IBM anlitas för tillverkning av Microns Hybrid Memory Cube

Permalänk
Melding Plague

IBM anlitas för tillverkning av Microns Hybrid Memory Cube

Inom en snar framtid kan staplade minneskretsar bli ett alternativ till traditionella DDR3-minnen. Hybrid Memory Cube lovar hela 15 gånger högre överföringshastigheter än dagens teknik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter ju lite för bra för att vara sant

Visa signatur

P67 Deluxe :: i7 2600k :: 6970CF w/ Arctic Accelero Xtreme II :: 120GB SSD :: Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Haha, det låter ju nästan som fantasisiffror Men det låter samtidigt grymt, lär ju dröja ett tag dock!

Visa signatur

| I7 950 @ 4.0GHz w/ Corsair H50 PnP Scythe 120 GT 1850 |
| Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | Fractal Design R3 |
| Acer GD245HQ 120Hz |
--------------------------------------------------------------------------
| Burson HA-160D > Audeze LCD-2 Rev. 1 |

Permalänk

Låter riktigt grymt om de lyckas med det

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Medlem

låter roligt kanske något som gör att moderkort och minnen blir en och samma produkt =P eller något som gör att ram minnen i framtiden kommer att kosta EXTREMT mycket mer under en längre period =(

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Haha, den videon var väldigt... amerikansk

Permalänk
Medlem

GE MIG!!! Hoppas vi får se denna minnesteknik ute i handeln inom en snar framtid

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Och minnen som redan är så snabba ^^

Permalänk
Medlem

Sounds too good to be true...

Permalänk
Medlem

Jaha alla som köpt massiva mängder ddr3 kan ju nästan känna sig lurade skulle inte Xdr2 vara det som sku komma då? både till graffekort och moderkort?? förövrigt lyckas det där så tar jag gärna hem ett par 60gb eller så. frågan är om det blir något vadfan blir priset?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av fungahh:

Låter ju lite för bra för att vara sant

Skrivet av Flamemagican:

Låter riktigt grymt om de lyckas med det

Skrivet av Napkin:

Haha, det låter ju nästan som fantasisiffror Men det låter samtidigt grymt, lär ju dröja ett tag dock!

På väg hem från USA satt jag bredvid en britt som jobbar på HP, och jag kan meddela att HP har en egen variant på detta som redan testas i deras servrar...

Vänta till 2015 så ska ni få se...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Spännande, men det lär vara ett bra tag kvar innan det här når konsumentmarknad.

Lite marknadsföring för att skapa förtroende och kapital? Inte många on-topic-bilder i den videon.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

På väg hem från USA satt jag bredvid en britt som jobbar på HP, och jag kan meddela att HP har en egen variant på detta som redan testas i deras servrar...

Vänta till 2015 så ska ni få se...

Trevligt! Mycket intressant teknologi på väg

Permalänk
Medlem

"problem med värmeavledningen"
Om den nu drar 90% mindre än traditionella minnen, hur kan de få problem med värme då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

"problem med värmeavledningen"
Om den nu drar 90% mindre än traditionella minnen, hur kan de få problem med värme då?

För att de liggre på varandra så de inte är lika enkelt att leda bort den värme som finns?

Edit: sen var det 70% energi och 90% mindre utrymme

Permalänk
Medlem

Spännande, frågan är hur långt i framtiden det ligger.
"IBM kommer presentera TSV-tekniken på IEEE International Electron Devices Meeting den 5 december i Washington, USA."

Vore intressant att få veta huruvida det fortfarande är på pappersstadiet om det labbas i extremt låga temperaturer eller om det finns en fungerande prototyp....

... eller har dom fått bubbelminnet att prestera?

Permalänk

Därför Warren Buffett köpte aktier för för över 70 miljarder kronor i IBM. Får se om de finns en marknad om 10 år bara!

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

hoppas sweclockers håller en uppdaterad om det här verkar rätt så intresant tills dess att man får se prestandan säger jag bara vänta och se

Permalänk

Är väll som alla nya revolutionerande tekniker. Blir det något som slår igenom för breda massan om sådär 10 år så har redan annan teknik kommit en bra bit på vägen och sen lanserar man modeller som är något bättre än de som finns ute så tekniken ska kunna mjölkas så länge som möjligt. Och är tekniken verkligen grymt bra tar de ut ett pris därefter som vi endå inte har råd med.

Men det är tur att det bedrivs forskning så vi kommer vidare :).

Permalänk

Woohoo! Framtidsoptimism!

Sedan funderar jag (nu igen), kommer den här tekniken att kunna vara tillämpbar i flashminnen också? Vad kommer den isåfall att kunna medföra till SSDerna?

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Hedersmedlem

Låter intressant. Det jag är mer tveksam till namnvalet. Det blir sällan något av nya lovande tekniker som har "cube" med i namnet ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Låter dyrt. Men jag klagar inte.

Permalänk
Medlem

Ssds grafikkort kommer väl också bli blixtsnabba av denna teknologin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Ssds grafikkort kommer väl också bli blixtsnabba av denna teknologin?

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar inte kunna lagra efter att strömmen slagits av, så nej till SSD iaf.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Edit: sen var det 70% energi och 90% mindre utrymme

Precis, då fås alltså istället 30% av den energin du hade tidigare koncentrerat till 10% av den plats du hade = 3ggr så stora värmeproblem. (förenklat)

0.3/0.1 = 300%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Precis, då fås alltså istället 30% av den energin du hade tidigare koncentrerat till 10% av den plats du hade = 3ggr så stora värmeproblem. (förenklat)

0.3/0.1 = 300%

Precis min tanke... Skulle vilja veta vilka frekvenser som används, och hur de räknar för att få 15 gånger så hög överföringshastighet. Galen minnesbandbredd och låga frekvenser gissar jag? utan att vara allt för kunnig på området.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

"problem med värmeavledningen"
Om den nu drar 90% mindre än traditionella minnen, hur kan de få problem med värme då?

De skulle kunna dra 70% mindre energi samt vara 90% mindre.. Innebär att det blir 30% av energin på 10% av massa till skillnad från innan. Klart det blir varmare.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Snusfri

Intressant, efter några tröga år (relativt) så börjar det hända en hel del saker igen, mycket roligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skapligt patent de lär sitta på om de lyckas:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vara najs med 1Gb minne direkt på moderkortet och sen RAM

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W