Permalänk
Medlem

Nytt gällande ett förväntat pris för GK104.

http://semiaccurate.com/2012/01/23/exclusive-and-the-nvidia-k...
"A few green-tinged moles, we think it’s the New Year’s celebratory hair dye, tell SemiAccurate that the initial Kepler/GK104 cards will be priced around the $299 mark. This should tell you quite a bit about how large the silicon is, but not necessarily what it will be marketed as."

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Verkar som nVidia ska skippa konkurrera med 7970 då Kepler inte är färdigt och släpps i slutet av året. De ska väl istället börja utveckla kort för nästa generation som ska konkurrera med 8970 etc.

Permalänk
Medlem

Mer från Charlie på S|A denna gången från en forum post. "In this case, the best way to think about it is perf/metric on 114 vs 110. Perf/watt, perf/die area, and perf/shader count, all at normalized clocks. It may sound like a bit of a stretch like some startup comparing performance per watt per unit of board area per dollar all on a constant process normalized basis, but like I said, arch to arch.

GF1x4 is much better in almost everything but geometry than the rest by a lot. And the geometry headroom is of questionable real world use."

Ser lovande ut.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Alltid varit mer lockad av det gröna laget när det kommer till grafikkorten. Men nu vet jag inte om jag orkar vänta på deras nya serie. Radeon 7970 är lockande kort just för sin kraftfullhet och dubbla minnet jämfört med GTX 580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Alltid varit mer lockad av det gröna laget när det kommer till grafikkorten. Men nu vet jag inte om jag orkar vänta på deras nya serie. Radeon 7970 är lockande kort just för sin kraftfullhet och dubbla minnet jämfört med GTX 580.

Det cirkulerar lite rykten om GTX 680 lanseras i Februari, om du inte har bråttom så hade jag väntat. GTX 680 ska troligtvis ha samma prestanda som 7970.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Tycker nog Mars/April verkar vara ett vanligare rykte för en eventuell lansering.
En sak som talar mot februari är att man nu firar nyår i Kina vilket i stort sett betyder att i stort sett hela Kina stänger igen under firandet.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

prata med en korean från MSI när jag var på dreamhack winter, han sa att nvidias nästa generation kommer ut någon gång under q2 -q3 då denna generation sålde extremt bra så fanns de ingen anledning att stressa fram en ny generation, specielt när nvidias kort endå är så mycket starkare en 6000serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

prata med en korean från MSI när jag var på dreamhack winter, han sa att nvidias nästa generation kommer ut någon gång under q2 -q3 då denna generation sålde extremt bra så fanns de ingen anledning att stressa fram en ny generation, specielt när nvidias kort endå är så mycket starkare en 6000serien.

Fast jag är tveksam till att någon tillverkare kände till när exakt Kepler skulle släppas under DHW. Även om det fanns någon tillverkare som satt på information så är jag tveksam till att de skulle dela med sig av det bara så där

I takt med att AMD rullar ut flera segment av sin 7000-serie så kommer Nvidia tappa mer och mer i försäljning. De har inte råd att vänta hur länge som helst

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Tror nVidia har förlorat i alla fall denna omgången när dom inte har något och visa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Tror nVidia har förlorat i alla fall denna omgången när dom inte har något och visa upp.

400 serien sålde ganska bra trotts att denna kom långt efter AMD's serie. Så jag skulle verkligen inte räkna bort dem. Geforce är ett så inarbetat varumärke.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det cirkulerar lite rykten om GTX 680 lanseras i Februari, om du inte har bråttom så hade jag väntat. GTX 680 ska troligtvis ha samma prestanda som 7970.

Det är nog strategiskt placerade rykten som har ett enda syfte, att få konsumenter att vänta..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Det är nog strategiskt placerade rykten som har ett enda syfte, att få konsumenter att vänta..

Precis, tror samma. Rykten kan göra mycket

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem

Blir inte Nvidias kort bättre så förlorar de väldigt många kunder. Jag hade personligen inte väntat en sekund på att slå till på ett 7970 om det skulle visa sig att gröna laget inte har det som man hintat om. Men.. det är ingen risk. Kepler kommer smiska 7000-serien. Pretty damn sure.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tror knappast nvidia har mycket att oroa sig för.
Själv väntar jag på ett medelsegment kepler.

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/45142-nvidia...

"Honestly, we expected more from our competitor’s new architecture." - Nvidia

Låter ju bra, får hoppas dom kommer med vettiga priser också.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Fast jag är tveksam till att någon tillverkare kände till när exakt Kepler skulle släppas under DHW. Även om det fanns någon tillverkare som satt på information så är jag tveksam till att de skulle dela med sig av det bara så där

I takt med att AMD rullar ut flera segment av sin 7000-serie så kommer Nvidia tappa mer och mer i försäljning. De har inte råd att vänta hur länge som helst

ja som de ser ut nu så har han ju haft ganska rätt så varför tvivla på informationen? är ganska trött på att folk dissar den information och kommer med andra teorier som de bara har spekulerat fram utan grunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Tror nVidia har förlorat i alla fall denna omgången när dom inte har något och visa upp.

Men när Nvidia väl visar upp sina nya kort så är det dom som ligger i täten.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/t/1205407/chiphell-keep-it-classy-nv...

Quote:
"Several media are a variety of domestic Kepler low prices, HD7900 will follow the diving like the article, take a look at the foreign media, who did not even reported, along with some media editors forum explosive in the major so-called "material "It is clear that a variety of moves NV's marketing activities in the water behind the army to suppress the HD7900 as well as leading the sales momentum, CHH to see these posts I will lock posts, I hope the members can self-load."

rough chinese translation. ALL of the posts related to kepler being 299$ from chiphell, and speculated performance, were from marketing shills (proven by the owners of the forum) and have been banned.

Charlie from SA was bamboozled as well. Keep it classy Nvidia.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag väntar på refreshen av GTX660, närmare bestämt GTX666. Det skulle vara ett episkt kort..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

ja som de ser ut nu så har han ju haft ganska rätt så varför tvivla på informationen? är ganska trött på att folk dissar den information och kommer med andra teorier som de bara har spekulerat fram utan grunder.

Bara för någon sagt något så behöver man inte finna det logiskt. Så självklart tvivlar jag på informationen, precis som allting annat jag läser där jag inte finner någon logik i. Där med inte sagt att det inte finns någon logik.

Det jag reagerar på är att:
- Personer som har så mycket insikt i Kepler att de kan säga när den kommer redan i November 2011 öppnar inte munnen hur som helst och berättar om det. Därför tolkar jag det bara som rena gissningar från dennes sida och litar således mer på någon som inte är en mässperson från MSI
- Du argumenterar också att anledningen var att 500-serien är så pass bra jämfört 6000-serien hos AMD att det inte är lönt att stressa fram något. Även om 500-serien är bra så är 6000-serien det med. Dessutom är 7000-serien här nu, vilket är betydligt bättre än det Nvidia har att bjuda på just nu.
- Det är också det första jag läser om Q3. Allt annat har tytt på en lansering i sent Q1, början av Q2.

Men jag säger inte att han har fel, bara att jag har svårt att förlita mig på informationen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Då är frågan. skall man ta och köpa ett 560ti till och köra sli eller skall man vänta på övremellanklass korten i kepler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Antielefant
Skrivet av FredrikMH:

- Du argumenterar också att anledningen var att 500-serien är så pass bra jämfört 6000-serien hos AMD att det inte är lönt att stressa fram något. Även om 500-serien är bra så är 6000-serien det med. Dessutom är 7000-serien här nu, vilket är betydligt bättre än det Nvidia har att bjuda på just nu.

Inte för att vara elak, men 7970 är ganska precis lika mycket snabbare än GTX 580 som GTX 580 är snabbare än 6970. Dessutom är det ungefär lika mycket dyrare.

Dock är 7970 in my humble opinion ett uruselt köp med dagens priser, man får GTX 590, GTX 570 SLI, HD 6990 eller HD 6970 CF (som alla presterar likvärdigt och rejält mycket bättre än 7970) för nästan samma pengar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Då är frågan. skall man ta och köpa ett 560ti till och köra sli eller skall man vänta på övremellanklass korten i kepler.

Skickades från m.sweclockers.com

Då såg inte frågepanelen med swec som handla om SLi och microstuttering då?

560ti Sli är en dålig kombination för tyngre spel.

vänta ist

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inte för att vara elak, men 7970 är ganska precis lika mycket snabbare än GTX 580 som GTX 580 är snabbare än 6970. Dessutom är det ungefär lika mycket dyrare.

Dock är 7970 in my humble opinion ett uruselt köp med dagens priser, man får GTX 590, GTX 570 SLI, HD 6990 eller HD 6970 CF (som alla presterar likvärdigt och rejält mycket bättre än 7970) för nästan samma pengar.

Jag förstår vad du hängde upp dig på och så må vara fallet. Jag försökte ge en poäng varför inte 500-serien räcker för Nvidia när AMD både har gamla 6000-serien och 7000-serien. GTX 580 måste nu finna sig i att den inte är bästa single-gpu-kortet och det kräver en sänkning i pris och lönsamheten sjunker för korten.

Prisvärdhet är en svår definition. Ska vi bara räkna FPS/krona så är säkert 7970 inte speciellt bra, men vill man undvika crossfire/SLI men ändå ha ett grafikkort i toppklass så kan det absolut vara prisvärt. Men vad som är prisvärt är indivuellt och baseras inte bara på kortets prestanda och pris, men även behov och budget.

Men detta är nu väldigt offtopic från när Kepler kan tänkas komma. Du kan sammanfatta mina synpunkter som att jag anser att Nvidia kommer få sjunkande försäljningsiffror ju fler kort ur 7000-serien som hittar ut på marknaden. Därför tror inte jag att Nvidia känner att deras 500-serie räcker till.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

- Du argumenterar också att anledningen var att 500-serien är så pass bra jämfört 6000-serien hos AMD att det inte är lönt att stressa fram något. Även om 500-serien är bra så är 6000-serien det med. Dessutom är 7000-serien här nu, vilket är betydligt bättre än det Nvidia har att bjuda på just nu.

Att säga att de är betydligt bättre är ju bara dumt så vi pratar om två helt olika generationer.

Nvidia kan bara sänka priserna på sina kort och fortsätta sälja dem och de kommer vara de bättre budget/mainstream korten man kan få tag på då 580gtx verkar prestera lika bra som 7950 som är ganska dåligt i mina ögon från 7950. 6000serien har ju aldrig varit specielt bra förutom 6950 som har varit extremt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Att säga att de är betydligt bättre är ju bara dumt så vi pratar om två helt olika generationer.

Nvidia kan bara sänka priserna på sina kort och fortsätta sälja dem och de kommer vara de bättre budget/mainstream korten man kan få tag på då 580gtx verkar prestera lika bra som 7950 som är ganska dåligt i mina ögon från 7950. 6000serien har ju aldrig varit specielt bra förutom 6950 som har varit extremt prisvärt.

Du kanske bara vill jämföra 6000-serien vs 500-serien och 7000-serien vs 700/600-serien. Men faktum är att 7970 finns att få tag på och snart även 7950, medan Kepler lyser med sin frånvaro. AMD har just nu det som är bäst på vad marknaden har att erbjuda.

Ja 7950 förväntas prestera likt ett GTX 580, eventuellt med bättre överklockningspotential men det har liten betydelse här. Men om 7950 lanseras på 3500-4000kr så måste GTX 580 lägga sig snäppet lägre. Ju fler kort i 7000-serien som når marknaden ju mer är Nvidia tvungen att sänka priset på sin nuvarande generation för att de ska vara prisvärda i jämförelse. Och det sänker vinstmarginalerna per kort. Bara det i sig borde vilja få Nvidia att komma ut med sin nästa generation. Kvartal 3 känns därför helt orealisitikt för mig så länge de inte verkligen har problem med korten, fast det var inte anledningen MSI-killen nämde.

Därför tror jag på minst en papperslansering i Mars (kanske på Cebit-mässan).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Frågan är också vad tillverkningskostnaden är för 580 på 40nm jämfört med tahiti på 28nm, visst man får anta att man får betala ett premium för tillverkning på den nyaste tillverkningsnoden och att 40nm numera är så pass mogen att utbytet är riktigt bra men vi talar trots allt om en 520mm2 stor krets jämfört med en på 365mm2. Så visst det är möjligt att Nvidia kan sänka priset för deras nuvarande produkter för att fortfarande ha nått att konkurrera med men det lär påverka deras vinst i slutändan så det måste vara hög prio på att få ut nya grejer på marknaden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Då är frågan. skall man ta och köpa ett 560ti till och köra sli eller skall man vänta på övremellanklass korten i kepler.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan sälja ditt 560Ti och köpa ett 7970 tycker jag. Behöver du prestandan nu så är det det bästa valet. SLI eller CF är inte så kul med tanke på MS som du riskerar att känna av med två 560Ti. Med ett 7970 så får du rejält med prestanda. Skippa dubbel-gpu så slipper du strul.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Du kan sälja ditt 560Ti och köpa ett 7970 tycker jag. Behöver du prestandan nu så är det det bästa valet. SLI eller CF är inte så kul med tanke på MS som du riskerar att känna av med två 560Ti. Med ett 7970 så får du rejält med prestanda. Skippa dubbel-gpu så slipper du strul.

Väntar nog hellre Kepler, föredrar nVidia framför Radeon, såvida jag inte skall bygga en filserver eller nått annat som skall gå så snålt som möjligt, sedan skulle de heller aldrig falla mig in att betala 5000 för ett grafikkort, dyraste grafikkortet jag ägt var i min förra burk, ett Leadtek Winfast 8800 GTS 640 MB som jag väl gav ~3500 för. så blir väl ett GTX 670/770 eller vad de kommer att heta. kommer väl vara väl i klass med 7970 om allt kommer vara som de brukar vad de gäller prestanda de röda och gröna emellan

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

http://www.overclock.net/t/1205407/chiphell-keep-it-classy-nv...

Quote:
"Several media are a variety of domestic Kepler low prices, HD7900 will follow the diving like the article, take a look at the foreign media, who did not even reported, along with some media editors forum explosive in the major so-called "material "It is clear that a variety of moves NV's marketing activities in the water behind the army to suppress the HD7900 as well as leading the sales momentum, CHH to see these posts I will lock posts, I hope the members can self-load."

rough chinese translation. ALL of the posts related to kepler being 299$ from chiphell, and speculated performance, were from marketing shills (proven by the owners of the forum) and have been banned.

Charlie from SA was bamboozled as well. Keep it classy Nvidia.

Någon har raderat sidan länken går till. Charlie på SA (som är en av de största Nvidia hatare som finns) säger så här om Nvidias mellankort GK104.

Vidare säger han själv att han inte blivit "bamboozled" utan det är ren FUD :

Citat:

Since people are asking, let me say this for the record. What Chiphell wrote (or appears to have written with the best translation available to me) is blatantly false, period.

My sources are industry sources, not message boards, random web forums, or other dubious sources. When I use information from web based sources, I cite and credit them because it is both the correct thing to do, and lets readers know where to go to judge the validity of that information. If it is not cited, it is from a direct industry source(s). If it is credited, it is just that. If not, it is because the source requested anonymity.

What other sites do is what they do, but I don't follow the pack because I actually value accuracy and ethics.

-Charlie

http://semiaccurate.com/forums/showthread.php?t=6034&page=38

Så om inte Charlie lider av allvarliga personlighetsstörningar alternativt försöker spela ett spratt med sin läsarkrets( Amd-fanatikerna lipar högljutt när deras store ledare verkar ha övergivit dom genom att säga att Kepler kommer vara bättre än SI i stort sett allt) så ser det väldigt ljust ut för Kepler.

Hur som helst så ser jag med spänning fram emot Kepler.Skulle det stämma med 7970 prestanda för 3 - 3.5 sek så är det ju suveränt!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.