Permalänk
Medlem

Tyst låda

Hej hittade en tråd från 2009 om tysta chassin men tänkte att den kanske inte var helt up top date.

Vad skall jag ha för chassi?

Det skall vara tyst är det viktigaste.

Permalänk
Rekordmedlem

Läs på ett lämpligare forum http://www.silentpcreview.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla SPCR som ovan länkade.
Mitt P280 är tyst med tyngd på taket. Define R3 är också tyst.

Budget?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

det är i regel inte lådan som gör en dator tyst utan väl valda komponenter, fläktkontroll osv.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

OK

2000 är väl max vad jag tänkt lägga.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Triffid:

det är i regel inte lådan som gör en dator tyst utan väl valda komponenter, fläktkontroll osv.

Det beror på chassit mestadels, hur ljudisolerat det är eller inte är.
Finns ju också extra saker man kan köpa för att få den tystare

som du också sa, beror också på hur högljuda dom är

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Det beror på chassit mestadels, hur ljudisolerat det är eller inte är.
Finns ju också extra saker man kan köpa för att få den tystare

som du också sa, beror också på hur högljuda dom är

Jag skulle faktiskt vilja säga att det beror mer på fläktarna, men att chassit hjälper till.

Ett ljudisolerat chassi med högljuda fläktar kommer inte att vara tyst, eftersom ljudisolering bara dämpar en del.
Ett icke ljudisolerat chassi med tysta fläktar kommer däremot vara rätt tyst ändå, eftersom att fläktarna gör mindre ljud.

Det är ju ändå fläktarna som står för mesta av ljudet, på cpu och gpu är det ju också fläktarna som låter.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Hemligheten bakom ett tyst system är: Ett tyst grafikort.

På alla någorlunda dugliga chassin så är chassifläktarna själva riktigt tysta, vid behov kan man fläktkontrollera ned dem en smula. Bra processorkylare (Mmmh.. Noctua) är oxå i princip ohörbara. Hårdiskar i silikonbussningar är även ljudlösa (Om man inte sportar med 10k, men hej, kör SSD istället). Finns tysta PSUs... Den enda boven i en ny dator är grafiken.

Man kan skaffa dämpade chassin, har själv ett; samt fiddlat med egna dämpningsprojekt och det hjälper men om man bygger från grunden så är det viktiga nog att hitta tysta komponenter. Skaffa grafik med triple-slot kylare eller vattenkyl är väl det som skulle funka bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Hemligheten bakom ett tyst system är: Ett tyst grafikort.

På alla någorlunda dugliga chassin så är chassifläktarna själva riktigt tysta, vid behov kan man fläktkontrollera ned dem en smula. Bra processorkylare (Mmmh.. Noctua) är oxå i princip ohörbara. Hårdiskar i silikonbussningar är även ljudlösa (Om man inte sportar med 10k, men hej, kör SSD istället). Finns tysta PSUs... Den enda boven i en ny dator är grafiken.

Man kan skaffa dämpade chassin, har själv ett; samt fiddlat med egna dämpningsprojekt och det hjälper men om man bygger från grunden så är det viktiga nog att hitta tysta komponenter. Skaffa grafik med triple-slot kylare eller vattenkyl är väl det som skulle funka bäst.

Alltså jag är ingen gamer utan har ett grafikkort för 600 kr(ett år gammalt), men dom kanske också väsnas? Kan tänka mig att värstingarna låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isato:

Alltså jag är ingen gamer utan har ett grafikkort för 600 kr(ett år gammalt), men dom kanske också väsnas? Kan tänka mig att värstingarna låter.

Med tanke på att du inte har ett strömslukande system skulle ett Antec Solo II passa bra till ditt system. Jag skulle skaffat det, 2st Nexus 120mm fläktar, (som räknas som den bästa tysta fläkten av t.ex. SPCR) och en bra processorkylare om du inte redan har en. T.ex. Thermalright HR-02 Macho. Sedan en fläktkontroller för att styra fläktarna. Då borde du få ett tyst system beroende på vilket grafikkort du har.

Vad har du för komponenter just nu?

Permalänk
Medlem

ljudlöst är relativt och beror på många olika faktorer

Av mina burkar är det som låter mest dvdspelare övriga komponenter är ganska ljudlösa och det beror nog mest på att fläktarna inte behöver jobba så mycket dvs. en låda med bra genomströmmning och luftigt runt burkarna så att varm luft inte stannar vid insuget på framsidan. Så det har inte så mycket med om burken är ljudisolerad eller inte utan hur hårt fläktar måste jobba för att hålla nere temperaturen i lådan. Att sedan hårddiskar od skall vara rätt fastskruvade minskar eventuella ljud men om du har råd med en SSD disk så är den ljudlös. Den komponent som brukar låta mest är grafikkortet och då brukar det hjälpa med en sido fläkt som skickar lite extra luft direkt på kortet. Så i princip om du väljer en låda med bra genomströmmning av luft utan att fläktarna behöver jobba på max så har du ett bra utgångsläge.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av isato:

Alltså jag är ingen gamer utan har ett grafikkort för 600 kr(ett år gammalt), men dom kanske också väsnas? Kan tänka mig att värstingarna låter.

Du skulle behöva skriva upp lite vad du har för en rigg så kan folk rekommendera bättre. Vad för chassi har du nu? Har du prövat att lokalisera det som skapar en massa ljud? (Använd något high-tech som kartongröret från en hushållspapperulle )

Min guesstimation är att du kör med en standard cpu-kylare, dessa är i regel inte världens tystaste så kanske cpu-kylarbyte vore bra. Om du kör ett 600 kronors grafikort som är ett år gammalt så antar jag att det är något low-profile så det bör inte vara en ljudbov.

Har fixat ljudproblem hos en kompis genom att helt enkelt öppna upp hans dator och totalt blåsa ur den från de massiva damm-mattorna som fanns i både PSU, samt flänsar. Utan dessa damm/hår mattor så behövde inte fläktarna dra upp i maxfart 100% av tiden.

Permalänk

fractal design r3 med orginalfläktar låter nästa ingeting

Visa signatur

CPU: Inte Core I7-2600 MB: Asus P8Z68-V LX Z68
RAM: 2X Corsair classic DDR3 4GB Pc3-12800 HDD: Seagate Barracuda Green 2TB
Optisk enhet: Samsung DVDRW 22X Black SATA Chassi: Fractal Design Define R3 Ttanium
PSU:Corsair Power supply 750W TX GPU:Sapphire HD6950 1GB PCI-E Lite retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av thakid98:

fractal design r3 med orginalfläktar låter nästa ingeting

Det beror på hur ljudkänslig du är. Alla tycker olika. Define R3 är inte den bästa lådan för ett tyst bygge.

Permalänk
Avstängd

Mitt R3 med 3 st Nexus fläktar och H80 låter som fan under load, måste vara H80n Dock kyler den bra, kollade nyss efter 1h MW3 följt av 2h BF3 har den inte gått över 41 grader?! Kan det stämma? Jag skulle gärna ha lägre ljudnivå och offra 10 grader...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360