Finns det några som är nyfikna på hur AMD FX-4100 presterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Prövade du köra i 1.475v som redaktionen gjorde? Tror att du kan nå högre.

Skrivet av p_stman:

högre än det måste du komma, jag har vart och vänt på 4,65 ghz stabilt men varmt.
då låg jag på 1,5v men datorn var stabil i 50 min då prollen nådde 66C, då avbröt jag.

nu kör jag på 4,3 ghz @ 1,42 v @ 16,5 x 261Mhz

Det händer nått med Aeroskrivbordet i windows7 när jag kommer för högt med Bussspeed (runt 207Mhz) sedan stängs Aero av och datorn blir seg.
Har provat att byta minnen, ska prova ett annat grafikkort oxå. men jag tror att moderkortet inte är riktigt inställt i Bios. UEFI-Bios

Edit: det var inte grafikkortet iallafall Bytte från HD6850 till HD6970, samma sak med Aero, och det hackar på internet & det går inte att skriva i forumet på den datorn, om man inte startar om och klockar tillbaks. Jag hoppas verkligen inte att det är processorn

AI Suite II krashar alltid på första starten, sen funkar det på IV Formula så var turboV Evo en egen aplikation, men på V Formula, så ligger den i AI Suite.
Jag har alltid ställt bussen på ca212Mhz på mina andra moderkort och sedan höjt multippeln ett steg i taget, när jag klockar.
Om det sedan spricker, så kan man sänka multipeln nått steg, öka lite på Volt och sedan fortsätta med bussen tills det krashar, sänka bussen lite och köra på det, om man inte vill pressa längre eller att det blir för varmt. men min blir ju inte så varm ca 45grader i load

Jag brukar nöjja mig med ett genomsnitt av vad andra har fått, min x2 555BE, som inte gick att låsa upp till x4 klockar 4Ghz, bra och lagom.
Min x4 960T låste bara upp till x5 men den går oxå i 4Ghz stabilt & svalt. denna FX-4100 vill jag ha till 4,5Ghz, för det ska gå....

Men min FX-410 kanske inte har tillräkligt bra stepping (1148PGN) Tillverkad Vecka 48 2011? Stepping 2 rev. OR-B2 vilken har ni?
Sedan måste man ställa om i bios, så inte HT link & NB frekvensen blir för hög, den ska ju ligga på runt 2000Mhz har jag för mig.
Har en ledig IV Vormula i min Obsidian, men då krävs en Biosuppdatering & Jag kör Windows 8 Developer Preview på den med egna problem.
HåHå, JaJa...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Men min FX-410 kanske inte har tillräkligt bra stepping (1148PGN) Tillverkad Vecka 48 2011? Stepping 2 rev. OR-B2 vilken har ni?

Jag har samma stepping som du..

Citat:

Det händer nått med Aeroskrivbordet i windows7 när jag kommer för högt med Bussspeed (runt 207Mhz) sedan stängs Aero av och datorn blir seg.

om du bara kommer till 207 mhz fsb så måste du missa något i bios tex PCIe bus hastighet kanske? låser du den på hundra?
min började dumma sig när jag hade för hög NB (observera 2850 mhz)

kolla igenom noga så att du inte missar något när du höjer FSB, på ditt kort så ska inte 280+ FSB vara något problem, jag klarar 280 på min bräda galant, dock så måste jag gå ner i Dram frekvens då till ca 1300 för riktig stabilitet.

Ett råd från mig är att du sänker allt som har med hastigheter att göra, då menar jag ALLT. ta ner prollen till ca 3ghz och sänk minnena till 1066, NB 1800, HT 1800 och håll dom omkring den hastigheten för att fastställa hur högt på FSB du kan nå.

allt eftersom du höjer FSB så sänk klocken på allt annat. bara för att se vilken FSB din bräda klarar och se till så att du inte missar något tack vare UEFI, kan vara nog så krångligt att presenteras för en helt ny BIOS vare sig man är erfaren eller inte :/

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Kommer snart slänga upp X264 och PCmark 7 värden.
Klicka HÄR för att jämföra.

Edit*2
Uppdaterat galleriet

Imponerande.

FX4100 i 4,5GHz: 23 fps
Phenom II i 3,7GHz: 25 fps (alltså oklockad)

Vad trevligt att man kan få överklockad prestanda för 900 till samma pris av en Phenom II (oklockad, för Phenom II kan man ju inte överklocka sen...).

Underbart. Bra val.

FX-serien är här. Man får lite sämre prestanda för samma pris som en 3 år gammal arkitektur. Alla köper. Nya grejen. Bra grejer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sound Shower:

Imponerande.

Phenom II i 3,7GHz: 25 fps (alltså oklockad).

"FX4100 i 4,5GHz: 23 fps"

23 Fps i vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Imponerande.

Phenom II i 3,7GHz: 25 fps (alltså oklockad)

Vad trevligt att man kan få överklockad prestanda för 900 till samma pris av en Phenom II (oklockad, för Phenom II kan man ju inte överklocka sen...).

Underbart. Bra val.

FX-serien är här. Man får lite sämre prestanda för samma pris som en 3 år gammal arkitektur. Alla köper. Nya grejen. Bra grejer.

Skillnaden är då att ingen köpter.. Varför tror du Komplett reade ut dem för 50% av priset?

Men jag är förbannat nöjd med den...

Skrivet av Peterpanik:

"FX4100 i 4,5GHz: 23 fps"

23 Fps i vad?

X264 Benchmark

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag brukar nöjja mig med ett genomsnitt av vad andra har fått, min x2 555BE, som inte gick att låsa upp till x4 klockar 4Ghz, bra och lagom.
Min x4 960T låste bara upp till x5 men den går oxå i 4Ghz stabilt & svalt. denna FX-4100 vill jag ha till 4,5Ghz, för det ska gå....

Bara för att vara lite jävlig, det tog mig 2 min att få min FX4100 stabil på 4,7 Ghz (EZ-tuner eller vad det heter boppade upp den till 4,3 GHz, sen var det bara att dra upp den lite till)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Jag har samma stepping som du..

om du bara kommer till 207 mhz fsb så måste du missa något i bios tex PCIe bus hastighet kanske? låser du den på hundra?
min började dumma sig när jag hade för hög NB (observera 2850 mhz)

kolla igenom noga så att du inte missar något när du höjer FSB, på ditt kort så ska inte 280+ FSB vara något problem, jag klarar 280 på min bräda galant, dock så måste jag gå ner i Dram frekvens då till ca 1300 för riktig stabilitet.

Ett råd från mig är att du sänker allt som har med hastigheter att göra, då menar jag ALLT. ta ner prollen till ca 3ghz och sänk minnena till 1066, NB 1800, HT 1800 och håll dom omkring den hastigheten för att fastställa hur högt på FSB du kan nå.

allt eftersom du höjer FSB så sänk klocken på allt annat. bara för att se vilken FSB din bräda klarar och se till så att du inte missar något tack vare UEFI, kan vara nog så krångligt att presenteras för en helt ny BIOS vare sig man är erfaren eller inte :/

Jag har alltid låst Pci-E till 101 och Minnena som är 1600Mhz kör jag på 1333Mhz och rätt volt 1,5v. så brukar dom gå i runt 1420Mhz vid överkockning, det ska dom klara, eftersom dom är 1600Mhz.
Så har jag alltid gjort, och det fungerar på Phenom II & 890FX/SB850, 880GX/SB850, 785G/SB710 o.s.v., men 990FX/SB950 (ASUS) går det inte. kan gå på mitt Gigabytekort kanske med 990FX/SB950.
Nu skiter jag i det hela och slänger över prollen på ett Formula IV istället. Jag återkommer i tråden när det är klart.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

X264 Benchmark

Tycker det låter lite 23 fps?

vilken nivå ligger de flesta cpurna i x264 Benchmark?

PS: har aldrig kört något benchmark så därför undrar jag^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har alltid låst Pci-E till 101 och Minnena som är 1600Mhz kör jag på 1333Mhz och rätt volt 1,5v. så brukar dom gå i runt 1420Mhz vid överkockning, det ska dom klara, eftersom dom är 1600Mhz.
Så har jag alltid gjort, och det fungerar på Phenom II & 890FX/SB850, 880GX/SB850, 785G/SB710 o.s.v., men 990FX/SB950 (ASUS) går det inte. kan gå på mitt Gigabytekort kanske med 990FX/SB950.
Nu skiter jag i det hela och slänger över prollen på ett Formula IV istället. Jag återkommer i tråden när det är klart.

Kör du minnenas timings i auto? när jag sänker minnes dividern på min bräda så sänks även timingen på minnena.
går jag ner till default 1066 som ger ca 1400 med min fsb så sätter brädan timingen till 8, 8, 8, 21, 24. 1T
men det fixar faktiskt mina minnen dock kör jag dom på 1,65v (dom är specade 1,5 men går inte stabilt då, kan dock bero på att jag har 4 moduler)

väntar med spänning tills du bytt bräda, ska bli intressant att se vad som sker då.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Det är andra rundan Kolla Swecs test, finns länk längst ner i galleriet om du inte orkar leta

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Det är andra rundan Kolla Swecs test, finns länk längst ner i galleriet om du inte orkar leta

Thumbs up for that!

tack! <: D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

23FPS är lite för orginalpriset, för 500kr är det nice dock.
min 960T kosta 882kr och jag får

142.22 first pass
38,81 second pass
(snitt på 4 körningar avrundat till närmsta .00)

man måste ju alltid ta prislappen in i beräkningen när man kollar prestanda mellan olika och
445kr / 23 = typ 19kr/FPS (rea priset)
882kr / 39 = typ 23kr/FPS
990kr / 23 = typ 43kr/FPS (orginal priset)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

23FPS är lite för orginalpriset, för 500kr är det nice dock.
min 960T kosta 882kr och jag får

142.22 first pass
38,81 second pass
(snitt på 4 körningar avrundat till närmsta .00)

man måste ju alltid ta prislappen in i beräkningen när man kollar prestanda mellan olika och
445kr / 23 = typ 19kr/FPS (rea priset)
882kr / 39 = typ 23kr/FPS
990kr / 23 = typ 43kr/FPS (orginal priset)

jaa då hänger jag med! tack för svaret!

har aldrig varit så insatt i datorer som jag är nu ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Kör du minnenas timings i auto? när jag sänker minnes dividern på min bräda så sänks även timingen på minnena.
går jag ner till default 1066 som ger ca 1400 med min fsb så sätter brädan timingen till 8, 8, 8, 21, 24. 1T
men det fixar faktiskt mina minnen dock kör jag dom på 1,65v (dom är specade 1,5 men går inte stabilt då, kan dock bero på att jag har 4 moduler)

väntar med spänning tills du bytt bräda, ska bli intressant att se vad som sker då.

Har nu satt in min FX-4100 på ASUS Crosshair Furmula Bios 3027.
Just nu ca 5 min in i OCCT 4.0.0 & 4,5Ghz, Om inte kvacket kommer innom en timme så ska jag redovisa inställningarna, jag vågar inte starta Cpu-z, förns jag har fått en felfri runda Temp 42grader på Cpu & 34 på core.
Håller tummarna.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Har nu satt in min FX-4100 på ASUS Crosshair Furmula Bios 3027.
Just nu ca 5 min in i OCCT 4.0.0 & 4,5Ghz, Om inte kvacket kommer innom en timme så ska jag redovisa inställningarna, jag vågar inte starta Cpu-z, förns jag har fått en felfri runda Temp 42grader på Cpu & 34 på core.
Håller tummarna.

Får hoppas det funkar nu. Du verkar vara den med maximal otur;)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas det funkar nu. Du verkar vara den med maximal otur;)

Jag har ca 30 AMD processorer i olika valörer, och har sålt 6-7 stycken oxå, så oddsen att få ett par måndagsexemplar är ju ganska stor
Jag körde min ena x4 965BE runt 4Ghz ett par dagar och provade lite olika inställningar.
Det gammla hederliga bioset är lite enklare att ställa in, Dessutom kan man spara 10 olika profiler, så det är ganska enkelt att ställa till baks.
Men Aero skrivbordet dummar sig i bland, men det kan vara cpu-z eller Core-temp som spökar.
Om man sparar till bios och startar om så funkar det.
34min har det gått utan problem 43/35grader, H50 p7p med orginalfläktar på Halvfart. allt i Obsidian 800D med resten av fläktarna oxå på 50%.
HD 5850 ca37grader men den idlar väl.
Ska köra ett varv i 3dMark Vantage oxå så får vi se vad det blir mot mina andra setuper, (jag har sparat i hop en ganska stor databas)

Formula IV verkar mera stabil än Formula V, ska prova min IV Extreme i helgen, men då sätter jag i en x6 1090T, som jag har fått upp i över 4Ghz med ASUS IV men inte med V
Tydligen så är 990FX kretsen inte stabil eller nått annat på det kortet, typ UEFI-Bioset

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har ca 30 AMD processorer i olika valörer, och har sålt 6-7 stycken oxå, så oddsen att få ett par måndagsexemplar är ju ganska stor
Jag körde min ena x4 965BE runt 4Ghz ett par dagar och provade lite olika inställningar.
Det gammla hederliga bioset är lite enklare att ställa in, Dessutom kan man spara 10 olika profiler, så det är ganska enkelt att ställa till baks.
Men Aero skrivbordet dummar sig i bland, men det kan vara cpu-z eller Core-temp som spökar.
Om man sparar till bios och startar om så funkar det.
34min har det gått utan problem 43/35grader, H50 p7p med orginalfläktar på Halvfart. allt i Obsidian 800D med resten av fläktarna oxå på 50%.
HD 5850 ca37grader men den idlar väl.
Ska köra ett varv i 3dMark Vantage oxå så får vi se vad det blir mot mina andra setuper, (jag har sparat i hop en ganska stor databas)

Formula IV verkar mera stabil än Formula V, ska prova min IV Extreme i helgen, men då sätter jag i en x6 1090T, som jag har fått upp i över 4Ghz med ASUS IV men inte med V
Tydligen så är 990FX kretsen inte stabil eller nått annat på det kortet, typ UEFI-Bioset

Jo, jag hanterar inte en sådan mängd Självklart kan det alltid var ett måndags ex bland par hundra typ:)
Men bra att det funkade på det moderkortet i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, jag hanterar inte en sådan mängd Självklart kan det alltid var ett måndags ex bland par hundra typ:)
Men bra att det funkade på det moderkortet i alla fall.

Jag har ju fyra stycken ASUS IV Formula, ett V Formula och ett IV Extreme, så om ett av dom felar så är det väl ok :/
Men V Formulan uppför sig felfritt om man inte klockar, fast det är ju det det är till för
Däremot så har V Formulan en extra 4pin Molex för CF/sli, men det ska ju inte behövas något där om man kör singel CPU.
Det finns även en liten extra ATX 4pin vid minnena oxå men den har jag inte forskat i, den kanske behöver ström där med när man överklockar?
Den får jag testa vid nästa bygge med det kortet...hm... kanske var det det felet från början

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har ju fyra stycken ASUS IV Formula, ett V Formula och ett IV Extreme, så om ett av dom felar så är det väl ok :/
Men V Formulan uppför sig felfritt om man inte klockar, fast det är ju det det är till för
Däremot så har V Formulan en extra 4pin Molex för CF/sli, men det ska ju inte behövas något där om man kör singel CPU.
Det finns även en liten extra ATX 4pin vid minnena oxå men den har jag inte forskat i, den kanske behöver ström där med när man överklockar?
Den får jag testa vid nästa bygge med det kortet...hm... kanske var det det felet från början

Där ser man:) knepigt moderkort som käkar mer ström än som behövs. Räcker det inte med 24+8pin:) Jaja udda moderkort låter det som.

Ja det är ju rätt bra statisk om bara ett krånglar, men det är det nyaste också (låter inte kul att ha ett sånt moderkort).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Känns skumt att du ska behöva 12 pin (8 + 4), då jag endast kör med 1st 8 pin på mitt IV Formula i stabila 4,7 GHz, (inte kört OCCT mer än 10 min, men inte blåskärmat under vanligt användande hittills, så jag "antar" stabilitet...har för dåligt tålamod för riktig överklockning )

1,488 V v-core*

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Känns skumt att du ska behöva 12 pin (8 + 4), då jag endast kör med 1st 8 pin på mitt IV Formula i stabila 4,7 GHz, (inte kört OCCT mer än 10 min, men inte blåskärmat under vanligt användande hittills, så jag "antar" stabilitet...har för dåligt tålamod för riktig överklockning )

1,488 V v-core*

Så nu är det klart, fördelen med flera datorer är att man kan testa på en och ha den andra till annat.
1 timme i OCCT 4.0.0
Core Speed: 4515,1Mhz
Multiplier: x20
Bus Speed: 225,5
FSB Okänd enligt CPU-Z, troligen samma som NB Frekvens.
Core Voltage: 1,488v
Memory: 752,5Mhz 9.9.9.24.34
NB Frekvens: 2031,8
Ska se om jag får igång 3dMark Vantage oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Så nu är det klart, fördelen med flera datorer är att man kan testa på en och ha den andra till annat.
1 timme i OCCT 4.0.0
Core Speed: 4515,1Mhz
Multiplier: x20
Bus Speed: 225,5
FSB Okänd enligt CPU-Z, troligen samma som NB Frekvens.
Core Voltage: 1,488v
Memory: 752,5Mhz 9.9.9.24.34
NB Frekvens: 2031,8
Ska se om jag får igång 3dMark Vantage oxå.

Ser likt ut min config...kör dock NB i 2,2 Ghz av någon anledning (det funkade, så fortsatte med det.., har för mig att NB oc gjorde stor skillnad på Phenom II cpuerna?)

Tänkte jag ska få in Windows 8, och se om jag får några andra resultat..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ser likt ut min config...kör dock NB i 2,2 Ghz av någon anledning (det funkade, så fortsatte med det.., har för mig att NB oc gjorde stor skillnad på Phenom II cpuerna?)

Tänkte jag ska få in Windows 8, och se om jag får några andra resultat..

Jag har Win8 på en SSD till denna dator i vanliga fall men det gick inte att installera ASUS TorboV Evo på Win8.

Hm, såg att Catalyst center hade klockat min HD5850 till 820/1000 istället för 725/1000, det satt en 6850 där innan, kan vara det som påverkade Aeroskrivbordet

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har Win8 på en SSD till denna dator i vanliga fall men det gick inte att installera ASUS TorboV Evo på Win8.

Hm, såg att Catalyst center hade klockat min HD5850 till 820/1000 istället för 725/1000, det satt en 6850 där innan, kan vara det som påverkade Aeroskrivbordet

Jahaa

hahaha glömt avinstallera drivers eller?

snaaart klar med inställationen..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Datorn drog ca 200W vid Cpu testet i Vantage ligger och pendlar mallan 189 & 211 vatt hela tiden, det är inte illa.

Resultat 3dMark Vantage.
FX-4100 4,5Ghz
Sapphire Radeon HD5850 Xtreme 1Gb 725/1000
3dMark Vantage Score: P13918
Gpu Score: 15356
Cpu Score: 10866
Jämförelse1:
Phenom II x6 1090T 3,94Mhz
VtX3D Radeon HD 5850 Referens 775/1250
3dMark Vantage Score: P16557
Gpu Score: 15814
Cpu Score: 19275
Jämförelse2:
Phenom II x4 965BE 3,9Ghz
Sapphire Radeon HD5850 Xtreme 1Gb 725/1000
3dMark Vantage Score: P15021
Gpu Score: 15842
Cpu Score: 13002

Slutsats CPU poängen är ca 2200p lägre vid 0,5Ghz högre klock.
Mot Phenom så är den inget bra, men temp och strömförbrukning är lägre.
Phenomerna brukar ligga straxt under 60grader mot FX-410 runt 43grader i load.
Tror knappast att CPU flaskar CPU, då 5850 inte är så krävande tror jag.
Någon som har någon idé.
Lite antiklimax blev det, men den processorn för 500:-, grafikkortet för under 1000:- och moderkortet för 840:-, minnen 299:- 2x4 vengeance.
Så kanske det inte var så dumt iallafall.
EDIT: Hoppsan citterade mig själv i villervallan
Jaja, det blev bra svar iallafall

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jahaa

hahaha glömt avinstallera drivers eller?

snaaart klar med inställationen..

Jag har provat förut och man behöver inte avinstallera AMDs drivrutiner mellan olika kort. 5xxx & 6xxx har samma drivrutiner, det är därför som inte inställningarna ändras när man byter kort, man gör bara en omstart och ändrar till rätt värden i CCC.
Smidigt och bra.
Kört en vända med HD6950@70.
P16352
Gpu 19642
Cpu 10883

Så det spelar ingen roll vilken Grafik jag använder.
CPU poängen i 3dMark Vantage:
Athlon II x4 631 2,6Ghz: 8953p 765:-
FX-4100 4,5Ghz: 10880p 513,75:-
Phenom II x4 695BE 3,9Ghz: 13002p 900:-
Phenom II x5 960T 4Ghz: 16535p 1071:-
Phenom II x6 1090T 3,9Ghz 19442p 2299:-

Man får vad man betalar för

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har provat förut och man behöver inte avinstallera AMDs drivrutiner mellan olika kort. 5xxx & 6xxx har samma drivrutiner, det är därför som inte inställningarna ändras när man byter kort, man gör bara en omstart och ändrar till rätt värden i CCC.
Smidigt och bra.
Kört en vända med HD6950@70.
P16352
Gpu 19642
Cpu 10883

Så det spelar ingen roll vilken Grafik jag använder.
CPU poängen i 3dMark Vantage:
Athlon II x4 631 2,6Ghz: 8953p 765:-
FX-4100 4,5Ghz: 10880p 513,75:-
Phenom II x4 695BE 3,9Ghz: 13002p 900:-
Phenom II x5 960T 4Ghz: 16535p 1071:-
Phenom II x6 1090T 3,9Ghz 19442p 2299:-

Man får vad man betalar för

Jo det har du rätt i, om ordinarie pris på FX4100 är 500 :-
Svårt att rättfärdiga ordinarie pris

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jo det har du rätt i, om ordinarie pris på FX4100 är 500 :-
Svårt att rättfärdiga ordinarie pris

Det blir nog bra när det blir färdigt
Nu kör jag på 4,5Ghz ett par dagar så får vi se.
Hoppas att BD spottar upp sig till bäste revision.
Kanske en FX-8150 för halva priset nästa gång

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt
Nu kör jag på 4,5Ghz ett par dagar så får vi se.
Hoppas att BD spottar upp sig till bäste revision.
Kanske en FX-8150 för halva priset nästa gång

"Det blir nog bra när det blir färdigt", ja, hur många gånger har man inte hört den innan

Men

Phenom blev Phenom II, så varför inte?
Med tanke på hur bra Trinity verkar prestera rent cpu-mässigt (enligt senaste Swec-nyheten, detta är dock laptop varianten), men fortfarande Bulldozer-moduler...desssutom, om dem sitter i en laptop så kanske dem fått i ordning strömförbrukningen
Den som lever får se..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Det blir nog bra när det blir färdigt", ja, hur många gånger har man inte hört den innan

Men

Phenom blev Phenom II, så varför inte?
Med tanke på hur bra Trinity verkar prestera rent cpu-mässigt (enligt senaste Swec-nyheten, detta är dock laptop varianten), men fortfarande Bulldozer-moduler...desssutom, om dem sitter i en laptop så kanske dem fått i ordning strömförbrukningen
Den som lever får se..

Jag tror att dom tog en rövare med att släppa BD innan den var färdig, Dom hoppades att Llano Och Fusion skulle funka bättre, och det är en större marknad, och det gjorde dom ju.
Och nu ser vi ju att Trinity presterar, samt att den krympta Athlon II inte var så tokig iallafall, hoppas på nått Phenomliknande där

Så att AMD kommer att satsa på att komma ifatt intel i prestandaklassen, kommer inte att hända, det finns inga pengar där.
Dom har ju ett stort försprång på grafiksidan på både intergrerade kretsar och gaming grafik.
Nvidia ligger väl lågt på mässan än så länge, om inte intel köper upp dom, så är dom nog tyvärr borta snart.
AMD har ju stöd för både CF & sli på deras 990FX serie, har intel nått liknande på sina motsvarande moderkort tro?
Nu är väl CF & sli användarna ännu färre, men det finns ju en liten skara.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri