Oidentifierat nätverk, internetåtkomst saknas :S

Permalänk

Oidentifierat nätverk, internetåtkomst saknas :S

Hej!

Jag satt o spelade mw3 precis och det kraschade. Det hände 3 gånger och nu har internet på min stationära dator slutat fungera :S
Jag har startat om routern, provat att låta windows identifiera och laga problemet, startat om datorn med och UTAN nätverkskabeln ansluten.

Nu fick jag upp felmeddelandet "anslutningen till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration" :S

Ingenting fungerar, vad ska jag göra? Vad kan ha hänt?

MVH// Jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk

Se efter om du Lokalt kan komma in i din router/modem efter omstart av båda.
Surfa till 192.168.0.1 eller den router-adress som nätkorts "Status - Information" visar.

Du kan då se om routern fått någon IP adress från din internet leverantör.
Kanske ligger orsaken till avbrotten och nätproblemet utanför huset.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag stängde av datorn igår och nu imorse funkar det igen. Ska man någonsin bli klok på datorer?

Det var inga problem med de andra datorerna som använder samma lina igår så de borde inte varit något utanför huset

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk

Nej datorer lever ett eget liv som det verkar... Inte undra på att här finns så många forum för datorproblem :).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Ingenting fungerar, vad ska jag göra? Vad kan ha hänt?

Vet inte vad som hänt, men vi kan ju börja med att felsöka?

Om du öppnar kommadotolken och skriver ipconfig vilken IP-adress - om någon - visas då? 169.254.x.x eller 192.168.x.x.
S.k. 169-adresser är autogenererande som Windows skapar när den inte erhåller någon IP-adress via en DHCP-tjänst, som t.ex. en bredbandsrouter. Har din dator en autogenererad IP-adress är antingen förbindelsen nere (t.ex trasig/defekt kabel) eller så har du problem med (bredbands)routern som är trasig eller har tappat/felaktig konfiguration.

Du kan även testa att nollställa TCP/IP-stacken med netsh int ip reset från kommandotolken (Vista/7). Fungerar det ändå inte, se ovan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net