Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Granter:

jaha så att vänta 4månader är långtid.

Om du köper en bil för 100 000kr som drar 1.0L/m bensin som är "state of the art" när den kommer. För att sedan komma en ny bil 4månader senare som kostar 80 000kr och drar 0.8L.

????

de är ju helt ologiskt att INTE säga att man är lurad då, bara om man har köpt den dyrare bilen som drar mer och lever i ignorans så skulle man säga så.

Förstår inte hur du resonerar, skall man alltid vänta på Nvidias kommande kort men inte AMDs?
Rådde du folk som var inne på att köpa ett GTX580, att vänta på AMDs kommande, för fyra månader sedan?

Lurad? jag skulle vilja säga att alla som stod i valet mellan GTX560Ti 1GB och HD6950 2GB för ett år sedan och fick rådet "köp du GTX560Ti, 1GB vram kommer räcka länge än", de blev lurade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ThePreToriaN:

Rätt idiotiskt att gå på ett kort som Kepler nu när 8970 väntar runt hörnet och kommer springa 8:or runt 680.
Kommer minst ha 45% bättre prestanda än 680.

Jag skulle knappast säga att Sea Islands (som enligt plan släpps Q3-Q4 2013) är "runt hörnet". Det är lika aktuellt som Intel's Haswell, och då kommer dessutom Maxwell (22nm Geforce). Blir första gången på länge både grafikkort och processorer byggs i samma nodstorlek.

Jag förstår NVidia däremot, nästa stora "uppgraderingsvåg" lär inte vara förrän Ivy kommer ändå, och man kan ju inte direkt säga att folk som redan sitter med 500/6000-kort faktiskt BEHÖVER mer prestanda med tanke på dagens spel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Senaste rykte om Kepler idag på Tech powerup:

http://www.techpowerup.com/160263/NVIDIA-GeForce-Kepler-Packs...

NVIDIA is bound to kickstart its competitive graphics processor lineup to AMD's Southern Islands Radeon HD 7000 series with GeForce Kepler 104 (GK104). We are learning through reliable sources that NVIDIA will implement a radically different design (by NVIDIA's standards anyway) for its CUDA core machinery, while retaining the basic hierarchy of components in its GPU similar to Fermi. The new design would ensure greater parallelism. The latest version of GK104's specifications looks like this:

SIMD Hierarchy
4 Graphics Processing Clusters (GPC)
4 Streaming Multiprocessors (SM) per GPC = 16 SM
96 Stream Processors (SP) per SM = 1536 CUDA cores

Clocks/Other
950 MHz core/CUDA core (no hot-clocks)
1250 MHz actual (5.00 GHz effective) memory, 160 GB/s memory bandwidth
2.9 TFLOP/s single-precision floating point compute power
486 GFLOP/s double-precision floating point compute power
Estimated die-area 340mm²

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Om det här stämmer, att ryktena är bekräftade:

Intressant AMD motsv. 365 mm2 och GK104 är 340mm2 nu verkar AMD och nvidia se lika ut
1536 cudakärnor utan hotclocks (motsvara 768 ?) och mer lik AMDs uppbyggnad?

Har dom klippt bort grejer i CUDA kärnorna då för att få mindre yta och mer kärnor? Skumt

2 gb minne låter bra!

Detta blir spännande, 3 TFLOPS...

Kolla på semiaccurate också!

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ratatosk:

Lurad? jag skulle vilja säga att alla som stod i valet mellan GTX560Ti 1GB och HD6950 2GB för ett år sedan och fick rådet "köp du GTX560Ti, 1GB vram kommer räcka länge än", de blev lurade.

Varför? För att det inte räcker till i ett spel, och då egentligen enbart under förutsättning att man kör dubbla kort?
Nämn ett enda spel förutom just Battlefield 3 där ett 560 Ti inte räcker till jämfört med 6950 2GB.

Jag vet då inget, och jag ser inget kommande som kräver de mängderna heller. Tvärt om ser det mest ut som att konsolträsket drabbar 2012 väldigt hårt.

Vad har vi som väntar?

Syndicate
- Unreal Engine 3
- DirectX 9/10
- Rekommenderar ett 9800 GTX

Postal III
- Source Engine
- DirectX 9
- Rekommenderar ett 7600 GT

Mass Effect 3
- Unreal Engine 3
- DirectX 9/10
- Rekommenderar ett 9800 GT

Resident Evil - Operation Raccoon City
- MT Framework Engine
- DirectX 9
- Rekommenderar ett 8800 GT

Risen 2 - Dark Waters
- Emotion FX Engine
- DirectX 9 + GPU PhysX
- Rekommenderar ett 8600 GT

The Secret World [MMORPG]
- DreamWorld Engine
- DirectX 9
- Rekommenderar ett 8800 GT

TERA [MMORPG]
- Unreal Engine 3
- DirectX 9/10
- Rekommenderar ett 9800 GT

Ghost Recon (4) - Future Soldier
- YETI Engine
- DirectX 10
- Rekommenderar ett GTX 260

Max Payne 3
- RAGE Engine (samma som GTA 4)
- DirectX 10
- Rekommenderar ett GTS 450

ArmA 3
- Real Virtuality Engine
- DirectX 10/11
- Rekommenderar ett GTX 460
- "Ökänt" för att kräva minimum en i5.

Diablo III
- Ej släppta men knappast höga systemkrav

Prototype 2
- Titanium Engine 2.0
- DirectX 9/10
- Rekommenderar ett GT 545

Sniper - Ghost Warrior 2
- CryENGINE 3
- DirectX 9
- Rekommenderar et 7900 GT (!)

Aliens - Colonial Marines
- Unreal Engine 3
- DirectX 9/10
- Rekommenderar ett GT 545

ArcheAge [MMORPG]
- CryENGINE 3
- DirectX 9
- Rekommenderar et 8800 GT

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

^ this is just deppressing, jag visste att läget var illa, men det du beskriver visar verkligen behovet av nya konsoller. damn det här var tråkigt.

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Varför? För att det inte räcker till i ett spel, och då egentligen enbart under förutsättning att man kör dubbla kort?
Nämn ett enda spel förutom just Battlefield 3 där ett 560 Ti inte räcker till jämfört med 6950 2GB.

Jag vet då inget, och jag ser inget kommande som kräver de mängderna heller. Tvärt om ser det mest ut som att konsolträsket drabbar 2012 väldigt hårt.

Vad har vi som väntar?

* PC-spelens svanesång *

Ja, vad säger man? Dags för denna igen, nu i svensk tappning:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av mixter81:

Senaste rykte om Kepler idag på Tech powerup:

http://www.techpowerup.com/160263/NVIDIA-GeForce-Kepler-Packs...

NVIDIA is bound to kickstart its competitive graphics processor lineup to AMD's Southern Islands Radeon HD 7000 series with GeForce Kepler 104 (GK104). We are learning through reliable sources that NVIDIA will implement a radically different design (by NVIDIA's standards anyway) for its CUDA core machinery, while retaining the basic hierarchy of components in its GPU similar to Fermi. The new design would ensure greater parallelism. The latest version of GK104's specifications looks like this:

SIMD Hierarchy
4 Graphics Processing Clusters (GPC)
4 Streaming Multiprocessors (SM) per GPC = 16 SM
96 Stream Processors (SP) per SM = 1536 CUDA cores

Clocks/Other
950 MHz core/CUDA core (no hot-clocks)
1250 MHz actual (5.00 GHz effective) memory, 160 GB/s memory bandwidth
2.9 TFLOP/s single-precision floating point compute power
486 GFLOP/s double-precision floating point compute power
Estimated die-area 340mm²

Låter ju inte jätte imponerande om man jämför mot 7970. Kommer Kepler floppa totalt?.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ThePreToriaN:

Låter ju inte jätte imponerande om man jämför mot 7970. Kommer Kepler floppa totalt?.

Inte imponerande?
Jämför du de där siffrorna mot 7970 blir 7970 utkastad ur bussen, överkörd och lämnad gråtandes i vägkanten.

2.9 TFLOP/s single-precision floating point compute power = ~95% snabbare än GTX 580 med sina 1,5. Jämför med 7970 som är 25% snabbare än 580.

Jämför inte CUDA-arkitekturen mot Stream-arkitekturen, de fungerar inte likadant och MHz är inte samma sak som MHz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zcenicx:

Varför? För att det inte räcker till i ett spel, och då egentligen enbart under förutsättning att man kör dubbla kort?
Nämn ett enda spel förutom just Battlefield 3 där ett 560 Ti inte räcker till jämfört med 6950 2GB.
--Text + lista av spel--

På rak arm, Skyrim och GTA4 med moddar.
I din lista vill jag hissa varningsflagg för alla som som inte är DX9 utan DX10DX/DX11 eller högre.
Jag pratar inte då om att få spelet spelbart med lite skruvande (vilket ju går både för Skyrim och BF3), jag menar att kunna spela utan att bekymra sig om mängden V-ram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Låter ju inte jätte imponerande om man jämför mot 7970. Kommer Kepler floppa totalt?.

Jag vet inte med dig, men jag tycker 1536st cuda cores låter rätt bra jämfört med 512st på GF110.
Bara Saida skulle kunna svara på en sådan fråga, om hon nu fortfarande lever. Men personligen tror jag GK104 kommer äga.
Finns inga tecken "so far" på något annat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av elajt_1:

Jag vet inte med dig, men jag tycker 1536st cuda cores låter rätt bra jämfört med 512st på GF110.
Bara Saida skulle kunna svara på en sådan fråga, om hon nu fortfarande lever. Men personligen tror jag GK104 kommer äga.
Finns inga tecken "so far" på något annat.

Hon är död, vi får fråga någon annan spåkärring.
Verkar iofs finnas många här på Swec som kan se in i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ratatosk:

På rak arm, Skyrim och GTA4 med moddar.
I din lista vill jag hissa varningsflagg för alla som som inte är DX9 utan DX10DX/DX11 eller högre.
Jag pratar inte då om att få spelet spelbart med lite skruvande (vilket ju går både för Skyrim och BF3), jag menar att kunna spela utan att bekymra sig om mängden V-ram.

Skyrim fungerar alldeles utmärkt så länge man inte moddar sönder det fullständigt, men du har helt rätt i att ett 560 Ti inte riktigt orkar om man sätter view distance för långt och kör högupplösta texturer.

Å andra sidan räcker inte GPU'n på ett 560 Ti till heller i det läget vilket enligt min åsikt sabbar jämförelsen. För att vara helt ärlig kör jag själv så hårt moddat och med så höga inställningar att ett ensamt 570 inte orkar heller, men - eftersom både FPS och "flyt" ökar med SLI är det inte minnet som är otillräckligt utan mängden GPU-kraft.

Jag har förresten sagt det förr, och SweC's senaste siffror från 7970-testet visade det också - 1280 MB är på håret, men räcker för att 570 SLI ska hålla sig över de magiska 60 FPS'en min-FPS i BF3. 1024 räcker däremot inte, och det håller jag med om.

Men, med de framtida spelen, och med tanke på spelmotorerna inblandade - nej, inte en chans att det inte räcker.
Unreal Engine 3 och Cryengine 3 känner vi ganska bra vid det här laget och ingendera hanterar de enorma mängder texturer vi talar om. Faktum är att vi i princip inte ställs inför en enda nyare prestandamotor under kommande år, de flesta spel som släpps 2012 använder just standardmotorerna (UE3, CE3, FXE etcetera).

Visst, Crysis 2 går också att pressa ganska rejält, men vi VET att 1 GB räcker så lång som GPU'n på ett 560 Ti klarar av att hantera det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

ah vad tråkigt det här börjar bli :P, jag är grymt intressad av tekniken bakom det och allt, men varför ska alla käfta med varandra om vem som kommer spöa vem? varför har alla börjat falla i företagets fällor Jag vill minnas att det fanns en tid på sweclockers för inte allt för längesedan då alla eller 95 % iaf var mer intresserade av vilken produkt som var bäst och inte vilket företag som var "bäst",

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zcenicx:

Skyrim fungerar alldeles utmärkt så länge man inte moddar sönder det fullständigt, men du har helt rätt i att ett 560 Ti inte riktigt orkar om man sätter view distance för långt och kör högupplösta texturer.

Å andra sidan räcker inte GPU'n på ett 560 Ti till heller i det läget vilket enligt min åsikt sabbar jämförelsen. För att vara helt ärlig kör jag själv så hårt moddat och med så höga inställningar att ett ensamt 570 inte orkar heller, men - eftersom både FPS och "flyt" ökar med SLI är det inte minnet som är otillräckligt utan mängden GPU-kraft.

Jag har förresten sagt det förr, och SweC's senaste siffror från 7970-testet visade det också - 1280 MB är på håret, men räcker för att 570 SLI ska hålla sig över de magiska 60 FPS'en min-FPS i BF3. 1024 räcker däremot inte, och det håller jag med om.

Men, med de framtida spelen, och med tanke på spelmotorerna inblandade - nej, inte en chans att det inte räcker.
Unreal Engine 3 och Cryengine 3 känner vi ganska bra vid det här laget och ingendera hanterar de enorma mängder texturer vi talar om. Faktum är att vi i princip inte ställs inför en enda nyare prestandamotor under kommande år, de flesta spel som släpps 2012 använder just standardmotorerna (UE3, CE3, FXE etcetera).

Visst, Crysis 2 går också att pressa ganska rejält, men vi VET att 1 GB räcker så lång som GPU'n på ett 560 Ti klarar av att hantera det.

Jag uttryckte mig nog oklart, jag vill hissa varningsflagg för de spel som inte stödjer DX9.
Att Unreals motor inte kommer köra slut på kort i första taget stämmer säkert, den verka ruskigt effektiv.
Finns även andra som dagens 1GB kommer att klara galant, men jag tror att mängden där det inte går så bra kommer att öka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

jaha så du menar alltså att man inte har lurat sig själv igenom att betala 20% mer för ett grafikkort som är 20-30-40%? sämre. bara för att man inte orka vänta några månader extra, låter som någon form av "dum turism" som man kallar de när folk bara betalar vad säljarna säger till dem utomlands utan att tänka på vad de får för pengarna.

Jag förmodar att du fortfarande sitter med kulram och väntar på att det ska bli värt att köpa din första dator, utan att riskera att känna att att borde väntat lite och fått en billigare och bättre....

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Jag förmodar att du fortfarande sitter med kulram och väntar på att det ska bli värt att köpa din första dator, utan att riskera att känna att att borde väntat lite och fått en billigare och bättre....

behöver inte börja grina bara för att du känner dig träffad av min kommentar, löjligt hur folk reagerar om jag ska vara ärlig.

Om de nu visar sig att 7970 är som folk säger, sämre en nvidias nya kort så är de ju lurade eftersom att de kortet kostar 20% mindre, vad är de som är så svårt att acceptera med de? De kommer ny generation varje år, om man nu inte klarar av att vänta lite längre för att man vill vara först med en generation så är de ju så, jag ser de bara som dumt, men folk får göra vad de vill med sina pengar.

Permalänk
Skrivet av Granter:

behöver inte börja grina bara för att du känner dig träffad av min kommentar, löjligt hur folk reagerar om jag ska vara ärlig.

Om de nu visar sig att 7970 är som folk säger, sämre en nvidias nya kort så är de ju lurade eftersom att de kortet kostar 20% mindre, vad är de som är så svårt att acceptera med de? De kommer ny generation varje år, om man nu inte klarar av att vänta lite längre för att man vill vara först med en generation så är de ju så, jag ser de bara som dumt, men folk får göra vad de vill med sina pengar.

De enda som är lurade är de som inte lever i nuet och bara väntar och hoppas på fanboi-flaggskepp.
Själv har jag inte tid med det. Det måste ju spelas också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

behöver inte börja grina bara för att du känner dig träffad av min kommentar, löjligt hur folk reagerar om jag ska vara ärlig.

Om de nu visar sig att 7970 är som folk säger, sämre en nvidias nya kort så är de ju lurade eftersom att de kortet kostar 20% mindre, vad är de som är så svårt att acceptera med de? De kommer ny generation varje år, om man nu inte klarar av att vänta lite längre för att man vill vara först med en generation så är de ju så, jag ser de bara som dumt, men folk får göra vad de vill med sina pengar.

Kan du sluta vara sån fanboy?
Det finns inget datum spikat när kepler kommer, det ryktas om april/maj o då är det gtx660 som kommer, gtx68 ska släppas mot slutet av året.
O ska vi tro på dom ryktena så kan vi tro på dom andra som dom har skrivit om i samma artikel, att Amd 8000 serien kommer 3dje kvartalet, det var därför 7970 underpresterade/ var så lågt klockad..
Varför skulle man köpa kepler för när 8000 serien lär vara mkt bättre?
Vill man ha nytt så köper man en gpu för det man kan tänka sig betala. Varför vänta på något som ingen vet när det kommer ?
snark på dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

behöver inte börja grina bara för att du känner dig träffad av min kommentar, löjligt hur folk reagerar om jag ska vara ärlig.

Om de nu visar sig att 7970 är som folk säger, sämre en nvidias nya kort så är de ju lurade eftersom att de kortet kostar 20% mindre, vad är de som är så svårt att acceptera med de? De kommer ny generation varje år, om man nu inte klarar av att vänta lite längre för att man vill vara först med en generation så är de ju så, jag ser de bara som dumt, men folk får göra vad de vill med sina pengar.

Inte det minsta träffad, bara less på de som måste håna andra för kunna hävda att det egna valet är rätt.
Jag kan sträcka mig till att man ska vänta om konkurrenten ska presentera något inom en månad, men att vänta flera månader på att något eventuellt släpps som eventuellt kan komma konkurrera med det tilltänkta köpet är bara dumt.
Har inte några som helst planer på att köpa HD7970, varken idag eller om det skulle sjunka till 3000:- efter att nVidia lanserar Kepler någon gång i framtiden. Om jag hade behövt prestandan från kortet så skulle jag givetvis köpt det på lanseringsdagen.

Åter till ämnet. TPU har uppgifter från 'reliable sources'. Liknar mer Cayman än Fermi
http://www.techpowerup.com/160263/NVIDIA-GeForce-Kepler-Packs...

SIMD Hierarchy
4 Graphics Processing Clusters (GPC)
4 Streaming Multiprocessors (SM) per GPC = 16 SM
96 Stream Processors (SP) per SM = 1536 CUDA cores

TMU / Geometry Domain
8 Texture Units (TMU) per SM = 128 TMUs
32 Raster OPeration Units (ROPs)

Memory
256-bit wide GDDR5 memory interface
2048 MB (2 GB) memory amount standard

Clocks/Other
950 MHz core/CUDA core (no hot-clocks)
1250 MHz actual (5.00 GHz effective) memory, 160 GB/s memory bandwidth
2.9 TFLOP/s single-precision floating point compute power
486 GFLOP/s double-precision floating point compute power
Estimated die-area 340mm²

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

De enda som är lurade är de som inte lever i nuet och bara väntar och hoppas på fanboi-flaggskepp.
Själv har jag inte tid med det. Det måste ju spelas också.

Ordet lurad passar överhuvudtaget inte in i diskussionen. Ingen har blivit lurad oavsett prestanda på det som komma skall. Jag kan förresten avslöja att alla vi som väntar på Ivy-Bridge också blivit lurade. Ungefär samma prestanda som Sandy Bridge, ung. samma pris, fast släpps över 1 år senare.. eller är det 1 och ett halvt? Känns jobbigt att blir så lurad... Tror jag skall vänta på Haswell istället (det är ju inte så långt kvar).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

behöver inte börja grina bara för att du känner dig träffad av min kommentar, löjligt hur folk reagerar om jag ska vara ärlig.

Om de nu visar sig att 7970 är som folk säger, sämre en nvidias nya kort så är de ju lurade eftersom att de kortet kostar 20% mindre, vad är de som är så svårt att acceptera med de? De kommer ny generation varje år, om man nu inte klarar av att vänta lite längre för att man vill vara först med en generation så är de ju så, jag ser de bara som dumt, men folk får göra vad de vill med sina pengar.

Saken är den att alla som köper ett grafik kort uppgraderar inte från det förra kortet som var värst på marknaden, dvs alla väntar inte tills det nyaste nya kommer utan varje köp blir istället en ögonblicksbild på hur marknaden ser ut för just nu. Det är också nästan omöjligt att i nuläget sia om vilken prestanda eller ens vilket pris Nvidas GK104 kommer att få, visst den kan bli mycket snabbare men den kan också bara bli lite snabbare eller kanske tom långsammare än 69xx. Källorna är än så länge allt för osäkra och vi vet egentligen inte heller när Nvidia har tänkt lansera kretsarna, hade vi däremot haft all den informationen till hands då hade det givetvis varit lättare att göra ett beslut för om man skall vänta eller handla nu.

Edit: ta det för vad det är http://semiaccurate.com/2012/02/10/gk104-pops-up-in-the-wild/

"Reports coming in from the far east say that those high up in the priority list started getting Kepler cards in various guises early this week, possibly late last. The number of sightings from sources that SemiAccurate trusts has been going up almost exponentially over the past few days, and will probably keep doing so for a bit."

"If things go as normal, it takes 4-6 weeks from AIB sampling to cards on the shelves. This would mean late March or early April, just like we have been saying for weeks. The ball is rolling, and the variables are being narrowed quite quickly."

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av 021Martin:

^ this is just deppressing, jag visste att läget var illa, men det du beskriver visar verkligen behovet av nya konsoller. damn det här var tråkigt.

Förutom om du sitter på den typ av dator dom rekommenderar kommer du kunna starta spelet och röra dig men inte få spelbara fps vilket du kommer få på konsolerna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pimpim666:

Förutom om du sitter på den typ av dator dom rekommenderar kommer du kunna starta spelet och röra dig men inte få spelbara fps vilket du kommer få på konsolerna.

Mja, nu blandar du nog minimikrav och rekommenderad spec. Jag nämner rekommenderad, vilket av praxis brukar vara vad som krävs för att spela på "normala" settings (medium, average, whatever).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Master of Overkill

Memory
256-bit wide GDDR5 memory interface
2048 MB (2 GB) memory amount standard

Gillar inte om det är 2048 minne blir inget 680 isåfall ^^
3 skärmar 5760x1080p drar lite mer en 2048.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Memory
256-bit wide GDDR5 memory interface
2048 MB (2 GB) memory amount standard

Gillar inte om det är 2048 minne blir inget 680 isåfall ^^
3 skärmar 5760x1080p drar lite mer en 2048.

Kommer väl ut specialkort med det dubbla i så fall, men håller med. Dags att lära sig av historien och prioritera lite VRAM. Speciellt om man gillar AA, högupplösta texturer och extrema upplösningar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Teddis:

Kommer väl ut specialkort med det dubbla i så fall, men håller med. Dags att lära sig av historien och prioritera lite VRAM. Speciellt om man gillar AA, högupplösta texturer och extrema upplösningar.

Kör i dag 3gb korten och redan då är man uppe och nosar på 3gb vram, så 4gb hade jag velat ha men hade inte varit fel med 6gb för då hade jag kunnat kört 6 skärmar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vet någon om Kepler klarar av 3 skärmar utan SLI? Har det sagts något om eyefinity liknande lösning till nvidia?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av tvelander:

Memory
256-bit wide GDDR5 memory interface
2048 MB (2 GB) memory amount standard

Gillar inte om det är 2048 minne blir inget 680 isåfall ^^
3 skärmar 5760x1080p drar lite mer en 2048.

Specen du citerar är för x60, inte för x80.

Skrivet av Teddis:

Kommer väl ut specialkort med det dubbla i så fall, men håller med. Dags att lära sig av historien och prioritera lite VRAM. Speciellt om man gillar AA, högupplösta texturer och extrema upplösningar.

2 GB 256-bit gäller GTX x60, x80 kommer att ha 3 GB och 384-bit som standard (samma bussbredd som 580) medan x70 antagligen landar på 2,5 GB och 320-bit. Alltså exakt samma som "specialvarianterna" av 560, 570 och 580.

Om de läckta specarna stämmer.

Skrivet av tvelander:

Kör i dag 3gb korten och redan då är man uppe och nosar på 3gb vram, så 4gb hade jag velat ha men hade inte varit fel med 6gb för då hade jag kunnat kört 6 skärmar

...förutom att Surround inte stöder mer än tre skärmar, då?
Det är bara Eyefinity som stöder mer.

Skrivet av SolidReactor:

Vet någon om Kepler klarar av 3 skärmar utan SLI? Har det sagts något om eyefinity liknande lösning till nvidia?

Svaret är nej, Kepler kommer inte att ha stöd för tre skärmar. Anledningen är att det (som i fallet Radeon) dödar möjligheten att köra dubbel DL-DVI vilket krävs för 3DVision.
Däremot finns det faktiskt adaptrar för att köra 3840x1080 via DL-DVI (typ DH2G) men de kostar en del.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

[QUOTE="Zcenicx;11941636"]Specen du citerar är för x60, inte för x80.

Ja låter ju lite dumt att halvera bandbredden och sedan lägga till 512MB minne

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2