Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Skulle vilja fråga er om ni också fått problem med Minecraft nu, jag kör 1.1 versionen, och jag kryssade för jawas, java, och även javaw men efter 4 minuters spelande så crashar spelet. Vad kan jag göra?

Låter som ett rent mjukvarufel. Uppfaterat JavaRE? Ren Windowsinstallation eller orginal?

Skrivet av Carhak:

Datorn flyter på bra än så länge, verkar vara en bra maskin, men har lite snabba frågor.

Bloatwaren är ju såklart irriterande, efter att ha installerat allt jag vill ha så ligger jag på ca 100 processer vilket känns väldigt onödigt. Vilka program kan man ta bort med gott samvete utan att riskera datorns överlevnad? Har fått för mig att någon hade postat en lista i den här tråden men kan inte hitta den nu, kanske drömt.

Också en fråga om drivrutinerna. Är det nödvändigt att uppdatera de drivrutinerna som länkas på sida 1 även om jag inte installerat en ren version av Windows (känner mig för okunnig för det)? Har hittills inte stött på några problem, men finns det något jag ändå borde installera?

Du kan ta bort ganska mycket. Jag har postat en lista tidigare i tråden med absolut minimum för att allt (nåja, jag sket i t.ex. webcam) ska fungera så allt utom grejerna på den listan borde vara säkert att ta bort. Gör du ingen ren installation och allt funkar ser jag egentligen ingen vinst med att uppdatera drivarna om du inte känner dig ambitiös, skillnaderna är normalt små om de inte hittar något uppenbart fel men så länge du inte lider av något så...

Skrivet av risv:

Lagt in rent windows 7 nu jag också och antalet processer i aktivitetshanteraren minskade från ca 105 st till 80 med alla program installerade som jag vill ha.

Upplever också google chrome mycket snabbare.

Riktigt nöjd med datorn nu!

Tack för hjälp ni som postat vilka drivrutiner man behövde och hur man installerar ett rent win 7 uppskattas!

Kul att du blev nöjd. Jag ligger också runt 80 processer vilket jag nästan tycker är mycket men batteriet levererar så uppenbarligen funkar det bra ändå

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Köpte en U36SD-RX366V häromdagen. På specen för den står det 6 GB internminne. Upptäckte nyss att det står att det är 4 GB både i Windows och BIOS.

Lite konstigt eller? Har inte kollat om 2 GB-stickan saknas eller ej.

Någon som kan bekräfta att det är 6 GB i RX366V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot85:

Köpte en U36SD-RX366V häromdagen. På specen för den står det 6 GB internminne. Upptäckte nyss att det står att det är 4 GB både i Windows och BIOS.

Lite konstigt eller? Har inte kollat om 2 GB-stickan saknas eller ej.

Någon som kan bekräfta att det är 6 GB i RX366V?

Båda stickorna ska synas genom gallret på luckan på undersidan, är det svårt att se är den luckan enkel att öppna.

Sitter det inte 6GB i och det stod det i butiken där du köpte den ska du nog höra av dig till dem direkt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot85:

Köpte en U36SD-RX366V häromdagen. På specen för den står det 6 GB internminne. Upptäckte nyss att det står att det är 4 GB både i Windows och BIOS.

Lite konstigt eller? Har inte kollat om 2 GB-stickan saknas eller ej.

Någon som kan bekräfta att det är 6 GB i RX366V?

jag har en rx366v och det är 6gb ram, du bör höra av dig till butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Båda stickorna ska synas genom gallret på luckan på undersidan, är det svårt att se är den luckan enkel att öppna.

Sitter det inte 6GB i och det stod det i butiken där du köpte den ska du nog höra av dig till dem direkt.

Skrivet av risv:

jag har en rx366v och det är 6gb ram, du bör höra av dig till butiken

Tack för svar. Jag får nog höra av mig till dem då. Kollade undersidan genom gallret och kunde bara se en sticka. Lyfter kanske på locket innan jag ringer.

Vad kan avsaknaden av stickan bero på då? Känns ju sådär bra.

Permalänk
Medlem

Om några av er som sitter med den här laptopen skulle vilja kommentera på hur ni upplever skärmen utomhus eller i starkt upplysta miljöer (kontor, klassrum/föreläsningssal, bibliotek?) och huruvida den blir särskilt varm eller ej så skulle jag bli otroliigt glad!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Om några av er som sitter med den här laptopen skulle vilja kommentera på hur ni upplever skärmen utomhus eller i starkt upplysta miljöer (kontor, klassrum/föreläsningssal, bibliotek?) och huruvida den blir särskilt varm eller ej så skulle jag bli otroliigt glad!

Vet inte om jag skulle kalla våra föreläsningssalar starkt upplysta men de är normaljusa iaf.
Jag kör lägsta ljusstyrkan när jag antecknar eftersom jag ändå bara sneglar på skärmen för att se att det blir rätt ibland, tycker det funkar rätt bra men om jag ska läsa en längre stund ökar jag till hälften ungefär.
Utomhus har jag inte testat men spegelblanka skärmar är ju generellt värdelösa utomhus pga av reflektioner.

Om man bara skriver/surfar håller den sig ordentligt sval och fläkten går bara igång ibland. Spelar man blir den ganska snabbt varm, på gränsen till att det går att sitta med den i knäet en längre stund.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Vet inte om jag skulle kalla våra föreläsningssalar starkt upplysta men de är normaljusa iaf.
Jag kör lägsta ljusstyrkan när jag antecknar eftersom jag ändå bara sneglar på skärmen för att se att det blir rätt ibland, tycker det funkar rätt bra men om jag ska läsa en längre stund ökar jag till hälften ungefär.
Utomhus har jag inte testat men spegelblanka skärmar är ju generellt värdelösa utomhus pga av reflektioner.

Om man bara skriver/surfar håller den sig ordentligt sval och fläkten går bara igång ibland. Spelar man blir den ganska snabbt varm, på gränsen till att det går att sitta med den i knäet en längre stund.

Okej, det är mest det som har skrämt mig, vill inte köpa en dator som sen kommer vara värdelös då jag inte kan titta på den utan att störa mig på reflektioner. Jag hittade en video på ytube där det iofs var läsligt utomhus, men samtidigt skulle man nog kunna sitta och raka sig framför skärmen. ^^

Skönt att höra att den inte blir särskilt varm vid normal användning, är väl acceptabelt att den varvar upp lite när man håller på med något tungt, men vill kunna och anteckna utan efterföljande brännmärken på handlederna!

Hur pass skönt och responsivt tycker du att tangentbordet när du sitter o antecknar, funkar det bra längre perioder?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Okej, det är mest det som har skrämt mig, vill inte köpa en dator som sen kommer vara värdelös då jag inte kan titta på den utan att störa mig på reflektioner. Jag hittade en video på ytube där det iofs var läsligt utomhus, men samtidigt skulle man nog kunna sitta och raka sig framför skärmen. ^^

Skönt att höra att den inte blir särskilt varm vid normal användning, är väl acceptabelt att den varvar upp lite när man håller på med något tungt, men vill kunna och anteckna utan efterföljande brännmärken på handlederna!

Hur pass skönt och responsivt tycker du att tangentbordet när du sitter o antecknar, funkar det bra längre perioder?

Har som sagt inte testat skärmen utomhus men inomhus stör jag mig inte nämnvärt på reflektioner - därmed inte sagt att jag inte hade tagit en matt version utan ett ögonblicks tvekan om det funnits.

Just handeldsstödet håller sig rätt svalt även vid tung belastning, inga problem att sitta med fingrarna på WASD utan att det blir mer än en aning svettigt om handleden.

Jag skulle säga att tangentbordet är ganska tråkigt men fullt användbart. Som referens för laptoptangentbord har jag en Dell Studio som liknar Logitech X-flat i känslan samt en äldre ThinkPad och båda leder med hästlängder. Har efter några månaders tillvänjning nu inga problem att skriva med korrekt fingersättning på det men det är lite trögt och ger ingen distinkt känsla av när man tryckt lagom utan det är relativt hårda tryck i botten som gäller om man inte ska tappa bokstäver. Det fungerar absolut att anteckna i ett par timmar utan att det blir obekvämt men skriva uppsats gör jag inte på den frivilligt när jag har ett mekaniskt hemma. Sen att jag inte tycker om chiclettangentbor gör ju inte saken bättre

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Har som sagt inte testat skärmen utomhus men inomhus stör jag mig inte nämnvärt på reflektioner - därmed inte sagt att jag inte hade tagit en matt version utan ett ögonblicks tvekan om det funnits.

Just handeldsstödet håller sig rätt svalt även vid tung belastning, inga problem att sitta med fingrarna på WASD utan att det blir mer än en aning svettigt om handleden.

Jag skulle säga att tangentbordet är ganska tråkigt men fullt användbart. Som referens för laptoptangentbord har jag en Dell Studio som liknar Logitech X-flat i känslan samt en äldre ThinkPad och båda leder med hästlängder. Har efter några månaders tillvänjning nu inga problem att skriva med korrekt fingersättning på det men det är lite trögt och ger ingen distinkt känsla av när man tryckt lagom utan det är relativt hårda tryck i botten som gäller om man inte ska tappa bokstäver. Det fungerar absolut att anteckna i ett par timmar utan att det blir obekvämt men skriva uppsats gör jag inte på den frivilligt när jag har ett mekaniskt hemma. Sen att jag inte tycker om chiclettangentbor gör ju inte saken bättre

Alright, tänkte att jag skulle försöka ta mig ut till en butik snart för att känna lite på den. Jag velar lite mellan den här och en dell vostro 3350, dock finns det inte lika mycket användarerfarenheter från den, bara ett par recensioner som säger att den är helt ok.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Alright, tänkte att jag skulle försöka ta mig ut till en butik snart för att känna lite på den. Jag velar lite mellan den här och en dell vostro 3350, dock finns det inte lika mycket användarerfarenheter från den, bara ett par recensioner som säger att den är helt ok.

Jag har pillat på några lite äldre Vostros och byggkvalitet och tangentbord är det absolut inget fel på.

Dock är min erfarenhet att Dell helt värdelösa på batteritid och lovar betydligt mer än de kan hålla. Deras support har själva sagt till mig att det är mätt i BIOS och att man absolut inte kan vänta sig ens 80% av deras uppmätta batteritid. Detta gällde en Latitude som på pappret skulle klara 6h men som knappt levererade 3 med Outlook och WLAN igång, helt normalt tyckte supportkillen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag har pillat på några lite äldre Vostros och byggkvalitet och tangentbord är det absolut inget fel på.

Dock är min erfarenhet att Dell helt värdelösa på batteritid och lovar betydligt mer än de kan hålla. Deras support har själva sagt till mig att det är mätt i BIOS och att man absolut inte kan vänta sig ens 80% av deras uppmätta batteritid. Detta gällde en Latitude som på pappret skulle klara 6h men som knappt levererade 3 med Outlook och WLAN igång, helt normalt tyckte supportkillen.

Jo, det är väl nackdelen med PC's, batteritiden är sällan som utlovad, så man får gå på recensioner, denna ska man docka kunna klämma ca 7,5h ur vid sådär halv belysning och word/surf, så jag är glad, dock sticker batteriet ur rejält. Men det ger väl en skön vinkel att skriva i.

http://computershopper.com/var/ezwebin_site/storage/images/me...

http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Vostro-3350-Subnoteb... om du är nyfiken! Känns också som att det höga bat. kan bidra till ökad livslängd o lägre temps hos datorn då den får lite bätte ventilation.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Är det en ny version på g? U36SG http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SG/#specifi...

Med "standardspänningsprocessor", men sämre grafikkort väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsg:

Är det en ny version på g? U36SG http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SG/#specifi...

Med "standardspänningsprocessor", men sämre grafikkort väl?

Sämre grafik? Står det inte ett högre nummer på sidan du länkar till? Brukar vara bättre ju högre nummer

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Ingen som hittat ett 4cell batteri?

Visa signatur

hej hej

Permalänk

Var ett tag sen jag hängde i denna tråd men nu var det dags igen, tänkte bara kolla om nån vet var man kan få tag på en kompatibel laddare? Har en polare som också har en asus U36SD, vi turas om med att ta med laddare till skolan (vi spelar, därför drar vi allt batteri,) men vi tänkte köpa en laddare och ha gemensamt i skolan, så, nån som har en länk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Sämre grafik? Står det inte ett högre nummer på sidan du länkar till? Brukar vara bättre ju högre nummer

Inte nödvändigtvis, du har 520 vs 610. första siffran(5 el. 6) representerar generationen, och resten (20 el. 10) visar på dess rang inom den generationen.
Men troligtvis lär de ligga ganska nära, båda suger ju ändå för spel.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Var ett tag sen jag hängde i denna tråd men nu var det dags igen, tänkte bara kolla om nån vet var man kan få tag på en kompatibel laddare? Har en polare som också har en asus U36SD, vi turas om med att ta med laddare till skolan (vi spelar, därför drar vi allt batteri,) men vi tänkte köpa en laddare och ha gemensamt i skolan, så, nån som har en länk?

Sök på det modellnummer som står på laddaren på ebay? Min är inte försedd med Asus-sticker utan det står Deltas egna produktnummer på, finns drösvis om man söker men har inte köpt någon själv så vet inte vilka som är bra eller så

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Sämre grafik? Står det inte ett högre nummer på sidan du länkar till? Brukar vara bättre ju högre nummer

Fel av mig. Det är visst marginellt bättre i den nya men som illusion skriver duger det ändå knappast till spel. Hade hoppats på något minst i nivå med GT 540 i alla fall i den nya modellen men tyvärr inte.

Permalänk

Finns det någon här som har en u36sd-rx300v som har gjort recovery discs som kan skicka mig ett pm?

/ Andreas

Permalänk

Planerar att pimpa upp min U36SD med ett bra SSD Hårddisk på 120GB, har fastnat på en Samsung som värkar ganska sjyst:
http://tinyurl.com/83efx4g

Var rekommenderar ni själva som kör SSD i era u36SD?
Är det nått speciellt jag måste tänka på innan köp?

Permalänk
Medlem

Jag satte in en intel 320 120gb och jag måste säga att det är det bästa jag gjort! Använder de 750gb som satte i förut till extern lagring istället nu

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av Janne1:

Jag satte in en intel 320 120gb och jag måste säga att det är det bästa jag gjort! Använder de 750gb som satte i förut till extern lagring istället nu

Ingen dålig ide, hade inte tänkt på att återanvända den som en extern hd tidigare.
Hur är skillnaden på batteritiden? märker du av en längre batteritid?

Permalänk

Vill bara bekräfta att det även för mig inneburit en lösning att avinstalera Asus Web Storage. Därefter har jag inte upplevt någon Utforskaren startas om-problematik. Stort tack för det tipset!

Permalänk
Medlem

Nooo! lyckas med att få en repa på ovansidan. Någon som har något hett tips på nån färg eller liknade man kan täcka över med ?

Permalänk

http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/U44SG/
Hoppas denna kommer snart till Sverige. Samma mått som U36SD. Men med 14tums skärm och anti-glare!!

Visa signatur

Riggen: Lian Li A4-H2O | ROG Strix B650E-I | GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC | Crucial Pro 2x48GB @5600mhz | EVGA SuperNove GM 750W | AMD Ryzen 7 7800X3D | Fury Renegade PCIe 4.0 M.2 SSD 2TB | Intel 600p 512GB | Mionix Naos 7000 | HyperX Alloy Origins Core TKL |

Permalänk
Medlem

Har köpt den här datorn och är inte helt belåten. Har också det där problemet med att utforskaren kraschar som en del också verkar ha haft, någon som har en lösning? Vidare funkar inte min Fn-knapp, så de blå funktionerna funkar inte t.ex. höja/sänka volymen etc.

Verkar som många här installerar om datorn för att bli av med bloatware men hur gör man det när man inte har någon cd-enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gu5taf:

Har köpt den här datorn och är inte helt belåten. Har också det där problemet med att utforskaren kraschar som en del också verkar ha haft, någon som har en lösning? Vidare funkar inte min Fn-knapp, så de blå funktionerna funkar inte t.ex. höja/sänka volymen etc.

Verkar som många här installerar om datorn för att bli av med bloatware men hur gör man det när man inte har någon cd-enhet?

Använder detta verktyg tillsammans med antingen en ISO eller en skiva och en annan dator: http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Vad gäller utforskaren så ska det väl vara Asus Cloud Storage eller vad det nu heter som är boven. FN-knapparna får du gå in på Asus hemsida och ladda ner Keyboard Filter nånting från drivrutinssidan så borde det hoppa igång igen.

Datorn i sig är jättebra men Asus har verkligen gjort bort sig när mjukvaran som ligger på inte ens fungerar från början...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Använder detta verktyg tillsammans med antingen en ISO eller en skiva och en annan dator: http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Vad gäller utforskaren så ska det väl vara Asus Cloud Storage eller vad det nu heter som är boven. FN-knapparna får du gå in på Asus hemsida och ladda ner Keyboard Filter nånting från drivrutinssidan så borde det hoppa igång igen.

Datorn i sig är jättebra men Asus har verkligen gjort bort sig när mjukvaran som ligger på inte ens fungerar från början...

Okej, hittar ett program på datorn som heter Asus webstorage. Ska det bort då?

Tack för hjälpen, ska nog bli nöjd med den efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gu5taf:

Okej, hittar ett program på datorn som heter Asus webstorage. Ska det bort då?

Tack för hjälpen, ska nog bli nöjd med den efter ett tag.

Det ska det vara. Flera tidigare i tråden som löst sina problem så. Själv installerade jag om direkt efter att ha testat så att datorn inte var trasig på något sätt så har inte upplevt det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop