Nvidia Geforce, Kod 43 HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Nvidia Geforce, Kod 43 HJÄLP!

Hej forum
För ett par dar sedan blev mitt grafikkort konstigt. Jag spelade minecraft och plötsligt så kom det en massa pixlar över hela skärmen i olika färger. Jag rebootade datorn men det hände samma sak igen när den startades. Då drog jag bort alla sladdar och tog ut grafikkortet ur datorn och gjorde rent det (blåste bort allt damm). Och satte dit det igen och startade datorn. Men när datorn startades var upplösningen i 800x600 som inte gick och ändra och det var massa röda streck på skärmen. När jag öppnade enhetshanteraren var det ett gult varningstecken på mitt grafikkort och det stod: "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats(Kod 43). Jag vet inte vad kod 43 innebär och vet inte hur jag ska fixa det.

Grafikkort: Nvidia GeForce 8800 GTS 512

Saker som jag har gjort:
Provat olika drivrutiner på grafikkortet
Uppdaterat BIOS

Försökte med att prova ett annat grafikkort på datorn men hade inga gamla som passsade mitt moderkort och har ingen annan stationärdator som jag kan prova mitt grafikkort på.

Köpte datorn begagnad så har ingen garanti.
Läste en tråd om att "baka" grafikkortet så att spruckna lödningar smälts ihop kunde hjälpa men vet inte om det är en bra idé i mitt fall.

Är inte så datorkunnig så tänk på vilka begrepp och ord du använder när du formulerar ditt svar så jag kan förstå vad du menar.

/Frans

Permalänk
Medlem

Skulle tro att bakning är det enda som hjälper för dig. De gamla 8800 korten är kända för just dessa fenomen. Alternativt ett nytt kort. Om du har möjlighet, testa med ett annat kort.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Skulle tro att bakning är det enda som hjälper för dig. De gamla 8800 korten är kända för just dessa fenomen. Alternativt ett nytt kort. Om du har möjlighet, testa med ett annat kort.

"bakning" låter ju inte bra tycker jag som har jobbat i elektronikbranchen, skulle hellre löda eller använda sprej som ökar kontakten för att se om det fungerar och gör kortet det har man hittat den dåliga lödningen(kalllödning). Lod smälter vid typ 150 - 250 grader men värsta burnin av kretskort går på 70 grader och över det är inte att rekommendera då komponenter kan gå sönder

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem

Jag hade 8800 GTS 512 i min gamla dator och det uppstod samma problem. När jag sökte runt lite om problemet så såg jag att det var väldigt många som fått detta problemet med kortet och för flera så hade det löst sig att baka kortet, vilket jag aldrig testade själv.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte2k11:

"bakning" låter ju inte bra tycker jag som har jobbat i elektronikbranchen, skulle hellre löda eller använda sprej som ökar kontakten för att se om det fungerar och gör kortet det har man hittat den dåliga lödningen(kalllödning). Lod smälter vid typ 150 - 250 grader men värsta burnin av kretskort går på 70 grader och över det är inte att rekommendera då komponenter kan gå sönder

Jo visst är det säkert bättre med lödning, men för att kunna löda såna saker så behöver du en kraftig lödkolv och dessutom veta exakt vad du ska löda. Sprej vetefasen, har aldrig testat, men det låter som det inte är särskilt hållbart.

Nu är ju bakning av grafikkort naturligtvis något man gör på egen risk, men man har oftast inget att förlora då kortet är kass ändå. Som jag skrev så är det många som haft samma problem med 8800 serien, bla jag. Jag bakade mitt 8800GT och det funkar än idag.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2