PC-spel ger Bethesda huvudvärk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lang666:

Asså det är väl inte svårt sen dom införde directx.

Det dom säger är skitsnack. Sanningen är att dom tar 200 kr mer för ett konsolspel. Det är väl allt.

Yes. Går att ta mer betalt här helt enkelt.

Skrivet av lang666:

Spela fps spel med en kontroller med autoaim är inte bara lamt utan total värdelösa känsla.

Aaa. Eller... jag har haft jättekul med golden eye på N64 men generellt känns det handikappande. Agreed.

Skrivet av lang666:

Om nån får ett buggit spel. Vem ska klaga personen bakom en konsol som inte ens vet vad en bugg är?.
Folk skaffar en konsol idag av lathet, ignorans och okunskap.

Jag tycker ditt uttalande verkar vara baserat på ignorans och okunskap. Att man är dum i huvudet bara för att man trivs med att spela på konsol är en ganska sned och vriden synvinkel. Jag delar inte alls din uppfattning om att bara för att man spelar konsol så förstår man inte vad en bug är. "datorspelare är smarta och konsolspelare är dumma" är ingen hög nivå direkt.

Skrivet av lang666:

Sen är de lättare och spela piratkopierade spel på en konsol än på pc.
På pc krävs att du trixar med varje spel, på kosnol räcker det och chippa en gång.

Ja. Så är det ju. Men du utelämnar att det faktiskt är ett stort steg för många att göra just chippningen. När man chippar måste man göra några ekonomiska avväganden. Är det värt att riskera garantin på min sprillans nya pryl, och dessutom kostar det pengar. Iaf på PS3 och Xbox360. Jag håller alltså med dig, men vill ge ett lite bredare perspektiv.

Skrivet av lang666:

Osmart lögnare som tror han får mer pengar om han bara programmerar till konsol.
Vi blir dummare med tiden, inte smartare.

Osmart lögnare... Jaa du. Han sitter nog på mer statistik om utvecklings- och försäljningssiffror än många andra. Jag kan slå vad om att denne man inte är helt clueless om utvecklingskostnader när det kommer till spel.

Jag vill lägga till att jag endast äger ett gammalt PS2 med ett tiotal spel som inte ens är inkopplat. Så jag försöker inte försvara mitt "konsolspelarhörn". Senaste åren har jag uteslutande lirat på datorn och datorn har varit min huvudplattform alltid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köper det vid nästa lön! Förhoppningsvis har dom kommit ut med någon kritisk patch tills dess och lagat de värsta sakerna. Piratkopiering är bara barnsligt, fast jag hade hellre sett fullversion-demos som bara fungerar i en timme osv ist för dagens skitdemo-versioner så man kan testa innan man köper grisen i säcken, finns inget värre än att köpa ett spel man tycker "verkar" bra på bilder osv för att sedan köpa, vänta på posten, spela i 5 minuter och avinstallera.

Alla spel är inte lika givna som Skyrim.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

För att microsoft och sony ska pengar. De går back på konsolerna men tjänar på att de får pengar för spel.

tillverkarna av konsollerna går back i början av konsollens liv pga att de måste trycka in så mycket prestanda som möjligt och ändå sälja dem relativt billigt. efter ett tag blir delarna billigare och tillverkarna börjar tjäna pengar även på konsollförsäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan alla,

Men...har inte online-aktivering av spel, á la Steam, gjort det svårare att spela piratspel?
Nu för tiden måste man ju även gå online för att kunna starta spelen?

Dessa två gör det väl ganska svårt att pyssla med piratmjukvara?

Eller är det jag som helt enkelt inte hållt mig uppdaterad så att säga?
(varför jag nu skulle det ... )

PS.
Foliehatt på/Konspirationsmode: on
Nu förstår alla även varför spelen släpps lite för tidigt.
Patchar släpps och vips kan alla som kör pirat inte spela längre....
DS

Det finns ett ex antal program som simulerar steam till exempel

Permalänk
Medlem

Ett pris på 400+ är inte direkt övertygande. Räkna om det i % hårdvara eller resor och beloppen framstår till slut som absurda för något som kan kopieras i oändlighet med försumbar marginalkostnad. Det behövs en annan pris- och lönemodell för den här sortens produkter. Kultur är en samhällsservice precis som utbildning, och man skulle tex kunna prenumerera på det eller allokera resurser via skattesedeln baserat på något i stil med antal användare, för att som i ett sista steg lägga på tex en tiondel av dagens pris.

Att spelen dessutom börjat skippa tryckta manualer och liknande i fodralen är heller inget som uppmuntrar köp. Jag gillar att ha mina böcker, spel och filmer i bokhyllan och det är det enda skälet till att jag köper dem. Det finns också en risk i att köpa något man inte vet levererar det som utlovats, vi vet inte om programmet fungerar eller om det finns tillräckligt mycket med innehåll, speciellt eftersom det inte längre finns demoversioner av grejer. Att affärerna inte har programmen i lager eller har leveranstider på 2 veckor är heller inget uppmuntrande. Tillgängligheten är dålig.

Jag hade slagit till direkt på Skyrim om det var som med det senaste spelet jag köpte, dvs att jag fick en tryckt version på posten och kunde ladda ner direkt. Nu ska jag vänta tills att det går ner i pris, jag har ändå andra saker att göra.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

hur kommer sig det då att konsolspelen alltid är 20-40% dyrare !?!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Bollebop:

Visst, det kopieras mycket spel till PC, men att PC är värst är bullshit. Går man in på de flesta stora "Public trackers" kan man tydligt se att 360 versionerna av spel har avsevärt fler hämtningar än PC versionerna.

Kan inte annat än hålla med.

Skrivet av morxy49:

hur kommer sig det då att konsolspelen alltid är 20-40% dyrare !?!

För att det alltid finns mammor och pappor som köper spelen till sina barn. Eller casual soffspelare som jobbar och köper sig spel då och då (eller narkomaniskt ofta)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är sånt jevla BULLSHIT! skylla på piratkopiering.. Saken är den att dom stirrar sig blind på nerladdnings siffror.. Om ett spel laddats ner 10tusen ggr, så är 85% folk som inte ens har pengar till att köpa spelet.. och resten 15% sånna som KAN köpa spelet fast dom är för snåla.. så 10tusen är INTE lika med 10tusen förlorade sålda EX av ett spel. Tror nog dom vet om, dom är bara för lata för att koda till PC och skyller på piratkopiering som är världens sämsta ursäkt när det gäller spel utveckling.

Det handlar om vart man tjänar mest pengar och det är helt klart på konsol. Det är där flest spel säljs. Att det är så extremt lätt att ladda ner på pc gör att en hel del laddar ner istället för att köpa. Fler har en konsol än som har en bra dator som klarar spelen och fler gillar att bara sitta och spela i soffan och därför säljer spel till konsoler bättre.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är sånt jevla BULLSHIT! skylla på piratkopiering.. Saken är den att dom stirrar sig blind på nerladdnings siffror.. Om ett spel laddats ner 10tusen ggr, så är 85% folk som inte ens har pengar till att köpa spelet.. och resten 15% sånna som KAN köpa spelet fast dom är för snåla.. så 10tusen är INTE lika med 10tusen förlorade sålda EX av ett spel. Tror nog dom vet om, dom är bara för lata för att koda till PC och skyller på piratkopiering som är världens sämsta ursäkt när det gäller spel utveckling.

Men om jag kan ladda ner ett spel, spela spelet fullt ut utan begränsningar har då inte utvecklarna "förlorat" en kund då? Te.x TES spelet har ju ingen multiplayer, vilket brukar vara det man köper ett spel för, men när det inte finns någon sådan då behöver man ju inte bry sig? Känner flera som tänker precis så. Därför drar jag slutsatsen att om det är något spel som bör skyddas så är de dem renodlade singelplayer spelen. Jag har då i alla fall köpt Skyrim för att kunna känna mig lite hederlig! Även om jag vet att jag kan ladda ner det o få samma upplevelse, det handlar om moral tycker jag. Håller dock med dig om att många inte har råd och tja det är väl inget man kan göra åt det. Skulle väl kunna säga att det är "bra" att även de med sparsam ekonomi får vara med och har roligt

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hur kommer sig det då att konsolspelen alltid är 20-40% dyrare !?!

Licensavgifter till Sony/Microsoft och just för att de kan, folk betalar det oavsett på konsol utan att tveka.

Permalänk
Medlem

"So we do the best we can to protect it without resorting to Draconian measures"

Kräver inte Skyrim steam, vilket betyder att man måste vara online för att starta spelet?

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att det är lite dyrt med spel överhuvudtaget nu. nytt konsollspel kostar ju 599. ibland 699.. De är lite väl mycket. Många som spelar går fortfarande i skolan och 599kr för ett spel är inte ens rimligt då. Folk som piratkopierar gnäller ofta på att dom inte köper för att det är så dyrt.. Men det är ju deras fel att det kostar så mycket? Tråkigt.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Skrivet av Chenz:

"So we do the best we can to protect it without resorting to Draconian measures"

Kräver inte Skyrim steam, vilket betyder att man måste vara online för att starta spelet?

Ja, men det är väldig skillnad på en aktivering och ständig uppkoppling.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

I grund och botten handlar allt bara om att speltillverkare idag är för lata för att faktiskt utveckla ordentliga spel som håller måttet på PC marknaden. Sen så sitter Bethesda och diktar upp en massa ursäkter om ditten och datten för att folk ska tycka synd om dem. Det är ju så mycket enklare (läs billigare) att utveckla i princip samma spel år efter år till konsolerna då hårdvarunivån höjs i trappsteg ca var 5-7 år medan på PC marknaden höjs hårdvaruprestandan linjärt hela tiden. Förstår såklart varför speltillverkarna tänker som dom tänker (mer cash) men tycker det är sorgligt och se att världen sakta men säkert går mot att bli mer och mer styrd av högre makter som ska bestämma allt åt oss "vanliga människor". Snart börjar dom väl bara tillverka en sorts kläder i en sorts färg för att det är billigare och tvingar oss att använda dem eftersom vi inte har något annat val. Kanske konstig jämförelse men hoppas ni fattar poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Tycker att det ska vara mer upp till datortillverkarna att börja enas om en standard så att alla datorer läser igenom koderna på samma sätt så att spelföretagen inte ska behöva sitta och optimera sina spel till alla olika konfiger. En kod sedan ska datorn själv skicka vidare koden. Borde gå att enas om någon typ av standard för att spelmakarna ska kunna koda lättare.

Håller fullständigt med. Här handlar det om att gynna utvecklingen och lindra konkurrensen en aning. Jag är rätt säker på att fler företag kan komma in på marknaden och att bättre spel kommer att utvecklas.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Ja, men det är väldig skillnad på en aktivering och ständig uppkoppling.

Steam kräver väl inte bara aktivering, du måste starta steam varje gång du ska spela spelet, och har du inte tillgång till internet kan du inte starta steam. Eller har jag missuppfattat hur steam fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Steam kräver väl inte bara aktivering, du måste starta steam varje gång du ska spela spelet, och har du inte tillgång till internet kan du inte starta steam. Eller har jag missuppfattat hur steam fungerar?

Steam har offline-mode. Så det går finfint att spela offline så länge spelet är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scarface1999:

Du menar att Infinity Ward inte är värt att stödjas?

(ucwufididder)

Varför stödja en expansion pack för fullpris.? Efter fiaskot kallat MW2 lanseringen och sedan MW3 så kan de glömma mina isk.

Skrivet av fraze86:

Jag hade gladeligen gått över och spelat konsoll... Om.. :

1. det fanns 100% tangentbord+mus kompabilitet. Ingen gamepad-emulering eller annat trams. Riktigt stöd där man kan ta vilken jävla usb-mus som helst och plugga in.
2. konsollen hade prestanda som inte är 5-6 år gammal (se xbox360&ps3), alltså tätare lanseringar av nya konsoller. Titta på smartphone marknaden t.ex. Kan man släppa nya telefoner en gång i veckan kan man väl släppa nya konsoller vart annat/tredje år i alla fall.
3. inte ett spel hade kostat ca 599-699kr vid lansering.

Jag förstår att många har andra orsaker till varför de väljer PC'n. Själv så bryr jag mig föga om mod-scenen, men förstår varför den är viktig. Håller dock inte med om att gaming community skulle vara begränsat till PC. Hur svårt är det att implementera en sån funktion i en konsollmiljö (förutsatt att det finns ordentligt stöd för keyboard+mus vill säga) ? Och sen är det väl ingen konst att upprätta ett community på nätet och sen spela på konsoll, om ni fattar vad jag menar. PC'n kommer ju ändå vara standard i varje hushåll, så vill man delta i diskusioner m.m är det ju bara att sätta sig vid PC'n och skriva efter att man spelat färdigt vid sin konsoll.

Det tar lång tid att utveckla konsoler och kostar mycket pengar. Varje konsol förutom WII går desutom back vid försäljning. Affärer säljer till underpris på varje konsol så mycket att det är faktiskt svårt att tro. Detta är sedan av en anledning till varför konsol spel kostar vad de gör. Det är ett sätt för Sony, Microsoft att få tillbaka pengarna.

Börjar de släppa nya konsoler oftare kommer du sedan få en fragmentering och det blir samma problem, alltså mer hårdvara att stödja. Det blir svårare för Sony och Microsoft att motivera högt pris på sina konsoler.

Du har redan problemen med PS3 som inga spel utvecklas till. Alla spel idag görs mot Xbox360, detta märker man även på MW3 där Activision har varit flitiga med sin reklam. Kommer det riktiga dedikerade spel till PS3 så ser man mycket fin skillnad men det blir sällan det utan allt görs för X360. Så varför skulle mer och nyare hårdvara gåra någon skillnad när spelutvecklare är så lata att de har problem att stödja mer än 1 konsol till fullo.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag känner inte till ett enda icke-online PC spel som inte blivit crackat, alla resurser på den fronten har blivit duktigt bortkastade. Varför Bethseda skulle behöva lägga några nya satsningar på skydd mot piratverksamhet ser jag inte.

Vad gäller Rage så är även det ett dåligt exempel, hade de bara testat produkten innan de släppt den så hade de genast märkt att det inte fungerade som de tänkt sig. Vad som han säger är 'några dåliga drivrutiners fel' var i själva verket en hastig och ej mogen release av deras spel.

För övrigt är inte allt guld å gröna skogar på console-fronten heller. Fortfarande är det få utvecklare som drar verklig nytta av PS3ans cell processor och consolers undermåliga prestanda skapar problem när krav på 1080p upplösning hörs.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Handlar det här om lathet (och kanske bortskämdhet?) eller är det rättfärdigat? Vi får höra mycket sådana här uttalanden från spelutvecklare (oftast konsolutvecklare). Har de någonsin visat på ett konkret exempel?

Dessutom borde dessa konsolutvecklare vara mer noggranna i sina uttalanden om PC-gaming, eftersom de för över sitt spel som är anpassat för konsol till PC

För det måste ju vara en skillnad på att skapa ett spel från scratch på PC och föra över ett konsolspel till PC, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Jag blev bara lite fundersam bara. Om det är så mycket mer jobb med att utveckla till dator än en konsoll, varför är då spel på dator oftast 30-50% billigare.. <.<

Och som Valve sa, bra spel piratkopieras inte.

Finns fler personer med en PC än 360/PS3. Sedan är det som någon annan sade att MS tar royalty-avgift på samtliga 360 spel och Sony gör samma sak med PS3

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Handlar det här om lathet (och kanske bortskämdhet?) eller är det rättfärdigat? Vi får höra mycket sådana här uttalanden från spelutvecklare (oftast konsolutvecklare). Har de någonsin visat på ett konkret exempel?

Dessutom borde dessa konsolutvecklare vara mer noggranna i sina uttalanden om PC-gaming, eftersom de för över sitt spel som är anpassat för konsol till PC

För det måste ju vara en skillnad på att skapa ett spel från scratch på PC och föra över ett konsolspel till PC, eller hur?

Ja, utvecklare har på senare tid utan tvekan blivit lata. Det lustiga är att Elder Scrolls började på DOS, vilket jag kan tänka mig inte var det lättaste att koda till med tanke på att det inte var användarvänligt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Ja, utvecklare har på senare tid utan tvekan blivit lata. Det lustiga är att Elder Scrolls började på DOS, vilket jag kan tänka mig inte var det lättaste att koda till med tanke på att det inte var användarvänligt alls.

Det finns fortfarande massor av spelutvecklare som arbetar hårt för att få ut bra produkter. Jag tror inte att dem har råd att vara lata, finns bra mycket konkurrens, det man misstar för lathet skulle jag tro är att många håller sig till testade koncept för att vara säkra på att de går med vinst. Det finns mer pengar att tjäna på att släppa ut en till COD kopia än att chansa på något nytt.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

[...] Varje konsol förutom WII går desutom back vid försäljning. Affärer säljer till underpris på varje konsol så mycket att det är faktiskt svårt att tro. Detta är sedan av en anledning till varför konsol spel kostar vad de gör. Det är ett sätt för Sony, Microsoft att få tillbaka pengarna.

Jag tror inte att butikerna säljer ut konsolerna under inköpspriset. I sådana fall, vad skulle vara butikernas drift i att ens bry sig om att köpa in varorna?
Däremot säljer tillverkaren, dvs Microsoft som exempel, sina system under produktionspris till butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är sånt jevla BULLSHIT! skylla på piratkopiering.. Saken är den att dom stirrar sig blind på nerladdnings siffror.. Om ett spel laddats ner 10tusen ggr, så är 85% folk som inte ens har pengar till att köpa spelet.. och resten 15% sånna som KAN köpa spelet fast dom är för snåla.. så 10tusen är INTE lika med 10tusen förlorade sålda EX av ett spel. Tror nog dom vet om, dom är bara för lata för att koda till PC och skyller på piratkopiering som är världens sämsta ursäkt när det gäller spel utveckling.

Alltså detta är ett så sjukt dåligt argument. Visst det är ju inte lika med att det skulle ha lika många sålda som är nedladdade men vill du gå till jobbet varje dag för att kanske få betalt? Vore väl kul om din chef kunde säga "nej men vi ville bara testa lite vi skulle aldrig betalat dej idag men vi får se du kanske kan få nått om vi är nöjda med dej om en vecka eller två". Ingen vill väl arbeta utan att få betalt för mödan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det där är ett icke giltigt argument. Se på den här- jag jobbar och får in cash. Det gäller att prioritera i livet och jag väljer att köpa resor för pengarna. Jag anser mig själv inte ha råd att köpa sånt som jag kan ladda ner. Allting handlar om prioriteringar.
Jag kan ganska lätt övertala mig själv att jag inte har råd med denna typ av nöje, men eftersom jag har moral i kroppen och vill göra rätt för mig så gott det går så köper jag spel. Om man inte anser sig ha råd, ja då är det bara att hitta på något annat.

Håller helt med, och ändå tror jag att de flesta som piratkopierar har råd men bryr sig inte så länge dem kan inbilla sig någon bullshit ursäkt om varför dem inte vill betala spelutvecklarna.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är sånt jevla BULLSHIT! skylla på piratkopiering.. Saken är den att dom stirrar sig blind på nerladdnings siffror.. Om ett spel laddats ner 10tusen ggr, så är 85% folk som inte ens har pengar till att köpa spelet.. och resten 15% sånna som KAN köpa spelet fast dom är för snåla.. så 10tusen är INTE lika med 10tusen förlorade sålda EX av ett spel. Tror nog dom vet om, dom är bara för lata för att koda till PC och skyller på piratkopiering som är världens sämsta ursäkt när det gäller spel utveckling.

Eh va? Jag tror du missar att förläggaren är ute efter att tjäna pengar. Det gör man genom att sälja så många ex som möjligt. Om spel sålde bättre till pc skulle man storsatsat på det, men så är inte fallet. Vad får dig att tro att förläggare tycker det är en bra idé att satsa mest på konsollspel om pc-spel gav mest pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Sitter på ett 560ti och lirar skyrim. På natten har jag 40-60fps, på dagen 20-30. Ospelbart :/

Hmm, vänta på patchar/driveruppdateringar kanske?
Hur mycket går det att ställa in grafiken btw? Vissa säger ju att shittykonsoleportar inte går att ställa in mer än presets på low, medium eller high och sedan res.

Permalänk
Medlem

Det låter som Bethesda bara skyller ifrån sig imo. De är ju knappast kända för att leverera bugg-fria spel till konsoler heller. Jag vill minnas att Fallout 3 var en bugg-fest till t ex PS3 när det släpptes och då kan de ju knappast skylla på att hårdvaran är okänd. Låter mera som deras QA process är undermålig. Antagligen prioriterar de inte att se till att sina spel funkar bra utan föredrar att lägga sina pengar på reklam och att smörja recensenter. Jämför med t ex Blizzard som släpper sina spel när de är färdiga och i princip buggfria istället för att fokusera på ett datum. Hade Bethesda utvecklat Diablo 3 hade det släppts för 1-2 år sedan med samma grafik som konsollerna. Sedan hade vi fått patcha det X ggr innan det funkade till 95%

Permalänk
Medlem

Pengar...

Allting handlar väl ändå inte om pengar, det är väl ändå spel det handlar om?

Ex. varför tar WOW betalt för sina expansioner när deras spelare betalar in enorma mängder pengar varje månad?
Helt enkelt för att spelindustrin är en INDUSTRI den håller på med PR, gör marknadsundersökningar kollar vilka typer av spel som säljer och helt enkelt dödar kreativiteten och allt nytänkande och kör på gamla kassakoargument.

Alla som spelat spel en längre tid vet att kreativiteten gällande spel har försvunnit för länge sedan, kvar har vi några pengagiriga företag som helt enkelt gör det för att få pengar. Även gamla klassiker har sålt sin själ, varför inte spela civilization på facebook nuförtiden, och dela det med dina kompisar som en riktig idiot. Kör x antal versioner på samma serie utan att ens tillägga något förutom några få töntiga funktioner och liknande.

Jag kommer ihåg drömmarna och ideerna som fanns angående utvecklingsideer tidigare när man beklagade sig för att teknologin inte fanns där. Nu finns teknologin och kraften i våra datorer tillsammans med internet för att göra helt banbrytande och revolutionära spel. Men istället verkar det som att man kör på samma gamla tråkiga enkla scriptade lösningar med massa häftig grafik och ljud. Kasta in lite 3d saker och få dom att se häftiga ut och betala lite folk att skriva bra recensioner på några olika webbspeltidningar, så har man helt enkelt en hit.

Låt mig inte ens börja om den urusla kvaliteten på recensioner, kollade några på skyrim nyss och blev förundrad över att ingen verkar kunna bedömma det objektiv utan istället försöker beskriva någon slags känsla dom haft när dom spelat det. Vafan skärpning!

Och ja, jag har jobbat utan att fått betalt flera gånger, för mig handlar det inte om pengar... Jag vill ha bra innovativa spel och jag skulle inte ens ladda ner skyrim gratis för det verkar vara skit.

Visa signatur

/Ralekk