Ny dator, börjar bli riktigt förtvivlad.

Permalänk
Medlem

Ny dator, börjar bli riktigt förtvivlad.

Köpte en ny dator i delar som jag fick igår. Att köpa den i delar kanske var lite optimistiskt, men håll gärna inne med kommentarer som "idiot, om du inte kan bygga så köp en färdig". Jag har fått ihop allt, problemet är att när jag försöker starta datorn så startar fläktarna i ungefär en sekund, sen slutar dom fungera och datorn är död igen.

Specifikation:

MK MSI Z68A-GD55 (G3) Socket 1155, Z68, ATX B3
HD2.0TB Samsung Ecogreen* SATA2,5400RPM, F4EG
CPU Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE INET
SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT INET
2x GK PCIe KFA2 GF GTX 560Ti EX OC
PSU XFX P1-750S-NLB9 ATX 12V
Kab FD Core 3000 Midi, Black, No PSU
DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-222AB/BEBE

Min första tanke var att nätagget är för klent, men då det är en "dator-i-delar" som är färdigplockad av Inet.se så borde inte det vara fallet. Är det någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Vore evigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt många trådar med folk som har samma problem, kolla runt lite:D

Annars är väll att byta plats på RAM & köra en sticka i taget det vanligaste tipset

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Tryck i dina RAM minnen hårt, så att det klickar till.

Permalänk
Medlem

Distanser mellan moderkort och chassi?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Hm, har du kollat så att du inte glömt processorfläkten (eller vilket medium du nu använder), då datorn slår av sig själv om ingen sådan är fungerande?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Jag gissar på distanser eller ram.

Permalänk
Medlem

PSUn är definitivt inte för klen för dom delarna. Kontrollera ALLA kablar och ta ur/sätt tillbaka RAM-minnena, var noga med att de verkligen sitter ordentligt. Finns det några lampor på moderkortet som lyser när den väl stannat, eller är det stendött?

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Tack för otroligt snabba svar! Jag har provat att både bytt plats på RAM och dubbelkollat att dom sitter som dom ska.

Vad distanser mellan moderkort och chassi betyder vet jag inte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChargeAh:

PSUn är definitivt inte för klen för dom delarna. Kontrollera ALLA kablar och ta ur/sätt tillbaka RAM-minnena, var noga med att de verkligen sitter ordentligt. Finns det några lampor på moderkortet som lyser när den väl stannat, eller är det stendött?

Har en ganska onödig power-on på moderkortet, och den lyser trots att allting stannat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddewe:

Tack för otroligt snabba svar! Jag har provat att både bytt plats på RAM och dubbelkollat att dom sitter som dom ska.

Vad distanser mellan moderkort och chassi betyder vet jag inte :/

Det är liksom som små speciela skruvar som ska skruvas där moderkortet ska skruvas liksom, distanserna ska matcha med moderkorthålen
Länk på distanser http://www.google.se/imgres?q=distanser+moderkort&um=1&hl=sv&...

Permalänk
Medlem

Ajjjjjjj så dom ska sitta under moderkortet alltså?

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare här, kolla så att moderkortet inte ligger an mot bakplåten utan sitter korrekt på distanser. Om det inte gör det så har du hittat ditt problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Okej, tusen tack allihopa, nu måste jag bara skruva isär fanskapet igen och börja om!

Permalänk

Testa ram-minnena var för sig i varje plats till du uteslutit båda stickorna och alla 4 platser.
Alla kablar från nätaggregatet inkopplade? 24-pin till moderkortet (den breda), 8-pin till moderkortet (den vid processorn), 4st kablar (typ 6 eller 8-pin) till grafikkorten (viktigt att alla är inkopplade).
Koppla ur allt annat som inte behövs för att komma in i Bios, d.v.s. DVD, hårddisk, SSD samt chassifläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddewe:

Jupp. Plocka isär allt och sätt dit distanserna enligt moderkortsmanualen. Be till vilken gud du nu dyrkar och sätt igång skiten, har du riktig jävla tur så kommer det att funka, men troligtvis så får du skaffa ett nytt moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddewe:

Det låter som att du glömt dessa.

Isåfall har du nog kortslutit ditt moderkort.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

de ska skruvas fast i chassit innan moderkortet sätts in, sedan passar du in moderkortet ovanpå dem. Om du har otur har du brännt dina komponenter nu.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddewe:

Okej, tusen tack allihopa, nu måste jag bara skruva isär fanskapet igen och börja om!

Lycka till, glöm inte bönestunden!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde stå överst på förstasidan på sweclockers... "OBS! Glöm inte moderkortsdistanserna!"

Visa signatur

Permalänk

Testa med en RAM-modul, kolla så du satt i alla kablar rätt i moderkortet, kolla så processorn sitter rätt (om inte är du ganska körd, tyvärr). Förhoppningsvis har du missat någon sladd!

Permalänk
Medlem

Aj aj, hoppas moderkortet är okej!

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Haha, klassiker. Jag ska be för dig!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Borde stå överst på förstasidan på sweclockers... "OBS! Glöm inte moderkortsdistanserna!"

Verkligen, har inte varit medlem på sweclockers länge, men jag tycker jag ser en tråd var och varannan dag där problemet är att man glömt moderkortsdistanserna.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Verkligen, har inte varit medlem på sweclockers länge, men jag tycker jag ser en tråd var och varannan dag där problemet är att man glömt moderkortsdistanserna.

Jag kan nog faktiskt inte hålla med Ser ofta trådar där folk frågar om någon har glömt moderkortsdistanserna, däremot är nog detta första gången nästan jag ser att någon faktiskt har gjort det!

OnT: Hoppas det löser sig

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Någon på Swec borde göra en nybörjarguide med bilder. Det är allt för vanligt att nybörjare glömmer distanserna som INTE FÅR GLÖMMAS! Även 8-pin strömkontakten till moderkortet missas lätt.

Permalänk
Medlem

Normalt sätt ska en kortslutning av den här typen inte skada datorn. Jag har lyckats kortsluta med fingrar, skruvar och vatten vid flera tillfällen och varje gång så har nätaggregatets autosäkring löst ut i tid och räddat hela systemet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Någon på Swec borde göra en nybörjarguide med bilder. Det är allt för vanligt att nybörjare glömmer distanserna som INTE FÅR GLÖMMAS! Även 8-pin strömkontakten till moderkortet missas lätt.

Problemet är oftast att de som bygger inte kollar guider, eller tittar i manualer, innan de börjar. Så en guide, som jag förövrigt tror redan finns, är ganska menlös i de här fallen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Problemet är oftast att de som bygger inte kollar guider, eller tittar i manualer, innan de börjar. Så en guide, som jag förövrigt tror redan finns, är ganska menlös i de här fallen.

Ja så är det nog. Problemet med guider är att de brukar utökas vartefter med mer och mer material tills kvantiteten blir så stor att ingen orkar läsa igenom. Det borde finnas en "tio budord vid montering av en dator". Moderkortsdistanser är nummer ett!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om ddewe får igång sin burk nu efter lite kortslutning...
Håller tummarna för dig!

en sak till... köpa färdig, njaaaae om det inte är från typ Komplett eller någon sån firma som satt ihop det. S.k. märkesdatorer tenderar bara till att antingen vara dyra eller alltid ha "en hake"
Så tummen upp för att bygga själv!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SmOOthy:

Normalt sätt ska en kortslutning av den här typen inte skada datorn. Jag har lyckats kortsluta med fingrar, skruvar och vatten vid flera tillfällen och varje gång så har nätaggregatets autosäkring löst ut i tid och räddat hela systemet.

Well. Jag tror snarare att kortslutningen du orsakat inte drabbat en känslig del hittills eller att du haft en hel del tur. Jag har också lyckats kortsluta min dator med handen en gång och datorn startade om utan problem. Men dessa säkerhetsanordningar som slår av systemet räddar inte med säkerhet känsliga delar.
Går strömmen fel väg så hinner en ström med för hög spänning nå fel ställe innan kretsen bryts av säkerhetssystemet. Lite som en jordfelsbrytare. Man kan få en ordentlig kyss av att pilla på fel ställen även med en jordfelsbrytare då den inte slår av strömmen förrän man får en smäll.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck