Inget ljud ur 6,3 mm utgången på asus xonar essence.

Permalänk

Inget ljud ur 6,3 mm utgången på asus xonar essence.

Hej, införsakade mig i igår ett asus xonar essence och akg k702, men får inget ljud i hörlurarna via 6,3 mm utgången. Jag har laddat ner senaste drivrutiner både från skiva och från asus egen hemsida, valt rätt ljudkälla i windows 7(kan välja mellan 2 st från ljudkortet), avaktiverat samt åter aktiverat det interna ljudkortet utan framgång, allt mitt ljud dog när jag avaktiverade det. Jag får däremot ljud om jag kopplar in hörlurarna i frontpanelen via ljudkortet. Vad kan problemet vara? Tack på för hand!

Permalänk
Skrivet av randomstar:

Hej, införsakade mig i igår ett asus xonar essence och akg k702, men får inget ljud i hörlurarna via 6,3 mm utgången. Jag har laddat ner senaste drivrutiner både från skiva och från asus egen hemsida, valt rätt ljudkälla i windows 7(kan välja mellan 2 st från ljudkortet), avaktiverat samt åter aktiverat det interna ljudkortet utan framgång, allt mitt ljud dog när jag avaktiverade det. Jag får däremot ljud om jag kopplar in hörlurarna i frontpanelen via ljudkortet. Vad kan problemet vara? Tack på för hand!

har du valt rätt utgång i asus egna program som följer med drivrutinerna? jag missade det först när jag installerade mitt essence stx och ville ha i lurarna i frontpanelen tog en liten stund men hitta till slut att felet var att jag missat att välja frontpanelen som utgång.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så rätt ljudenhet är vald som standardenhet inne under ljud i kontrollpanelen.

Permalänk
Skrivet av TranceSwede:

har du valt rätt utgång i asus egna program som följer med drivrutinerna? jag missade det först när jag installerade mitt essence stx och ville ha i lurarna i frontpanelen tog en liten stund men hitta till slut att felet var att jag missat att välja frontpanelen som utgång.

Tackar, detta löste problemet, hade valt fp hörlurar ist för hörlurar..

Har nu märkt att vrje gång jag mutar ljudet eller en låt tar slut "surrar" det eller sprakar från ljud kortet, är det normalt eler ska jag börja bli orolig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomstar:

Tackar, detta löste problemet, hade valt fp hörlurar ist för hörlurar..

Har nu märkt att vrje gång jag mutar ljudet eller en låt tar slut "surrar" det eller sprakar från ljud kortet, är det normalt eler ska jag börja bli orolig?

Surrar eller sprakar låter konstigt, men om det klickar så är det bara reläer och det är inget du behöver vara orolig för.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av randomstar:

Tackar, detta löste problemet, hade valt fp hörlurar ist för hörlurar..

Har nu märkt att vrje gång jag mutar ljudet eller en låt tar slut "surrar" det eller sprakar från ljud kortet, är det normalt eler ska jag börja bli orolig?

Detta kanske inte är direkt en lösning för det du beskriver men har du ställt in rätt db gain för lurarna t.ex mina lurar behöver jag ställa in för high gain -12db 64-300 ohm för bästa ljud. Står antingen på tillverkarens hemsida vad lurarna har för gain eller nånstans i bland bruksanvisningar eller så. Bara ett litet tips för bästa upplevelse..kan tänkas det löser dina sprakanden med.

impedans är det du ska kika på vad jag ser av dom lurarna du nämnde så har dom 62 ohm i impedans.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.