Finns det några som är nyfikna på hur AMD FX-4100 presterar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Tror du är lite för övertroende för Bulldozer Det är en halvfärdig arkitektur, precis som Phenom 1 var.

Detta är nog ett bättre val:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1333805/2012-01-06

Processorn är bättre, även möjlighet (inte säkert) att låsa upp till en 6 kärnig.
Men då du har kvar pengar i budgeten, så kan du likväl köpa en 1155T direkt
Dessutom en BE-cpu, vilket gör överklockning väldigt lätt
(Finns även en trevlig freature på Sabertooth och andra ASUS mobos, som gör att den klockar din cpu automatiskt)

bara jag som reagerade på att "bara för att du kan få den från hela 3,6 GHz TILL 3,5 Ghz? "Yay"

"bara för att du kan få den från hela 3,6 GHz TILL 3,5 Ghz? :D" LOL såg det nu

Tackar!

så pehonom 4x eller amd's gamla x6 är bättre än 4100? över huvud taget?:P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD_PERA:

Starta en egen tråd om detta. i köpråd
Så ska jag gärna hjälpa dig
Denna tråd handlar om att få ut så mycket som möjligt av en FX-4100.

Sorry att jag skenar iväg så här

men hur skapar jag en tråd? lol

e ny här^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Starta en egen tråd om detta. i köpråd
Så ska jag gärna hjälpa dig
Denna tråd handlar om att få ut så mycket som möjligt av en FX-4100.

Är det någon som testat annat än spel?
Tänkte att det vore intressant att se FX-4100 arbeta med program, helst i Linux 64-bit iom att Windows 64bit och trådat många ggr känns mycket sämre optimerat, iofs bygger jag det mest på renderings tider i Blender men allmänt så gör ju Windows bakåt komp. att de alltid får tumma rätt rejält på bleeding egde grejerna och Bulldozer är ju något helt nytt.

Någon som kan t.ex. testa rendera en tung scen i Blender eller liknande och se om det är någon skillnad i Windows vs Linux, även andra tunga program vore intressant. Som nämnt ovan är det ju inte en spel CPU direkt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Är det någon som testat annat än spel?
Tänkte att det vore intressant att se FX-4100 arbeta med program, helst i Linux 64-bit iom att Windows 64bit och trådat många ggr känns mycket sämre optimerat, iofs bygger jag det mest på renderings tider i Blender men allmänt så gör ju Windows bakåt komp. att de alltid får tumma rätt rejält på bleeding egde grejerna och Bulldozer är ju något helt nytt.

Någon som kan t.ex. testa rendera en tung scen i Blender eller liknande och se om det är någon skillnad i Windows vs Linux, även andra tunga program vore intressant. Som nämnt ovan är det ju inte en spel CPU direkt.

Läste igenom din post nu, och jag kan försöka ordna det i veckan

Skrivet av Peterpanik:

"bara för att du kan få den från hela 3,6 GHz TILL 3,5 Ghz? :D" LOL såg det nu

Tackar!

så pehonom 4x eller amd's gamla x6 är bättre än 4100? över huvud taget?:P

Tyvärr, ja I alla fall i stock.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Tyvärr, ja I alla fall i stock.

tyvärr? du hjälper mig ju!

jag får nog köra på en x6

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Läste igenom din post nu, och jag kan försöka ordna det i veckan

Kanon, undvik dock http://www.eofw.org/bench/
Det är otroligt dåligt test, bara kolla på resultat listan så ser man att något är whack, folk har renderat scenen på 6 hundradelar av en sekund och sedan misstänker jag att de som pushat så även kört utan UI m.m.

Hitta en stor scen bara med massa skit och rendera den och jämför

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är otroligt dåligt test, bara kolla på resultat listan så ser man att något är whack, folk har renderat scenen på 6 hundradelar av en sekund och sedan misstänker jag att de som pushat så även kört utan UI m.m.

Körde Cinebench (är hos släkten så har inte exakta siffror) men den presterar precis under en Phenom II 970 i Cinebench
Fixar mer sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Körde Cinebench (är hos släkten så har inte exakta siffror) men den presterar precis under en Phenom II 970 i Cinebench
Fixar mer sen.

Skickades från m.sweclockers.com

men fan kör lite benchmark på släktens dator så får vi se va den går för haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Underskatta alldrig släktens dator...:)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Tjenare boys,

bara ute efter lite extra omdömen och hoppas att TS inte stör sig på att jag snor tråden lite.

Klickade också hem mig en FX 4100 på komplett rean i ett rent spontan köp, äger dock sen innan en Phenom II X6 1090t.

Mitt dilemma här är nu vilken jag skall behålla.. det jag mestadels gör vid datorn är surfa/lite administrativt arbete samt spela ofcourse. Körde inga större benchmarks före jag bytte CPU utan ett gäng fraps rundor med 1090t i BF3 för att få lite FPS averages. Sen samma sak efteråt med FX 4100, ingen märkbar skillnad på de korta test jag körde.

Dock så ser jag en del andra skillnader. 1090t kan jag klocka stabilt upp till 3,9ghz innan den börja krasha/blåskärma eller allmänt dumma sig. FX 4100 fick jag utan större problem upp till 4,6ghz där den legat stabilt i snart en vecka.

Tempsen är också mycket bättre för 4100'n då den enligt core temp ligger mellan 4~17C i idle och ~39C i fullload. (Corsair H80 på low) (H80 på max och stock hastighet visade vid en punkt 1C o.O)

Medans 1090t låg på 30~35 idle och 45~50 i load, dock så bör det väl tilläggas att det var ny kylpasta på 4100 och stockpasta från kylarn på 1090t.

Har personer som är intresserade av båda så det är inga problem att få den "överblivna" såld, men vilken bör jag satsa på just nu? Kommer antagligen ändå uppgradera till sommaren/hösten igen.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Tjenare boys,

bara ute efter lite extra omdömen och hoppas att TS inte stör sig på att jag snor tråden lite.

Klickade också hem mig en FX 4100 på komplett rean i ett rent spontan köp, äger dock sen innan en Phenom II X6 1090t.

Mitt dilemma här är nu vilken jag skall behålla.. det jag mestadels gör vid datorn är surfa/lite administrativt arbete samt spela ofcourse. Körde inga större benchmarks före jag bytte CPU utan ett gäng fraps rundor med 1090t i BF3 för att få lite FPS averages. Sen samma sak efteråt med FX 4100, ingen märkbar skillnad på de korta test jag körde.

Dock så ser jag en del andra skillnader. 1090t kan jag klocka stabilt upp till 3,9ghz innan den börja krasha/blåskärma eller allmänt dumma sig. FX 4100 fick jag utan större problem upp till 4,6ghz där den legat stabilt i snart en vecka.

Tempsen är också mycket bättre för 4100'n då den enligt core temp ligger mellan 4~17C i idle och ~39C i fullload. (Corsair H80 på low) (H80 på max och stock hastighet visade vid en punkt 1C o.O)

Medans 1090t låg på 30~35 idle och 45~50 i load, dock så bör det väl tilläggas att det var ny kylpasta på 4100 och stockpasta från kylarn på 1090t.

Har personer som är intresserade av båda så det är inga problem att få den "överblivna" såld, men vilken bör jag satsa på just nu? Kommer antagligen ändå uppgradera till sommaren/hösten igen.

Sälj den som du får mest betalt för
Vilket moderkort har du?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Tjenare boys,

JAg skulle behållt 1090t då det är en mycket bättre cpu:)

Jag skulle behållt 109t då det är en mycket bättr cpu:)

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Oj va snabba ni va.

Skrivet av AMD_PERA:

Sälj den som du får mest betalt för
Vilket moderkort har du?

Asus M4A89GTD PRO/USB3 sitter jag på. Får antagligen mer betalt för 1090t.

Skrivet av Grasp247:

Jag skulle behållt 109t då det är en mycket bättr cpu:)

mm.. får nog slänga in den igen med ny pasta och allt och se ifall jag kan kräma ur lite mer ur den. Dock kan jag nog få mer pengar på den = mer pengar till nästa bygge. ;D

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Oj va snabba ni va.

mm.. får nog slänga in den igen med ny pasta och allt och se ifall jag kan kräma ur lite mer ur den. Dock kan jag nog få mer pengar på den = mer pengar till nästa bygge. ;D

Det är nog rätt att du tar den du får mest pengar för:) Då fx-4100 presterar helt ok för sitt pris.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Oj va snabba ni va.

Prova med favoritprogrammen /spelen och se om det flyter till belåtenhet.
Det är ju roligt att veta att det frungerar bra med nått som man har gjort en bra affär av.
Det jag gör mest med mina datorer klarar en x2 555 utan vidare
Eller spara båda och bygg en andradator
Det är alltid bra med några extra datorer

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Underskatta alldrig släktens dator...:)

beror på vilken släkt du menar (farmor o farfars dator de har nu hade min faster år 2002 och den klarar cs o inget mer innan den sackar pga för dåligt grafikkort)
tror det är en celeron på 2.5 ghz och något gammalt radeon agp kort som är slött och svalt knappt så det behöver fläkt men den har det bara för att ^^
sen är det väl 2 gb ram och windows XP ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

beror på vilken släkt du menar (farmor o farfars dator de har nu hade min faster år 2002 och den klarar cs o inget mer innan den sackar pga för dåligt grafikkort)
tror det är en celeron på 2.5 ghz och något gammalt radeon agp kort som är slött och svalt knappt så det behöver fläkt men den har det bara för att ^^
sen är det väl 2 gb ram och windows XP ^^

Min släkt får disponera mina gamla datorer, och dom är ganska bra, då jag flyttar ner delar på hackordningen, när jag får delar över
Barnen har de bästa datorerna efter mig.
Det är snart dax för en stor uppdatering bland datorerna, Då Denna FX-4100 kan bli perfekt till barnbarnens Landator.
Kanske med nått av mina avdankade HD6xxx, när 7xxx serien kommer

Uppdaterat:
Men för att återgå till ämnet.
Jag har testat min FX-4100 på ASUS Crosshair V Formula med AM3+ Och 990FX/SB950, den vill inte riktigt klocka som jag vill.
Jag kan inte sätta fingret riktigt men det lixom laggar, när jag kör OCCT och det går inte så bra att klocka med AIsuite II, med Turbo V EVO,
Jag hade detta moderkort till 1090T innan och det ville inte klocka mycket alls, senaste Bios och drivrutiner. Men dsen har intel Lan och det är Pci-e baserat tror jag, och har hört nått rykte om strul där :(... va fan ska dom in med en intelkrets på ett AMD
Orkar inte riktigt testa mera då jag snabbt tappar sugen...
Kan kanske sätta in den på min ett av mina andra Formula IV om det går bättre, eller på Gigabyte 990FXA-UD3.
Eller så trycker jag in allt i min Fractal Design Core 3000 med lite andra prylar som jag är missnöjd med och säljer till någon hugad
Jag borde få tillbaks lite pengar så det räcker till en HD7950 iallafall,

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Tjenare boys,

Du kan inte mäta tempen med Coretemp till FX4100 på ett M4A89GTD.. tempsen som Coretemp visar är åt H****E.
jag sitter på exakt samma mobo och prolle och har kört otaliga stabilitetstest och jämfört tempsen mellan Asus PCProbe II och Coretemp.
skiljer överlag ca 12C mellan dom och det är Coretemp som visar för lite.

Min är klockad till 4,3 och loadar på 48C med en Hyper 212+

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Inaktiv

Har släktens data/dator bra grafikkort kanske du kan lira bf3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Hej igen!

Letat runt, och hade svårt att hitta Blenderbenchmarks som används i samma skala..

Iaf:
Med 1 trådar: 30.21 sekunder.
Med 2 trådar: (förhoppningsvis 1 per modul) : 17.94 sekunder
med 4 trådar: 9.84 sekunder.

Enligt hemsidan lägger den sig precis före en Phenom II X4 955

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Hahahah Äsch, finns värden man kan jämföra med (förslagsvis Swec's processortester)

Skrivet av p_stman:

Du kan inte mäta tempen med Coretemp till FX4100 på ett M4A89GTD.. tempsen som Coretemp visar är åt H****E.
jag sitter på exakt samma mobo och prolle och har kört otaliga stabilitetstest och jämfört tempsen mellan Asus PCProbe II och Coretemp.
skiljer överlag ca 12C mellan dom och det är Coretemp som visar för lite.

Min är klockad till 4,3 och loadar på 48C med en Hyper 212+

Min FX4100 vid 4,5 Ghz och en volt på 1,487 ligger på 4 grader celsius *stolt*...

Enligt Coretemp

Annars toppar den 45C mätt med ROG Connect (tar moderkortets värden) (Antec Kühler 620 med 2 st Scythe GT 1150 rpm i PnP)

Edit*
Kommer snart slänga upp X264 och PCmark 7 värden.
Klicka HÄR för att jämföra.

Edit*2
Uppdaterat galleriet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Hahahah Äsch, finns värden man kan jämföra med (förslagsvis Swec's processortester)

haha jag försökte ialla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Min FX4100 vid 4,5 Ghz och en volt på 1,487 ligger på 4 grader celsius *stolt*...

Enligt Coretemp

Annars toppar den 45C mätt med ROG Connect (tar moderkortets värden) (Antec Kühler 620 med 2 st Scythe GT 1150 rpm i PnP)

Edit*
Kommer snart slänga upp X264 och PCmark 7 värden.
Klicka HÄR för att jämföra.

Edit*2
Uppdaterat galleriet

Vilket Bios på IV Formulan?
Gick den att låsa upp?
Min går fortfarande ostadigt på min V Formula.
Ska flasha till samma bios på IV Formulan som du använder, så får vi se.
Men plan B blir att testa den på ett ASUS Crosshair IV Extreme som jag köpte på webhallen nyss för 1449:-, mindre än halva intropris
Plan C blir att sätta ihop en burk med FX & V Formulan, och sälja billigt för i stock funkar den perfekt, och alla behöver inte klocka....eller?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vilket Bios på IV Formulan?
Gick den att låsa upp?
Min går fortfarande ostadigt på min V Formula.
Ska flasha till samma bios på IV Formulan som du använder, så får vi se.
Men plan B blir att testa den på ett ASUS Crosshair IV Extreme som jag köpte på webhallen nyss för 1449:-, mindre än halva intropris
Plan C blir att sätta ihop en burk med FX & V Formulan, och sälja billigt för i stock funkar den perfekt, och alla behöver inte klocka....eller?

BIOS version 3027

Går tyvärr inte låsa upp Den "låser upp" 4 kärnor, men inte mer.

Alla behöver inte klocka, nej, men i battlefield gör det en grym skillnad

Edit*
Testa klocka med ROG Connect, busenkelt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

BIOS version 3027

Går tyvärr inte låsa upp Den "låser upp" 4 kärnor, men inte mer.

Alla behöver inte klocka, nej, men i battlefield gör det en grym skillnad

Edit*
Testa klocka med ROG Connect, busenkelt

Då behöver man ju koppla till en annan dator.
Jag kör med TurboV EVO, men på Formula V så är den annorlunda än på IV, där heter den AI suite och är inte lika snäll

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Då behöver man ju koppla till en annan dator.
Jag kör med TurboV EVO, men på Formula V så är den annorlunda än på IV, där heter den AI suite och är inte lika snäll

Sant, men hade en gammal laptop som jag körde med
Tyckte det var riktigt smidigt, BIOS håller jag mig gärna ifrån då jag inte är heeelt bekväm med så förbannat många inställningar

Hur mycket har du fått upp den i hittills?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Sant, men hade en gammal laptop som jag körde med
Tyckte det var riktigt smidigt, BIOS håller jag mig gärna ifrån då jag inte är heeelt bekväm med så förbannat många inställningar

Hur mycket har du fått upp den i hittills?

Jag har kört en vända OCCT 1 timme på 4Ghz.
20x200Mhz
Det är nått som händer med Aero i Windows, det stängs av när det blir besvärligt för datorn
Ska stänga av alla strömspar och testa lite till.
Det gick inget vidare att klocka min 1090T på detta kort, det har dessutom UEFI bios, som är sjukt mycket att ställa in i.
Problemet är att när jag ändrar i FSB så sticket alla andra siffror iväg oxå, det är inte lika smidigt att låsa dessa som på Gigabytekorten som jag har.
Kanske jag orkar att slänga in FX-4100 på ett Gigabytekort med 990FX
Men som sagt jag tappar sugen fort. då jag är morgonpigg så brukar jag få ett ryck efter åtta kaffet, så vi får se i morgon.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Blåskärm vid 4,3Ghz 21x205Mhz
Till och med blåskärmen frös
CPU låg bara på 42grader, så värmen är inga problem...Hm.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Prövade du köra i 1.475v som redaktionen gjorde? Tror att du kan nå högre.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

högre än det måste du komma, jag har vart och vänt på 4,65 ghz stabilt men varmt.
då låg jag på 1,5v men datorn var stabil i 50 min då prollen nådde 66C, då avbröt jag.

nu kör jag på 4,3 ghz @ 1,42 v @ 16,5 x 261Mhz

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |