Skillnaden mellan Nvidia och Amd?!

Permalänk

Skillnaden mellan Nvidia och Amd?!

Hej Sweclockare!

jag skulle vilja att någon förklarar för mig vad skillnaden är mellan nvidias grafik kort och amds grafik kort är?

mvh /David

Permalänk
Medlem

Grovt generaliserat:
nvidia drar mer ström har kraftigare GPGPU används tex till physx och tesselering
amd drar mindre ström har bättre stöd för fler skärmar

[Edit] stavfel.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det är två märken som numera har modellar som har ganska likvärdig prestanda, läs lite oberoende recensioner om det är ett specifikt kort du söker.

Permalänk
Medlem

Dem båda gör bra grafikkort i olika prisnivåer, båda håller väll måttet bra. Men det är även en smak sak och det finns fanboys av båda.. Är det några speciella kort du står och väljer mellan så ska vi se om vi kan hjälpa dig så valet ditt blir så bra som möjligt.

mvh gustav

Permalänk
Skrivet av TwinTiP:

Dem båda gör bra grafikkort i olika prisnivåer, båda håller väll måttet bra. Men det är även en smak sak och det finns fanboys av båda.. Är det några speciella kort du står och väljer mellan så ska vi se om vi kan hjälpa dig så valet ditt blir så bra som möjligt.

mvh gustav

grejen är att jag och en kompis satt och snacka om skillnader men vi kom inte på några skillnader mellan jusst dem två. jag har redan gigabytes gtx 580 soc i sli och de valet tror jag att gjorde lite utav att jag är ett lien fanboy utav jusst nvidia:D

men tack för svar:D

Permalänk
Medlem

Nvidia e gröna laget
AMD e Röda laget

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

nVIDIA och AMD är i dagsläget väldigt jämna i alla prisklasser, det spelar i stort sett ingen roll vilket kort du väljer om du bara ska köra ett, men nVIDIA har ytterligare ett kort i en extra prisklass ovanför AMDs topp (för singlekort), GTX 570 är ungefär motsvarande HD6970, medans GTX 580 är starkare än båda. 590 och 6990 består av 2 kort som byggts in i ett enda kort och är alltså motsvarigheten till att köra 2 st 580 eller 2 st 6970, dock lite nedklockade.
När det gäller äkta singlekort (alltså inte 6990 och 590), så spelar det alltså ingen roll vilken tillverkare du väljer, förutom om du vill ha absolut topp prestanda och alltså vill lägga dig i 4000:- klassen där bara nVIDIA har ett kort.

Ska du köra crossfire/SLI så skiljer det sig dock mer. AMD ger högre FPS boost, men nVIDIA är bättre på att leverera jämna frametimes, alltså mindre micro-stuttering (titta på frågelådan om du inte vet vad det är).

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

ingen stor skillnad, mest fanboys som säger att något är "bättre" . jag själv tkr båda är bra!

Permalänk

Jag tycker inte den här tråden i grunden är ovettig. Det är högst relevant att diskutera vilket av märkena som, förstås väldigt generellt, presterar bäst, kostar mest o.s.v.

Skrivet av xfade:

Grovt generaliserat:
nvidia drar mer ström har kraftigare GPGPU används tex till physx och tesselering
amd drar mindre ström har bättre stöd för fler skärmar

Detta exempelvis är något i alla fall jag kan skriva under på. Bevis för detta hittar vi i otaliga tester, exempelvis detta. Det är också så att vilket märke som är bäst har att göra med vilken modell/prisklass man väljer, naturligtvis.

Kan tillägga att Nvidia-kort ofta fixar MSAA bättre än AMD. Detta kan bero på att minnesbandbredden normalt är högre.

Permalänk
Medlem

Jag har haft bättre erfarenhet med Nvidias drivrutiner (i windows) jämfört med AMD/ATI.
AMD verkar bättre på multiskärm stöd, dvs om du kör ett spel över flera skärmar.

Jag kör för närvarande nvidia.

Permalänk
Medlem

Det känns som att man ser fler med nvidia som har problem med BF3, kan det stämma eller är det bara ett selektivt minne från min sida?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Det känns som att man ser fler med nvidia som har problem med BF3, kan det stämma eller är det bara ett selektivt minne från min sida?

Nu när du säger det så...men det kan också vara så att nvidia-ägare är lite fler eller lite gnälligare än amd-folket!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av ghoti:

Nu när du säger det så...men det kan också vara så att nvidia-ägare är lite fler eller lite gnälligare än amd-folket!

Råder ingen brist på gnälliga AMD-folk. Lovar.

Gillar 560ti, 6950 och gtx580. Grymma kort hela bunten. Fuck microstuttering, man maxar allt på ett 580 ändå. Kan bara inte ha maxad FPS och du ökar AA för mycket. Just nu är det rätt jämnt men jag tycker Nvidia har bättre uppdatering på drivisar medan AMD har eyefinity. NVIDIA surround är inte ens nästan lika utbrett när det gäller stöd.

2gb minne påHD6950 är sjukt bra för crossfire också. ~1gb räcker inte till om man ska köra högsta på till exempel BF3 så där går 560 crossfire lite bet. Synd faktiskt

Skrivet av Sca:

Beror nog på att fler har NVIDIA. Inga direkt övergripande problem med BF3. Möjligtvis att battlelog är sämst, origin är skitdålig och spelet hänger sig ibland. Dock inte grafikkortsrelaterat något av dem då det är samma för folk med AMD

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Skrivet av ghoti:

Njae, när skyrim släpptes syntes det att AMD's ägare är minst lika många och gnälliga

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hjälpsam

Det är helt och hållet en smaksak, vissa tycker Geforce låter häftigast en del tycker att Radeon låter väldigt hightech, AMD brukar ha snygga fantasybrudar på kartongerna Nvidia hårda orcher eller krigare, Nvidia hade någon älva som sin tjejmaskott, AMD har Ruby som är betydligt tuffare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av astros:

Nvidia e gröna laget
AMD e Röda laget

Är stavas det.

Kan inte säga det är speciellt stor skillnad mellan dem.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Ofta ligger AMD bäst med prestanda per krona (med liten marginal mot Nvidia) men samtidigt tycker jag Nvidias drivrutiner är bättre än AMDs.