Permalänk
Medlem

Min P4 räknar fel

Jag har en P4 2.0A som jag har fått upp i 2.8 men när jag kör Prime95 så räknar den fel efter en kvart. Vad kan det bero på?
Jag har ett Abit BD7II-raid moderkort och ddr400 minnen.
Tack för all eventuell hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag ska våga mig på en vild gissning så skulle jag tro att du överklockat den lite för mycket. Vad kör du för Vcore?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

1.7 men den är ju "stabil" i övrigt tempen ligger på ca 56 grader vid full belastning och den har aldrig krashat.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova med att ta ut några PCI kort för att kolla om det är några saker som inte klara FSBn.

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort har fixerad pci/agp hastighet till 33MHz så tyvärr så är det inte det.

Permalänk
Medlem

vad har du för kylning??

Permalänk

ÄR det inte stabilt i Prime är den inte stabil.

Permalänk
Medlem

Jag har vattenkylning. Men alldeles nyss så började moderkorts temperaturen rusa. Så jag blev tvungen att stänga av den, och för att vara på den säkra sidan så sänkte jag Vcoren till 1,63V. Och när aset startade igen så låg temperaturen på ca22 grader idle och 32 grader vid fullt ös.Men den räknar fortfarande fel efter 15min i Prime95. Detta är resultatet "FATAL ERROR: Resulting sum was 242442001422666.6, expected: 242442001422666.6", någon som ser något konstigt?

Permalänk
Medlem

Nej, jag vet ATI där av "stabil" men tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

den brukar oftare räkna fel vid höga temps, men du har inte det... är nordbryggan kanske lite väl varm, du har juh en rätt hög fsb... kolla det... eller har du sunkiga minnen som blir apvarma?

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem

klocka ner den om den inte är stabil eller ta reda på vad som skapar instabiliteten och vad du ska göra åt det..

Permalänk
Medlem

Bättre kylning och högre spänning brukar vara medicinen mot det där problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Men om den är stabil i allt annat utan prime... Spelar det någon roll då? Märker du inte av "instabiliteten" i annat är prime, så finns det inte någon direkt anledning att göra något åt det tycker jag

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Men om den är stabil i allt annat utan prime... Spelar det någon roll då? Märker du inte av "instabiliteten" i annat är prime, så finns det inte någon direkt anledning att göra något åt det tycker jag

Sant. Men man vill ju att det ska vara 100% stabilt hårdvarumässigt. Annars är det omöjligt att felsöka ifall man får problem i mjukvara sen, det *kan* ju vara processorn tänker man då. Nä, det ska vara stabilt tycker jag. Det är ju inte hela världen att man får klocka ner en bit heller. Se på mig; jag var lite knäckt av att mitt system inte vill köra minnena i 150 MHz när jag har fyra stickor i, men nu har jag förlikat mig med 1,47 GHz.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

kan säga att när prime bara klarade 5-15 min för mig så krashade många spel i strten eller effter en timm till 3-5 timmar. Effter att ha fixat den stabil i prime så gick det att spela dagarna i ända.
Har kört prime i flera å och klarar man bara 15 mi nhar man seriösa instabilitetsproblem
Du ska helst klarar 24 i prime 95 mne jag brukar inte märka nåt om jag klarar mins 7h med extrem rumstemp så jag vet att sommarn inte slår ute den som hände i sommras tyvär så lite max värme på elementet å så och ingen vetilation i rummet så ska det sedan stressas.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte minnena som inte pallar då?

Permalänk
Medlem

prime testar framföralt CPU ,minne å mobo. Vanligtvis nåt av det som strular.
Har afft problem med alla 3.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Och det verkar som ni hade rätt som vanligt för nu har jag klockat ned den till 2.7 och 1.6V och den klarar dagar i Prime. Och efter ännu en omstart så hoppade temperaturerna tilbaka upp till 53grader på cpu och 61grader i sys temp. Ska skaffa ny låda snart med lite mer rum i, det är lite trångt just nu. Jag funderar på en Chieftec TA-10WD bara 795 spänn på tricom.se.Vad tror ni om det?