Permalänk
Medlem

Hög ljudnivå. Corsair Hydro H60.

Tjenare, tänkte bara höra med er innan jag skickar tillbaka mitt kylsystem. Har bytt ut standard fläkten mot en Noctua NF-P12 och satt den på lågvarv, så nu är det konstaterat , pumpen låter som fan!

Är det något ni också upplever? Dustin frågade mig om jag monterat den rätt på moderkortet och det har jag, men om jag trycker pumpen hårt mot prossesorn så låter det lite mindre. Jag har allt sitter i ett Define R3 med alla dämpmattor i, kör de medföljande FD fläktarna på lågvarv.
Den här burken låter väldigt mycket mer än min gamla Dell 9200.

Ska inte vattenkylning vara tystare än luft??

Edit: Fick en nytt system hemskickat gratis, utan att jag behövde lämna tillbaka det gamla, (bra där Dustin.)
Nu är pumpen helt tyst, man kan höra ett svagt surr, men det överröstas av mitt XFX pro750w psu fläkt.

Så till alla er som tycker era h60 pumpar låter mycket, reklamera dem på en gång.

La till en film.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr EmCom:

Tjenare, tänkte bara höra med er innan jag skickar tillbaka mitt kylsystem. Har bytt ut standard fläkten mot en Noctua NF-P12 och satt den på lågvarv, så nu är det konstaterat , pumpen låter som fan!

Är det något ni också upplever? Dustin frågade mig om jag monterat den rätt på moderkortet och det har jag, men om jag trycker pumpen hårt mot prossesorn så låter det lite mindre. Jag har allt sitter i ett Define R3 med alla dämpmattor i, kör de medföljande FD fläktarna på lågvarv.
Den här burken låter väldigt mycket mer än min gamla Dell 9200.

Ska inte vattenkylning vara tystare än luft??

Det händer att man får en defekt pump, bara skicka retur. Vattenkylning typ H60/70/80 osv är inte tystare än luftkylning. Du har ju oftast lika många fläktar PLUS en pump som också kan låta. Det kräver ett riktigt vattenkylningssystem för att det blir tystare, och då låter man även vattenkylningen ta hand om tex grafikkortet som är en stor bov.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det händer att man får en defekt pump, bara skicka retur. Vattenkylning typ H60/70/80 osv är inte tystare än luftkylning. Du har ju oftast lika många fläktar PLUS en pump som också kan låta. Det kräver ett riktigt vattenkylningssystem för att det blir tystare, och då låter man även vattenkylningen ta hand om tex grafikkortet som är en stor bov.

Har du ett h60/70/80 system?
Ni som har sån kylning, är det samma för er att det som låter mest i hela systemet är pumpen?

Alla snackar skit om den medföljande fläkten men jag tycker inte den är så dålig. Visst den nya nocturan flyttar mer luft men den låter inte mycket mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min H60 är knäpptyst, kör push-pull med NF-P12 och det är definitivt fläktarna som hörs (dock väldigt lite - kör dem alltid på 100% för att de är så tysta). Pumpen har jag aldrig märkt av.

Som sagt så är tanken med dessa system inte riktigt att vara tystare, utan snarare att kyla bättre per dB. I alla fall så är det så det ser ut för min del.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Jag har orginal fläkten på min h60 och den är tyst. Pumpen låter inte heller.
Mitt system verkar vara helt luftfritt man hör inget som "bubblar" heller.
Sjukt nöjd med prestandan och mycket tystare än min gamla noctua kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk

Min h60 är tyst men jag har 3 140 mm fläktar som kör i 1000 rpm och corsair fläkten kör jag i 1300 rpm låter som fan på 2000 rpm.

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Har du ett h60/70/80 system?
Ni som har sån kylning, är det samma för er att det som låter mest i hela systemet är pumpen?

Alla snackar skit om den medföljande fläkten men jag tycker inte den är så dålig. Visst den nya nocturan flyttar mer luft men den låter inte mycket mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Monterade en h60 igår, den gör lite konstiga ljud ifrån sig, men min kompis sa att hans gjorde det med och att det försvann efter ett tag, tänkte att jag ger den en chans att tysta ner sig till slutet av veckan. Har ändå ett 5970 som överröstar den...
Men ja, de låter lite, de är inte gjorda för att vara knäpp tysta, då är de för underdimensionerade.
Jag kör f.ö fläkten på "silent" på cpu_fan, och tycker den är för högljud, men min kompis lovade mig 2st Scythe GT i present så det blir toppen sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Har du ett h60/70/80 system?
Ni som har sån kylning, är det samma för er att det som låter mest i hela systemet är pumpen?

Alla snackar skit om den medföljande fläkten men jag tycker inte den är så dålig. Visst den nya nocturan flyttar mer luft men den låter inte mycket mindre.

Min pump låter helt klart mest förutom när jag spelar då grafikkortets fläkt går upp i varv; då dränks pumpljudet helt. Det porlar även lite, speciellt när jag ruckar lite på slangarna. Men temperaturen kan jag inte klaga på, och jag rekommenderar varmt en Corsair Hxxx som kylning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd

Har en H50 och en H70 och dom är helt klart tysta.

Bägge kör med Scythes GT i ~1150 rpm och dom hörs knappt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har en H100 och jag hör inte pumpen men 14 fläktar i ett chassi låter en hel del + överklockad 2600K @ 4,8GHz vilket gör att fläktarna på radiotorn går i fullvarv efterssom processorn nästan går konstant i 90%+ pga allt som körs dygnet runt + folding.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Okej. Ett nytt sett är påväg, kostnadsfritt från Dustin. Behöver inte ens skicka tillbaka det gamla

Bra service.
Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Har du ett h60/70/80 system?
Ni som har sån kylning, är det samma för er att det som låter mest i hela systemet är pumpen?

Alla snackar skit om den medföljande fläkten men jag tycker inte den är så dålig. Visst den nya nocturan flyttar mer luft men den låter inte mycket mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en h80 och den låter som fan, låter mer än stock kylaren:/

Min h80 har också hackat typ 2 ggr dvs det låter ett höggt snabbt tickande/huggande ljud. Tror ni cdon tar den på rma för det?

Såhär låter min h80 är det normalt?

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Jag har en h80 och den låter som fan, låter mer än stock kylaren:/

Min h80 har också hackat typ 2 ggr dvs det låter ett höggt snabbt tickande/huggande ljud. Tror ni cdon tar den på rma för det?

Såhär låter min h80 är det normalt? http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=E4p...

Svårt att höra när man inte har nått som referens. Håller på att ladda upp en film nu på hur min låter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låter exakt som min, undra om det är fel på dom. Vissa beskriver ju dessa som ljudlösa & det är de inte:/ Kan ju vara fel på pumparna men svårt att veta då jag inte har hört någon annan.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag köpte min från inwarehouse och den låter och beter sig exakt likadant. Har du monterat den nya och se ifall det är samma problem?

Permalänk
Skrivet av Mr EmCom:

Har du ett h60/70/80 system?
Ni som har sån kylning, är det samma för er att det som låter mest i hela systemet är pumpen?

Alla snackar skit om den medföljande fläkten men jag tycker inte den är så dålig. Visst den nya nocturan flyttar mer luft men den låter inte mycket mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

min h60 är det tystaste i mitt system, men då har jag två xfx 6950 som inte precis har världens bästa kylcapacitet

Permalänk
Medlem

Kontaktade Inwarehouse per telefon och de bad mig skaka på radiotorn för det ska lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Kontaktade Inwarehouse per telefon och de bad mig skaka på radiotorn för det ska lösa problemet.

Då får man montera av radiatorn igen och skaka den......Monterade nya fläktar igår så är lite drygt att montera av den igen.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Då får man montera av radiatorn igen och skaka den......Monterade nya fläktar igår så är lite drygt att montera av den igen.

Jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad, men återkomm gärna när du testat så vet jag om jag måste

Permalänk
Skrivet av Holm01:

Jag har en h80 och den låter som fan, låter mer än stock kylaren:/

Min h80 har också hackat typ 2 ggr dvs det låter ett höggt snabbt tickande/huggande ljud. Tror ni cdon tar den på rma för det?

Såhär låter min h80 är det normalt? http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=E4p...

Det där var ju ingenting. De kan ju omöjligt vara helt ljudlösa.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad, men återkomm gärna när du testat så vet jag om jag måste

Jag har testat att skaka radiatorn när den var igång vilket de bad mig göra. Ljudet är kvar och det blev ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Jag har testat att skaka radiatorn när den var igång vilket de bad mig göra. Ljudet är kvar och det blev ingen skillnad.

Ajdå synd. Ja tack för att jag slapp testa får man väll säga

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem mitt nya system, testade att bara plugga in den i power utaget utan att montera den. INTE ETT LJUD! Finns väll en liten risk att ljuden förstärks i form av resonans i chassit, men har svårt att tro det. Återkommer när jag bytt allt.

Problemet löst, se första inlägg.

Permalänk
Medlem

Bara undrar om det är fler som har lägre idle temp än rums temp?
Min intel 2500k idlar på 16c med ett H60. Borde inte min tempen vara som rumstempen? Eller sitter det en peltier på H60?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRÖNK:

Bara undrar om det är fler som har lägre idle temp än rums temp?
Min intel 2500k idlar på 16c med ett H60. Borde inte min tempen vara som rumstempen? Eller sitter det en peltier på H60?

Ingen peltier, nej.
Kollat med hwinfo64 t.ex? De olika kärnornas temp är mest intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRÖNK:

Bara undrar om det är fler som har lägre idle temp än rums temp?
Min intel 2500k idlar på 16c med ett H60. Borde inte min tempen vara som rumstempen? Eller sitter det en peltier på H60?

Man kan aldrig kyla lägre än tempen som är runt om kring, såvida man inte använder kolsyra lr liknade.
Det är ett vilt disskuterat ämne på bilforum, ang intercooler temperaturer. Spelar ingen roll hur stor radiator eller hur många fläktar du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Hejsan!

Jag köpte min från inwarehouse och den låter och beter sig exakt likadant. Har du monterat den nya och se ifall det är samma problem?

min låter också exakt likadant har du löst ditt problem? skickade du tillbaks den?

Permalänk

När jag körde prime95 så nådde den 92 grader efter 3 min. hur högt ska kylaren låta, ska man höra pumpen bubbla? tycker den låter betydligt mer än min förra standardkylare

Visa signatur

P55-GD65 | i7 860@2,80 | DDR3 6GB | GTX 570 | Corsair PowerSupply 850W TX | HDD 1,5tb | Corsair SSD 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morgan1995:

När jag körde prime95 så nådde den 92 grader efter 3 min. hur högt ska kylaren låta, ska man höra pumpen bubbla? tycker den låter betydligt mer än min förra standardkylare

Då känns det som att du monterat den fel eller att något annat inte är som det ska. Jag var med och monterade en H60 på en oklockad i5 750 och den maxade runt 50c i load, stockkylaren maxar runt 75-80c. Är radiatorn varm vid den temperaturen?

Ljudnivån på pumpen verkar tyvärr vara ett vanligt problem. Det finns ett par lösningar som att t.ex. lägga chassit ned så pumpen hamnar horisontellt eller att ändra pumphastigheten. Jag kan inte garantera att det är bra för pumpen i det långa loppet men när vi sänkte pumphastigheten till 75-80% i BIOS så blev den i princip ljudlös.