Permalänk
Medlem

ska det verkligen vara lagg på fullHd film via hdmi kabeln? Har ställt in att "externa" grafikkortet ska köras med mediaplayer classic. Eller ska man köra nån annan mediaspelare istället?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Fick hem Asus U36SD från dustin idag, baksidan "glappar" (som bilden visar). Provade att skruva up den ända skruven för luckan men den satt fortfarande hårt fast i det läget. Tråkigt.

EDIT: Dustin är proffsiga iallafall, de skickar ut en ny dator och jag skickar tillbaka datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepium:

Fick hem Asus U36SD från dustin idag, baksidan "glappar" (som bilden visar). Provade att skruva up den ända skruven för luckan men den satt fortfarande hårt fast i det läget. Tråkigt.
IMG]http://i896.photobucket.com/albums/ac161/Eloz/IMG_20111202_21...[/IMG]

Så där ska det inte se ut. Jag skulle skicka tillbaka.

Permalänk

På sistonne har min fläkt börjat köra igång på full fart helt random, utan att datorn belastas, någon som känner igen problemet/ har någon lösning?

edit: Kan också tillägga att tempen enligt coretempt ligger på 42-43 grader när fläkten snurrar som fasen....

Permalänk
Medlem

Vad får ni för hastigheter via wifi?

Jag är lite osäker om jag har rätt drivisar till kortet.

Jag får endast ut 25 mbit/s ner och typ 5 upp med bredbandskollen.se. Hur kan jag kolla att N är aktiverat?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneattack:

Det blev en dell xps14z. Har studentrabatt där så den blev billigare än asusen. Den har vassare nätverskort och upplyst t-bord annars är den lik asusen i prestanda. Har beställt modellen med ssd disk. Funderade på mac ett tag men tycker att dom tar sånt jävla överpris!

Aha, kanske ska titta på Dell...

Jag håller med om att MAC är dyra men hittade både den nya MACBOOK PRO och MACBOOK AIR 13 tummare för 9500kr, detta är ju rätt bra priser för att vara MAC. Kanske ska slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Det där låter riktigt kasst. Men ärligt talat, om du köper en sådan här prispressad dator från ett ej premiummärke så får man nog förvänta sig att supporten inte alltid är den bästa. Ditt fall låter extremt, men om bra support är prio ett så borde du kanske satsat på ex en Dell där man kan köpa till snabb service. Men dåligt att de inte håller sitt ord likväl.

Vet du vad det var för fel på komponenterna? Min blir också varm om jag spelar då processorn rullar på max + att grafikkortet körs. Om jag däremot bara surfar och kör med någon av energisparprofilerna så håller sig CPU under 50c och datorn blir helt tyst (med undantag för coil whine...).

Jag tycker att man kan förvänta sig någon typ av service när företaget erbjuder två års hämtgaranti på datorn... då förväntar man sig att de har någon sorts service och har koll på saker och ting... man förväntar sig också att det ska gå rätt fort att få sin dator fixad, inte över två månader... detta är rätt kasst... man ska inte ha en garanti om man inte kan hantera och sköta den... Reservdelarna borde finnas på hyllan hos deras reparatör, det ska inte ta 2-3 veckor för dem att få in delarna, köper jag en produkt från en webshop får jag produkten för de mesta dagen efter , varför ska det ta så mycket längre tid för dem, särskilt som det sker "internt" (En reparatör som de anlitar och har kontrakt med)? De måste ju också ha koll på vad de gör, ge rätt information,inte luras, inte vara så förvirrade och göra vad de säger att de ska göra... t.ex. ringa upp kunderna om de säger att de ska göra det... Detta tycker jag inte är allt för mycket begärt oberoende av vad man betalat för datorn. Men visst, vill man inte ha kunder så ska man såklart inte göra detta.

Vet tyvärr inte vad det är för fel på komponenterna... dålig kvalité? Jag fick inte någerlunda rätt information förrän jag ringde deras Svenska huvudkontor... (Det är ju inte det lättaste att hitta numret dit, inget de skyltar med, de vill ju inte att kunderna ska ringa dig). Där fick jag bara reda på att kylning gått i sönder, det var det jag först väntade på i 2-3 veckor och sedan när de fick in nya kyldelar så var underredet sönder så det var den andra sakern jag hade fått vänta på i ytterligare 2-3 veckor... Så det verkar som att de har problem med kylningen av datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BATFINK:

Det verkar som att ASUS har problem med kylningen... Det är bara att skicka in datorn till dem om du vågar... finns ju risk att du får vänta på den i över två månader och risken att du inte får tillbaka den finns ju såklart också... Men de ska inte köra på för fullt och låta en massa... jag hade ett liknande problem.

Verkar vara rätt kass kvalité på datorns kylsystem.

Tråkigt att du har haft otur med ditt garantiärende men jag tycker att du går vilse när du släpar ner Asus i skiten gällande kvalité och service. Snarare så att de ligger i topp på bägge områden när jämförelser görs mellan märken. Vill du testa ett märke med kylningsproblem så kan jag rekommendera HP eller Dell. Vet inte var du köpte din dator men de flesta skickar sina grejer till Infocare (marknadsledande verkstad) och någon utav deras verkstäder, således inte någon separat Asus verkstad. Att man får vänta på delar kan tyvärr hända när det gäller alla märken. Om du har väntar i två måndader så bör du kräva att få häva köpet och få pengarna tillbaka. Skälig tid enligt KKL är 2-3 veckor, sedan kan det naturligtvis ta någon vecka extra beroende på yttre omständigheter men 2 månader är för lång tid. Vänd dig till din återförsäljare (där du lämnade in produkten) och häv köpet, tala gärna med konsumentverket innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bölänge:

Bytte det trådlösa nätverkskortet tidigare idag och passade på att filma ingreppet! Satt i ett Intel 6230 och dubblade hastigheten på G enligt windows och ansluter med 300Mbit/s över N 5Ghz.

http://www.youtube.com/watch?v=JrsRS3MJHoc

Tröttnade på mitt sega internet och mitt knasiga bluetooth och beställde mig nyss en 6230! Hoppas jag får i det sen när det kommer hehe.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Tröttnade på mitt sega internet och mitt knasiga bluetooth och beställde mig nyss en 6230! Hoppas jag får i det sen när det kommer hehe.

Jag bytte till 6230 igår och kommer max upp i 8.4Mb/s på 5ghz bandet.

Någon annan som har bättre stats på sitt 6230?

Har en linksys 3000 router

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextan:

Jag bytte till 6230 igår och kommer max upp i 8.4Mb/s på 5ghz bandet.

Någon annan som har bättre stats på sitt 6230?

Har en linksys 3000 router

Skickades från m.sweclockers.com

oj! då får vi hoppas det går snabbare för mig. Har en asus rt-n56u

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

ska det verkligen vara lagg på fullHd film via hdmi kabeln? Har ställt in att "externa" grafikkortet ska köras med mediaplayer classic. Eller ska man köra nån annan mediaspelare istället?

Jag hade samma problem, kom fram till att om man kör med TV:n som ensam skärm så funkar de utmärkt. Tror inte grafikkortet pallar rendera två skärmar samtidigt lr nåt. Högerklicka på skrivbordet o tryck "skärmupplösning" så kan du ändra vilken setup du vill ha med skärmarna.

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Skrivet av Dextan:

Jag bytte till 6230 igår och kommer max upp i 8.4Mb/s på 5ghz bandet.

Någon annan som har bättre stats på sitt 6230?

Har en linksys 3000 router

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken hastighet kopplar den upp sig med om du kikar under nätverk o delningscenter o klickar på uppkopplingen där?

Jag bottnar mitt ADSL med både G o N vid ca 13Mb/s

Permalänk
Medlem

Snackar ni Mbit eller Mbyte? Själv kommer jag upp i ca: 45 Mbit (typ 5MByte/s) med mitt original kort.

Permalänk
Medlem

Hybrid

Har denna dator på ingång. RX366V
Tänkte köra in ett fräscht windows, troligen uppgradera till 8gb och kanske in med en SSD.

har några frågor.
Läst igneom säkert närmare 1000 av de drygt 1300 inläggen.
1. Vad jag minns har jag inte sett någon länk till en bra guide för att göra en egen Windows boot USB eller vad detnu heter.
Mycket bra länkar til lalla drivrutiner som behöv efter men ingen riktig för att skapa själva boot-stickan.
Någon som sitter på något sådant. Har aldrig gjort det, men lär ju vara dags att lära sig nu.

2. Tror ni det gör stor skillnad att uppgradera internminnet, det är ju ändå 6 gb som följer med från början? Antar at amn då byter ut å kastar ett 2gbs minne mot ett 4.

3. Kom dessutom att tänka på att det var ju snack om att det skulle vara en hybrid från början.
Såg en jämförelse video från segate där de jämförde hybrid och SSD. Visst är en SSD snabbare men med det MYCKET större utrymme man får tycker jag det är okej med några sekunder längre boot time.
Vad torr ni om en sån här:
http://www.webhallen.com/hardvara/146342-seagate_intern_hardd...
Istället för en SSD. det är ju endast 2.4 spänn per GB jämfört med runt 10 för en SSD
Borde väll fungera lika fint?!!

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av mxxxw:

Snackar ni Mbit eller Mbyte? Själv kommer jag upp i ca: 45 Mbit (typ 5MByte/s) med mitt original kort.

Mbit!

Så här ser min uppkoppling lokalt ut!

G

N

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0zy:

Har denna dator på ingång. RX366V
Tänkte köra in ett fräscht windows, troligen uppgradera till 8gb och kanske in med en SSD.

har några frågor.
Läst igneom säkert närmare 1000 av de drygt 1300 inläggen.
1. Vad jag minns har jag inte sett någon länk till en bra guide för att göra en egen Windows boot USB eller vad detnu heter.
Mycket bra länkar til lalla drivrutiner som behöv efter men ingen riktig för att skapa själva boot-stickan.
Någon som sitter på något sådant. Har aldrig gjort det, men lär ju vara dags att lära sig nu.

2. Tror ni det gör stor skillnad att uppgradera internminnet, det är ju ändå 6 gb som följer med från början? Antar at amn då byter ut å kastar ett 2gbs minne mot ett 4.

3. Kom dessutom att tänka på att det var ju snack om att det skulle vara en hybrid från början.
Såg en jämförelse video från segate där de jämförde hybrid och SSD. Visst är en SSD snabbare men med det MYCKET större utrymme man får tycker jag det är okej med några sekunder längre boot time.
Vad torr ni om en sån här:
http://www.webhallen.com/hardvara/146342-seagate_intern_hardd...
Istället för en SSD. det är ju endast 2.4 spänn per GB jämfört med runt 10 för en SSD
Borde väll fungera lika fint?!!

Tacksam för svar!

1. http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...
Allt du behöver, dokumentationen finns där.

2. Tror inte 6vs 8 GB gör någon enorm skillnad. Jag har 8 i min men ligger sällan över 2, har den mest i skolan visserligen så det är Word och Chrome som går varmt.

3. Hybriddisken ger säkert en prestandaboost jämfört med en 5400 RPM disk och gör datorn mer "snappy" vid normal användning. Främsta anledningen till att ta en SSD som jag ser det är att man kan sätta ett energisparschema som slår av disken efter 1-2minuter eftersom det inte är någon fördröjning när man startar den igen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0zy:

Har denna dator på ingång. RX366V
Tänkte köra in ett fräscht windows, troligen uppgradera till 8gb och kanske in med en SSD.

har några frågor.
Läst igneom säkert närmare 1000 av de drygt 1300 inläggen.
1. Vad jag minns har jag inte sett någon länk till en bra guide för att göra en egen Windows boot USB eller vad detnu heter.
Mycket bra länkar til lalla drivrutiner som behöv efter men ingen riktig för att skapa själva boot-stickan.
Någon som sitter på något sådant. Har aldrig gjort det, men lär ju vara dags att lära sig nu.

2. Tror ni det gör stor skillnad att uppgradera internminnet, det är ju ändå 6 gb som följer med från början? Antar at amn då byter ut å kastar ett 2gbs minne mot ett 4.

3. Kom dessutom att tänka på att det var ju snack om att det skulle vara en hybrid från början.
Såg en jämförelse video från segate där de jämförde hybrid och SSD. Visst är en SSD snabbare men med det MYCKET större utrymme man får tycker jag det är okej med några sekunder längre boot time.
Vad torr ni om en sån här:
http://www.webhallen.com/hardvara/146342-seagate_intern_hardd...
Istället för en SSD. det är ju endast 2.4 spänn per GB jämfört med runt 10 för en SSD
Borde väll fungera lika fint?!!

Tacksam för svar!

Du har redan fått ett utmärkt svar på 1, men här får du det förklarat av Emil också http://www.sweclockers.com/artikel/12825-installera-windows-7...

Vad ska du göra med datorn? Jag har aldrig haft behov av mina 6, och då har jag mergat ihop bilder till ett 50-megapixelpanorama i photoshop och haft en massa buffrande flikar med tv-serier uppe. Du kan ju alltid börja med 6 och uppgradera sen om du känner att det flaskar.

Hybdriddisk låter som en riktigt bra kompromiss.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Tack för mycket bra svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bölänge:

Vilken hastighet kopplar den upp sig med om du kikar under nätverk o delningscenter o klickar på uppkopplingen där?

Jag bottnar mitt ADSL med både G o N vid ca 13Mb/s

Nu har 6230 bränt in sig lite så nu kommer jag upp i 14Mb/s lokalt och ca 8Mb/s ut på nätet med 5 GHZ. Så blir bara nöjdare och nöjdare.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Nu har JME data sänkt priset och matchar Dustins Student pris på 366:an.
6500 spänn! SJUKT värt i min mening!

Permalänk
Medlem

Så du får bara 13Mbit/s i nedladdningshastighet? Nu antar jag dock att du menar att du får 13MByte/s.

Mitt brukar/de se ut som ditt G (144Mbit/s) men när jag kollar nu ser jag att det ändrats till 65Mbit/s. Vad kan det bero på? Vad jag vet har jag inte ändrat något, och det spelar ingen roll om jag har datorn ½meter från routern. Dock tror jag att jag fick lite nya drivrutiner med senaste Windows update, men ja tror inte att det var till nätverkskortet (Atheros AR9002WB-1NG Wireless Network Adapter).

Brukade som sagt få ca 45Mbit/s(5-6MByte/s) från bredbandskollen.se, men nu får jag bara 30Mbit/s.
När jag kör trådbundet är det samma som det brukar (100/10Mbit/s).

Permalänk
Skrivet av mxxxw:

Så du får bara 13Mbit/s i nedladdningshastighet? Nu antar jag dock att du menar att du får 13MByte/s.

Mitt brukar/de se ut som ditt G (144Mbit/s) men när jag kollar nu ser jag att det ändrats till 65Mbit/s. Vad kan det bero på? Vad jag vet har jag inte ändrat något, och det spelar ingen roll om jag har datorn ½meter från routern. Dock tror jag att jag fick lite nya drivrutiner med senaste Windows update, men ja tror inte att det var till nätverkskortet (Atheros AR9002WB-1NG Wireless Network Adapter).

http://img526.imageshack.us/img526/4782/clip4e.jpg

Brukade som sagt få ca 45Mbit/s(5-6MByte/s) från bredbandskollen.se, men nu får jag bara 30Mbit/s.
När jag kör trådbundet är det samma som det brukar (100/10Mbit/s).

Är helt kass och oförskämt förvirrad på enheterna Mbit/s o MByte/s, men på bredbandskollen.se får man ju resultatet i Mbit/s såvitt jag kan se! OBS! att jag inte har fiber så hastigheten stämmer säkert även om den är i Mbit/s.......eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

1. http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...
Allt du behöver, dokumentationen finns där.

2. Tror inte 6vs 8 GB gör någon enorm skillnad. Jag har 8 i min men ligger sällan över 2, har den mest i skolan visserligen så det är Word och Chrome som går varmt.

3. Hybriddisken ger säkert en prestandaboost jämfört med en 5400 RPM disk och gör datorn mer "snappy" vid normal användning. Främsta anledningen till att ta en SSD som jag ser det är att man kan sätta ett energisparschema som slår av disken efter 1-2minuter eftersom det inte är någon fördröjning när man startar den igen.

Först, tack för svar!

Håller nu på med windows. Laddade ned den iso fil som Bölänge länkade till här: #11283362

Windows är på svenska och man kan inte välja andra språk. Jag föredrar STARKT engelska då det nästan alltid bli enklare vid felsökningar.
Hu får man tag i en engelsk version? hur gjorde ni andra?
Kan man på något vis använda den "rena" windows verison som finns i datorn??

En annan fråga..
Jag testade att gå nästan hela vägen med installationen av den svenska versionen. Då upptäckte jag att om man vill spara den partition som redan finns är det enklast att installera "över" gamla windows (på C: alltså) men då spara det gamla windows i en windows.old mapp.
Min fråga är..
Försvinner ALLT av gamla windows om man tar bort den?
Vill ju inte behöva ha gamla windows sparat i en partition OCH i en mapp på datorn...
Man kunde inte välja att INTE skapa mappen med old.windows...

Tack på förhand

Permalänk
Permalänk
Medlem

Beställde precis en ASUS U36SD-RX002V från netonnet.
För 5990kr känns det som ett vettigt köp!

Permalänk
Medlem

6230 på 5ghz får jag stabil på 22Mb/s(180Mbit) nu när jag filöverför. Lite inbränning gjorde susen:)

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Varifrån köper alla sina 6230 kort? det verkar vara helt slut på prisjakt så jag antar att det är ebay som gäller men nån speciell säljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howlett:

Varifrån köper alla sina 6230 kort? det verkar vara helt slut på prisjakt så jag antar att det är ebay som gäller men nån speciell säljare?

Jag köpte av denna http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1807... i torsdags så jag väntar fortfarande (tar ett tag från china..)

Edit:

2011-12-18 Stockholm utr,Sverige, The item has arrived from abroad to Posten´s international terminal for sorting.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Att tänka på när man byter kortet är att de skruvar som håller det gamla är mindre än de övriga i datorn. Så en liten radiomejsel är att rekommendera.

Visa signatur

CCNP R&S