Dammsög chassit - Lugnt o stoppa tillbaka prylarna?

Permalänk
Medlem

Dammsög chassit - Lugnt o stoppa tillbaka prylarna?

Jag bestämde mig för att julstäda datorn häromdagen och tömde chassit på komponenter för att komma åt dammet. Det var sjukliga mängder damm i chassit som vanligt, så jag bestämde mig för att dammsuga det tomma chassit. Nu hade jag tänkt stoppa tillbaka komponenterna i datorn men undrar en grej då jag inte är någon expert på montering (har gjort det 3-4 gånger) och jag är ingen naturvetare heller:

Kan det vara någon statisk elektricitet eller något annat jox som lurar i chassit efter en dammsugning (var någon vecka sedan jag gjorde det) eller är det bara att armbanda mig i chassit och montera grejerna?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av DellaK:

Jag bestämde mig för att julstäda datorn häromdagen och tömde chassit på komponenter för att komma åt dammet. Det var sjukliga mängder damm i chassit som vanligt, så jag bestämde mig för att dammsuga det tomma chassit. Nu hade jag tänkt stoppa tillbaka komponenterna i datorn men undrar en grej då jag inte är någon expert på montering (har gjort det 3-4 gånger) och jag är ingen naturvetare heller:

Kan det vara någon statisk elektricitet eller något annat jox som lurar i chassit efter en dammsugning (var någon vecka sedan jag gjorde det) eller är det bara att armbanda mig i chassit och montera grejerna?

Om du är rädd för att förstöra komponenterna så kan du montera in nätagget först och kopplar in det i uttaget så kommer den ansluta chassit till jorden och därmed bli "nollställd" sen är det bara att tafsa lite på chassit eller fästa armbandet i chassit (tänk på att sätta klämman där metallen INTE är lackerad! ) så blir du själv också "nollställd" sen är det bara att stoppa in grejerna!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Jag bestämde mig för att julstäda datorn häromdagen och tömde chassit på komponenter för att komma åt dammet. Det var sjukliga mängder damm i chassit som vanligt, så jag bestämde mig för att dammsuga det tomma chassit. Nu hade jag tänkt stoppa tillbaka komponenterna i datorn men undrar en grej då jag inte är någon expert på montering (har gjort det 3-4 gånger) och jag är ingen naturvetare heller:

Kan det vara någon statisk elektricitet eller något annat jox som lurar i chassit efter en dammsugning (var någon vecka sedan jag gjorde det) eller är det bara att armbanda mig i chassit och montera grejerna?

Om du har ett armband som du skrev ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Håll det mot ett element några sec, sen är det bara och montera.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Giuffria:

Håll det mot ett element några sec, sen är det bara och montera.

Nej får man måste vara jordad hela tiden (samma laddning som chassit i detta fall)
Dessutom är elementen oftast målade.

Permalänk

Tryck in powerknappen några gånger då laddas kondningarna ur sig

Permalänk
Medlem

tack grabbar!

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

Håll det mot ett element några sec, sen är det bara och montera.

Dessutom är det inte ovanligt med en spänningspotential mellan element och jorden i uttaget, så det där är en typiskt dum idé..

Permalänk
Medlem

Det som räknas är din egen och delarnas spännings potential emot varandra... Snodda dej emot chassit och ta ur delarna ur antistat påsarna och montera dit. Vad du har för potential emot element, jorden i väggen eller något annat har ingen betydelse. Tänk på fåglarna på kraftledningarna...

//Lasse

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Gick bra =).

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q