Flytta till Sverige och börja jobba, hur ser chanserna ut?

Permalänk
Medlem

Flytta till Sverige och börja jobba, hur ser chanserna ut?

Tjena SweC

Min vän från Portugal funderar på att bosätta sig här i Sverige och börja jobba men undrar hur det ser ut med jobb möjligheter. Eftersom man måste ha varit medlem i över 3 månader för att skriva på den här forum delen så kommer jag att posta hans frågor. Skulle uppskattas att ni som är i IT/Data branschen kan svara och hjälpa honom. Han kommer också att övervaka tråden genom sitt konto fmatos88 men kommer endast att kunna svara genom mitt konto.

Citat:

My name is Fábio Matos; I’m Portuguese and I'm 23 years old.

Probably like you guys know, Portugal it’s a mess at the moment, the government did the
wrong choices and now the “people” have to pay the bill.

I’ve always had the feeling that my chance would be outside Portugal, I’ve always loved your
country the culture, etc.

That’s why I would love to try my luck and try to find a job there, and that’s why I’m asking a
great friend to make this post.

At the moment I’m a Fixed Transmission Back office at Nokia Siemens Networks in Portugal,
my job consists in solving the problems in our client (Orange Spain) massive network.

I really don’t have any experience at mobile transmission (2G-3G-4G), but I do have a lot of
experience in Fixed Transmission both electrical and optical.

I’ve already gave some classes in Russia and Spain about our main work programs, DWDM,
SDH, FTTH, and some Core IP.

I’m a direct contact with the Spanish transmission team, I work 09h00-18h00 most of the
times, but usually I get off from work abit later. I’m a good worker and a very fast learner and
I’m always searching for new things to learn.

I’m here asking for your advice, if I have any chance to get a job in Sweden, your
recommendations, and maybe some tips, what can I expect for a salary, chances to progress in
career etc.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Data/IT branschen behöver utbildat folk, dock så verkar han ha sin erfarenhet inom telekom? Vad är "Fixed Transmission" btw?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

Data/IT branschen behöver utbildat folk, dock så verkar han ha sin erfarenhet inom telekom? Vad är "Fixed Transmission" btw?

Växel fast telefoni, skulle jag gissa.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

Data/IT branschen behöver utbildat folk, dock så verkar han ha sin erfarenhet inom telekom? Vad är "Fixed Transmission" btw?

Skrivet av kode:

Växel fast telefoni, skulle jag gissa.

Skrivet av Robbaz:

Lär nog vara svårt att få jobb inom fast telefoni tror inte efterfrågan är stor, tror inte heller att de som jobbar med liknande tjänster inte kommer ge mycket mellanrum. Men lite studier skulle säkert öppna lite dörrar.

Han jobbar för tillfället inom telefoni men han har utbildning och har jobbat inom data/it. OPS tror jag han sa att det hete men jag kollar upp det när han kommer hem från jobbet.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att han ska hit? Känns ju bara onödigt att flytta så långt utan att vara säker på framtiden. Skulle jag vara honom skulle jag nog sett till att ha lite intervjuer innan jag flyttade i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns det någon anledning till att han ska hit? Känns ju bara onödigt att flytta så långt utan att vara säker på framtiden. Skulle jag vara honom skulle jag nog sett till att ha lite intervjuer innan jag flyttade i alla fall.

Det är precis vad han söker, intervjuer men han undrar hur chanserna ser ut i Sverige gällande jobb och karriär.

Här är hans svar på frågorna som ställdes.

Citat:

Well I’ll try to describe the best way I can, what’s my function in my work at the moment.

I’m integrated in a team that controls Orange Spain cable network and transmission, I’m a
part of the 4 Portuguese Back Office team, my job consists of giving support to the supervision
team, let’s say they have a massive fiber cut in Spain, and they can’t identify the cut spot,
depending on the network the Back Office team does it, since we have some different tools
and privileges to work it out.

Let’s say a random equipment l or some card of random equipment loses some configuration,
we do the configuration from scratch, if a card its receiving low Optical Power we find the
problem and we deal with it.

Let’s say a random equipment losses the remote management, we can force some port in a
Lan-switch to recover it and make the supervision team check the alarms again.

Most of times we don’t work directly with the “random home” customers, we usually work
only with VIP client’s, big company’s like Orange Spain, but the work it’s the same but a few
level’s down in difficulty.

Besides all the technical work, we also manage the procedures; we keep the entire manual’s
etc. updated in our network.

Well we do much more stuff than what I described here, but well this is the most important
stuff, I hope this help’s.

I’m only missing math’s at the moment to end my Computer Engineering course, but due to
the work schedules it’s almost impossible, since all classes are during the day and I’m working,
and well the bills/cats don’t pay or buy food alone.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns det någon anledning till att han ska hit? Känns ju bara onödigt att flytta så långt utan att vara säker på framtiden. Skulle jag vara honom skulle jag nog sett till att ha lite intervjuer innan jag flyttade i alla fall.

Han skrev ju en anledning i första inlägget: "Probably like you guys know, Portugal it’s a mess at the moment, the government did the
wrong choices and now the “people” have to pay the bill."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Han skrev ju en anledning i första inlägget: "Probably like you guys know, Portugal it’s a mess at the moment, the government did the
wrong choices and now the “people” have to pay the bill."

Jag läste inte den engelska biten så noga hoppas du förlåter mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Tycker han ska satsa på Norge istället för Sverige för det är ett bättre land att komma till om man vill komma till ett land för att jobba dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tycker han ska satsa på Norge istället för Sverige för det är ett bättre land att komma till om man vill komma till ett land för att jobba dvs.

Jag ska föra det vidare för honom men jag har noll koll på hur det ser ut i Norge för tillfället. Just nu ser han Sverige som aktuellt och om det inte funkar här så kan han alltid testa med Norge.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

På min skola hade dom utbildningar i fiberoptik förra året då det var ett sug på marknaden efter människor med kunskap inom detta område (yrkeshögskola).

Annars finns det generellt mycket jobb inom windows/cisco/program utveckling idag bara man har sig ett certifikat eller två

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fast transmision == datanät.
Han jobbar alltså ju nu med "backbone" nätet för Orange nät i spainen. Så det är inte fast telefoni han söker.
Ericsson är ju ett litet företag i Sverige som kan tänkas vara en möjlig arbetsgivare och har man erfarenhet av drift av stora datanät så finns det säkert möjlighet till jobb. Gissar att chansen är störst att sikta på någon av IT konsult bolagen.

EDIT:
En kommentar på norge bara, tänk att det ligger utanför EU, så för någon från Portugal så behöver man nog kolla upp vad som gäller.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag läste inte den engelska biten så noga hoppas du förlåter mig.

Nej.
Onödigt inlägg, visst, men det första jag tänker när jag läser ditt inlägg är att du ser en tråd om någon som vill flytta från ett annat land till sverige, och du sätter dig emot utan att ens ha läst det första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenmark:

Fast transmision == datanät.
Han jobbar alltså ju nu med "backbone" nätet för Orange nät i spainen. Så det är inte fast telefoni han söker.
Ericsson är ju ett litet företag i Sverige som kan tänkas vara en möjlig arbetsgivare och har man erfarenhet av drift av stora datanät så finns det säkert möjlighet till jobb. Gissar att chansen är störst att sikta på någon av IT konsult bolagen.

EDIT:
En kommentar på norge bara, tänk att det ligger utanför EU, så för någon från Portugal så behöver man nog kolla upp vad som gäller.

Tack för infon
Undrar bara vilka stora IT konsult bolag som finns?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Tack för infon
Undrar bara vilka stora IT konsult bolag som finns?

logica och tietoenator är väl bland de två större på svenska marknaden.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

logica och tietoenator är väl bland de två större på svenska marknaden.

Tack

Undrar dock vad hans jobb kallas på svenska underlättar sökningen enormt

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Om han inte kan Svenska så får han söka sig till en internationellt företag, vilket minskar hans chanser att hitta ett passande jobb markant.

Han borde nog undersöka och nästan fixa en anställning på något vänster innan han flyttar hit. Det hade jag gjort i alla fall.

Permalänk
Medlem

Småtips.
Jag tror lära sig svenska hyffsat flytande fort kan hjälpa till med att få jobb. Så be honom att kolla över snabbkurser osv i språket.
Titta närmare på.
Ericsson som någon nämnt är ju bra.
Alla olika operatörer.
Facebookgrejerna uppe i luleå som ska byggas, finns säkert något behov där.
Gruvindustrin har säkerligen behov av folk och säkert it folk också (ex så ska ju kiruna genomgå en lite ombyggnad;) )
Måste det inte va sverige så är det ju smart att titta i Norge Finland Danmark och England också.

hapone klicka här så slipper tråden störas i onödan.

Skrivet av hapone:

Nej.
Onödigt inlägg, visst, men det första jag tänker när jag läser ditt inlägg är att du ser en tråd om någon som vill flytta från ett annat land till sverige, och du sätter dig emot utan att ens ha läst det första inlägget.

Försök inte antyda att jag är invandrar fientlig nu eller något. Det var i alla fall vad jag kunde få ut av ditt inlägg. Får ursäkta om du menade något annat.

"Skulle jag vara honom skulle jag nog sett till att ha lite intervjuer innan jag flyttade i alla fall. "
Är ju inte att sätta sig emot direkt det var ett bra (enligt mig) tips så att han inte kommer hit utan att visa för arbetsförmeligen att han försöker. Jag bara tyckte det verkade onödigt att flytta utan någon anledning som jag uppenbarligen missade när jag läste för slarvigt, jag får också erkänna att jag inte hade någon aning om att portugal var åt helvete också. Folk är för snabba att bilda åsikter om folk här på sweclockers :).

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Han är ju nästan färdig dataingenjör, enligt vad han skrev. Bra sug efter sådana på SOE, Axis, konsultbolag här i Malmö/Lund-regionen. Tror inte det är några problem att hitta något. Norge är ett bra tips också, men har inte koll alls.

Kolla med konsultbolag som t.ex Epsilon, Enea mfl. Nu är det mycket mjukvara, men finns säkert något som meckar mer med telekom, om han tvunget vill det. Med så bra bakgrund är det inga problem alls att få jobb tror jag.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Entusiast

Är han ingenjör så ser det bra ut på marknaden för tillfället. Det jagas folk och har många kompisar som får arbetserbjudanden redan innan de har examen. Hade han haft en examen i kraftnät så hade ABB antagligen inte bara gett honom jobb utan fixat lägenhet och betalat flygbiljetten också. Det saknas tusentals elingenjörer i Sverige. En kompis fick lägenhet och allt löst och han har inte ens examen än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Han är ju nästan färdig dataingenjör, enligt vad han skrev. Bra sug efter sådana på SOE, Axis, konsultbolag här i Malmö/Lund-regionen. Tror inte det är några problem att hitta något. Norge är ett bra tips också, men har inte koll alls.

Kolla med konsultbolag som t.ex Epsilon, Enea mfl. Nu är det mycket mjukvara, men finns säkert något som meckar mer med telekom, om han tvunget vill det. Med så bra bakgrund är det inga problem alls att få jobb tror jag.

Så han är snart färdig utbildad dataingenjör vilket bör ge honom bra chanser till jobb antar jag. Ska kolla med dessa företag tack för informationen.

Skrivet av Ozeroun:

8% arbetslöshet och 27% ungdomsarbetslöshet och skyhög arbetslöshet hos invandrare

Men är du flykting eller gästarbetare som har en arbetsgivare har du nog större chans att få jobb före en etnisk svensk

??

Skrivet av Zotamedu:

Är han ingenjör så ser det bra ut på marknaden för tillfället. Det jagas folk och har många kompisar som får arbetserbjudanden redan innan de har examen. Hade han haft en examen i kraftnät så hade ABB antagligen inte bara gett honom jobb utan fixat lägenhet och betalat flygbiljetten också. Det saknas tusentals elingenjörer i Sverige. En kompis fick lägenhet och allt löst och han har inte ens examen än.

Är det verkligen så illa med el ingenjörer i Sverige?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sarevok:

Så han är snart färdig utbildad dataingenjör vilket bör ge honom bra chanser till jobb antar jag. Ska kolla med dessa företag tack för informationen.

??

Är det verkligen så illa med el ingenjörer i Sverige?

Ja det finns ingen som vill läsa elnät längre och det går väldigt mycket folk i pension. ABB skriker efter folk så vill man vara garanterad jobb så ska man läsa kraftnät.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Moderator

*offtopic inlägg borttaget*

Mjah, söka arbete i Norge är inte lätt. De är väldigt försiktiga numera med arbetskraft, många vill jobba i Norge eftersom lönen är så hög.

Jag skulle be din kompis skriva ihop sitt CV och skicka in det till Adecco, Stepstone med mera och fiska lite för att se om någon är intresserad. Rekommenderar inte att han flyttar hit på vinst och förlust utan har en plan först, vilket han ju har eftersom han frågar.

Att han är bra på engelska och kan flera andra av de stora språken är ju bara bra på internationella företag. Det är nog där han har störst chanser.

Att han skriver sitt CV hjälper också till med översättningen av hans färdigheter och kunskaper.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

*offtopic inlägg borttaget*

Mjah, söka arbete i Norge är inte lätt. De är väldigt försiktiga numera med arbetskraft, många vill jobba i Norge eftersom lönen är så hög.

Jag skulle be din kompis skriva ihop sitt CV och skicka in det till Adecco, Stepstone med mera och fiska lite för att se om någon är intresserad. Rekommenderar inte att han flyttar hit på vinst och förlust utan har en plan först, vilket han ju har eftersom han frågar.

Att han är bra på engelska och kan flera andra av de stora språken är ju bara bra på internationella företag. Det är nog där han har störst chanser.

Att han skriver sitt CV hjälper också till med översättningen av hans färdigheter och kunskaper.

Tack Lan
Jag ska föra vidare det du skrev till honom, jag återkommer när jag pratat med honom och om han har fler frågor.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Som det redan påpekats verkar det vara ett jävla sug på folk i data/it branschen och även Ericsson importerar väl arbetskraft rätt friskt för tillfället på grund av brist på folk med kompetens. Har en vän som nyligen tog examen och anställdes på ett företag i IT-branschen i Stockholm och han är den enda svensken i gruppen med nyanställda (företaget hjälper till och med till att hitta bostad åt de från utlandet). Har en annan kompis som gick ut i somras och lade upp sitt CV på Monster, dagen efter blev han nedringd av headhunters. Ingen av dem behövde söka aktivt eller ens skicka in en ansökan.