Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter bra Fått höra att man måste ställa PLL på offset och inte på fast för det bränner cpu:n

Både sant och falskt.
Att sätta PLL Voltage på t.ex 1.8 konstant är ofarligt.
Allt över 1.95 skadar faktiskt inte CPUn/kärnorna utan IMCn som sitter i CPUn.
Dock kör ingen PLL Voltage på 1.95.
Man bör dock undvika väldigt låga spänningar. Att ligga på gränserna på instabilitet medför lägre prestanda även om datorn verkar stabil. Likaså om man använder hög spänning och struntar i att justera faserna därefter.

Edit: Vem har sagt att det bränner cpun föresten? Hmmz

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Och det tror du på?

Nä, men man vill ju vara på den säkra sidan. Har ju aldrig klockat en cpu förut så.

Skrivet av XrOo:

Både sant och falskt.
Att sätta PLL Voltage på t.ex 1.8 konstant är ofarligt.
Allt över 1.95 skadar faktiskt inte CPUn/kärnorna utan IMCn som sitter i CPUn.
Dock kör ingen PLL Voltage på 1.95.
Man bör dock undvika väldigt låga spänningar. Att ligga på gränserna på instabilitet medför lägre prestanda även om datorn verkar stabil. Likaså om man använder hög spänning och struntar i att justera faserna därefter.

Edit: Vem har sagt att det bränner cpun föresten? Hmmz

Var någon i en tråd. Denna http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Kör just nu offsett på -0,15 (menade CPU core voltage bör man inte ha fast).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kanske lite för och nackdelar om att öklocka med bckl, varför låta den vara kvar på 100 etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasfer:

Kanske lite för och nackdelar om att öklocka med bckl, varför låta den vara kvar på 100 etc.

Danke för tipset
Tror nästan allt finns med på min 'att visa' lista.
Blir ju en del puh hehe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Danke för tipset
Tror nästan allt finns med på min 'att visa' lista.
Blir ju en del puh hehe

Det är ingen dum idé att göra en guide, man ser folk varje dag som frågar: "ja vill clocka min i7 2600k i min data hur gör ja?"
Så med denna guide kanske folk lär sig att överklocka på "riktigt" och inte använda "auto overclock" bullshitet.

Personligen lärde jag mig allt jag behövde veta om "sandy bridge överklocking" genom någon dag med google.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Det är ingen dum idé att göra en guide, man ser folk varje dag som frågar: "ja vill clocka min i7 2600k i min data hur gör ja?"
Så med denna guide kanske folk lär sig att överklocka på "riktigt" och inte använda "auto overclock" bullshitet.

Personligen lärde jag mig allt jag behövde veta om "sandy bridge överklocking" genom någon dag med google.

Precis. Sen att ingen kommer titta på den är ju ett problem man tar då haha

Permalänk
Medlem

Hur går det med guiden? Skulle vara högst intressant faktiskt.

Permalänk

+1 på guide :]

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Låt höra vad du kör med för rig. Är äntligen på G att uppgradera mig från farfar775 socket heh till 1155 (2500K) och kommer sikta så högt över 5Ghz det bara går.
Vad har du för moderkort?

Permalänk

+1 till på guiden. Väntar med spänning!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att han skulle slänga upp den innan nyår... så lär den ju komma under dagen.
Någon som jag personligen inte tror på då TS ligger hemma i soffan med alkoholförgiftning =P

Edit:
Vad tycker ni mer erfarna överklockare om denna guide?
http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40&feature=results_ma...

Kan man inte bara ändra 45 till 50? Eller måste man pilla mer med spänning osv?

Permalänk
Avstängd

Vill se en guide för att kunna komma förbi 5,1GHz

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Nu vill vi ha guiden snart!

Permalänk
Medlem

Guiden blir tvungen att göras på en x79 bräda. Som tur är så skiljer inget mot 1155
Bygger ihop riggen i skrivande stund.

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Guiden blir tvungen att göras på en x79 bräda. Som tur är så skiljer inget mot 1155
Bygger ihop riggen i skrivande stund.

Äntligen !!

Permalänk

Hade inte varit fel med lite kvällslektyr
Hur går det för dig?

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monsterspelaren:

Hade inte varit fel med lite kvällslektyr
Hur går det för dig?

Kan göra den nu
Blir segt att ladda till youtube men det får gå.
Funkar 720P?

Permalänk

Ja snälla en guide! Det vore hemskt bra för mig! Och bra att du använder Asus och i5

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Vore riktigt kul att se hur man gör. Väntar med spänning! Köpte nyss en noctua NH-U12P till min 2600k och skulle kanske vilka klocka lite. Dock så. Vet jag ej om det går med mitt moderkort. Asus p8p67 le. Vet någon om det går?

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Kan slänga upp en funderare under tiden.
En bra guide kommer ligga på 2 x 1GB = tar tid att ladda upp

Permalänk

Skall bli skoj att se

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Medlem

Uppladdning på gång 3%

Permalänk
Medlem

Hur går det med uppladdningen?

Visa signatur

MB:Asus Sabertooth Z77 CPU:i5 3570K @4.0 CM EVO 212 P&P GPU: HD4000.. PSU: OCZ ZT 650W 80Bronze+ Minne:4x4GB 16GB 1600Mhz LP SSD:OCZ Agility 2 120GB HDD:WD 2TB Green, 500GB WD BLUE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobb:

Hur går det med uppladdningen?

56%
Youtube är ju dösegt.

Permalänk

Hur går det? Fått upp den på youtube än? Väntar!!!
Ha det bra

Permalänk
Medlem

100% men det står Misslyckat. Helt j*vla värdelöst att ladda upp från en Galaxy S2..
Ordnar en temporär dator som får aggera uppladdare ikväll. Hederliga älskade Windows i all dess ära

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

100% men det står Misslyckat. Helt j*vla värdelöst att ladda upp från en Galaxy S2..
Ordnar en temporär dator som får aggera uppladdare ikväll. Hederliga älskade Windows i all dess ära

Fy vad surt! Men vi väntar förväntansfullt:-)

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Ajdå När uppskattar du att du får filmen uppladdad?

Permalänk
Medlem

Kan göra ett nytt försök nu. Pumpen dog inatt så 95c på min 3960x gjorde mig lycklig haha

Permalänk
Medlem

Any luck?