Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Vill bara att han ska vara försiktig

Skickades från m.sweclockers.com

Låt honom köra bf3. Inget kraftigt blodstänk i det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZwaaN:

Varför?

Försiktig med vad?

Ser absolut ingen anledning till att hålla honom från virtuellt blod med mindre du vill att han ska mobbas när han är sjutton år gammal och fortfarande klänger på sin mor.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Måste fråga en sak och svara gärna då detta är en mogen och seriös fråga. Vad är det som gör att du är så beskyddande? Han är ju ändå 14 år och bara 4 år från att få flytta hemifrån. Han lär ju ha sätt blod ett antal gånger.

Vill inte att han ska råka illa ut, samt våldet i samhället har ju ökat det senaste och spelen har blivit mer våldsamma så känns som det kan finnas ett samband där men vill inte att han blir påverkad av det och köper en AK och skjuter alla han ser. Sedan har han bra betyg i skolan så vill inte att han,skiter i och plugga utan lirar battlefield istället som t.ex

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZwaaN:

Okej, trodde faktiskt att du hade en anledning, men det där är ju helskumt !
Låter du honom se på filmer ?
När jag var 13 såg jag Enemy At The Gates, en krigsfilm som verkligen återspeglar det riktiga Stalingrad under andra världskriget, farsan tyckte det var dags för mig att se den, då jag frågat ifall vi inte kunde se den någon gång.
Kan inte säga nåt annat än att jag älskade den, helt sjukt bra film.
Sagan om ringen såg jag hos en polare när jag var typ 10, sen berättade jag om den för mina föräldrar, de köpte den direkt, och nu är det hela famlijens favorit-film(er), ingen ny film har slagit dem än sålänge.
MEN HERREGUD skojar du med mig ? Köper en AK och skjuter folk ?
Jag har toppbetyg i skolan, började spela spel när jag var fem.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Varför?

Försiktig med vad?

Ser absolut ingen anledning till att hålla honom från virtuellt blod med mindre du vill att han ska mobbas när han är sjutton år gammal och fortfarande klänger på sin mor.

Med spel för man kan ju bli påverkad av sånt tror jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZwaaN:

Vill inte att han ska råka illa ut, samt våldet i samhället har ju ökat det senaste och spelen har blivit mer våldsamma så känns som det kan finnas ett samband där men vill inte att han blir påverkad av det och köper en AK och skjuter alla han ser. Sedan har han bra betyg i skolan så vill inte att han,skiter i och plugga utan lirar battlefield istället som t.ex

Dagen då du ser att han gömmer 30000 kronor under sängen med ett papper fastklistrad på med texten Ak47 är dagen du ska vara rädd.

Dags att vakna upp, och inse att det du sa precis är skitsnack.

Spel utvecklar människan på ett positivt sätt för dem flesta, spelet begränsar inte.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Nu får du ju ge dig. Han kommer köpa en ak lika lite av våldsamma spel som folk har mördat för att de lyssnade på den "hemska" rocken. Det där med skolarbete kan jag förstå men om din son är normal som jag tror att han är så kommer han inte bli våldsam av spel. Om man har psykiska problem kan man däremot påverkas negativt av våldsamma spel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Med spel för man kan ju bli påverkad av sånt tror jag

Det är samma sak som att säga att man blir påverkad av filmer, tv, böcker, musik osv.
Får han inte kolla på tv eller film då?
Får han gå utanför huset eller är du rädd för att han ska påverkas av samhället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Okej, trodde faktiskt att du hade en anledning, men det där är ju helskumt !
Låter du honom se på filmer ?
När jag var 13 såg jag Enemy At The Gates, en krigsfilm som verkligen återspeglar det riktiga Stalingrad under andra världskriget, farsan tyckte det var dags för mig att se den, då jag frågat ifall vi inte kunde se den någon gång.
Kan inte säga nåt annat än att jag älskade den, helt sjukt bra film.
Sagan om ringen såg jag hos en polare när jag var typ 10, sen berättade jag om den för mina föräldrar, de köpte den direkt, och nu är det hela famlijens favorit-film(er), ingen ny film har slagit dem än sålänge.

Ska nog ta och tänka om här för ni verkar ju inte ha råkat illa ut fast än ni spelar mycket antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foniox:

Det är samma sak som att säga att man blir påverkad av filmer, tv, böcker, musik osv.
Får han inte kolla på tv eller film då?
Får han gå utanför huset eller är du rädd för att han ska påverkas av samhället?

Jo men på spel är det ju ändå du som gör det om du förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Fast det är ju ändå en jävla bra bit från att trycka på en knapp och en datorstyrd gubbe uppbyggd av polygoner skjuta andra polygoner till att skjuta någon på riktigt.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av ZwaaN:

Ska nog ta och tänka om här för ni verkar ju inte ha råkat illa ut fast än ni spelar mycket antar jag

Problemet med spelande i dagens samhälle är att det äter upp tiden och snor våra liv. Se till att han inte sitter allt för länge vid datorn så kommer det gå bra, vilket spel han än spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Fast det är ju ändå en jävla bra bit från att trycka på en knapp och en datorstyrd gubbe uppbyggd av polygoner skjuta andra polygoner till att skjuta någon på riktigt.

Jojo men sedan så är ju vi kristna så då anser jag även att det är fel med för kraftig våld i förtidig ålder eftersom det står i budorden att man inte ska döda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Så säger många föräldrar som aldrig har rört ett spel, det känns inte som att du dödar någon, känns mer som en lek.
När du var liten lekte du säkerligen krig eller något liknande, spel är i princip samma grej bara att du gör det framför en dator istället.
Om du förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foniox:

Så säger många föräldrar som aldrig har rört ett spel, det känns inte som att du dödar någon, känns mer som en lek.
När du var liten lekte du säkerligen krig eller något liknande, spel är i princip samma grej bara att du gör det framför en dator istället.
Om du förstår vad jag menar?

Jo absolut det har du verkligen helt rätt i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Jojo men sedan så är ju vi kristna så då anser jag även att det är fel med för kraftig våld i förtidig ålder eftersom det står i budorden att man inte ska döda

Skulle inte säga att något FPS är mer våldsamt än vilket bordsspel som helst.
Om man inte kan göra kopplingen mellan spel och verkligheten så vette fan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Ja, nu tycker jag vi lägger ner bf! Det står ju faktiskt i budorden att man inte skall döda!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

Som många redan har sagt så känns det verkligen som om du borde pröva spelen själv med din 14-åring, så att du verkligen vet vad det handlar om. Anser du att det inte passar så är det ditt val att förbjuda dessa spel i uppfostran av ditt barn, men h*n borde inte nekas det utan att du vet vad det innebär när nu så många andra barn i den åldern faktiskt spelar våldsamma tv- och datorspel på en daglig basis utan några som helst men eller problem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZwaaN:

Jo absolut det har du verkligen helt rätt i!

Har du testat battlefield någon gång ? Om inte borde du testa det. Vem vet du kanske gillar det ?:-P

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Nu har inte jag läst igenom alla inlägg (så lat som man är) men Santcum tycker jag är väldigt lättroande och barntillåtet.
De som inte vet vad det är så är det ett TD FPS baserat på unreal motorn, man är en människa som ska bygga en labyrint med turrents med en budget för att hindra inkommande utomjordingar att ta sig till kärnan (av sanctum?) och så får man pengar beroende på hur många man lyckas döda.

Alternativt spel är detta i min mening
http://www.youtube.com/watch?v=mB6fq9Aadwk
Skämt åsido ^^

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Inaktiv

Det enda riskabla med att spela dator spel är egentligen att man blir beroende och slösar allt för mycket tid på spelen istället för studierna. Men det kan man ju fixa med Windows Föräldrarkontroll

Sen om man är lättpåverkad är ju upp till en person.
Skulle nog säga att folk blir mer påverkade av nyheterna i TV och tidningen mer än av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Okej jag förstår hur du tänker, men du vill inte göra det du gör mot din son... Jag är fjorton nu och jag började spela när jag var 4-5... Jag har inte dödat,våldtagit eller misshandlat någon ännu...
Dagens ungdomar spelar våldspel, det är dit utvecklingen har lett oss. De ungdomar som inte spelar våldspel (baserar på egna erfarenheter) blir lite utstötta och folk tycker att de är "skumma" och att de har överbeskyddande föräldrar. Det är det du inte vill ska hända din son låt honom välja själv om han vill följa mångfalden eller om han vill med flit "sticka ut" lite. Nu är detta baserat på egna erfarenheter och det kanske ser annorlunda ut på din son skola.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara någon fara för ditt barn att spela våldsamma spel i den åldern. bara om han har något fel i huvudet. Är han aggressiv annars?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Jag skulle rösta på halo spelen beroende på vad det är för plattform. Minnimalt med blod bra campaign, fantastisk multiplayer. Det innehåller förvisso aliens men dessa är inte särskilt skräckinjagande och fäller ofta en del roliga kommentarer:) inga vuxenkommentarer då;) tyvärr så gör dom inte det längre i halo reach som skulle vara mer "seriöst".

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av ZwaaN:

Man far brukade säga att det var jättebra att jag och mina bröder var hemma och spelade datorspel tittade på film m.m. Om han hade förbjudit spel och film så hade jag och mina bröder blivit galna av tristess och dratt ut på stan varje natt och gort diverse skumma saker. När vi är hemma och spelar spel/tittar på film då har farsan koll på en och alla har det bra.

Så vad vill du ha helst, en son som spelar skitbra datorspel och hänger tillsammans med dig? Eller en son som sprayar graffiti på nätterna eftersom han känner sig förtryckt av sina föräldrar?

Permalänk

denna tråd gått över styr en smula?

Skrivet av furuliden:

Man far brukade säga att det var jättebra att jag och mina bröder var hemma och spelade datorspel tittade på film m.m. Om han hade förbjudit spel och film så hade jag och mina bröder blivit galna av tristess och dratt ut på stan varje natt och gort diverse skumma saker. När vi är hemma och spelar spel/tittar på film då har farsan koll på en och alla har det bra.

känner igen detta "bättre framför dumburken en ute å krökar om nätterna"

Skrivet av ZwaaN:

inför speltid? (tid om dagen han får spela)(kanske inte bästa iden)
en snubbe som kallar sig SeaNanners pratar lite om detta tema på Ytube om hur han spelar våldsamma spel men de betyder inte att han är våldsam "i värkliga livet"
http://www.youtube.com/watch?v=B4hHRFcI6hc&t=46s

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Hej TS

(I hela mitt inlägg nedan utgår jag ifrån "son", annars läs "dotter")

Jag tror du själv måste försonas med tanken på att han ska spela spel med inslag av våld och blod först.
Det känns som att din rädsla för hur han kan reagera är väldigt stark just nu.

När du är hemma tankemässigt där så låt honom vara med och välja spel.
Om hans kompisar spelar ett spel som du inte tillåter honom att spela, utan tar ett som inte riktigt verkar lika farligt så är det lika bra att säga nej på en gång, personlig åsikt...

Min son har fått ett gäng nya cyberkompisar pga sitt spelande. Jämnåriga från norr till söder som han snackar online med nästan varje dag. Men som jag skrev tidigare, engagera dig hela vägen. Man känner ju förhoppningsvis sina barn utan och innan och märker man av ett ändrat beteende så tar man reda på vad det handlar om.

Jag förstår din oro, kärleken till sina barn går ju inte att beskriva med ord. Men, lita på din son.

Lycka till!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Vilken shooter är bäst av dom ni har testat till en 14 åring, gärna si-fi inspirerat med så lite blod som mölligt. Har tittat lite på crysis 2 men problemet är att det kommer blod på kanten av skärmen när man skadas. Det är viktigare att det inte är människor än att det kommer blod

Tacksam för tips!

En fjortonåring? Så lite blod som möjligt?

Glömmer verkligen vuxna bort hur det var så vill jag inte bli äldre, tack.. x.X

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Joel_Sthlm:

denna tråd gått över styr en smula?

känner igen detta "bättre framför dumburken en ute å krökar om nätterna"

inför speltid? (tid om dagen han får spela)(kanske inte bästa iden)
en snubbe som kallar sig SeaNanners pratar lite om detta tema på Ytube om hur han spelar våldsamma spel men de betyder inte att han är våldsam "i värkliga livet"
http://www.youtube.com/watch?v=B4hHRFcI6hc&t=46s

Jag skulle verkligen inte kalla det dumburk, både jag och mina bröder har bra betyg är smarta och sociala. Jag skulle snarare säga att det är kanonbra att dagens ungdomar sitter framför *host* "dumburken" och lär sig den nya tekniken och får skitbra kunskap.

Dessutom så behöver man varken utesluta det ena eller det andra, jag både spelar datorspel och festar! Bara för att man sitter framför "dumburken" så behöver man inte vara osocial och dum i huvudet. Tvärtom, studier visar att ungdommar som sitter vid datorn är skitsmarta!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

________________________________________________________________________________________________
Chassi: Antec 1200 | Nätagg: Corsair AX1200w | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | Processor: i7-960 @4,1 | Grafikkort: Asus GTX580 DCII | Ram: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 6gb |HDD: Intel® SSD 510 Series 120GB