Permalänk
Medlem

i7 2600k 3.4Ghz Hög Temp

Hejsan, kör med Asus Maximus IV b3 med Antec Kuhler 620 (push and pull) med noctua fläktar, tempraturen ligger på 35-40 i idle och 75-80 i load vilket jag tycker är riktigt högt. Kan det hända för att jag kör GTX 580 sli och att processorn får jobba hårdare då? Kanske dags och texta sätta på ny kylplasta kanske?

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Jao. Kolla först att kylarn sitter ordentligt. testa byt pasta.
kolla så övredelan av chassit får in bra med kall luft.
Flyttade en hdd i mitt chassi för att få ner 5-7 grader på kylningen

Grafikkorten brukar blockera en heldel ny luft att komma o kyla ner.

Kan alltid testa att byta riktning på push and pull så de blåser in luft och har du möjlighet att ha en fläkt i taket som blåser ut. så skulle det också vara najs.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Kör ett 600T chassi, 2st noctua som blåser ut luft på toppen, en 200mm corsair fläkt som blåser in på fronten sen Antecs push and pull blåser ut på baksidan. Aja får testa lite

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Låter som att du har lite undertryck i chassit (mer utblås än inblås).
Se över om du kan fixa en sidofläkt på 200? (Kommer krävas moddning ofc)

2st 580 i sli genererar väldigt mycket värme, i kombination med dåligt insug så kommer du att kyla processorn med 30-40+ gradig luft, detta har väldigt stor skillnad, folk klockar ex ner under sommaren för att ambienttempen är för hög (då talas det som 25-28grader utanför chassit)

Processorn är kall idle och vid mindre belastning, detta för att ambient tempen i chassit sjunker (då grafforna ej utstrålar någon direkt värme). Chassit blir bara varmare och varmare iom att du spelar mer och mer = linjärt ökande temp. Se det som att försöka smälta is med nolllgradigt vatten.

Dessutom kanske du kan kolla över spänningen? För hög corevolt leder ofta till löjliga temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Låter som att du har lite undertryck i chassit (mer utblås än inblås).
Se över om du kan fixa en sidofläkt på 200? (Kommer krävas moddning ofc)

2st 580 i sli genererar väldigt mycket värme, i kombination med dåligt insug så kommer du att kyla processorn med 30-40+ gradig luft, detta har väldigt stor skillnad, folk klockar ex ner under sommaren för att ambienttempen är för hög (då talas det som 25-28grader utanför chassit)

Processorn är kall idle och vid mindre belastning, detta för att ambient tempen i chassit sjunker (då grafforna ej utstrålar någon direkt värme). Chassit blir bara varmare och varmare iom att du spelar mer och mer = linjärt ökande temp. Se det som att försöka smälta is med nolllgradigt vatten.

Dessutom kanske du kan kolla över spänningen? För hög corevolt leder ofta till löjliga temps

Jag köpte ny sidopanel med sidoglas, man fick med galler med plats för 4st 120mm fläktar kanske dags o sätta dit den med fläktar? Vad föredrar ni där? 4st 120mm eller 1st 200mm?

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Master of Overkill

4 stycken 120mm

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdah:

Jag köpte ny sidopanel med sidoglas, man fick med galler med plats för 4st 120mm fläktar kanske dags o sätta dit den med fläktar? Vad föredrar ni där? 4st 120mm eller 1st 200mm?

1*200=200
4*120=480
600T:s galler har inte plats för en 200mm utan bara 4 120mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

1*200=200
4*120=480
600T:s galler har inte plats för en 200mm utan bara 4 120mm.

mjo fast går ju o modifiera Hittade en 200mm Coolermaster Megaflow 200 liggandes tog och montera den med kattstrypare ;D får se om det blir nå bättre, satte den så den blåser in luft i chassit, se om det blir nån förbättring annars blir det väll och sätta dig kylplasta bättre

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Eller så gör du som jag och springer med datorn till golvfläkten o blåser på datorn när den blir varm sen tillbaks o spelar när den sluta hänga sig, hade iofs en värdelös bärbar då

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoftPrn:

Eller så gör du som jag och springer med datorn till golvfläkten o blåser på datorn när den blir varm sen tillbaks o spelar när den sluta hänga sig, hade iofs en värdelös bärbar då

haha datorn har faktiskt aldrig hängt sig faktiskt har inte märkt nå sämre prestanda heller faktsiskt Men man vill ju ha låg tempratur så processorn håller sig längre

Vad är bäst med Antec Kuhler 620 med push and pull? Att man gör så att båda fläktarna blåser ut från chassit eller tar luft från utsidan?

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Det är bäst om Antec får ta luft utifrån och in eftersom radiatorn får svalare luft då. Rätt logiskt. Som positiv bieffekt får du övertryck i lådan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är bäst om Antec får ta luft utifrån och in eftersom radiatorn får svalare luft då. Rätt logiskt. Som positiv bieffekt får du övertryck i lådan.

hmm får kanske ta och testa det då

har testat nu, märker inte skillnad tycker jag iallafall

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Jag skojade bara, testade köra Battlefield 3 nu i 30minuter och cpun går aldrig över 55c i load vilket jag är nöjd med ingen skillnad på tempraturen på graffekorten eller chassi även om den blåser in, tacksam för hjälpen tur att det finns Sweclockers och trevliga datornördar i sverige

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN