Permalänk
Medlem

Sitter man inne på något av korten från den förra generationen så måste man nog vara en extrem fantast för att det skall vara värt att uppgradera, men det gäller för varje generationsbyte.

Visst man kan vänta in nvidias nästa kort men när kommer det och personligen skulle jag bli mycket förvånad om det kommer bli en större förbättring än vad AMD nu levererat då jag finner det osannolikt att man igen kommer satsa på en +500mm2 stor kärna. De rykten jag sett handlar om en likartad design som den nuvarande fast med omarbetade och mindre (fast fler) shaders.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Igen? Fast det gjorde ju AMD på förra generationen. Motsvarighet till 6970 var ju icke 580, utan 570 och där vinner 6970 i och med lägre strömförbrukning. AMD har ju bara aldrig haft en motsvarighet till 580 på samma vis.

en liten jämförelse här:
Om bilföretag A släpper en bil X som går i 200km/h, sedan släpper bilföretag D två bilar, B och C, B är ungefär lika snabb som bil A och kostar ungefär lika mycket.
Sedan har du bil C som är både snabbare och dyrare än bil A. då tycker du alltså inte att bilföretag D har vunnit för att deras bill C är ju faktiskt dyrare än bil A?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Finns det någon officiell information på bios-switcharna än? Vet vi om det är endast i back-up syfte eller är det ett OC-bios med mer kräm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

en liten jämförelse här:
Om bilföretag A släpper en bil X som går i 200km/h, sedan släpper bilföretag D två bilar, B och C, B är ungefär lika snabb som bil A och kostar ungefär lika mycket.
Sedan har du bil C som är både snabbare och dyrare än bil A. då tycker du alltså inte att bilföretag D har vunnit för att deras bill C är ju faktiskt dyrare än bil A?

du förvirrar bara dig själv nu, Bilföretag: A --> (släpper) bil X
Bilföretag: D --> bil B & bil C

Vi har två företag A och D samt tre bilar x, B, C. Längre fram i texten skriver du A som bil.
du skulle ha använt dig av längre spann när du tilldelar bilföretag och bil, så som Bilföretag A --> bil x , Bilföretag B --> t.ex. Y,Z .

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension. Och mycket trevligt kort! Tycker dock att ni borde göra ett ordentligt diagram över prestanda/kr, istället för att bara fetstilt lägga till ungefärligt pris i slutet. Vet att ni inte har priset bestämt, men det kan ju ge en aning om det är värt, jämfört med t.ex. HD 6990 eller GTX 590.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Ut med mina 3 fermi element och in med ett stycke av detta kort, ja tack! Kan jag dock inte värma upp hela huset längre. :S

Grym recension och väntar med spänning på att CF NDA'n lyfts.

Det låter som att du tror att ett 7970 skulle kunna ersätta 3 st gtx580s?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Väldigt trevliga resultat, men det blir nog till att vänta på Kepler innan det blir något köp:)

Permalänk
Medlem

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1362/pg1/amd-radeon-hd-...

Ursäktar om det har postats redan, men här finns en Crossfire-recension!

Permalänk

Blir kul att se hur de presterar i CF

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

vart kan jag köpa det för 3000:-?

Är också intresserad av att veta, vad jag kan se på prisjakt så går dom för ca. 4k

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrfisse:

Det låter som att du tror att ett 7970 skulle kunna ersätta 3 st gtx580s?

Läs hans signatur igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

en liten jämförelse här:
Om bilföretag A släpper en bil X som går i 200km/h, sedan släpper bilföretag D två bilar, B och C, B är ungefär lika snabb som bil A och kostar ungefär lika mycket.
Sedan har du bil C som är både snabbare och dyrare än bil A. då tycker du alltså inte att bilföretag D har vunnit för att deras bill C är ju faktiskt dyrare än bil A?

Din analogi fungerar inte. För du glömmer att ena bilföretaget gjort ett aktivt val att inte ha snabbaste bilen med en motor, utan de tycker att det är en bättre design att bygga den snabbaste bilen med två motorer. Så företag D har fortfarande snabbaste bilen.

Permalänk

Alltid kul med nya grejer men hoppas att priset rasar fort, kanske blir mer åt detta när man bygger dator...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Avstängd

5000 kr! hade trott på max 4000-4500.

för under 3000 kan man ju få dubbla 6870 för liknande prestanda. Får bli 560 Ti SLi ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående priset.

I högre prisklasser ökar kostnaden mer än prestandan. Så har det alltid varit. Jämför SB med SB-E t.ex. Och inte är ett GTX 580 tre gånger så snabbt som ett HD6870, det är inte ens dubbelt så snabbt. 10% högre pris för 7970 än GTX 580 är inte så galet, inte med tanke på 35% högre prestanda, fortfarande ovanligt prisvärt för sin prisklass. Dessutom ovanligt svalt och enda kortet på den nivån som inte har micro stuttering.

Angående GTX 680/780

GTX ?80 sägs inte bli dubbelt så snabbt som 580 som vissa tror, det har pratats om dubbla prestandan per watt i flyttalsberäkningar. Med den definitionen kan 7970 anses vara 4 gånger så snabbt som 6970 på grund av sina GPGPU-optimeringar. Det är alltså ingen indikation på faktiskt prestandaökning i spel. Det har pratats om 768 shaders i nya flaggskeppet från nVidia, det är 50% mer än dagens kort, men det har också talat om att detta kort kommer sent och att långsammare kort kommer först. Sedan vet vi inget om frekvenser, det har pratats om att de ska överge designen med högre frekvens på shaders och istället ha samma frekvens över hela chippet, men något högre än innan, bara tiden kan utvisa hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

5000 kr! hade trott på max 4000-4500.

för under 3000 kan man ju få dubbla 6870 för liknande prestanda. Får bli 560 Ti SLi ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara värt pengarna för att slippa hackande spel. Micro stuttering är inget för mig, för mig blir det nog 7870 eller något motsvarande från nVidia om de hinner släppa innan februarilönen.

Permalänk
Medlem

Mycket rolig läsning.
Vågade inte vänta mig sådan stor vinst emot nuvarande 6970
Får se vad priserna ligger på när ivy släpps kanske man kommer plocka på sig ett trots allt och sälja sitt 6970 >.>

Saknade dock fortfarande test i eyefinity 6970 vs 7970
Men antar att det dyker upp någon gång i framtiden ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Julen har precis blivit Fucked Uped Beyonde All Recognition för alla SweClockers

Hälften får skippa julmaten och leva på nudeldiet närmsta tiden. Andra hälften tuggar fradga över AMDs smash hit och all julmat smakar illa

Men tråkigaste är det för alla som precis har lagt +4K för ett 580 kort. Gissar att man kan få dem för mellan 2-3K under mellandagsrean!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Angående priset.

I högre prisklasser ökar kostnaden mer än prestandan. Så har det alltid varit. Jämför SB med SB-E t.ex. Och inte är ett GTX 580 tre gånger så snabbt som ett HD6870, det är inte ens dubbelt så snabbt. 10% högre pris för 7970 än GTX 580 är inte så galet, inte med tanke på 35% högre prestanda, fortfarande ovanligt prisvärt för sin prisklass. Dessutom ovanligt svalt och enda kortet på den nivån som inte har micro stuttering.

Angående GTX 680/780

GTX ?80 sägs inte bli dubbelt så snabbt som 580 som vissa tror, det har pratats om dubbla prestandan per watt i flyttalsberäkningar. Med den definitionen kan 7970 anses vara 4 gånger så snabbt som 6970 på grund av sina GPGPU-optimeringar. Det är alltså ingen indikation på faktiskt prestandaökning i spel. Det har pratats om 768 shaders i nya flaggskeppet från nVidia, det är 50% mer än dagens kort, men det har också talat om att detta kort kommer sent och att långsammare kort kommer först. Sedan vet vi inget om frekvenser, det har pratats om att de ska överge designen med högre frekvens på shaders och istället ha samma frekvens över hela chippet, men något högre än innan, bara tiden kan utvisa hur det blir.

Sup?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14843-rykte-nvidia-kepler-ar...

Sen vet man ju inte om rykten stämmer, kanske finns nya rykten tillochmed, men inte vad jag sett.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Sup?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14843-rykte-nvidia-kepler-ar...

Sen vet man ju inte om rykten stämmer, kanske finns nya rykten tillochmed, men inte vad jag sett.

Fast den varianten i ryktet är nästan ett år bort och kommer snarare bli GTX 790 om man ska tro rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

5000 kr! hade trott på max 4000-4500.

för under 3000 kan man ju få dubbla 6870 för liknande prestanda. Får bli 560 Ti SLi ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer strömförbrukning, micro stuttering och mindre framtidssäkert.

Permalänk

ska bli enormt intressant att se hur nvidias nya grafikkort kommer bli
ser ut som att amd har gjort ett mycket bra jobb. jag hoppas att dom höjer standarden med detta kortet

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Nice, första singlegpu som kan maxxa Bf3 (sorta, 50-60fps kan jag leva med)
Synd att jag dock inte kan köpa ett för skärmen stödjer visst inte AMD HD3D, vilket känns jäävligt trist :/

Nu vet ju iallafall Nvidia vart ribban ligger så att säga

+Hatten av till Sweclockers gänget med!
Att sitta på en sånhär julklapp till communityt måste vara helt underbart i sig Hoppas vi får en videorecention nu innan jul med!

Beror väl på..
1080p, 0AA, 16AF, Ultra, allting på och HBAO, då sjönk det till 34fps som lägst på Caspian. Och Karkandbanorna tar mer ändå, får väl hoppas på bättre drivisar!
Blir nog inget 7970 för min del som det ser ut nu, 10% ökning för 5000, då köper jag hellre ett till 6970 för 2500 och får lite mer fps ändå!

Edit: på min dator i sign alltså.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

5000 ha vilket skämt

Visa signatur
Permalänk

Trevligt kort!

Som tidigare nämnts så skall det bli spännande att se vad Nvidia svara på detta. Jag måste dock medge att jag hade hoppats på något mer prestanda i vissa fall. Känns fortfarande inte som ett ordentligt lyft att gå från mina crossfire-kopplade HD5850 kort till detta. Men visst, man slipper crossfire och allt vad det medför...

Kortet presterar trots allt väldigt bra, tyvärr landar priset därefter också. Kanske blir det något lägre när Nvidia får chansen att avgöra striden om världens snabbaste single-GPU kort!

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk

Synd att dom bara släpper 7970 och inte några fler modeller för oss som kanske vill lägga nån lusing mindre på ett nytt kort. Tror nog också som nån påpekade att 7970 (liksom alla andra ny kort) kommer vara ännu bättre om några månader med lite nyare drivrutiner, brukar väl alltid vara så?

Kom igen nu nvidia, vi vill se vad ni ska kontra med. Skynda på

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

5000 ha vilket skämt

Med tanke på att 580 kostar runt 4500 kronor så förstår jag inte riktigt varför det är ett skämt

Permalänk
Skrivet av Hennnkee:

Med tanke på att 580 kostar runt 4500 kronor så förstår jag inte riktigt varför det är ett skämt

för att det är amd

men vist, 8800ultra kostade väll 8k elr nåt sånt?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

för att det är amd

men vist, 8800ultra kostade väll 8k elr nåt sånt?

Vad menar du med det egentligen? Spelar väl ingen roll vilket företag det är. Om 7970 presterar bättre än ett 580 så ska det naturligtvis kosta mer. Dock så tror jag att speciellt 580 kommer sjunka i pris ganska snart.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Avstängd

Väldigt fint resultat och en bra recension som alltid!

Det trevliga var den relativt jämna prestandan trotts den första helt nya arkitekturen sedan HD29XX serien.
Trots sin nya design så verkar endå drivrutinerna vara hyffsade även om det verkar finnas gott om rum för prestanda förbättringar i tex. BF3

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb