Bör jag använda medföljande fläktmotstånd?

Permalänk

Bör jag använda medföljande fläktmotstånd?

Hej!
Jag har köpt en 120mm noctua fläkt som jag monterat i chassit precis intill grafikkortet.
När jag monterade fläkten noterade jag att de fanns två sladdar med i paketet och jag tänkte "vad bra att man får med skarvsladdar".
Nu satt jag här och läste runt lite på det här fenomenala forumet och upptäckte att de där sladdarna visst hade en viktigare funktion än jag trodde.
Jag har förstått att det är olika fläktmotstånd och att blå-sladd ska ge "1000 rpm" och svart-sladd ska ge 1600 rpm.

Just nu har jag ingen av de där fläktmotstånden ikopplade och de finns på annan ort så jag har inte möjlighet att prova dem. Fläkten går nu i cirka 1200 rpm enligt CPUid programmet.

Frågan är: Kan man få fläkten att gå fortfare genom att koppla in den svarta fläktmotståndet? Eller borde fläkten gå snabbare än med fläktmotståndet ändå? Och att det alltså är bios som begränsar hastigheten just nu?
Bör man använda fläktmotstånden? Jag såg ingenting i manualen om de där "skarvsladdarna"

mvh// Jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk

Om du kör med fläkten kopplad till moderkortet och fläkten inte körs på fullvarv, så är den med stor sannolikhet varvtalsstyrd av moderkortet. Kopplar du i ett motstånd, så sänker du maxspänningen som ges till fläkten och då reglerar fläkten inom ett mindre varvtalsintervall (max 1600rpm eller max 1000rpm).

Lägre varvtal ger lägre kylförmåga, men också lägre ljudnivå. Ofta används motstånden när man kopplar fläkten direkt mot nätaggregatet (ofta via adapter). I det läget går ju alltid fläkten i maxvarv och motståndet används för att sänka maxvarvet till den nivå man vill ha.
Man får då kontrollera så att temperaturerna man får är acceptabla, annars får man ta bort eller byta motstånd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte köra med motstånd, det beror på helt enkelt på dig om du vill ha det ljudlöst men samtidigt bra luftflöde eller högt ljud med ännu bättre luft flöde.

Permalänk

först och främst, tack för snabba svar!

Grejen är den att jag även köpt en ny cpukylare ( http://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3 ) som nu går på MAX hela tiden, runt 2200 rpm, och låter som tusan. Den är kopplad till CPU-fan på moderkortet (samma uttag som stockkylaren var monterad i).

Jag har planerat att köpa mig en noctua fläkt (den nya jag köpte till chassit var en noctua och den är kanon) och montera på cpukylaren istället för den som sitter nu. Det var då jag kom på idén att jag kanske skulle ta och använda de där svarta fläktmotståndet (som jag fick med till nocuafläkten) och strypa Cpu-fläkten (http://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3 ) till 1600 rpm. Ska naturligtvis hålla koll på temperaturen i ett passande program efter, men jag har läst att den här cpukylaren kyler lika bra på lägre varv.

Skulle det fungera? Eller måste jag koppla cpufläkten direkt till nätaggregatet för att använda mig av fläktmotståndet? OCH kan man använda ett fläktmotstånd från Noctua fläkt till en coolermaster fläkt?
Alternativet är väl att gå in o kolla i bios om jag kan ställa ner cpufläktens hastighet, har ni något tips på vad jag kan ställa den på? Vad är normalt?

mvh// jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk

lyckades nu ställa ner cpufläkten i bios från "Performance" till "optimal".
Med denna inställning går cpu hastigheten ner när jag gör lättare saker med datorn, till typ 2000 rpm.

Men direkt när jag drar igång t.ex. bf3 så går den upp o jobbar på 2300 rpm igen.
De finns en inställning som heter "silent" i bios men de låter ohälsosamt att köra på det när jag spelar 90% av tiden vid datorn.

Så tillbaka till mina frågor om fläktmotstånd på cpu fläkten som är kopplad till moderkortet "cpu fan"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kalaskulan:

lyckades nu ställa ner cpufläkten i bios från "Performance" till "optimal".
Med denna inställning går cpu hastigheten ner när jag gör lättare saker med datorn, till typ 2000 rpm.

Men direkt när jag drar igång t.ex. bf3 så går den upp o jobbar på 2300 rpm igen.
De finns en inställning som heter "silent" i bios men de låter ohälsosamt att köra på det när jag spelar 90% av tiden vid datorn.

Så tillbaka till mina frågor om fläktmotstånd på cpu fläkten som är kopplad till moderkortet "cpu fan"

Du kan ju ställa Silent i BIOS och hålla ett öga på processortemperaturen med coreTemp, Realtemp eller någon annan mjukvara för temperaturövervakning. Går inte temperaturen upp över 60°C (Intel processorer brukar tillåta en högre temperatur än så, men för AMD gäller 60°C för det mesta, jag vet inte vilken CPU du har) under tung last så är det lugna gatan. Vill du stressa CPU ordentligt, så kan du ju köra OCCT (har dessutom inbyggd temperaturövervakning) för att se hur du ligger temperaturmässigt under riktigt tung belastning.

Det brukar gå att använda motstånd på olika tillverkares fläktar, däremot kan spänningsnivån och därmed varvtalet skilja sig åt beroende på fläktens egen impedans. Är det en PWM-fläkt (4-pins) så funkar inte motstånden som de skall.

I allmänhet tycker jag att du verkar ha rätt höga varvtal för att ha fläktstyrning igång, sitter kylaren monterad som den skall?

Vad har du för komponenter förresten (CPU och moderkort främst då)?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag har ett asus P5N-D moderkort och en överklockad(3,2ghz) quadcore 6600 processor.
CPUkylaren är en eftermarknadskylare från Coolermaster, heter Hyper TX3 och är väl känd för sin höga ljudvolym. (http://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3 )

Ja jag tror kylaren sitter rätt monterad, klickade i precis som den ska och allt sånt. Har applicerat kylpasta enligt manualen. Vid load har ja mellan 52-57MAX på de olika kärnorna. Det jag funderar på är om jag skulle ha smetat ut kylpasta på själva kylaren (mellan kopparrören) också, nu gjorde jag bara som de stod i manualen och satte en klutt som ett stort riskorn på processorn och fäste sedan cpukylaren.

I idle ligger temperaturen på 32-36 grader.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kalaskulan:

Jag har ett asus P5N-D moderkort och en överklockad(3,2ghz) quadcore 6600 processor.
CPUkylaren är en eftermarknadskylare från Coolermaster, heter Hyper TX3 och är väl känd för sin höga ljudvolym. (http://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3 )

Ja jag tror kylaren sitter rätt monterad, klickade i precis som den ska och allt sånt. Har applicerat kylpasta enligt manualen. Vid load har ja mellan 52-57MAX på de olika kärnorna. Det jag funderar på är om jag skulle ha smetat ut kylpasta på själva kylaren (mellan kopparrören) också, nu gjorde jag bara som de stod i manualen och satte en klutt som ett stort riskorn på processorn och fäste sedan cpukylaren.

I idle ligger temperaturen på 32-36 grader.

Ja har du en överklockad Q6600 så har du ju lite effekt att leda bort (dock inte vansinnigt mycket), så det kan ju vara en anledning till det höga fläktvarvtalet. Har du Speedstep aktiverat förresten?

Om du inte kommer över 57°C under last (med belastningsprogram antar jag), så kan du ju prova Silent-läget (jag antar att det anpassar fläktkurvan till att låta fläkten varva upp först vid högre temperatur än i de övriga lägena).
Om du har stepping B3 har CPU'n en max Tcase på 62°C och om du har G0 är maxtemp 71°C.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag har faktiskt undrat vilket jag har, B3 eller GO.
När jag kollar CPU-Z står det:

Stepping: B
Revision G0

Innebär de att jag har G0 och kan köra upp till 71 grader?

Speedstep vet jag inte vad det är så det har jag inte

Visa signatur