Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Då föreslår jag quadSLI med EVGA 580 FTW hc2

Skickades från m.sweclockers.com

kanske vore nå men jag är så himla rädd för micro stuttering
har läst flera kvällar om det överallt och jag är paranoid och skeptisk tyvärr vore häftigt att testa se och spela på en SLI/CF rigg själv så man får en rättvis bedömning:)

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Då föreslår jag quadSLI med EVGA 580 FTW hc2

fast 4st 7970 presterar ju bättre:P
Btw aldrig sett någon använda mer än 3st kort i samma rigg. förmodligen av rent praktiska skäll:p

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

har läst flera kvällar om det överallt och jag är paranoid och skeptisk tyvärr vore häftigt att testa se och spela på en SLI/CF rigg själv så man får en rättvis bedömning:)

med 3way-cf/3way-sli så slipper du i princip all microstuttering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

fast 4st 7970 presterar ju bättre:P
Btw aldrig sett någon använda mer än 3st kort i samma rigg. förmodligen av rent praktiska skäll:p

Tror det kan bero på att man inte vill ha vatten som går igenom fyra kort, och svårt att dra det genom två och sen ut och sen två igen om det inte är ganska stora gap emellan, kan vara mycket det...
ELLER så är det för att ingenting kan fan kräva den prestandan, då är man för FPS kåt...? x) *MÅSTE HA 200 FPS I BF3 PÅ ULTRA I MIN 2K UPPLÖSNING!!!*

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

Precis som han ovanför sa, det tredje kortet ger dig knappt någon förbättring prestandamässigt i toppen men det blir så otroligt mycket mer stabilt och du slipper dessa otroligt svällande grafer utan har en mer jämn fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Precis som han ovanför sa, det tredje kortet ger dig knappt någon förbättring prestandamässigt i toppen men det blir så otroligt mycket mer stabilt och du slipper dessa otroligt svällande grafer utan har en mer jämn fps

jasså intressant trodde det var tvärtom ju fler kort desto mer micro stuttering?
kul att höra att 3 går "jämnare" än 2 då

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Tror det kan bero på att man inte vill ha vatten som går igenom fyra kort, och svårt att dra det genom två och sen ut och sen två igen om det inte är ganska stora gap emellan, kan vara mycket det...
ELLER så är det för att ingenting kan fan kräva den prestandan, då är man för FPS kåt...? x) *MÅSTE HA 200 FPS I BF3 PÅ ULTRA I MIN 2K UPPLÖSNING!!!*

Som sagt kylning men även dåliga drivers och dåligt stöd. sen kan jag tänka mig att det är svårt att hitta moderkort som det får plats. på btw alla kort utom evga ftw tar ju upp 2kort platser räven med vatten kylning... vilket blir totalt 8st pci platser:O

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

jasså intressant trodde det var tvärtom ju fler kort desto mer micro stuttering?

stämmer bra det:)
http://www.sweclockers.com/artikel/14776-frageladan-med-jonas...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

Jag upptäckte det då alla körde 6990+6970, och till och bytte ut sina 6990+6990 emot 6990+6970, då quadcorssfire inte alls fungerar bra. Kollade då vidare på trippellösningar och insåg att de tydligen fungerade skitbra så var tvungen att se det men egna ögon och det var som ett enda kort som gick utav bara helvete (bortsett ifrån ljudnivån då hehe)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av makz159:

Inte lika tyst och samma tystnad som denna dock tycker jag
Kanske bara jag som är paranoid och skrämd av att nvidia ska börja tappa, jag vill se att de fortsätter slåss för att det är då vi får se dom göra allt dom bara kan!

Jaså ?
Har för mig att det kom nåt rykte kanske nån vecka innan GTX 580 som man inte direkt trodde på, o helt plötsligt fanns det där

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Ikväll ska jag montera in mitt nya 7970. När väl Kepler lanseras blir det ett byte OM den presterar bättre.

Tack! Då vet vi.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Bästa korten är sällan bäst prestanda/krona, det är för alla geeks vars epenis måste kompensera upp för annat..

O'Really? Bäst prestanda/krona är inte nödvändigtvis det bästa köpet...

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Jag har hört att temperaturskillnaden mellan vattnet när det går in och ut efter 3 grafikkort inte är så stor. Däremot krävs det en gigantisk radiator eller flera radiatorer för att kyla det, och det finns inte många chassin det lämpar sig i. Sen får oftast inte plats med fler instickskort om man har 4 grafikkort. Vilket kan vara jobbigt om man även vill köra high-end ljudkort etc.

Det finns dock 4-way SLI vattenkylt på youtube

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar om inte Nvida försöker komma in lite mer i finrummet och därför trycker så extremt mycket på Tegra. De fick tom upp Microsoft på scenen vilket jag tolkar som ett kvitto på att de vill bryta in på nya affärsområden. Självklart kommer de inte släppa GPU tillverkningen, men de vill bli seriöst tagna för något annat/mer än bara en GPU tillverkar som pysslar med spelteknik.

När de väl är redo att släppa infon om Kepler så kommer de göra det med buller och bång då jag misstänker att de lyckats bättre än vad AMD gjort med 28nm. Är lite besviken på att inte gapet var ännu större mellan 7970 och 580. Sen är väl det en annan femma att det knappt finns något som behöver så mkt kräm just nu, nåväl vi som konsumenter skall vara glada och vi som Sweclockare skall vara ännnuuuu gladare.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Undrar om inte Nvida försöker komma in lite mer i finrummet och därför trycker så extremt mycket på Tegra. De fick tom upp Microsoft på scenen vilket jag tolkar som ett kvitto på att de vill bryta in på nya affärsområden. Självklart kommer de inte släppa GPU tillverkningen, men de vill bli seriöst tagna för något annat/mer än bara en GPU tillverkar som pysslar med spelteknik.

När de väl är redo att släppa infon om Kepler så kommer de göra det med buller och bång då jag misstänker att de lyckats bättre än vad AMD gjort med 28nm. Är lite besviken på att inte gapet var ännu större mellan 7970 och 580. Sen är väl det en annan femma att det knappt finns något som behöver så mkt kräm just nu, nåväl vi som konsumenter skall vara glada och vi som Sweclockare skall vara ännnuuuu gladare.

Det där med kräm tycker jag inte alls stämmer. Jag vill kunna lira alla spel i fullHD, fulla inställningar och med minimum 60fps. När det går då håller jag med om att det inte behövs mer.

Lite gamble att släppa en ny arkitektur som AMD gjorde och samtidigt gå över på en ny tillverkningsteknik.
I detta fallet verkar ju Nvida göra likt Intel, dvs man kör på en redan beprövad arkitektur (fermi) som man gjort mindre modifikationer på. Förmodligen får vi vänta ett tag på deras flaggskepp vilket är tråkigt. Men deras mellanklass GPU verkar enligt rykten vara i närheten av 7970 och samtidigt vara ett rätt mycket mindre chip.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

http://videocardz.com/30251/radeon-hd-7950-to-be-released-on-...

http://www.fudzilla.com/graphics/item/25519-radeon-hd-7950-co...

Här finns lite info om både kepler och 7950!

Ryktet säger att det är en giftig kepler GK-104 som är snabbare än 580 och billigare än 7950! Intressant!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MystiX:

Jo men nu pratar jag om oss konsumenter. AMD har alltid legat lägre i pris på grund av att NVIDIA har toppkortet. Men nu är det inte fallet.

Och nu ligger Nvidia lägre i pris, eftersom AMD har toppkortet.
GTX580 verkar ha prissänkts rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Och nu ligger Nvidia lägre i pris, eftersom AMD har toppkortet.
GTX580 verkar ha prissänkts rejält.

Nvidia ligger lägre i pris för att AMD gick över deras pris, inte pga prissänkningar.
580 har inte prissänkts en krona.

Permalänk
Medlem

Sen är väl det en annan femma att det knappt finns något som behöver så mkt kräm just nu, nåväl vi som konsumenter skall vara glada och vi som Sweclockare skall vara ännnuuuu gladare.[/QUOTE]

finns inget spel som inte laggar för mig i nuläget så kepler är mer än välkommet törs jag lova!!
floppar nvidia så får man köpa ett 7970 med nån grym eftermarknadskylare

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag har hört att temperaturskillnaden mellan vattnet när det går in och ut efter 3 grafikkort inte är så stor. Däremot krävs det en gigantisk radiator eller flera radiatorer för att kyla det, och det finns inte många chassin det lämpar sig i. Sen får oftast inte plats med fler instickskort om man har 4 grafikkort. Vilket kan vara jobbigt om man även vill köra high-end ljudkort etc.

Det finns dock 4-way SLI vattenkylt på youtube

Klart det finns, men då har man bara överdrivet mycket pengar hehe

EDIT: Även fast man tjänar 100k i månaden så är det ju jättedyrt med 4-way sli och är det verkligen värt det ändå liksom istället för att typ lägga det på en liten resa?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Klart det finns, men då har man bara överdrivet mycket pengar hehe

EDIT: Även fast man tjänar 100k i månaden så är det ju jättedyrt med 4-way sli och är det verkligen värt det ändå liksom istället för att typ lägga det på en liten resa?!

Är det så att du tjänar 100k i månaden så har du nog råd med både resor och dator skall du se

Permalänk
Medlem

vissa lägger sina pengar på kläder.
vissa lägger sina pengar på bilar.
vissa lägger sina pengar på resor.
vissa lägger sina pengar på datorer.
vissa lägger sina pengar på andra intressen.

oavsett vad man har för intressen så är det väl superkul att folk unnar sig något som dom tycker om och är intresserad av OAVSETT om de har andra intressen än en själv?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makz159:

1080p är så kallad 2K upplösning.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Vi lär väl få se ett kort med träskruvar och blockerade lufthål så småningom..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

1080p är så kallad 2K upplösning.

är inte 2k menat att det är 2k horisontellt? alltså 2048×1556? :S

Permalänk
Medlem

På tal om Kepler så skrev VR-Zone precis detta:
NVIDIA Kepler to arrive in March or April - Hard Launch Only

Skrivet av makz159:

är inte 2k menat att det är 2k horisontellt? alltså 2048×1556? :S

Det tror jag, eftersom K står för Kilo(Tusen) och inte Miljon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jojo men han innan sa att 1080 är 2K upplösning, men det betyder att 1920x1080 är 2K, även fast det inte är 2000 horisontellt? :S

Kanske är så men det är som att säga att min processor ligger på 3Ghz när den ligger på 2900Mhz :S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FredrikMH:

Jag är fortfarande skeptisk, då borde de haft en färdig prototyp nu, varför inte köra ett demo med den på CES?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Om Kepler släpps när det ryktas om, dvs, tidigast April(?) är det inte speciellt sannolikt att vi får officiell information den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag är fortfarande skeptisk, då borde de haft en färdig prototyp nu, varför inte köra ett demo med den på CES?

Jag hoppas nog mest Men om de inte kan matcha AMDs lansering kanske det är klokt att lansera i samband med Ivy Bridge. Om många nyheter handlar om Kepler och Ivy Bridge samtidigt kan nog detta i mångas ögon ses som det senaste och således även det bästa - oavsett hur Kepler står sig till Southern Islands.

Hoppas det läcker lite mer pålitlig information snart bara.

Visa signatur