Hur många fingrar använder ni på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

alla 10 fingrar här slösas ingen tid eller uttrymme ;D

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Använder alla fingrar på vänsterhanden men bara höger pekfinger och långfinger för själva skrivandet.
Höger ringfinger trycker bara på enter ibland.
Höger lillfinger används endast för shift när det nu behövs.

Ni som använder höger tumme, vad skriver ni med den? förstår inte riktigt var den kan tänkas passa in.

Permalänk
Medlem

Efter lite snabb research har jag kommit fram till att jag skriver med vädligt få fingrar.

Höger hand:
Pekfingret - H till Ä + mellanslag

Vänster hand:
Ringfingret, långfingret och pekfingret - G - A
Lillfingret - Shift + Ctrl

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Avstängd

Båda pekfingrarna och en tumme. Så ere med det

Permalänk
Medlem

Vänster hand: Pekfingret och långfinger mest. Ringfingret på 'A'. Lillfingret på <Shift>. Vänster tumme på <Alt>.

Höger hand: Pekfinger och långfingret mest. Lillfingret på <Enter>. Ringfingret och lillfingret tillsammans när jag trycker på höger <Shift> för speciella symboler som jag skriver endast med högerhanden. Tummen på <Space> och <Alt Gr>.
Ringfingret endast för högerpil.

I somras skaffade jag mig ett "Kinesis Advantage" - tangentbord. Det kräver "korrekt fingersättning", för det är svårt att flytta omkring fingrarna på tangentbordet. Jag var tvungen att använda ett finger och bara de fingret på samma kolumn av tangenter. Efter det har jag märkt att jag har börjat att använda höger ringfinger mer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Ni som använder höger tumme, vad skriver ni med den? förstår inte riktigt var den kan tänkas passa in.

Mellanslag och alt+gr är väl de mest sannolika. Är man fantasifull och flexibel kan man nog trycka på punkt och komma också till exempel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Y,U,I,O med vänster tumme?!??!
Förstår inte ens hur du kan komma åt tangenterna med tummen om du har handflatan på armstödet till tangentbordet...

Jag menade att jag har armbågen på armstödet på stolen. Mitt tangentbord har inget handledsstöd eftersom jag finner handledsstöd att vara i vägen.
Det är inte så svårt att nå O med vänster tumme, kan även hålla in vänster skift samtidigt. Såklart betyder inte det där att det är bara de knapparna jag trycker på med de fingrarna, det var mer generellt av vad jag använde medan jag testade. Det beror på hur jag sitter vilka fingrar jag använder för vilken knapp.

Permalänk

Här är det gaming för fullt, använder 10 fingrar och 3 tår.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

8 fingrar använder jag men tränar för att det ska bli 9

Permalänk
Medlem

Som kodaren jag är används alla fingrar då även höger tumme flitigt, men kodar jag inte går tempot på höger tumme ner kraftigt

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag använder alla mina fingrar när jag skriver. Haha, tänkte först skriva att jag inte använder höger ringfinger så ofta, men insåg på en gång att den sköter "å" och "p". Sen trodde jag att jag inte använder höger tumme så ofta, men inser att jag visst gör det ibland också. Verkar som att jag använder alla fingrar typ lika mycket.

Edit, såg att någon undrade när höger tumme används. För mig växlar jag med båda tummarna på space. Trodde först att det berodde på vilken bokstav som skulle komma efter mellanslaget, men inser nu att det beror på vilken bokstav som kommit precis före. Skriver jag bokstaven "c" som sista bokstav tas den med vänster långfinger, och då är det för mig en naturligare handrörelse att ta mellanslag med höger tumme.

Haha, det här var skitintressant, har aldrig riktigt tänkt på hur mina händer rör sig över tangentbordet förut. Mina handleder står nästan helt silla, men alla fingrar jobbar på som tokar.

Permalänk
Medlem

Jag skriver en del men använder faktiskt bara mina pekfingrar. Vänster tumme brukar dunka till Space tangenten emellanåt. Inte så optimalt kanske (och jag beundrar er som kan skriva med alla fingrar utan att ens titta på tangenterna).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

9 - högra lillfingret används alltför sällan ska träna upp den och skriva snabbast på swec

Visa signatur

Mobbas inte, bara för min dator suger.

Permalänk
Medlem

4 fingrar. Vänster lång och pekfinger och högra pekfingret.

Vänster tumme till mellanslag.

Permalänk
Medlem

Hmm, efter lite tester så använder jag:

Ringfinger, långfinger, pekfinger samt tumme på vänsterhanden.
Men bara pekfinger och långfinger på högerhanden.

Vänsterhanden har hand om allt vänster om 7, U, J, M.

Klumpigt, men det fungerar. Skulle gärna vilja använda lika många fingrar som resten av er dock, bra jobbat.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Pek-, lång- och ringfingret på båda händerna. Båda lillfingrarna till shift/ctrl när det väl behövs. Sen varierar det i vad jag använder till mellanslag, höger pekfinger eller vänster tumme.

Fan, krävs ju att man verkligen tänker efter för att komma på detta!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Använder mesta delen 7 fingrar. högerhanden får vila. använder aldrig högra tummen, nästan aldrig högra lilfingret och ringfingret verkar nästan vara oanvändbarat för mig.

Permalänk
Medlem

Det enda finger som inte används är vänster tumme. Trycker på space med höger tumme.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det enda finger som inte används är vänster tumme. Trycker på space med höger tumme.

Tvärtom här, använder vänster tumme till space medans den högra vilar sig.

Visa signatur

http://e-sim.org/lan.96619/ | Hjälp Svergie!!!

Permalänk
Medlem

Använder tangentbordet som man skall. Alla tio fingrarna med utgångspunkt på hemma-raden, aoeu och htns. Skaffade mig ett kinesis advantage. För var dag känner man mer och mer hur efterbliven designen på ett vanligt tangentbord är. Varför skall vi hålla kvar vid något som designades utefter de mekaniska krav som en skrivmaskin hade? Helt underbart att ha 6tangenter per tumme istället för att använda dem till endast alt, space och alt/gr.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

På min laptop skriver jag med 7 fingrar, alla fingrar på vänster och pek/långfinger på högerhanden.

Om jag sitter vid min stationära med större tangentbord skriver jag med 9 fingrar (vänster tumme är space)

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring