spela roll, jag har fortfarande mer än tillräckligt med minne ledigt för att lira BF3 och köra en VM.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Snarare så försvinner minnescachen för stängda flikar, historik osv när du startar om, och läses inte in från disk/nät förrän du faktiskt tittar på det, vilket tar lite längre tid än att läsa från minnet. 200-300MB är inte abnormalt för någon webbläsare med ett par flikar öppna. efter lite klickande är IE9 uppe i samma nummer.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Vadå överdriva?..

Skrivet av blackeagle:

Firefox är lika snabbt som Chrome och de andra läsarna.

Tur då för Firefox att det är olika för folk..
För jag har då inte ägt en dator där Firefox arbetat ens i närheten så snabbt som Chrome eller IE..
Gick tom. så långt att jag faktiskt använde IE ett tag då FF inte var körbart, buggade sig, låste sig, skulle ha insticksmoduler som redan fanns osv osv..
Näe, aldrig mer FF för min del iaf, men kul som sagt att det funkar för er som brukar det..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

"Min kompis startade 10 program som hon valde på måfå från skrivbordet på sin Windowsdator och det tog nästan en minut och krävde dryg 700 MB minne. Sen ringde hon mig och bad mig starta 10 valfria program på min Macintosh, och det tog bara drygt 20 sekunder och drog 223 MB minne. Alltså är Macintosh bättre än Windows. Jag har hört talas om massa människor som kört 10 program på sin Windows-dator och det har tagit över en halv GB med minne. Såna jävla losers! Att köra 10 program på en dator ska inte ta mer än max 250 MB minne. Macintosh forever!"

Byt ut program i datorn i texten ovan mot på måfå valda flikar i en webbläsare så kanske detta inlägg får en poäng.

Alltså, en flik i webbläsaren kan ju vara nästan hur lätt eller tung som helst. Att bara kasta ur sig lösa siffror som talar om hur många flikar man har och hur mycket minne/CPU de drar säger inte speciellt mycket. Flikarna har blivit fullfjädrade applikationer som kör avancerade kontorsprogram och spel. Nu för tiden kan man ju till och med köra saker som Javascript PC Emulator och boota exempelvis GNU/Linux i en flik i webbläsaren.

Eftersom det är Firefox som tråden handlar om så kan det också vara läge att påminna om about:memory som visar vad i Firefox som drar minne. Om man trycker Minimize memory usage innan och efter man mäter något så får man en bättre bild av vad som käkar minne.

Permalänk
Medlem

Hoppas den drar inte massa ram, en av anledningar till att jag bytte till chrome som även gick lite snabbare att starta osv än ff- men det var 1.5 år sen så saker kanske har förändrats så det blir roligt att testa

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Hoppas den drar inte massa ram, en av anledningar till att jag bytte till chrome som även gick lite snabbare att starta osv än ff- men det var 1.5 år sen så saker kanske har förändrats så det blir roligt att testa

Det har skett stora framsteg i minneshanteringen i de senaste versionerna av Firefox. Den som är lite mer intresserad av detta rekommenderas att följa Nicholas Nethercotes blog http://blog.mozilla.com/nnethercote/. Han har väldigt bra koll på detta.

Tyvärr är många buggrapporter om hög minnesanvändning oanvändbara. De brukar lyda ungefär så här:
Jag kör 30 flikar i en gammal version av Firefox som inte längre supportas, och jag tänker inte tala om vilka flikar det är, och efter ett par timmar drar det massa med minne - drygt 400 MB. Det är alldeles för mycket, för det vet jag. Någon annan människa måste jobba gratis och fixa detta åt mig - nuuuu, för jag orkar inte ens kolla om det redan är fixat i en senare version av Firefox för jag gillar inte den nya numreringen.

Permalänk
Medlem

Vill använda FF med tanke på all a goa tillägg, men faktum är att det blivit så segt att starta (dubbelklicka > FF öppnas men är fryst i fem sekunder innan något händer) så jag kör på med Chrome.

har dock FF installerat fortfarande och kommer uppdatera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Annars kan du bara döda processen plugin-container.exe så släpper det. Alla flashappar kommer ju ha dödats också men det är bara att ladda om sidan efteråt.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Låt alla Chrome fanboys fortsätta tro att FF suger och att Chrome är bra... Det spelar väl ingen större roll om folk använder en sämre webläsare och att de fattar beslutet på felaktiga grunder?

FF är lika bra ändå Och dessutom spelar det ingen roll med argument och bevis - Chrome och apple användare har listat ut ett smart sätt att slippa riskera att ompröva sin religion - man beslutar helt enkelt att de produkter man fanboyar över är bäst och stänger öronen för allt vad fakta heter. Jag hade väl inte sagt något om argumentet för chrome vore att "jag gillar den bättre", det är ett subjektivt argument som genom att det är subjektivt är giltigt, men att skylla på historiska brister på andra produkter och vara totalt ointresserad av utvecklingen är om man skall uttrycka sig fint - inte helt open minded....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bengt-re:

Låt alla Chrome fanboys fortsätta tro att FF suger och att Chrome är bra... Det spelar väl ingen större roll om folk använder en sämre webläsare och att de fattar beslutet på felaktiga grunder?

Well. Jag är kanske inte målgruppen för din kritik och använder ibland firefox fortfarande.
Men jag har märkt en ganska stor skillnad i hur snabbt chrome startar jämfört med firefox. Jag brukar ha 3-4 flikar kvar i webläsaren när jag stänger den och med denna typ av användning så är chrome på mina datorer bra mycket snabbare när man skall starta webläsaren igen. Av den enkla anledningen använder jag sällan firefox längre.

För mitt användandemönster är faktiskt inte chrome en sämre webläsare som du säger och det är inte baserat på några felaktiga grunder.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Äh, både Chrome och Firefox är bra, kör dock Firefox av gammal vana. Ni som klagar på att Firefox drar så enorma mängder minne, 200-300 MB är väl inte särskilt mycket i dagens läge? Kanske för en webbläsare men det är ju inte så att datorns minne tar slut?

Permalänk
Medlem

Intressant tråd(hahaha)

Firefox 8 RC var ute under fredag 4/11.

För oss andra som använder aurora så är det firefox 9 än så länge till slutet av den här veckan då det åter igen är merge. Nya versioner för alla kanalerna.
Memshrink teamet har fått ner minnet oerhört ordentligt vilket man kan läsa här http://blog.mozilla.com/nnethercote/2011/11/02/memshrink-prog...

Även har Mozilla i dagarna släppt Popcorn.JS http://popcornjs.org/

Firefox 9 kör med Javascript type inference

Permalänk

Bara jag som kör 64-bitar Firefox Nigthly 10.0a1?

Permalänk
Medlem

Flash player kraschar VÄLDIGT ofta på Firefox. Har de fixat det ännu? Det var anledningen till att jag bytte till Chrome.

Skrivet av Balls Of Steel:

Släpptes inte 4.0 nyss?

Så sant

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Någon annan som får bluescreen när man kollar på youtube ibland på chrome? Har börjat köra FF nu, dock så kraschade flash player lite då och då i början, men nu verkar det flyta på bra utan några blue-screens (hänt en gång på Firefox :S) och krascher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Bara jag som kör 64-bitar Firefox Nigthly 10.0a1?

Firefox Nightly funkar förvånansvärt bra. Det brukar bli några dagar om året då någon liten detalj flippar ur och är störande, men det är ju bara att ladda ner en äldre version eller sparka igång Aurora till det har lugnat ner sig.

Permalänk
Medlem

Änså länge tuffar Firefox på fint på min burk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Tur då för Firefox att det är olika för folk..
För jag har då inte ägt en dator där Firefox arbetat ens i närheten så snabbt som Chrome eller IE..
Gick tom. så långt att jag faktiskt använde IE ett tag då FF inte var körbart, buggade sig, låste sig, skulle ha insticksmoduler som redan fanns osv osv..
Näe, aldrig mer FF för min del iaf, men kul som sagt att det funkar för er som brukar det..

Du bör nog se över din datorkunskap om du påstår att IE skulle vara snabbare på någon dator överhuvudtaget. Att det inte fungerar på någon av dina datorer kanske har med användaren av dessa datorer att göra? Sluta då gnäll på mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Har både FF och Chrome installerade och de är båda bra, fast för mig faller det alltid tillbaka på att FF skulle behöva Chromes Omnibar-funktion (främst hanteringen av sökmotorer) för att det ska bli ett riktigt öppet val. Hoppas de fixar det så konkurrensen blir riktigt intressant för min del.

Permalänk
Skrivet av gnurk:

Firefox Nightly funkar förvånansvärt bra. Det brukar bli några dagar om året då någon liten detalj flippar ur och är störande, men det är ju bara att ladda ner en äldre version eller sparka igång Aurora till det har lugnat ner sig.

Japp, för att vara en nightly gör den definitivt det! Kan starkt rekommendera den till alla som har en del ram i datorn (64-bit FF) samt vill alltid ha det senaste

Har haft den ett par månader nu utan att uppleva en enda bugg! Det enda problemet är att Battlelog inte funkar i 64-bits browsers, men aja, chrome duger iaf till det