Permalänk
Medlem

Laptop med Expresscard slot

Hej

Kommer flytta runt mycket till våren, mellan hotell etc och är borta ett antal år, därför ska stationära datorn säljas och en laptop med eGPU kommer införskaffas.

Krav som datorn måste uppfylla är:
Expresscard plats 2.0
Andra generationens i7 quad, dvs 2630, 2720 etc
Diskret gpu för att nyttja optimus

Skärmstorlek ser jag helst är 13 - 14", 15.6 kan gå men där går smärtgränsen.

Eftersom jag behöver expresscard är det i stort sätt endast buisnessmodeller att välja mellan, Dell, Lenovo och HP bl a. Kollat runt en del men finns så många att välja mellan...

Budget är ca 9000kr, kan gå upp lite till om det ger stora fördelar.

Har ni någon laptop som uppfyller detta så skriv gärna, all input är välkommen.

För er som undrar vad DIY eGPU (Do It Yourself External GPU) http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

bara en fråga; vad är syftet med en laptop, om du ska släpa på ett grafikkort och en psu? (skärm antar jag finns på hotellrummet ...)

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

bara en fråga; vad är syftet med en laptop, om du ska släpa på ett grafikkort och en psu? (skärm antar jag finns på hotellrummet ...)

Ptja, om man jämför med hur det skulle vara att släpa med sig en stationär dator med skärm och tangentbord är detta mycket bättre. Jag kommer att använda TV på hotellrummet om det finns annars är det via laptopens skärm jag kör, även om det inte ger lika bra prestanda. Grafikkort och psu får plats i ett mindre kabinett och där finns även fack för mus, laddare och andra kablar.

Men som sagt, stora problemet är att hitta en dator som uppfyller alla krav och håller sig inom en rimlig budget.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Borde ju gå att bygga en miniITX för de pengarna?

Nog för att jag tycker det verkar skoj med extern gpu, men personligen skulle jag köpt en "gaminglaptop" istället....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Borde ju gå att bygga en miniITX för de pengarna?

Nog för att jag tycker det verkar skoj med extern gpu, men personligen skulle jag köpt en "gaminglaptop" istället....

Skickades från m.sweclockers.com

mITX dator är inte aktuellt då jag behöver ha en portabel dator, dvs en laptop! Jag skulle skämmas av att sitta med en MSI julgran ASUS stridsflyg även om prestandan kan bli ok, dock kommer budgeten inte hålla för det oavsett.

Valet att använda eGPU är för att jag vill: ha en portabel dator, inte bara på hotell / hemma, utan på flygplanet, tåget, möten etc. Jag vill dock kunna koppla av lite på kvällen och dra en runda BF3 eller njuta av diablo 3 med några kompisar, vilket en "spellaptop" kan klara men som sagt... då är jag tillbaka på första problemet igen.

Tack för input dock

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Fast man kan ju tänka sig att du har en mini ITX som du bara kopplar in och lirar med på hotellrimmet, och en billig laptop då du är på resande fot.

Det finns intel miniITX moderkort som går att driva med 19vdc, och hittar du en laptop dom drivs med samma (vilket min hp på jobbet gör) så kan du få ett litet chassi, och bara en nätadapter att släppa på...

Min generella uppfattning är att speciallösningar för att minska kostnader brukar sluta dyrare i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Fast man kan ju tänka sig att du har en mini ITX som du bara kopplar in och lirar med på hotellrimmet, och en billig laptop då du är på resande fot.

Det finns intel miniITX moderkort som går att driva med 19vdc, och hittar du en laptop dom drivs med samma (vilket min hp på jobbet gör) så kan du få ett litet chassi, och bara en nätadapter att släppa på...

Min generella uppfattning är att speciallösningar för att minska kostnader brukar sluta dyrare i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår hur du tänker och kanske är jag som är oresonlig men jag kommer köra på laptop, hittat en hel del olika som skulle kunna passa, kniper nog en i mellandagsrean. Modeller som jag kollat på och som det nu står mellan är Lenovo t420, x220, w520, t520 och några Dell latitude. Fått en del tips i PM också vilket jag tackar för.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

jao, varför inte .. det låter ju om inte annat som ett rätt kul projekt ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.