Permalänk
Medlem

Hur öppnar man chassit om man inte har en sån där plastmojjäng som är i videon? Eller finns den att köpa på typ classe?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Hur öppnar man chassit om man inte har en sån där plastmojjäng som är i videon? Eller finns den att köpa på typ classe?

Sätt lite tejp på en vanlig skrivmejsel så räcker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk

Har problem med ljudet, nämligen att inget ljud kommer ifrån högtalarna när jag väl är inne i windows.
Ljudet funkar dock på datorn under uppstarten. Har förstått det som ett återkommande problem för andra också?

Hittade i tråden att folk lyckats lösa samma problem genom att installera om drivrutiner vilket jag försökt utan framgång. Har prövat med drivrutiner både direkt ifrån realtek och ifrån asus hemsida...

Är det någon som har något annat råd att ge?

Upd 11-12-27: Lyckades få ljudet att funka. Inte helt säker vad av allt jag gjorde som åtgärdade problemet, men inte helt otroligt att det hörde samman med att jag uppdaterade bios.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att spela med en extern skärm. Efter ett tags spelande stängs skärmen av och datorn sätter sig i viloläge. Det här händer inte om jag spelar med laptopens skärm. Har testat att ändra drivrutiner för nvidiakortet utan framgång, samt att försöka ändra i vilolägesinställningarna för windows... Någon som har några andra tips?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Bara Iso som ska läggas på usbminne? Inte mounta och kopiera överfilerna till usb sticka?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

den här funkar kanske? http://www.youtube.com/watch?v=08-s1sZyqOs

Edit: Funkade...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

den här funkar kanske? http://www.youtube.com/watch?v=08-s1sZyqOs

Edit: Funkade...

http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Helt klart bästa alternativet, till nästa gång om inte annat

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Går det inte köra VLC på Nvidiakortet? Försöker ändra till det men det går inte ändra från integrerad grafik.

Edit: Inte för MPC heller....

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Suttit och funderat på att beställa en u36sd ett tag men är fortfarande lite osäker och har nu upptäckt denna acer timelinex:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=929531

Verkar ganska nice, lite bättre grafikkort än u36sd om jag förstår det rätt dessutom. Är ingen spelnörd men att kunna lira Dota 2 och Diablo 3 hade varit skönt. Har dock hört en del dåliga rykten om Acer men är själv inte så insatt, nån som har en åsikt om denna Acer vs u36sd? Är Asus att föredra?

Permalänk
Medlem

Inget av asus grejjer jag vill ha funkar på den här när jag bytt disk... Försökte ladda in biosflashgrejjen och p4g... HUR gjorde ni???

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Hej!
Bytt till en ssd disk och satt in lite mer minne nu, men får ett tråkigt error meddelande i loggarna. Vet inte om det kan vara nån ny bios version jag kan behöva eller nått? nån som har nån ide? har gjort en ren windows 7 professional installation.

Log Name: System
Source: Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power
Date: 2011-12-29 01:52:30
Event ID: 37
Task Category: (7)
Level: Warning
Keywords:
User: SYSTEM
Computer: lexe
Description:
The speed of processor 3 in group 0 is being limited by system firmware. The processor has been in this reduced performance state for 71 seconds since the last report.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power" Guid="{0F67E49F-FE51-4E9F-B490-6F2948CC6027}" />
<EventID>37</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>3</Level>
<Task>7</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2011-12-29T00:52:30.213881800Z" />
<EventRecordID>1787</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="48" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>lexe</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="Group">0</Data>
<Data Name="Number">3</Data>
<Data Name="CapDurationInSeconds">71</Data>
<Data Name="PpcChanges">1</Data>
<Data Name="TpcChanges">0</Data>
<Data Name="PccChanges">0</Data>
</EventData>
</Event>

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat bios! kollat alla drivrutiner osv. Skall testa att formatera den igen, är det några inställningar eller nått jag kan ha missat tror ni? kan uppgraderingen med ssd disken eller minnena orsakat detta?

Permalänk
Medlem

jadu... ingen verkar läsa här längre. Rekommenderar en googling. Det löste iaf mina problem. Har dock inte fått nvidia att fungera att ändra prioriterat grafikläge för per program.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

A det är lite synd. Växla grafikkort fungerar för mig, kan inte tycka att jag gjorde nått speciellt, uppdaterade chipset, sedan hd grafikdrivrutinerna och laddade efteråt ner nvidias. Men jag fick ju lite andra otrevliga bekymmer istället

Permalänk
Medlem

hoppas du hittar nå bra tips som styr dina problem.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av greppz:

A det är lite synd. Växla grafikkort fungerar för mig, kan inte tycka att jag gjorde nått speciellt, uppdaterade chipset, sedan hd grafikdrivrutinerna och laddade efteråt ner nvidias. Men jag fick ju lite andra otrevliga bekymmer istället

Jag har också lagt in in en ren Windows 7 Professional men ser inget som du beskriver i loggarna. Har lagt in minimalt med Asus egna bloatware utan i stort sett enbart drivrutiner från komponenttillverkarna själva samt mjukvaran för att funktionsknapparna ska fungera. Kör med BIOS-version 205, såg att det fanns en 206 nu som åker in så fort jag skrivit klart detta. Gjorde ett inlägg tidigare i tråden med exakt vilka program jag la in, ska se om jag hittar det när jag uppdaterat BIOS.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag har också lagt in in en ren Windows 7 Professional men ser inget som du beskriver i loggarna. Har lagt in minimalt med Asus egna bloatware utan i stort sett enbart drivrutiner från komponenttillverkarna själva samt mjukvaran för att funktionsknapparna ska fungera. Kör med BIOS-version 205, såg att det fanns en 206 nu som åker in så fort jag skrivit klart detta. Gjorde ett inlägg tidigare i tråden med exakt vilka program jag la in, ska se om jag hittar det när jag uppdaterat BIOS.

kan du välja vilket grafikkort som ska gå igång för olika program? Tydligen många enligt geforceforumet som inte får det och funka.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

kan du välja vilket grafikkort som ska gå igång för olika program? Tydligen många enligt geforceforumet som inte får det och funka.

Kan kika imorgon, har stoppat undan den datorn för kvällen. Inte haft anledning att göra det manuellt än då allt verkar fungera klockrent som det är.

Senaste BIOS-uppdateringen nämner "GPU-optimization", kanske kan vara något?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Kan kika imorgon, har stoppat undan den datorn för kvällen. Inte haft anledning att göra det manuellt än då allt verkar fungera klockrent som det är.

Senaste BIOS-uppdateringen nämner "GPU-optimization", kanske kan vara något?

Ja kolla imorgon om du har tid. Min blev det ingen skillnad efter bytt till bios 206.
Testade köra dead island nyss och då gick inget geforcekort igång. Datorn flämtade järnet haha

Edit: Hittade en fix efter googlat några dagar... Var tydligen bara och ändra namn på exefilen jag vill köra på... Nu funkar det...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

För mig funkar det att välja grafikkort, väldigt konstigt att felen är så random!

Har iaf upptäckt när jag får såna meddelanden i loggen, det är när jag kör strömsparlägen eller liknande genom power 4 gear, det är processor powermanangement, när man ställer ner den på tex 70-80procent, är det fler än jag som får det då?? borde inte programmet motverka att det blir felmeddelanden i loggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av greppz:

För mig funkar det att välja grafikkort, väldigt konstigt att felen är så random!

Har iaf upptäckt när jag får såna meddelanden i loggen, det är när jag kör strömsparlägen eller liknande genom power 4 gear, det är processor powermanangement, när man ställer ner den på tex 70-80procent, är det fler än jag som får det då?? borde inte programmet motverka att det blir felmeddelanden i loggen?

Jag sket helt i power4gear och kör på windows Balanced profil där jag ställt processorn till max 30% på batteri eller nåt sånt samt max med laddaren i. Får lätt ut 9 timmar samt full prestanda så inte sett någon anledning att lägga in det.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

och du får inga meddelanden i loggen när du kör strömsparläget? Nån annan med asus som har power4gear installerat som kan kika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av greppz:

och du får inga meddelanden i loggen när du kör strömsparläget? Nån annan med asus som har power4gear installerat som kan kika?

Inte ett enda vad jag kan se.

EDIT: Kör ju inte "strömsparläge" på det sättet. Men inga medellanden i loggen och batteritiden speglar fullt strömsparläge.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Har problem med mitt ljud, det brusar lite då och då när jag spelar upp klipp eller snackar i skype, provat installera om drivrutinerna, vet dock inte om jag valde rätt, skulle man kunna få en länk? har U36S, hållt på så länge att jag fattar nada.

Permalänk
Medlem

nån som hittat ett 4cell batteri?

Visa signatur

hej hej

Permalänk

Är det fler än jag som har problem med coil whine? När prollen körs i full frekvens så får jag ett vinande läte som försvinner då jag byter till en strömspararprofil som klockar ner. Tror ni man kan bli av med ljudet om man tar en limpistol och dränker spolen eller den den komponent som skapar ljudet? Det är egentligen inte jätteproblem då processorfläkten ändå kommer gå upp i varv om man har behov av maxprestanda, men likväl störande ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av något coil whine.

Permalänk
Skrivet av reinholdsson:

Jag har inte märkt av något coil whine.

Hur länge har du haft den? Mitt uppkom inte förrän efter 3mån.

Permalänk
Medlem

Jag blev otroligt besviken på skärmen redan första gången jag startade U36:an. Visar man någonting mörkt på skärmen så spelar det ingen roll vilken vinkel man än betraktar skärmen, i helskärmsläge går det i princip inte att uppfatta hela bilden på en gång utan att stora partier ser ut som enfärgade gråaktiga fält där det inte går att urskilja några som helst detaljer. Efter att ha jämfört skärmen på min U36:a med 4 andra plattskärmar jag har till olika äldre datorer hamnar den på delad SISTAplats tillsammans med skärmen på en IBM Thinkpad T20 som lär vara tillverkad ett par år innan IBM sålde sin laptopavdelning till Lenovo 2005. Betraktningsvinkel, kontrast och svärta är helt enkelt under all kritik. Skärmen på min ASUS 1000H inköpt för 2-3 år sedan är avsevärt mycket bättre på alla tänkbara sätt, kontrast, svärta, betraktningsvinkel, färger och ljusstyrka.

Båda skärmarna är inställda så att Windowsskrivbordet (med den ljusblåa Win7-bakgrundbilden) ser så gott som likadana ut, standardinställningar med någon minimal ändring som mest. Det går att få skärmen på U36:an att få nästan lika bra svärta som 1000H:n men då med så extrema inställningar att Windowsskrivbordet ser helt absurt ut.

Ska det verkligen vara så här eller är det något på skärmen i min U36:a? Någon annan som har samma problem eller har några synpunkter på huruvida det är normalt eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comitis:

Jag blev otroligt besviken på skärmen redan första gången jag startade U36:an. Visar man någonting mörkt på skärmen så spelar det ingen roll vilken vinkel man än betraktar skärmen, i helskärmsläge går det i princip inte att uppfatta hela bilden på en gång utan att stora partier ser ut som enfärgade gråaktiga fält där det inte går att urskilja några som helst detaljer. Efter att ha jämfört skärmen på min U36:a med 4 andra plattskärmar jag har till olika äldre datorer hamnar den på delad SISTAplats tillsammans med skärmen på en IBM Thinkpad T20 som lär vara tillverkad ett par år innan IBM sålde sin laptopavdelning till Lenovo 2005. Betraktningsvinkel, kontrast och svärta är helt enkelt under all kritik. Skärmen på min ASUS 1000H inköpt för 2-3 år sedan är avsevärt mycket bättre på alla tänkbara sätt, kontrast, svärta, betraktningsvinkel, färger och ljusstyrka.

Ska det verkligen vara så här eller är det något på skärmen i min U36:a? Ska inte LED-skärmar förresten släcka bakgrundsbelysningen i mörka partier av bilden?
Det borde ju i så fall utesluta förekomsten av ljusläckage helt och hållet?

Någon annan som har samma problem eller har några synpunkter på huruvida det är normalt eller ej?

Halvtaskig kan jag skriva under på att skärmen är men inte upplevt den som riktigt så usel som du beskriver den. Har den visserligen mest till text så mina krav gäller mest kontrasten svart/vitt. Den funkar men är inget under. Jag hade visserligen låga förväntningar så blev inte så besviken, min snart tre år gamla Dell med LED-panel är avsevärt mycket bättre.

Billiga LEDs stänger inte av bakgrundsbelysningen, de fungerar precis som CFFL-skärmar men med en LED-strip istället för lysrör i kanten.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop