PC-spel ger Bethesda huvudvärk

Permalänk
Melding Plague

PC-spel ger Bethesda huvudvärk

Peter Hines på Bethesda Softworks beskriver utvecklingen av PC-spel som "huvudvärk". Inte nog med att miljontals hårdvarukonfigurationer ställer till det för utvecklarna, även den omfattande piratkopieringen ställer krav på utformningen av spelen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

hmm... fick dåligt samvete.

Permalänk
Medlem

Det som skiljer bra utvecklare från dåliga. Bethesda är definitivt av den bra sorten.

Samtidigt är det lite irriterande med ett sådant uttalande när de fortfarande använder DX9. Dx9 har jämfört med DX11 t.ex. mycket mer restriktioner. De kan använda mer av hästkrafterna från komponenterna, däremot kan jag hålla med om att drivrutiner ibland kan vara otroligt irriterande, hoppas de blir bättre i framtiden.

Oavsett, givet köp.

Permalänk
Medlem

Förståeligt. Finns inget att säga mot att piratkopieringen är störst på pc även fast vissa vill få det att låta annorlunda. Pengarna just nu ligger i konsolerna men förhoppningsvis ändras det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

hmm... fick dåligt samvete.

Samma här, men man kan inte göra mer än att köpa och sedan rekommendera spelet till andra.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag att vi på Sweclockers börjar en insamling av huvudvärkstabletter som vi kan skicka till Bethesda så de fortsätter leverera bra spel åt oss.

Permalänk
Medlem

Sett att det ligger ute redan, retligt att man inte får det först när man förbokat.

Permalänk

Måste säga att det är dumt av Bethesda att säga så om drivrutinerna. Det har funnits många spel INNAN alla dessa nya, och de har inte varit så buggiga. Ett fåtal buggar, ja visst, men då har ju även utvecklarna varit snabba som attan på att släppa patchar. Väntar hellre länge på ett spel än att det släpps buggigt ..

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Grymt bra att de förstår att de inte går att stoppa piratkopiering med olika typer av skydd som många gånger försämrar för de som faktiskt köper sina spel. Det finns alltid sätt att gå runt.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

"Sist men inte minst lovar Hines att PC-spelare kommer att bli mycket nöjda med prestandan i Skyrim, trots att spelet i första hand är utvecklat för konsoler."

Konstigt, jag läste just om folk som har problem med att komma över 20 fps...
Hoppas patchen fixar detta!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

pfffffffffffft, ladda ner spel?

BF3 känns som ett måste att köpa, DICE ska stödas

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

"Sist men inte minst lovar Hines att PC-spelare kommer att bli mycket nöjda med prestandan i Skyrim, trots att spelet i första hand är utvecklat för konsoler."

Konstigt, jag läste just om folk som har problem med att komma över 20 fps...
Hoppas patchen fixar detta!

Också läst detta. Hoppas att det är det som ska patchas på release.

Hur BF3 kommer in i detta vet jag inte (inte @ KKay).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Jag blev bara lite fundersam bara. Om det är så mycket mer jobb med att utveckla till dator än en konsoll, varför är då spel på dator oftast 30-50% billigare.. <.<

Och som Valve sa, bra spel piratkopieras inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det som skiljer bra utvecklare från dåliga. Bethesda är definitivt av den bra sorten.

Samtidigt är det lite irriterande med ett sådant uttalande när de fortfarande använder DX9. Dx9 har jämfört med DX11 t.ex. mycket mer restriktioner. De kan använda mer av hästkrafterna från komponenterna, däremot kan jag hålla med om att drivrutiner ibland kan vara otroligt irriterande, hoppas de blir bättre i framtiden.

Oavsett, givet köp.

De stöder faktiskt DX11 av vad jag kunnat läsa mig till, de utnyttjar det bara inte.. Men att DX11 är inkluderat borde väl innebära möjlighet till moddning med det, men vad vet jag.

EDIT: Och ja, givet köp. Tyvärr beställdes mitt från Dustin som inte levererar förrän 15/11.. 11-11-15 är inte så snyggt. Men är ändå bortrest i helgen så orkade inte mecka med att få det snabbare.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Jag blev bara lite fundersam bara. Om det är så mycket mer jobb med att utveckla till dator än en konsoll, varför är då spel på dator oftast 30-50% billigare.. <.<

En anledning är att Microsoft inte skär emellan och tar en bit av kakan på PC-spel såvitt jag vet, det gör dom på XBOX-spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De kan kalla det huvudvärk men jag kallar det lata spelutvecklare som vill ta genvägar.

Skrivet av chainzaw:

Haha efter BF3 så kommer jag nog aldrig mer att stödja Dice med pengar.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Varför inte släppa en installer med nödvändiga drivrutiner i samband med spelet? Typ nå hård/mjukvaru scanner så den installera det som inte finns. Alla spel har ju nån form av lägsta systemkrav då kan det ju inte vara svårt att skeppa drivisar med spelet. Iofs skulle det ta mer plats men för den okunnige slutkunden blir spelupplevelsen betydlig stabilare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Vart fick du BF3 ifrån?
Men köp det du, bra spel.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hejsan alla,

Men...har inte online-aktivering av spel, á la Steam, gjort det svårare att spela piratspel?
Nu för tiden måste man ju även gå online för att kunna starta spelen?

Dessa två gör det väl ganska svårt att pyssla med piratmjukvara?

Eller är det jag som helt enkelt inte hållt mig uppdaterad så att säga?
(varför jag nu skulle det ... )

PS.
Foliehatt på/Konspirationsmode: on
Nu förstår alla även varför spelen släpps lite för tidigt.
Patchar släpps och vips kan alla som kör pirat inte spela längre....
DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Varför inte släppa en installer med nödvändiga drivrutiner i samband med spelet? Typ nå hård/mjukvaru scanner så den installera det som inte finns. Alla spel har ju nån form av lägsta systemkrav då kan det ju inte vara svårt att skeppa drivisar med spelet. Iofs skulle det ta mer plats men för den okunnige slutkunden blir spelupplevelsen betydlig stabilare?

Mjo, men problemet är att drivisarna måste utvecklas av, eller åtminstone i samarbete med, den som gör grafikkretsen så de kan inte råda över detta helt själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är just detta jag försökt säga åt alla p95:or på detta forum.

Och jag är glad att dom också tog upp rage som exempel då alla gnäller på ID istället för AMD.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

De kan kalla det huvudvärk men jag kallar det lata spelutvecklare som vill ta genvägar.

Här är sanningen om Bethesda och så gott som alla stora spelutvecklare/utgivare idag. Såklart att man kan göra PC-spel som inte är en buggfest. Bethesda är ju knappast kända för buggfria spel, varför de går under öknamnet Buggthesda på en del PC-forum. Det enda positiva i deras uttlanade är angående kopieringsskyddet.

Att skylla på piratkopiering känns lika aktuellt som Gudrun Schymans värderingar idag. Det kommer alltid att existera på alla plattformar, det är bara att räkna bort "förlorad inkomst" till piratkopiering när de sitter med sina budgetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Grymt bra att de förstår att de inte går att stoppa piratkopiering med olika typer av skydd som många gånger försämrar för de som faktiskt köper sina spel. Det finns alltid sätt att gå runt.

Tror också detta är vägen för att stävja piratkopieringen. Mer "godis" för dem som köper spelet ärligt i form av tjänster mot nätet. Lättare med multiplayerspel naturligtvis men det går ju även med singleplayer spel.

Tycker Starcraft 2 har vissa bra idéer där man måste vara uppkopplad mot nätet för att kunna spela mot andra och få achievements, men det går att spela offline mot AI, dock utan att man får achievements. Visst, det går att piratkopiera, men man får då en sämre produkt. Som det sett ut med en del spel tidigare så har man ju fått en sämre produkt om man köpt den ärligt p.g.a. krångliga kopieringsskydd och begränsningar som man sluppit med mindre lagliga varianter.

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

[...]Som det sett ut med en del spel tidigare så har man ju fått en sämre produkt om man köpt den ärligt p.g.a. krångliga kopieringsskydd och begränsningar som man sluppit med mindre lagliga varianter.

Så har det verkligen varit på senaste, ett hån mot de som betalar för att vara hederliga.

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Mjo, men problemet är att drivisarna måste utvecklas av, eller åtminstone i samarbete med, den som gör grafikkretsen så de kan inte råda över detta helt själva.

De måste väl testa sina spel på nåt sätt innan dem släpper det väl? Då antar jag att spelet har åtminstone klarat suf igenom lägsta/rekommenderade kraven? Nånstans vill jag tro spelutvecklarna har ett par konsument pc de testkör spelet.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Vart fick du BF3 ifrån?
Men köp det du, bra spel.

Tänkte bara generellt, piratkopiering och tyckte att bf3 var ett bra exempel. Har redan spelet såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

De måste väl testa sina spel på nåt sätt innan dem släpper det väl? Då antar jag att spelet har åtminstone klarat suf igenom lägsta/rekommenderade kraven? Nånstans vill jag tro spelutvecklarna har ett par konsument pc de testkör spelet.

Jo, det kan jag hålla med om. Men att det finns en hel massa konfigurationer man måste hålla koll på jämfört med konsolerna köper jag också. Man tar ju sånt här på lite mindre allvar dock när det är Bethesda som säger det, ganska många andra som släpper betydligta mer buggfria spel än dom.

Visa signatur

Permalänk

Förstår att de fokuserar på konsoler då det ger mest $. Men det är ju fortfarande tråkigt för oss PC-spelare då vi vanligtvis får en halvdan portning från 6-5 år gammal hårdvara, och allt vad det tenderar att innebära.

Permalänk
Medlem

hade inte tänkt skaffa skyrim tills all DLC / buggs var fixarde men en kompis gav mig spelet so

Permalänk
Medlem

Tycker inte man ska ladda ner spelet, det känns ju fördjävligt. Läs en recension istället och köp det senare Det är i alla fall min nya policy.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo