Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Verkar som att många moddar skall placeras i:
\steamapps\common\skyrim\Data\

Måste man köpa det via steam eller ser det likadant ut om man köper det någon annanstans (så att alla moddar fungerar)?

Spelet installeras via Steam varesig du har köpt det digitalt därifrån eller boxat från valfri spel-affär.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Någon som nånsin sett vattenreflektioner i spelet?
Varför finns det tweaks för water reflections när de inte ens finns i spelet?

Och på comparison bilder så ser man ingen skillnad heller på vattnet.
Finns ju även 4 ticks i Advancedoptions i launchern där man väljer Reflect Land, Objects, Trees och Sky. Men jag ser ingen skillnad med det on/off.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Man anpassar ju fov till hur pass stor del av ditt synfält din skärm tar upp.
Sitter du långt ifrån vill du ha lågt (~70 som på konsol) men sitter du nära
så vill du ha högre för att slippa få tunnelseende.

Edit: En knapp meter ifrån en 24"-skärm så tycker jag 90-100 är lagom. Ökar jag
avståndet till en dryg meter så blir 90 max innan det börjar se konstigt ut.

Som sagt så kan man ju se igenom armarna vi så hög fov. Det kan man faktiskt till och med vid så låg fov som 80, med vissa kläder.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Bra tänkt. Jag gjorde en egen som jag tyckte visade skillnaden lite tydligare. Tror knappast det behöver sägas vilka som är före och efter
http://img7mageshack.us/img716/350/skyrimcellsfreefter2.jpg

ja, vill man spela i 22 fps så var det ett bra tips

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Som sagt så kan man ju se igenom armarna vi så hög fov. Det kan man faktiskt till och med vid så låg fov som 80, med vissa kläder.

Jag har hellre hög fov och fula armar än låg fov och tunnelseende.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jag kör fov 120 (har näsan i en 24") och mina armar rättar till sig efter ett tag, vet inte exakt i vilket moment men kan vara efter vapenbyte ex...
Dock kan man se igenom väggar ibland vilket är störande.

Permalänk
Medlem

Large adress aware, någon som fått den att fungera? Fortfarande drygt 50% av minnet som används för mig.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Jag har hellre hög fov och fula armar än låg fov och tunnelseende.

Haha, ja jag brukar köra på fov 200 ibland, känns mycket mer som i verkligheten på något sätt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, ja jag brukar köra på fov 200 ibland, känns mycket mer som i verkligheten på något sätt.

Det är roligt. Du "brukar" göra saker "ibland" både här och där i trådar tycker jag.
Dubbel motsägande beskrivning av frekvensen i ditt beteende. Det tycker jag är kul ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

finns det någon mod eller tweak för att fixa drawdistance? så man ser gräs/träd renderade MYCKET längre?

tacksam för svar

förövrigt beroende framkallande spel fyfan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

finns det någon mod eller tweak för att fixa drawdistance? så man ser gräs/träd renderade MYCKET längre?

tacksam för svar

förövrigt beroende framkallande spel fyfan!

Ja det gör det: http://deadendthrills.com/2011/11/madness-in-the-method/
De här tweakarna gör det möjligt att se hela kartan med full detaljnivå. Det kommer även mörda din framerate. Kolla slutet av föregående sida av inlägg för några jämförelsebilder.

Om du bara vill fixa gräset finns det inställningar under "Grass" i Skyrimprefs.ini någonstans i din dokumentmapp.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är roligt. Du "brukar" göra saker "ibland" både här och där i trådar tycker jag.
Dubbel motsägande beskrivning av frekvensen i ditt beteende. Det tycker jag är kul ;).

Det är det som är halva poängen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Stand by för jättestor bild. Titta framför allt på detaljerna vid staden, nära "kameran" är det ingen skillnad. FPS-värdena är ungefär vad jag får ut med datorn i sign, de varierar dock kraftigt beroende på exakt var man tittar. Tänk på att bilden har en del JPEG-artefakter, den komprimeras av imgur!
http://i.imgur.com/LAf4K.jpg

Problemet med att gpun arbetar på runt 60% försvann för mig efter att jag spelat en stund. 580 och i5. Tappade runt 15 fps som max, men då med en jävla massa fler .Ini tweaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KKay:

Large adress aware, någon som fått den att fungera? Fortfarande drygt 50% av minnet som används för mig.

LARGE_ADRESS_AWARE låter ett 32 bitars program använda 4GB i stället för 2GB.
Så allt ditt minne kommer inte att användas, men programmet får ändå mycket bättre tillgång till minne.

edit Ser att du bara har 4GB minne, du kan testa att slå LARGE_ADRESS_AWARE med det här programmet, det funkar för mig.
http://www.ntcore.com/4gb_patch.php

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Varför stannar inte min FOV kvar? Jag har lagt till det i princip alla preferences.ini. Jag kör FOV 85 btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

LARGE_ADRESS_AWARE låter ett 32 bitars program använda 4GB i stället för 2GB.
Så allt ditt minne kommer inte att användas, men programmet får ändå mycket bättre tillgång till minne.

edit Ser att du bara har 4GB minne, du kan testa att slå LARGE_ADRESS_AWARE med det här programmet, det funkar för mig.
http://www.ntcore.com/4gb_patch.php

Det är just detta program jag använt, jag har även dubbelkollat att Skyrim ska använda 4GB, men det fungerar ändå inte.

Kan det ha med mitt grafikkort att göra? (2GB kort)

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Tror jag lekt lite för mycket.
Har använt den här modden; http://deadendthrills.com/2011/11/madness-in-the-method/
Och som det står i den så krashar spelet endel, samt att man inte kan loada saves som är sparade med dom moddade inställningarna. Nu lyckas jag inte ladda min save alls, även att jag tar dom moddade inställningarna. Den hamnar på loadscreen bara, och inget händer. Någon som har ide om hur man kan få allt till rätta?

"Congratulations. You now have a Skyrim that looks very much like the one in the screenshot and crashes about every fifteen minutes. It might not even load at all."

"Another thing with uGrids – this is getting a bit long, isn’t it – is that your savegame gets ‘bound’ to which value you set. So if you set a value of 7 and save the game, that save won’t work if you set the value back down to 5."

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Tror jag lekt lite för mycket.
Har använt den här modden; http://deadendthrills.com/2011/11/madness-in-the-method/
Och som det står i den så krashar spelet endel, samt att man inte kan loada saves som är sparade med dom moddade inställningarna. Nu lyckas jag inte ladda min save alls, även att jag tar dom moddade inställningarna. Den hamnar på loadscreen bara, och inget händer. Någon som har ide om hur man kan få allt till rätta?

"Congratulations. You now have a Skyrim that looks very much like the one in the screenshot and crashes about every fifteen minutes. It might not even load at all."

"Another thing with uGrids – this is getting a bit long, isn’t it – is that your savegame gets ‘bound’ to which value you set. So if you set a value of 7 and save the game, that save won’t work if you set the value back down to 5."

Om du fortsätter att läsa den där sista raden du citera och dom som kommer där efter, så står det hur du ska göra om man får detta problem.

Citat:

1) Load game with uGridsToLoad at the ‘safe’ setting – the one it was at when you saved.
2) Load the save, which should load correctly.
3) Open the console and type the following:

setini “ugridstoload:general” 5
saveini
refreshini

This has restored the uGridsToLoad setting to its default while your save is already open.

4) Save the game. The save you create now will work at any uGrids setting from the default up.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk

hallåja, har försökt med allt verkligen, skrivskyddat filerna osv osv, inget verkar fungera! och när de är skrivskyddade så blir de liksom en optimering när man skall starta spelet och skyrim sätter automatiskt mina inställningar på ultra, och sen när man loadar senaste savet så kraschar de... det är alltså enbart i dokuments mappen som de skall ändras inte i steam-common-skyrim-skyrim, de finns ju 2 ts skyrim.pref eller vad filen hette. any ideas?

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk

Jag först jag först !!
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Catalyst1111aperfo... 15 min sedan
11.11a performance

Permalänk
Medlem

Mitt skyrim crashar hela tiden. D.v.s efter ca 10-20 min spel. Sjukt irriterande. Verkar vara strul med en steam update av exe'n. Har googlat fram den infon. Någon som vet annat?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandrag0ran:

Jag först jag först !!
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Catalyst1111aperfo... 15 min sedan
11.11a performance

Har precis gjort en tokrensning av drivers/profiles och ska testa sen, måste dock köra något cftrick (fallout3.exe) om man vill att båda korten skall fungera då dom har stängt av cf i denna driver (negativ skalning). Fortf ingen som hunnit testa denna?

Edit, man verkar inte få mer fps genom att döpa om eller köra radeon pro längre då dom patchat bort 4gb möjligheten samt egen exefil, dock verkar fps ligga lite högre default när dom tvingat av cf i nya 11.11a perf drivern... Väntar verkligen på den dör capen...

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Om du fortsätter att läsa den där sista raden du citera och dom som kommer där efter, så står det hur du ska göra om man får detta problem.

Ja men det hjälper ju inte. Det vill inte loada, oavsett vilken setting jag använder.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Ja men det hjälper ju inte. Det vill inte loada, oavsett vilken setting jag använder.

Citat:

1) Load game with uGridsToLoad at the ‘safe’ setting – the one it was at when you saved.

Med andra ord så ska du ladda spelet med den uGridsToLoad som du har kört med då du sparade sist,
och sedan är det bara att följa dom andra stegen.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Med andra ord så ska du ladda spelet med den uGridsToLoad som du har kört med då du sparade sist,
och sedan är det bara att följa dom andra stegen.

Vill inte vara otrevligt men har du svårt med läsförståelse?
Jag har använt settings jag sparade med, det går inte. Verkar som jag får börja om från någon save där jag inte mixtrat med det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Vill inte vara otrevligt men har du svårt med läsförståelse?
Jag har använt settings jag sparade med, det går inte. Verkar som jag får börja om från någon save där jag inte mixtrat med det här.

Så du kan inte ladda dina saves om du tar bort Skyrim.ini och SkyrimPrefs.ini, strarta launchern och hoppa in i options så du får nya ini filer.
Och sedan slänger in:

uGridsToLoad=11
uExterior Cell Buffer=144
iPreloadSizeLimit=262144000

eller vad du nu körde med för settings på dom raderna i Skyrim.ini filen?
Isf. så ja då har du ett problem, är nog bara att börja om tyvär :/

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Avstängd

Okej jag blir galen. Hur i helvete får man igång 64 bitars patchen på skyrim? Ingenting fungerar för mig T_T

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

jävla kaos med detta spel. usch. large address aware för att få det att fungera, märks ju att de inte tänker på att folk faktiskt har mer än 2gb minne.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Okej jag blir galen. Hur i helvete får man igång 64 bitars patchen på skyrim? Ingenting fungerar för mig T_T

Ta hem :
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=1013

Se till att filerna ligger i \steam\steamapps\common\skyrim
Kör spelet med skyrim4gb.exe filen.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S