PC-spel ger Bethesda huvudvärk

Permalänk
Medlem

Har vissa inte råd att köpa spel, eller varför sysslar man med piratkopiering? Men dator och massa utrymme har man råd med? Hursomhelst ganska bra av Bethesda, men det är skittråkigt med konsolportar. Snart ska det spelas!

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

De kan kalla det huvudvärk men jag kallar det lata spelutvecklare som vill ta genvägar.

Haha efter BF3 så kommer jag nog aldrig mer att stödja Dice med pengar.

Håller med där.

Sedan så fattar jag inte varför spelutvecklare fortfarande gnäller på piratkopieringen på PC. Om de slutade skydda alla spel med DRM skit och liknande skulle antagligen piratkopieringen sjunka.

Jag fick till exempel dra ner Oblivion + expansioner från piratebay bara för att DRM skyddet på skivorna inte tillät mig att installera spelet 6:e gång efter att jag formaterat. Bethesda ville dessutom inte hjälpa mig med problemet, utan gav mig istället fingret och sa till mig att köpa ett nytt spel.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Hur många grafikdrivarpaket finns det? Intel, AMD, Nvidia. Missat någon?

Svårt att testa senaste stabila versionen av dem? Nej.

Svårt att lägga in en check i spelet som kräver att användaren installerar som lägst den drivrutinsversion de testat för? Nej.

Svårt att visa en varning om användaren kör med betadrivare? Inte särskilt.

Jag tycker det låter som mycket skitsnack och gnäll, bara för att skifta fokus från att de är konsolhoror.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

pfffffffffffft, ladda ner spel?

BF3 känns som ett måste att köpa, DICE ska stödas

Du menar att Infinity Ward inte är värt att stödjas?

(ucwufididder)

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Medlem

Jag tror speltillverkarna kommer få se en mycket positiv utveckling i framtiden. Förmodligen många som inte skaffar sina spel på lagligt vis medans de tex studerar/är arbetslösa. då är 400 kr för ett spel VÄLDIGT mycket pengar. Men när de som verkligen har en genuint intresse kommer upp i åren lite och skaffar sig ett jobb så tror jag många fler kommer att köpa sina spel 400 kr var helt plötsligt inte så mycket längre.

Jag personligen tycker det är viktigt att köpa spelen man vill ha. för att stödja speltillverkarna att göra den typen av spel vi vill ha

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

Jag tror speltillverkarna kommer få se en mycket positiv utveckling i framtiden. Förmodligen många som inte skaffar sina spel på lagligt vis medans de tex studerar/är arbetslösa. då är 400 kr för ett spel VÄLDIGT mycket pengar. Men när de som verkligen har en genuint intresse kommer upp i åren lite och skaffar sig ett jobb så tror jag många fler kommer att köpa sina spel 400 kr var helt plötsligt inte så mycket längre.

Jag personligen tycker det är viktigt att köpa spelen man vill ha. för att stödja speltillverkarna att göra den typen av spel vi vill ha

Det går alltid att rationalisera bort nöjesköp. Det som oftast är det viktiga i köpa/stjäla media är den moraliska koden.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hur många grafikdrivarpaket finns det? Intel, AMD, Nvidia. Missat någon?

Svårt att testa senaste stabila versionen av dem? Nej.

Svårt att lägga in en check i spelet som kräver att användaren installerar som lägst den drivrutinsversion de testat för? Nej.

Svårt att visa en varning om användaren kör med betadrivare? Inte särskilt.

Jag tycker det låter som mycket skitsnack och gnäll, bara för att skifta fokus från att de är konsolhoror.

Suck, tänk lite och läs även vad han skrev. "Hårdvarukonfigurationer"

Ta sedan alla processor/moderkortskonfigurationer (100-tals..) * alla hårdiskar * alla minnen * alla grafikkort * operativsystem (xp, vista, win7, sp1 sp2...)* .... * ..... = hårdvarukonfigurationer

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Svårt att lägga in en check i spelet som kräver att användaren installerar som lägst den drivrutinsversion de testat för? Nej.

Ta till ex AMD/ATI, gamla buggar ploppar upp titt som tätt som ska vara fixade för länge sedan och random nya buggar som dom inte lyckats testa fram uppstår väll varje månad.

Permalänk
Medlem

Om det nu är så dyrt för stackarna att utveckla PC spel, varför är konsol spel typ 50% dyrare ibland

Permalänk
Medlem

Spela FPS med joysticks...... En PC-spelare i dagsläget har mer huvudvärk än Bethesda.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xosos:

Om det nu är så dyrt för stackarna att utveckla PC spel, varför är konsol spel typ 50% dyrare ibland

För att microsoft och sony ska pengar. De går back på konsolerna men tjänar på att de får pengar för spel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Har vissa inte råd att köpa spel, eller varför sysslar man med piratkopiering? Men dator och massa utrymme har man råd med? Hursomhelst ganska bra av Bethesda, men det är skittråkigt med konsolportar. Snart ska det spelas!

Jovisst, men hade man inte haft råd med datorn hade man inte kunnat spela alls. En hårddisk på 2TB kostar (kostade innan hdd priserna började stiga) ca 600kr och på den får man plats med en bra bit över 100 st spel och för samma peng får man väl ca 1,5 nytt spel, så man sparar en hel del på det.

Har man råd att betala för ett spel så ska man såklart göra det, det gynnar ju alla i längden iom att fler spel kommer utvecklas. Själv brukar jag vänta tills spelet sjunkit en del i pris innan jag köper det, men är det ett spel jag verkligen vill ha och nästan garanterat kommer att gilla så brukar jag köpa det vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Tror också detta är vägen för att stävja piratkopieringen. Mer "godis" för dem som köper spelet ärligt i form av tjänster mot nätet. Lättare med multiplayerspel naturligtvis men det går ju även med singleplayer spel.

Tycker Starcraft 2 har vissa bra idéer där man måste vara uppkopplad mot nätet för att kunna spela mot andra och få achievements, men det går att spela offline mot AI, dock utan att man får achievements. Visst, det går att piratkopiera, men man får då en sämre produkt. Som det sett ut med en del spel tidigare så har man ju fått en sämre produkt om man köpt den ärligt p.g.a. krångliga kopieringsskydd och begränsningar som man sluppit med mindre lagliga varianter.

Håller helt med, Blizzard gjorde rätt där.

Sedan att stackars Bethesda får huvudvärk av PC utveckling ust nu är ju konstigt. Man har ju gjort spel till PC i 20 år nu, och det har gått fin-fint.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scarface1999:

Du menar att Infinity Ward inte är värt att stödjas?

(ucwufididder)

Patriot...

(dfjkgjkldf)

Permalänk
Medlem

Hur kan det då komma sig att pc versionerna oftast är billigare än playstation och xbox versionerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xosos:

Om det nu är så dyrt för stackarna att utveckla PC spel, varför är konsol spel typ 50% dyrare ibland

Licensavgifter till Microsoft.

Tror fortfarande starkt att ett bra spel laddas inte ner i större mängder, de som laddar ner spel har antingen inte råd eller vill inte lägga pengar på en produkt som de inte tycker är lockande. Varför då inte bara räkna med dom förlusterna i förhand?

Tycker spelutvecklarna bölar lite, med tanke på att spel säljer mer idag än någonsin innan, till skillnad mot musikindustrin bara går längre ner i skiten varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att det ska vara mer upp till datortillverkarna att börja enas om en standard så att alla datorer läser igenom koderna på samma sätt så att spelföretagen inte ska behöva sitta och optimera sina spel till alla olika konfiger. En kod sedan ska datorn själv skicka vidare koden. Borde gå att enas om någon typ av standard för att spelmakarna ska kunna koda lättare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanca:

Suck, tänk lite och läs även vad han skrev. "Hårdvarukonfigurationer"

Ta sedan alla processor/moderkortskonfigurationer (100-tals..) * alla hårdiskar * alla minnen * alla grafikkort * operativsystem (xp, vista, win7, sp1 sp2...)* .... * ..... = hårdvarukonfigurationer

Precis. Och där har vi haken. Oavsett om den är gjord för konsol eller PC i förstahand så ska den fungera på båda. Så när du väl portar om den till PC så måste den fungera med allt du nämnde ovan. Så inte fan spelar det någon roll i vilken ända dom börjar.

Så nej.. Det är bullshit bara. PC spel är bättre och kommer alltid att vara enligt mig. Bilspel är nog det enda jag kan tycka är smidigast på konsol. Om man nu inte tänkt att ha gaming-PC'n vid TVn.

Och sen att BF3 har sålt så bra som det gjort är väl kanske för att dom marknadsförde med att det kommer bli ett renodlat PC spel (grym grafik och inte massa kass hårdvara att ta hänsyn till).

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Vilket idiotproblem, det är väl bara att säga åt MS och Sony att de får släppa mus+tangentbord till sina konsoler varpå alla sedan kan sluta göra spel för PC. Det finns väl inga andra anledningar att spela på PC, eller?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Vilket idiotproblem, det är väl bara att säga åt MS och Sony att de får släppa mus+tangentbord till sina konsoler varpå alla sedan kan sluta göra spel för PC. Det finns väl inga andra anledningar att spela på PC, eller?

Det handlar knappast bara om mus+tangentbord.. själv vill jag ha en öppen plattform där Microsoft och Sony inte säger åt mig vad jag kan och inte kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Licensavgifter till Microsoft.

Tror fortfarande starkt att ett bra spel laddas inte ner i större mängder, de som laddar ner spel har antingen inte råd eller vill inte lägga pengar på en produkt som de inte tycker är lockande. Varför då inte bara räkna med dom förlusterna i förhand?

Tycker spelutvecklarna bölar lite, med tanke på att spel säljer mer idag än någonsin innan, till skillnad mot musikindustrin bara går längre ner i skiten varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla spel tankas. Populära spel tankas mer såklart. Det som är ett totalt missförstånd är att en nerladdning är synonymt med en förlust. Läste om ett spel där de valt att inte ha något DRM. Det tankades som skam men utvecklarna var nöjda. enligt vad de räknat på ledde var tusonde blockad nerladdning till köp och mer än var hundrade nerladdning leddde till köp, därav tjänade de mer pengar på att spelet fildelades.

Att ladda ner ett spel kan jag göra på att det hade ett lustigt namn. Att sen orka instalera det och testa det har redan väkt en massa intresse gällande spelet. Jag personligen har köpt många fler spel tack vare fildelning inte tvärt om.

För att ta upp en uppenbar sak:
Om en nerladdning är lika med en förlust så borde man ju bara kunna skriva ett script som laddar ner samma fil om och om igen tills utgivaren är bankrut.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Vilket idiotproblem, det är väl bara att säga åt MS och Sony att de får släppa mus+tangentbord till sina konsoler varpå alla sedan kan sluta göra spel för PC. Det finns väl inga andra anledningar att spela på PC, eller?

Öppenheten är nyckeln. Modifikationer, community möjligheterna, prestandan både vad det gäller grafik och rättvisan inom den professionella delen!

Permalänk
Inaktiv

Med mina 111 spel registrerade på Steam, känner jag att jag betalar för mina spel. Det händer dock att jag testar ett spel jag är osäker på, piratkopierat - då det ibland finns alldeles för vinklade recensioner eller för lite information om det - brukar dock sluta med ett köp.

Sen begriper jag inte det med hårdvarukonfigurationer...följer inte hårdvara regelsatta standarder? Sen är det bara mer eller mindre kräm i komponenterna. Kan dock hålla med att drivrutiner många gånger varit dåligt skötta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Varför inte släppa en installer med nödvändiga drivrutiner i samband med spelet? Typ nå hård/mjukvaru scanner så den installera det som inte finns. Alla spel har ju nån form av lägsta systemkrav då kan det ju inte vara svårt att skeppa drivisar med spelet. Iofs skulle det ta mer plats men för den okunnige slutkunden blir spelupplevelsen betydlig stabilare?

Skickades från m.sweclockers.com

Känns väll iof som operativsystemets ansvar? Hårdvarutillverkare borde kunna skicka in nödvändiga filer till i det här fallet Microsoft. Systemet vet vad som finns i burken, och matchar bara olika identifiers mot databasen och drar hem nya när nya uppdateringar finns. Självklart skulle det här möjligtvis ta bort chansen för folk att skicka med 200MB onödig mjukvara med 10KB drivrutiner. Men nog fasen skulle det vara den smidigaste lösningen. Varför i helvete man ska behöva gå in på nio miljoner olika sidor en gång i månaden för att hålla drivrutinerna up to date är helt bortom mig. Det här systemet skulle även göra så att drivare för ny hårdvara automatiskt installerades.

Nu kanske det finns någon sådan lösning som bara inte funkar som den ska pga olika anledningar. Jag bryr mig faktiskt inte, drivrutinssituationen i Windows suger åsnekuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

En anledning är att Microsoft inte skär emellan och tar en bit av kakan på PC-spel såvitt jag vet, det gör dom på XBOX-spel.

Det är samma pris till Sony's konsoler...
Tror det snarare har att göra med en tuffare marknad. Piratkopiering nämns som sagt i artikeln.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Precis, du hade inte råd med spel så det skadade inte industrin att du piratkopierade, för du hade ändå aldrig haft råd att betala för dina spel. Istället så höll du uppe intresset genom att pirata och senare i livet kunde du betala tillbaka en massa pengar till utvecklarna genom att köpa nya spel.
Jag tror inte att piratkopiering skadar spelbranschen.

Det finns extremt många speltillverkare där ute nuförtiden. De stora företagen lider väl inte så mycket men det är ju inte dem det är synd om, det är de små företagen som har svårt att överleva om deras spel piratkopieras. Utvecklarna för LA Noire är ett bra exempel på det. Visst, de överlevde genom att bli uppköpta av ett gigantiskt företag men då styrs de med järnhand istället. Tycker att det är självklart att man ska betala för sina spel, alltid, något man förstår när man blir vuxen.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Bethesda släpper buggigt spel: "BETHESDA ÄR VÄRDELÖSA JAG HATAR DOM! BOJKOTTA!!!11"
Bethesda gör ett sympatiskt uttalande: "Oh jag älskar Bethesda och har alltid gjort det. Ska stödja dom nu!"

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Det handlar knappast bara om mus+tangentbord.. själv vill jag ha en öppen plattform där Microsoft och Sony inte säger åt mig vad jag kan och inte kan göra.

Skrivet av Draim:

Öppenheten är nyckeln. Modifikationer, community möjligheterna, prestandan både vad det gäller grafik och rättvisan inom den professionella delen!

Ni båda verkar vilja kunna modifiera spelen efter eget tycke - men hur funkar det i dagens läge då allt fler spel kräver uppkoppling och att man kör via Steam mm.? Det jag är ute efter är huruvida denna marknad verkligen är något som utvecklarna av storspel vill satsa på - i annat fall hade de väl gett ut ramverk samt öppen kod för att förenkla detta. Vissa modifikationer är dock inte omöjliga att stödja på konsol, som egna banor t.ex.

Grafikprestanda kan man lika gärna få via en konsol. Att dagens konsoler får lång livslängd och därmed förlegad hårdvara går ju att komma runt via tätare släpp, något som kanske hade varit möjligt om man även fick alla världens PC-spelare som kunder. Dessutom hade spelutvecklarna kunnat slipa ytterligare på grafiken om de slapp lägga tid på PC-anpassningarna.

Vad menas med community-möjligheter?

Vad menas med rättvisa inom den professionella delen - går det inte att tävla rättvist på konsol?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Ni båda verkar vilja kunna modifiera spelen efter eget tycke - men hur funkar det i dagens läge då allt fler spel kräver uppkoppling och att man kör via Steam mm.? Det jag är ute efter är huruvida denna marknad verkligen är något som utvecklarna av storspel vill satsa på - i annat fall hade de väl gett ut ramverk samt öppen kod för att förenkla detta. Vissa modifikationer är dock inte omöjliga att stödja på konsol, som egna banor t.ex.

Grafikprestanda kan man lika gärna få via en konsol. Att dagens konsoler får lång livslängd och därmed förlegad hårdvara går ju att komma runt via tätare släpp, något som kanske hade varit möjligt om man även fick alla världens PC-spelare som kunder. Dessutom hade spelutvecklarna kunnat slipa ytterligare på grafiken om de slapp lägga tid på PC-anpassningarna.

Vad menas med community-möjligheter?

Vad menas med rättvisa inom den professionella delen - går det inte att tävla rättvist på konsol?

Många spel på Steam är mod-vänliga. Grafikprestandan på konsoler är långt ifrån otrolig. Låg FOV, låg upplösning, ingen AA, utvecklarna kan inte trolla när hårdvaran börjar bli gammal.

Vad menas? Svårt att förstå vad du försöker få fram.

Permalänk
Medlem

Bra att Bethesda har förstått hur man fightas mot pirater iaf. Hade det varit det traditionella "Böl, böl PIRATER!! Böl böl" så hade jag avbokat på direkten.