Inet klagar på repa i moderkort (bild)

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Önskar jag hade gjort det när jag skickade in min PS3 på garanti till webhallen. Fick tillbaka den fixad men såg ut som om dom dragit chassit på ett skitigt bord och sidorna var fyllda med repor. Inte alls ny fin plast som det var innan.
Kanske inte en stor sak att klaga på men jag gillar att ha min utrustning fin och ren. Blir mycket finare i tv-rummet när allt ser nytt och fräscht ut. Därför måste jag gömma min stackars PS3 under tvn.

På tal om att webhallen inte är så..."diskreta" i sina reparationer; Jag fick just tillbaka min laptop som jag lämnat in på webhallen för lagning. Nu när jag får tillbaka den så har dom gjort så att min gamla användare med alla program på inte är admin längre, utan de har gjort en annan, ny användare som är admin, som inte går att ta bort. Så antingen måste jag ta bort min användare och köra på deras nya istället, eller så får jag helt enkelt stå ut med att varje gång jag startar datorn så måste jag välja användare....

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av XpreS:

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Snälla läs detta.

Så enkelt är det inte tyvärr som du skriver. Det finns inga som helst bevis för att repan var gjord av köparen.

Inet ska bevisa sin oskuld genom att visa en bild som är tagen på exakt hans moderkort innan han gjorde köpet
för att bevisa att repan inte fanns där från början.
Detta gäller ALLTID de 6 första månaderna från inköp

Verkar som att det bara är vi två som känner till konsumentköplagen här...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Jo sen är det väl så att de ska bevisa inom sex månader att det är DU som orsakat skadan.
Den bilden bevisar ju inte att du har gjort någonting, bara att det är en repa som kan ha uppkommit
närsomhelst. Det står ju inte din signatur under repan eller så menar jag. Står ord emot ord så har dom ju inte
kunnat bevisa någonting, ellerhur? Det enda de kan konstatera är att det finns en repa, men kan inte avgöra vem det är
som har gjort den.

Tur att det inte fungerar så för då skulle företagen konstant hamna i tiotusentals bedrägerier. När en fysisk skada kommer in till mig har jag inget krav att bevisa någonting då det fysiskt är en skada som gör att garantin är bruten. Dem kan försöka påvisa att JAG har skapat skadan som tekniker men då är bevisbördan på dem. Syndromet fanns när datorn skickades in och ingenting förändrades. Som tekniker har jag också egen försäkring som täcker sådant men kan endast utnyttja den i fåtal tillfällen då jag faktiskt själv skapar skadan. Ibland filmar jag unboxing eller fotar för att "bevisa" att jag inte gjort något fel i extremt dyra system. Typ felsökning av Quadro 5000 eller liknande projekt.. Inte för att jag känner att jag måste men då är det bara transport till mig eller själva kunden som finns kvar.

Då och då kommer en dator in som är bränd till mig och ingenting startar och kunden säger att datorsystemet fungerade. Då returnerar jag datorn konstnadsfritt (ibland) och lämnar en sarkastisk lapp (sarkasm i huvudet och artigt på pappret) om att beskrivningen av problemet saknade LITE information och hur läget faktiskt är samt vad en felsökning kostar. Ibland ringer man upp och frågar kunden själv och de flesta rättar sig förbannat snabbt och berättar hur det verkligen var.

Fysiska skador FANNS INTE vid leverans och eftersom den slutade fungera och nu har en fysisk skada så skulle nog väldigt få acceptera återköp.

Har du hemförsäkring med drulle eller något kanske? Vissa har rätt låga självrisker.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Skrivet av Nerfherder:

Tur att det inte fungerar så för då skulle företagen konstant hamna i tiotusentals bedrägerier. När en fysisk skada kommer in till mig har jag inget krav att bevisa någonting då det fysiskt är en skada som gör att garantin är bruten. Dem kan försöka påvisa att JAG har skapat skadan som tekniker men då är bevisbördan på dem. Syndromet fanns när datorn skickades in och ingenting förändrades. Som tekniker har jag också egen försäkring som täcker sådant men kan endast utnyttja den i fåtal tillfällen då jag faktiskt själv skapar skadan. Ibland filmar jag unboxing eller fotar för att "bevisa" att jag inte gjort något fel i extremt dyra system. Typ felsökning av Quadro 5000 eller liknande projekt.. Inte för att jag känner att jag måste men då är det bara transport till mig eller själva kunden som finns kvar.

Då och då kommer en dator in som är bränd till mig och ingenting startar och kunden säger att datorsystemet fungerade. Då returnerar jag datorn konstnadsfritt (ibland) och lämnar en sarkastisk lapp (sarkasm i huvudet och artigt på pappret) om att beskrivningen av problemet saknade LITE information och hur läget faktiskt är samt vad en felsökning kostar. Ibland ringer man upp och frågar kunden själv och de flesta rättar sig förbannat snabbt och berättar hur det verkligen var.

Fysiska skador FANNS INTE vid leverans och eftersom den slutade fungera och nu har en fysisk skada så skulle nog väldigt få acceptera återköp.

Har du hemförsäkring med drulle eller något kanske? Vissa har rätt låga självrisker.

Tror att du pratar om någoting helt annorlunda än vad vi gör. Det är ingen garanti det är fråga om, utan reklameringsrätt
Det är konstigt att du tror att de rättigheterna skulle försvinna bara för att det rör sig om en fysisk skada. Så om man köper ett moderkort och när man öppnar förpackningen så sitter det en yxa rätt igenom kortet, då är det though luck, inget att göra åt eftersom det är en fysisk skada?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börja med att kontakta Inet igen, finns ingen anledning att bli upprörd i det här stadiet. Hänvisa även till websidan där man ser att många andra har liknande problem. Ett välformulerat mail där man motiverar sin sida av saken på ett trevligt sätt löste ett liknande problem mot just Inet för mig.

Permalänk
Medlem

Fotografera/filma alltid dina produkter vid unboxing och innan du skickar in för reklamation. Då slipper du problem som det här.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hudf:

Hur går man vidare med ett sånt här problem? Som ni förstår är jag inte så sugen på att punga upp 1500 till ett nytt moderkort.

Vad jag kan se av bilden så är det bara jordplanet som blottats (inga individuella ledningsbanor) och behöver inte på något sätt vara själva orsaken. Granska "skadan" och se om den kan ha skadat underliggande skikt, i så fall kan det vara kortslutning, annars är det trams från Inets sida.
Det är upp till Inet att bevisa att repan är den direkta orsaken till att ditt moderkort inte fungerar. Estetiska defekter är ovidkommande. För att ta en av dessa så älskade bil-analogier: Motorgarantin upphör ju inte att gälla för att någon repat lacken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

--------------------------------------------

Har du ens läst tråden?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad jag kan se av bilden så är det bara jordplanet som blottats (inga individuella ledningsbanor) och behöver inte på något sätt vara själva orsaken. Granska "skadan" och se om den kan ha skadat underliggande skikt, i så fall kan det vara kortslutning, annars är det trams från Inets sida.
Det är upp till Inet att bevisa att repan är den direkta orsaken till att ditt moderkort inte fungerar. Estetiska defekter är ovidkommande. För att ta en av dessa så älskade bil-analogier: Motorgarantin upphör ju inte att gälla för att någon repat lacken.

Har du någon källa som kan styrka det du säger om att de måste bevisa att det är repan som är orsaken? Skulle vara mycket behändigt om jag går vidare med det här!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja det är upp till Inet om repan är den direkta orsaken till att hans moderkort inte fungerar. Det Inet inte kan bevisa, är om skadan fanns från början eller inte.

Är det en repa i lacken på en bil som du köpt måste fortfarande säljaren bevisa att det var du som gjorde det inom de 6 första månaderna från att köpet gjordes. Kan dom inte bevisa det så är det dom som får pynta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

lite så jag tänker oxå, eftersom inet säger att det är orsaken till att brädan inte funkar, om man bevisar dom fel så har dom inget att falla tillbaka på, det må vara oväsentligt och som nån skrev ovan så kan man ju hänvisa till att det är ett "vanligt" förekommande problem som du har, men jag blir grovt störd på att dom gör som dom gör eftersom det är uppenbart inte repan som är problemet.......

Visa signatur

Chassi: Cm 690 ii | PSU: corsair ax 750w | mobo: asus rampage 2 extreme | ram: intel xms3 1600mhz 3x2gb | Prolle: i7 960 stock | Grafik: zotac gtx 570 amp | HDD: intel x25-m 80 gb och en skitdisk på 160 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hudf:

Har du någon källa som kan styrka det du säger om att de måste bevisa att det är repan som är orsaken? Skulle vara mycket behändigt om jag går vidare med det här!

Tack!

Dom har ju redan konstaterat att repan är orsaken, du har ju mejlet. Dom kan fortfarande inte
bevisa om repan fanns där från början eller inte, så inget att oroa sig för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Verkar som att det bara är vi två som känner till konsumentköplagen här...

Ja det lutar ju åt det.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undrar varför byggaren av datorn inte omedelbart reklamerat moderkortet om repan varit där från början, den är stor och lätt synlig bredvid cpu sockeln, och jag hade inte byggt en dator om den suttit där, det talar emot att det är nått som inte byggaren åstadkommit.
Jag vet inte hur det gått till, eller om den påverkar funktionen, men att bygga ihop maskinen med en så tydlig skada utan att dokumentera den eller reklamera den verkar konstigt i min värld.

Repar man lacken på en bil så får man det svårt med rostskyddskarantin

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar varför byggaren av datorn inte omedelbart reklamerat moderkortet om repan varit där från början, den är stor och lätt synlig bredvid cpu sockeln, och jag hade inte byggt en dator om den suttit där, det talar emot att det är nått som inte byggaren åstadkommit.
Jag vet inte hur det gått till, eller om den påverkar funktionen, men att bygga ihop maskinen med en så tydlig skada utan att dokumentera den eller reklamera den verkar konstigt i min värld.

Repar lacken på en bil så får man det svårt med rostskyddskarantin

Rostskyddsgarantin går tyvärr inte över konsumentköplagen. Man är skyddad de 6 första månaderna
från det att köpet gjordes. Konsumentköplagen är en lagstiftning i Sveriges Rikes Lag.
Rostskyddsgarantin är bilföretagens egna hittepå. Så som sagt, de första 6 månaderna är man skyddad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar varför byggaren av datorn inte omedelbart reklamerat moderkortet om repan varit där från början, den är stor och lätt synlig bredvid cpu sockeln, och jag hade inte byggt en dator om den suttit där, det talar emot att det är nått som inte byggaren åstadkommit

Det talar väl snarare FÖR att det är något som byggaren INTE åstadkommit? Jag menar, hade jag sett den där från början hade jag ju givetvis inte byggt ihop den, och då är det väl rimligt att den faktiskt inte fanns där från början? Den är ju trots allt stor och synlig

Permalänk
Medlem

Polare sitter fortfarande och fiser på ett MSI GD65 med skadad CPU socket.. Detta kom från Inet. Han satte på CPU och fick fel i POST. Tog ut CPU och såg skadan, en "pin" är skadad. Så han skickade tillbaka på RMA till inet men dom hävdar att han åsamkat skadan själv.
Samma här, ord står mot ord. Han bad Inet om en full tracking lista på var moderkortet varit, från fabrik etc.. eftersom han misstänker att moderkortet varit ur påsen och använts innan han fick det. Men en tracking lista vill inte Inet ge honom.
Polaren har byggt massor med datorer och annat, bl.a. en hel Boing 727 sim-cockpit.. Han skulle inte dabba sig och sabba moderkortet själv.
Om man är lite konspiratorisk så skulle man kunna misstänka att Inet använt MB i en demo-PC eller någon på Inet haft det hemma till egen PC.. och sabbat.. och så har man bara satt tillbaka den på hyllan för att få den i cirkulation..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Snälla läs detta.

Så enkelt är det inte tyvärr som du skriver. Det finns inga som helst bevis för att repan var gjord av köparen.

Inet ska bevisa sin oskuld genom att visa en bild som är tagen på exakt hans moderkort innan han gjorde köpet
för att bevisa att repan inte fanns där från början.
Detta gäller ALLTID de 6 första månaderna från inköp

Jo, visst är det så enkelt. Notera att jag skrev att garantin är förverkad, vilket stämmer. Dock kan man tycka att detta isåfall får övergå till ett reklamationsärende, där säger jag inte emot. När det handlar om att påvisa vem som har ansvaret för si och så, då är det inte ett garantiärende, då är det ett reklamationsärende. Garanti och reklamation är två olika saker vilket majoriteten av detta forum verkar missa mer eller mindre konstant.

Så driv det som ett reklamationsärende, påvisa att de inte kan bevisa att felet orsakades av TS om så önskas. Det skulle kunna gå vägen med lite tur.

EDIT: Noterar att mitt ordval kanske inte var världens smidigaste. Men summa summarum : ärendet bör drivas som ett reklamationsärende, inte garantiärende.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av hudf:

Tack!

Från KKL:
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Ovan är förstås inte hela sanningen, men i grund och botten handlar det om sunt förnuft. Repan är vid fästet för kylaren. Är det inte rimligt att misstänka att stressen vid monteringen av kylare/processor har fått filmen att släppa? Jag tror det. Det innebär att repan i sig är ett resultat av normalt användande, och om normalt användande orsakat skada innebär det att felet är ursprungligt. Kan man inte använda en produkt som den är avsedd för skall den anses vara defekt.
Så kommer i alla fall resonemanget gå på ARN. Har ingen bättre källa än min erfarenhet i skrivande stund, tyvärr.

Skrivet av XpreS:

Dom har ju redan konstaterat att repan är orsaken, du har ju mejlet. Dom kan fortfarande inte
bevisa om repan fanns där från början eller inte, så inget att oroa sig för.

Och jag är Stålmannen, bara så Ni vet. Man kan hävda vad som helt, men utan att sakligt underbygga sina argument har det inget värde. En repa på jordplanet bevisar INGET i sig. Inet kan bara konstatera att skyddsfilmen släppt, inget mer. Det är allt vi vet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Slutsatsen är att butiker för akta sig för att sälja denna typ av produkter till privatpersoner.
Och väljer de att göra det, så får de ändå ta att följa lagen.

Att man skulle gå igenom moderkortet efter skador och fota allting direkt när man packar upp den är ju löjligt. Lagen kräver inte att man ska vara någon form av elektronikexpert. Även Agda 75 ska få bygga sin egna dator enligt instruktionsboken utan att riskera att butiken kör över henne ifall moderkortet skulle haft en skada från fabrik.

Den där skadan ser för övrigt inte ut att vara orsak till någonting. Jag hade inte reklamerat moderkortet pga en sån skada om den funkade normalt. Sugigt att det ska straffa sig att acceptera estetiska defekter sedan ifall någon annan del av moderkortet pajar.

Konsumenter i Sverige ska inte behöva filma alla sina unboxing av allt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

(Allmänt) Angående bevisning...

Är det inte det faktum att det finns en fysisk skada, som är butikens bevis på att olyckshändelse, vanvård eller
onormal användning har förekommit?

Annars vore det väl bara att ta fram huggmejseln när man ledsnat på en komponent(inom 6 månader).

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

(Allmänt) Angående bevisning...

Är det inte det faktum att det finns en fysisk skada, som är butikens bevis på att olyckshändelse, vanvård eller
onormal användning har förekommit?

Annars vore det väl bara att ta fram huggmejseln när man ledsnat på en komponent(inom 6 månader).

Fo3

Tvekar på att märken efter huggmejsel räknas som vanligt användande, men ja, det är väldigt svårt för butiken att bevisa att du vanvårdat varan, och alltså är man rätt trygg inom de 6 första månaderna.

Blir riktigt förbryllad över att alla här på sweclockers (med några undantag) verkar ha skolkat från lektionerna i hemkunskap/samhällskunskap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Polare sitter fortfarande och fiser på ett MSI GD65 med skadad CPU socket.. Detta kom från Inet. Han satte på CPU och fick fel i POST. Tog ut CPU och såg skadan, en "pin" är skadad. Så han skickade tillbaka på RMA till inet men dom hävdar att han åsamkat skadan själv.
Samma här, ord står mot ord. Han bad Inet om en full tracking lista på var moderkortet varit, från fabrik etc.. eftersom han misstänker att moderkortet varit ur påsen och använts innan han fick det. Men en tracking lista vill inte Inet ge honom.
Polaren har byggt massor med datorer och annat, bl.a. en hel Boing 727 sim-cockpit.. Han skulle inte dabba sig och sabba moderkortet själv.
Om man är lite konspiratorisk så skulle man kunna misstänka att Inet använt MB i en demo-PC eller någon på Inet haft det hemma till egen PC.. och sabbat.. och så har man bara satt tillbaka den på hyllan för att få den i cirkulation..

Ganska dåligt av inet kan jag tycka, särskilt & skicka ett begagnat moderkort!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Inet vinner Sveriges bästa datorbutik i år igen med 80% av rösterna. Deras service är shit av min erfarenhet, deras sätt att skicka ut ett lösenord om man har glömt det fungerar ju inte ens.
Märkte det när jag skulle köpa min NH-D14 där för att totalt skulle det bli 20kr billigare än Komplett. Men icke, jag har fortfarande inte fått något lösenord, så jag blev förbannad och köpte hos Komplett istället.

Jag betalar gärna lite extra för ett professionellt intryck.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Följande svar från inet:

"Hejsan Olof!

Jag såg repan direkt när jag öppnade ytterförpackningen, hur repan har uppkommit kan jag självklart inte svara på, men det jag vet är att tillverkarna har extremt noggranna kontroller innan dem skickar iväg moderkorten från fabrik och att produkterna inte öppnas och används innan kunden har den i egna händer.

Eftersom fysiska skador inte täcks av garanti kan jag inte byta kortet på garantin för dig. Hade jag kunnat lösa det på garantin för dig så hade jag givetvis gjort detta.
Men för att visa goodwill från våran sida kan vi erbjuda oss att gå halva vägen var, att vi tar halva kostnaden var, samt att vi redan har bjudit på felsökningskostnader och frakt. Accepterar ni inte detta förslag kan vi också erbjuda oss att skicka iväg moderkortet direkt till Asus för att se vad dem säger, men det brukar väldigt sällan löna sig och kan ta mellan 2-4 månader.

Vänligen återkom."

Hur tolkar man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hudf:

Följande svar från inet:

"Hejsan Olof!

Jag såg repan direkt när jag öppnade ytterförpackningen, hur repan har uppkommit kan jag självklart inte svara på, men det jag vet är att tillverkarna har extremt noggranna kontroller innan dem skickar iväg moderkorten från fabrik och att produkterna inte öppnas och används innan kunden har den i egna händer.

Eftersom fysiska skador inte täcks av garanti kan jag inte byta kortet på garantin för dig. Hade jag kunnat lösa det på garantin för dig så hade jag givetvis gjort detta.
Men för att visa goodwill från våran sida kan vi erbjuda oss att gå halva vägen var, att vi tar halva kostnaden var, samt att vi redan har bjudit på felsökningskostnader och frakt. Accepterar ni inte detta förslag kan vi också erbjuda oss att skicka iväg moderkortet direkt till Asus för att se vad dem säger, men det brukar väldigt sällan löna sig och kan ta mellan 2-4 månader.

Vänligen återkom."

Hur tolkar man detta?

att Inet är bäst, utan tvekan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

att Inet är bäst, utan tvekan!

Som sagt att Inet är så jävla bra, inte träffat på en enda butik med mer goodwill än dem. Jag hade accepterat deras erbjudande, då de till och med går med "förlust" på att hjälpa dig så är det bara att köra på.

Sen är det upp till dig, om du verkligen är hundra procent säker på att du inte skapat repan på moderkortet så gå vidare med ärendet till ARN. Men jag tror innerst inne att du vet om repan var där innan du skicka iväg moderkortet. Men vill inte säga att du ljuger men den där repan borde man lagt märke till :).

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa tråden. men repan har iaf. inget med felet att göra. Det enda problem den skapar är att de tror att du har hanterat moderkortet utan försiktighet.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av XpreS:

Jo sen är det väl så att de ska bevisa inom sex månader att det är DU som orsakat skadan.

Nu är du ute och snurrar rejält. Ett fel som visar sig inom sex månader anses vara ursprungligt om inte företaget kan påvisa något annat (som exempelvis en fysisk skada). Det ligger inte på företagets ansvar att visa vem som orsakad skadan, hur den uppstått, när, var, varför etc.
Skadan fanns inte där när moderkortet såldes, således har den uppstått senare.

Vad gäller just detta fall har felet troligtvis inte med skadan att göra. Ledningsbanorna på ett moderkort ligger i flera lager men man brukar inte lägga signalledare under ett jordplan. Det är detta TS skall hävda gentemot Inet, att skadan och felet inte har någon koppling. Inte något trams om att Inet inte kan bevisa att det är TS som orsakat skadan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Off Topic så gillar jag inte att det inte sitter ett skydd över sockeln när det inte är en processor där.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N