Permalänk
Medlem

Själv beställde jag en UX21 kort efter recensionen.

Permalänk
Medlem

Jag vet riktigt vad jag ska tro. Vissa recensioner hatar touchpaden på UX31, andra säger att den fungerar bra sedan senaste uppdateringen. Sedan finns det de som säger att Asus ska byta från Sentelic till Elantec på UX31:an. Jag kan inte leva med en dålig touchpad, men jag beställer hem en UX31:a och fungerar den dåligt, så går den tillbaka. Då får det väl bli en Transformer Prime eller något istället...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Antar att det inte finns dockningsstation till UX31?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Antar att det inte finns dockningsstation till UX31?

Nej, precis. Man får köpa någon tredjeparts-dockningsenhet, typ från Targus, om man vill ha den funktionaliteten.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Nej, precis. Man får köpa någon tredjeparts-dockningsenhet, typ från Targus, om man vill ha den funktionaliteten.

Hur blir det med grafiken då? Får köpa dockningsstation med inbyggd grafik men det är väl inte speciellt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Hur blir det med grafiken då? Får köpa dockningsstation med inbyggd grafik men det är väl inte speciellt bra?

Nej, den är inte något att spela på... allt annat lär funka bra.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut min ux31 från webhallen igår kväll. Här är några reflektioner.

Keyboard
Jag har inga problem alls med tangentbordet. Jag har inte missat något tecken hittills tror jag.

Touchpad
Jag är inte van vid att ha knappar som är en del av touchpaden, jag är van att vila ena fingret på vänsterknappen hela tiden, det fungerar inte med den här typen av touchpad då det lätt leder till zoomning istället för att flytta musen. Annars tycker jag den fungerar bra. Den känns bättre än touchpaden på min hp elitebook jag har på jobbet.
2 finger scroll fungerar bra medans zoomningen är sådär. Jag har aldrig haft någon mac så det är möjligt att dom är bättre på det här området, men den här står sig bra i pc-konkurensen tycker jag.

Wifi
Jag testade att kopiera lite filer igår, jag verkar få ca 4,5 megabyte per sekund i hastighet.

Det generella intrycket är mycket bra, jag känner mig riktigt nöjd hittills.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av yuppo:

Jag hämtade ut min ux31 från webhallen igår kväll. Här är några reflektioner.

Keyboard
Jag har inga problem alls med tangentbordet. Jag har inte missat något tecken hittills tror jag.

Touchpad
Jag är inte van vid att ha knappar som är en del av touchpaden, jag är van att vila ena fingret på vänsterknappen hela tiden, det fungerar inte med den här typen av touchpad då det lätt leder till zoomning istället för att flytta musen. Annars tycker jag den fungerar bra. Den känns bättre än touchpaden på min hp elitebook jag har på jobbet.
2 finger scroll fungerar bra medans zoomningen är sådär. Jag har aldrig haft någon mac så det är möjligt att dom är bättre på det här området, men den här står sig bra i pc-konkurensen tycker jag.

Wifi
Jag testade att kopiera lite filer igår, jag verkar få ca 4,5 megabyte per sekund i hastighet.

Det generella intrycket är mycket bra, jag känner mig riktigt nöjd hittills.

Låter ju skönt det där med touchpaden, hur upplever du skärmen? Hunnit testa batteritid något?

Kommer inte ihåg om de tog upp det i recensionen, men hur befriad från onödiga extraprogram är den?

Permalänk

Kommer det någon annan leverantör med 1600x900 i upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finskturist:

Låter ju skönt det där med touchpaden, hur upplever du skärmen? Hunnit testa batteritid något?

Kommer inte ihåg om de tog upp det i recensionen, men hur befriad från onödiga extraprogram är den?

Betraktningsvinklarna i höjdled är inte speciellt bra, likt många andra laptops (det finns några undantag). Färgerna känns inte helt optimala heller. Upplösningen är perfekt för att koda tex.

Batteritiden diffar ganska mycket beroende på vad man gör. Kör man i strömsparläge så den kör på en kärna, ställer ner hastigheten så turbon inte används och har 60% skärmstyrka så håller det länge, medans om man spelar så tar det slut mycket tidigare.

Det verkar inte vara så farligt mycket bloatware, det är lite widgets på skrivbordet och diverse asusprogram, men inget som är speciellt jobbigt att avinstallera om man vill.

Visa signatur
Permalänk

Tack för svaren, känns som att det åker iväg en beställning på ett stycke ux31 den 25e då!

Permalänk
Medlem

någon som får wifi att bli stabilt med n-nätverk?

Permalänk
Medlem

Fick hem min UX21 idag, riktigt nöjd.

Inga problem med pekplattan (Sentelic), tangentbordet eller WiFi (en massa windows- och asus-uppdateringar).

Permalänk
Medlem

Hur är högtalarna för er? Jag har tittat på ett par UX31:or och alla hade problem med resonans. Det uppstå rvanligtvis vid 50% volym och uppåt och vid vissa frekvenser. Man kan testa ex. med Bonobo - Prelude i Spotify, men även rätt mycket annan musik.

Jag vet bara inte om det är värt att byta ut den, för det verkar vara ett ganska vanligt problem?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag tittade på några avsnitt av en TV-serie på min UX21 igår på relativt hög volym, inga problem.

Permalänk

komplett verkar snart få in dockstation
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593959

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk

Hur står sig Zenbook UX31 mot Samsung Series 9 (900X3A) egentligen?
Samsungen har ju fått riktigt bra recensioner men den är ju 6 månader gammal.
Det jag gillar med samsungen är att den har en matt skärm så man slipper speglingseffekten.

Men hursomhelst, vilken av datorerna är bäst?

Samsung:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=950559

Pappa kan köpa samsungen ganska mycket billigare i usa, (länk nedan)
http://www.bestbuy.com/site/Samsung+-+Factory-Refurbished+Lap...

Permalänk
Medlem

Ingen annan som har testat om högtalarna skorrar på UX31?

max614: Samsungen har ett bakgrundsbelyst tangentbord som är lite bättre att skriva på. Men den har också lägre upplösning på skärmen, lite lägre kvalitetskänsla, långsammare processor, inga medföljande tillbehör, och, enligt vissa, låg hastighet på WLAN:et.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Ingen annan som har testat om högtalarna skorrar på UX31?

max614: Samsungen har ett bakgrundsbelyst tangentbord som är lite bättre att skriva på. Men den har också lägre upplösning på skärmen, lite lägre kvalitetskänsla, långsammare processor, inga medföljande tillbehör, och, enligt vissa, låg hastighet på WLAN:et.

En kollega köpte en UX31 idag och vi hörde en del "skorrande" när vi spelade musik med lite högre volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av canton:

En kollega köpte en UX31 idag och vi hörde en del "skorrande" när vi spelade musik med lite högre volym.

Tack för svaret. Jag kände att det där höll verkligen inte, så jag lämnade tillbaka min. Köper antagligen en Macbook Air 13" imorgon istället.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Har köpt datorn nu, gillar den verkligen. men var hittar man nya drivrutiner till pekplattan?

EDIT: Hittade ASUS Live Update + att de låg på deras hemsida...

Permalänk

Investerade 10k i en ux31 idag, och kan bara säga att jag är nöjd.

En fråga dock, till er som vet, varför är det en svart ring runt tangent 1 och 6?

Permalänk
Medlem

Den verkar onekligen väldigt trevligt. Det som gör mig orolig är som andra redan har påpekat, touchpaden som inte verkar hålla måttet. Jag hittade någon skrev någonstans att han installerade OSx på sin och då funkade touchpaden mkt bättre. Är detta något som någon har testat? Eller verkar det rimligt? Jag har inte lust att köpa en macbook som är så mkt dyrare för mindre prestanda bara för att få en fungerande touchpad men har inga problem att använda operativsystemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphix:

Den verkar onekligen väldigt trevligt. Det som gör mig orolig är som andra redan har påpekat, touchpaden som inte verkar hålla måttet. Jag hittade någon skrev någonstans att han installerade OSx på sin och då funkade touchpaden mkt bättre. Är detta något som någon har testat? Eller verkar det rimligt? Jag har inte lust att köpa en macbook som är så mkt dyrare för mindre prestanda bara för att få en fungerande touchpad men har inga problem att använda operativsystemet!

Jag har inga som helst problem med min pekplatta (Sentelic eller hur det nu stavas) på min UX21 så jag gissar att det är en smaksak. Jag har förstått att vissa stör sig på standardinställningen som avaktiverar plattan när man använder tangentbordet och att det sedan tar knappt en sekund innan den "fungerar" igen. Det går att stänga av den funktionen givetvis, funderar lite smått på att göra det själv.

Permalänk
Skrivet av Enkal:

Jag har inga som helst problem med min pekplatta (Sentelic eller hur det nu stavas) på min UX21 så jag gissar att det är en smaksak. Jag har förstått att vissa stör sig på standardinställningen som avaktiverar plattan när man använder tangentbordet och att det sedan tar knappt en sekund innan den "fungerar" igen. Det går att stänga av den funktionen givetvis, funderar lite smått på att göra det själv.

Tack så mycket. Nu slipper jag vänta hundra år

Permalänk

Går det att göra så att man har samma sorts scrollning som man har på sin iPad/touchmobil när man tvåfingersscrollar? Alltså att det går fort först och sen saktar den ner och stannar... det enda jag lyckats aktivera är att "kontinuerlig scrollning", alltså att den fortsätter till slutet.

Permalänk
Skrivet av Enkal:

Jag har inga som helst problem med min pekplatta (Sentelic eller hur det nu stavas) på min UX21 så jag gissar att det är en smaksak. Jag har förstått att vissa stör sig på standardinställningen som avaktiverar plattan när man använder tangentbordet och att det sedan tar knappt en sekund innan den "fungerar" igen. Det går att stänga av den funktionen givetvis, funderar lite smått på att göra det själv.

Vet du var man stänger av den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finskturist:

Vet du var man stänger av den?

Kontrollpanelen -> mus -> fingersensorplatta (en flik under mus-inställningar) -> Konfigurera (knapp) -> ASUS Smartsense.

Det finns kanske en lättare väg att komma dit men jag vet inte just nu hur.

Permalänk

Har haft min UX31'a sen mitten på november nu.
I början var jag inte alls missnöjd med pekplattan. Men nu idag så fungerar den nästan inte alls.
Drar man från vänster till höger sida på pekplattan så kanske muspekaren flyttas 4-5 cm på skärmen. och sitter man å försöker flytta den (drar flera gånger på plattan) så kan den börja scrolla och allt möjligt.

Ofta när jag scrollar i webbläsaren så zommar den in m.m.

Riktigt irriterande faktiskt.

Sen så vibrerar det fruktansvärt mycket i tangenterna när man använder inbyggda högtalarna.

Men i övrigt så är det en riktigt grym dator. Använder oftast hörlurar och en vanlig mus. Men inte alltid...
Musen jag änvänder är trådlös å den stör mitt wifi hela tiden.. 2,4ghz.

Permalänk

är det någon med ux31csom kan få Wake on lan att fungera, hittar inga inställningar alls.
Hittar inget om wake on usb, funkar det?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd