Permalänk

Parallel koppla 2 olika nättag?

Har skaffat 1peltier och har två gammla nättag som inte var orkar ge tillräckligt kraft. Om man parallel kopplar 12volts kablarna från 2 nättag så belastas ju bägge aggen, men är detta bra?
Om det enna ger 11,5 och det andra 12,5 vad händer då?
Om det ena ger 7.5A och det andra 9 belastar den ändå bägge lika mycket eller vad händer då?

Permalänk
Medlem

Kaboom!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man inte lösa det med dioder? Så att det inte kan bli bakström?

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Så det är bakströmen man får passa sig för?
Så det gör inget att de är på olika ampere?

Permalänk
Medlem

kan gå

har dock inte vågat prova

Permalänk

Vad är bakström?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

"Friskt kopplat, hälften brunnet!" - Nåns sign.

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk

Bakström blir det väll om spänningen på aggen är olika?
T.ex. 12,5-11,5=1V som kommer att gå mellan aggen, kan det kortsluta hela skiten? Om jag kopplar 2st likrikatar dioder på var 12V kabel innan jag sätter ihop dem borde väll lösa det problemet, kan nån säga om jag vågar testa? Annars får jag väll testa, jag har ändå 5 agg kvar om jag bränner 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Bakström blir det väll om spänningen på aggen är olika?
T.ex. 12,5-11,5=1V som kommer att gå mellen system, kan det kortsluta hela skiten? Om jag kopplar 2st likrikatar dioder på var 12V kabel innan jag sätter ihop dem borde väll lösa det problemet, kan nån säga om jag vågar testa? Annars får jag väll testa, jag har ändå 5 agg kvar om jag bränner 2.

LOL, Kan jag få köpa ett`mitt har jag bränt, orka skaffa nytt?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det borde gå. Men som den "testa-först-och-döm-senare"-personen jag är så kanske man bör ta det lite försiktigt

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Det är gamla AT-agg men är du fortfarande intresserad kan du höra av dig till the_devil@asia.com eller ICQ 31450149.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Det är gamla AT-agg men är du fortfarande intresserad kan du höra av dig till the_devil@asia.com eller ICQ 31450149.

Näe tack, har 7 sådana

Permalänk
Medlem

Var är alla elkunniga när man behöver dem?

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Undrar jag med
Är på sista året på elektronik nu men jag har inte fått läsa sånt här.

Permalänk

varför ha 7 agg liggande man skrotar 6 och sparar fläktarna!!!

Permalänk

Att riva ut fläktarna är ju jobbigt, då kan aggen ligga där tills man får någon nytta av dem.

Permalänk

testa

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Jag har testat att parallelkoppla två identiska 300W chieftec-agg och det fungerade faktiskt. Dock kör jag dem i serie nu för att jag behövde 24V till en peltier.

Det som kan hända är att aggen kommer i självsvängning på grund av att de utgör en oregelbunden belastning för varandra. Testa att köra dem tillsammans utan övrig belastning och se om något av dem blir onödigt varmt (självsvängningar = värme!). Har man ett oscilloskåp är det naturligtvis det bästa att kolla självsvängning med.

Funkar det inte kan man testa att lägga till ett par stora drosslar i serie med varje utgång från aggen som dämpar högfrekventa strömmar.

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk

Är drosslar samma sak som spolar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Är drosslar samma sak som spolar?

Japp

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara till nån hjälp?

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk

Tack så mycket, varför kollade jag inte själv artiklarna. *skäms* *sätter mig i skamvrån nu*

Edit: han hade ju inte kopplat ihop 12V ledningarna men jag får väll testa med likrikatardioder eller spolar.

Permalänk

Snackade med min elektroniklärare igår och han sa att det gick utmärkt.
Jag skulle strunta i både dioder och spolar, lite ström som flytter tillbaka var igen fara enligt honom.
Så jag har påbörjat arbetet nu med nätaggen. Jag håller på att göra ett nytt skal i plexi och pga smart konstruktion så kommer det bli 1cm högre och 2cm djupare än ett vanligt

Permalänk
Medlem

Kör på Lurcazzus! Risken att aggen ska ta skada är minimal. Regleringen påverkas dock något och man kan få en hel del rippel på utgången. Fast det spelar ingen större roll när du bara ska driva ett peltierelement. Det är betydligt viktigare vid radio- och datoraplikationer där rippel kan ställa till det ordentligt

Att parallelkoppla nätagg är inte direkt som att göra det samma med batterier

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W