Är Logitech Z906 Något Att Ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Sedan är det också för att (förlåt om man ej får ta upp detta) filmerna jag laddar ner från piratebay som är för ps3 är i 5.1 ljud format så när jag lyssnat med 2.1 så har det kommit väldigt lite ljud och man hör knappt vad dem säg.

Det låter väldigt konstigt. Ska inte vara några problem att köra stereo även om ljudet är 5.1,troligen någon inställning du satt fel på eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Asusboy:

när jag lyssnat med 2.1 så har det kommit väldigt lite ljud och man hör knappt vad dem säger.

Det där verkar som du inte har ställt in att du kör via en fantomcenter, då försvinner nästan dialogen, ställ om filmspelaren så den ger 2 kanaler ut i stället för 5.1 ljud.
Det är väldigt lite ljud i bakkanalerna i ett rätt inställt surroundsystem när du ser på film, det är lite ambiens och effektljud, 80% ligger i centern, 15% fram och 5% bak.
Det är däremot ganska vanligt att folk utan erfarenhet/mätutrustning ställer in alldeles för höga nivåer på bakkanalerna och subben, eftersom de tror att de ska höras hela tiden, men så är filmerna normalt inte mixade, filmer är dessutom ljudsatta enligt standardiserade nivåer och riktningar/vinklar till högtalarna, så där är hela kedjan från skapandet till återgivningen möjlig att kalibrera både vad gäller bild o ljud, det finns tyvärr ingen sådan standard för musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@ Triff och Graffe

Man kan inte ändra, jag spelar upp dem nerladdade filmerna direkt från ps3. dem är bara 4GB för ps3an stödjer tyvärr inte större filer. här är specsen på filmerna jag laddar ner

Codec..........: H.264
Resolution.....: 1920x1080
Bitrate........: 4.1 Mbps
Framerate......: 24fps
Audio..........: AC3 Dolby Digital 5.1CH Surround (448kbs, kan variera)
Subtitles......: None
Extension......: M2TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

lyssnade på högtalarna i förr igår och tyckte dem lät jätte bra. antar att jag inte har nån super utvecklad hörsel tyvärr och dem du länkade där va inte dem jag tyckte va fula. men dem värkar vara väldigt stora från vad jag sett på youtube. Sedan vill jag jätte gärna ha 5.1. dels för att jag tycker den upplevelsen är cool speciellt när man spelar och kollar film. *RADERAT pga brott mot §7 i reglerna*

Tror inte det är nåt fel på dina öron utan hur du uppfattar ljudet,hjärnan spelar väldigt stor roll,sen har du ju kanske inte nåt bättre ljudsystem att jämföra med så de nog lite svårt att bedöma ljudkvaliten på ett bra sätt.

Editerat citat
Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på §7 i reglerna som bl a säger: "All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden."

*Inlägg redigerade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Hm... Z-906 för ca 3000 kr... eller vad är det det kostar, 2500 kr?

Jag köpte en riktig stereoförstärkare tillsammans med ett par stora golvhögtalare för 2000 kr. Begagnat givetvis.

Nu är det väl förvisso lite galet att jämföra dessa små datahögtalare med stora och klumpiga steroanläggningar. Men det visar att man får mer för pengarna ifall man väljer vanlig stereo. Har man plats över så är det vanlig stereo man ska satsa på... det ger mest för pengarna.

Permalänk
Skrivet av fermia:

för den pengen får man väl ett helt ok random ljudsystem som inte tar allt för stor plats och ger skapligt ljud för den pengen..

Är det nån här som ens har lyssnat på detta ljudsystem eller faller ni in i ledet av logitech hatarna.....

Själv har jag hört både Z5500 och Z906... Z906 låter liite bättre enligt mig men ingen av dom systemen låter bra i mina öron. Z5500 "skär" lite mer i öronen på hög volym än Z906 men ingen stor skillnad.

Skrivet av Asusboy:

lyssnade på högtalarna i förr igår och tyckte dem lät jätte bra. antar att jag inte har nån super utvecklad hörsel tyvärr och dem du länkade där va inte dem jag tyckte va fula. men dem värkar vara väldigt stora från vad jag sett på youtube. Sedan vill jag jätte gärna ha 5.1. dels för att jag tycker den upplevelsen är cool speciellt när man spelar och kollar film. *RADERAT pga brott mot §7 i reglerna*

Om du tycker att det låter bra så är det bara att köpa systemet om du själv tycker att det är värt det Och ja, 2.0 systemet jag länkade är ganska stort (iallafall i förhållande till logitech-satteliterna), så om du inte har plats på skrivbordet så går det ju inte...

Men iallfall. Om du har en begränsad budget på 2000-3000 kr så finns det ju inte jättemycket att välja på när det gäller 5.1 system, så jag säger det igen, Z906 kommer med största sannorlighet duga för dig och i dina öron kommer det förmodligen också låta hyfsat bra!

Mvh Simon

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Hm... Z-906 för ca 3000 kr... eller vad är det det kostar, 2500 kr?

Jag köpte en riktig stereoförstärkare tillsammans med ett par stora golvhögtalare för 2000 kr. Begagnat givetvis.

Nu är det väl förvisso lite galet att jämföra dessa små datahögtalare med stora och klumpiga steroanläggningar. Men det visar att man får mer för pengarna ifall man väljer vanlig stereo. Har man plats över så är det vanlig stereo man ska satsa på... det ger mest för pengarna.

Kan ju vara så att en del har inte plats för stora golvhögtalare för att det finns ingen vettig plats i rummet att placera dem på för att få en korrekt ljudbild så då är små satellithögtalare att föredra,nackdelen är dock att de brukar vara ganska så basfattiga.

Permalänk
Medlem

Kört Z5500 och efter det gick sönder så blev det Z906. Helt ärligt det sämsta skit jag varit med om för pengar. Musik består av ett dovt och brummande ljud konstant i from av : "duuu duuu duuu". Diskanten är ett skämt! Jag kan gå ut till vardagsrummet och slå på tvn och det är bättre ljud i de inbyggda högtalarna.
Systemet står därför bara och samlar damm och jag använder ett par bra hörlurar istället, för att använda Z906 för att lyssna på musik fungerar inte, den våldtar bara musiken upp och ner. Och ja, detta gäller även filmer.

Så har du inte pengarna att köpa ett bra 5.1 ljud så lägg för guds skull pengarna på ett bra 2.1 eller ett par bra hörlurar. Det blir aldrig "maffigt" med ett 5.1 ljud som håller kvalitén som Z-906 gör, det blir bara en dålig känsla.
Ungefär som att bli serverad pissljummen öl, en besvikelse.

Permalänk
Skrivet av el30:

Kört Z5500 och efter det gick sönder så blev det Z906. Helt ärligt det sämsta skit jag varit med om för pengar. Musik består av ett dovt och brummande ljud konstant i from av : "duuu duuu duuu". Diskanten är ett skämt! Jag kan gå ut till vardagsrummet och slå på tvn och det är bättre ljud i de inbyggda högtalarna.
Systemet står därför bara och samlar damm och jag använder ett par bra hörlurar istället, för att använda Z906 för att lyssna på musik fungerar inte, den våldtar bara musiken upp och ner. Och ja, detta gäller även filmer.

Så har du inte pengarna att köpa ett bra 5.1 ljud så lägg för guds skull pengarna på ett bra 2.1 eller ett par bra hörlurar. Det blir aldrig "maffigt" med ett 5.1 ljud som håller kvalitén som Z-906 gör, det blir bara en dålig känsla.
Ungefär som att bli serverad pissljummen öl, en besvikelse.

Vad tråkigt att du inte är nöjd Men också förståeligt.
Fattar inte varför folk blir så arga när folk skriver att de inte rekommenderar Logitechs högtalarsystem...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Kört Z5500 och efter det gick sönder så blev det Z906. Helt ärligt det sämsta skit jag varit med om för pengar. Musik består av ett dovt och brummande ljud konstant i from av : "duuu duuu duuu". Diskanten är ett skämt! Jag kan gå ut till vardagsrummet och slå på tvn och det är bättre ljud i de inbyggda högtalarna.
Systemet står därför bara och samlar damm och jag använder ett par bra hörlurar istället, för att använda Z906 för att lyssna på musik fungerar inte, den våldtar bara musiken upp och ner. Och ja, detta gäller även filmer.

Så har du inte pengarna att köpa ett bra 5.1 ljud så lägg för guds skull pengarna på ett bra 2.1 eller ett par bra hörlurar. Det blir aldrig "maffigt" med ett 5.1 ljud som håller kvalitén som Z-906 gör, det blir bara en dålig känsla.
Ungefär som att bli serverad pissljummen öl, en besvikelse.

har redan bra hörlurar från sennhesier. dem var rätt så dyta har jag för mig också. använder dem för att lyssna på musik. det är bara nån enstaka gång jag använder högtalarna. om jag nu skulle gå på 2.1 vad skulle ni rekommendera då?

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

har redan bra hörlurar från sennhesier. dem var rätt så dyta har jag för mig också. använder dem för att lyssna på musik. det är bara nån enstaka gång jag använder högtalarna. om jag nu skulle gå på 2.1 vad skulle ni rekommendera då?

Jaha.. Ska du inte använda dom så ofta...

http://www.inet.se/artikel/6304860/harman-kardon-jbl-soundsti... är riktigt bra men dock väldigt fula enligt dig, coola enligt mig

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

har redan bra hörlurar från sennhesier. dem var rätt så dyta har jag för mig också. använder dem för att lyssna på musik. det är bara nån enstaka gång jag använder högtalarna. om jag nu skulle gå på 2.1 vad skulle ni rekommendera då?

HK-soundsticks eller varför inte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=80093

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Kan ju vara så att en del har inte plats för stora golvhögtalare för att det finns ingen vettig plats i rummet att placera dem på för att få en korrekt ljudbild så då är små satellithögtalare att föredra,nackdelen är dock att de brukar vara ganska så basfattiga.

Sant. Ett dedikerat lyssningsrum är ju dock det ultimata. Men det är ju inte alla som har de förutsättningarna som krävs för det, och kanske inte heller samma krav på kvalité.

Skrivet av simonwellander:

Jaha.. Ska du inte använda dom så ofta...

http://www.inet.se/artikel/6304860/harman-kardon-jbl-soundsti... är riktigt bra men dock väldigt fula enligt dig, coola enligt mig

Riktigt bra ljud, men även jag tycker de är läskigt fula. Inga problem att måla ifall man vill.

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Riktigt bra ljud, men även jag tycker de är läskigt fula. Inga problem att måla ifall man vill.

Annars är ett bra alternativ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=80093 som oyegie länkade.

Har aldrig hört dom men dom har fått riktigt bra recensioner! tror att dom är jäkligt bra faktiskt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har kört med Aegon som datorhögtalare ett tag, de är de bästa jag hört i klassen "ultrasmå" ,men som alla pyttehögtalare så lider de av att de är så extremt små, vi pratar dl i volym för storleken är de bra, för priset är de inte bra. kan man ha större högtalare så finns det mycket annat som är bättre, men måste man ha miniatyrsystem så är de bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

om jag nu skulle gå på 2.1 vad skulle ni rekommendera då?

Jag skulle rekomendera Corsair SP2500
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804547

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Har kollat era länkar men tycker inte nån av de ni länkade skulle passa mig bättre. Fjärrisen från z906 underlättar också väldigt mycket http://www.youtube.com/watch?v=efDvONZeYoA blev helt kär i z906 efter jag såg den videon. längtar tills jag kan pumpa bassssss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Har kollat era länkar men tycker inte nån av de ni länkade skulle passa mig bättre. Fjärrisen från z906 underlättar också väldigt mycket http://www.youtube.com/watch?v=efDvONZeYoA blev helt kär i z906 efter jag såg den videon. längtar tills jag kan pumpa bassssss

Youtube är inget bra sätt att bedöma högtalare och har aldrig varit.

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

Har kollat era länkar men tycker inte nån av de ni länkade skulle passa mig bättre. Fjärrisen från z906 underlättar också väldigt mycket http://www.youtube.com/watch?v=efDvONZeYoA blev helt kär i z906 efter jag såg den videon. längtar tills jag kan pumpa bassssss

Okej. Dom duger nog för dig. Pumpa bas.... du kräver nog inte mycket mer...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Asusboy:

Har kollat era länkar men tycker inte nån av de ni länkade skulle passa mig bättre. Fjärrisen från z906 underlättar också väldigt mycket http://www.youtube.com/watch?v=efDvONZeYoA blev helt kär i z906 efter jag såg den videon. längtar tills jag kan pumpa bassssss

Man kan nog få vård, vad just läggningen att bli kär i dåliga ljudsystem heter vet jag inte..... bedrövlig video på många sätt, och man hör inte ens nån bas, hur man överhuvudtaget kan försöka bedömma nått genom att se på nått dylikt är konstigt, man ser ju knappt ens formen, färg storlek & ljud går inte att urskilja... seriöst

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Säger inte att den här är bra, men bra jävla mycket bättre än den som postades senast x)
www.youtube.com/watch?v=EWCaZpbccYw&hd=1

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Säger inte att den här är bra, men bra jävla mycket bättre än den som postades senast x)
www.youtube.com/watch?v=EWCaZpbccYw&hd=1

ja kvaliten är bättre

@mrgraffe. jag hörde hur mycket bas som helst i mina lurar iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Youtube är inget bra sätt att bedöma högtalare och har aldrig varit.

det är bara bra. för då vet jag att basen är bättre irl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

ja kvaliten är bättre

@mrgraffe. jag hörde hur mycket bas som helst i mina lurar iaf!

De e ju bara massa konstgjorda bastoner.
Kontrabas FTW.

Permalänk
Medlem

Lyssna på en riktigt bas gitarr eller kontrabas som oyegie säger, så kommer du nog börja inse att det fuskas en hel del. Nog pratat om det, köp du dina logitech, kom bara inte sen och säg att det var dåligt val, vi har varnat dig, vill du inte lyssna på oss, gör inte det då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

De e ju bara massa konstgjorda bastoner.
Kontrabas FTW.

För en audiofil så har det väl betydelse ja. Men för gemene man så spelar det mindre roll.

Jämför med oss som dricker Whiskey. Dessutom så är det mycket mer placebo inom hifi-världen...

Permalänk
Medlem

Jag har z906 och det räcker gott och väl för mig! Angående Att basen är mindre på z906 än z5500 så är det absolut inget problem imo! Mitt rum är 4x4.5m och basen skakar väggarna gott och väl. Är ingen audiofil, MEN kom inte och klaga på mig för att jag har köpt, vad ni tycker, är dåliga högtalare! Jag vet hur fantastiskt 20000kr högtalare låter, men alla har inte råd med sånna saker. Jag tycker z906 är bra och de uppfyller mina krav. Ts kommer inte bli missnöjd om han/hon köper z906. (förlåt för eventuella stavfel, men jag skriver från en iphone)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag skulle bli mycket missnöjd med z906, eftersom jag hört högtalare för 2000kr i nypris som låter mycket bra, och oerhört mycket bättre än logitechburkarna.
Det är skillnad på kvalitet och kvantitet, den högtalare som presterar störst ljudtryck i en oktav är inte den som är bäst totalt sett, den är bäst på just den specifika uppgiften att prestera ljudtryck smalbandigt, men kan den inte hantera åtminstone 10 oktaver med samma ljudtryck är den totalt ointressant för allmänt bruk till ljudåtergivning, men den kan säkert vara bra till tex ett signalsystem, kan den alstra ett genomträngande oljud som lätt uppfattas är det utmärkt om man tex skulle behöva ett brandlarm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag funderar på att införskaffa detta system. Visst många eller så gott som alla i tråden påpekar tydligt att det inte är ett bra system med i jämförelse med TV-ljudet löper jag nog ingen risk att bli besviken. Med det sagt, jag kommer använda detta system främst för TV-spelande, och eventuellt film via TVn. Min fråga är dock; Hur kopplar jag detta system till mitt Xbox 360? Eftersom det inte finns någon HDMI igång på systemet så blir det lite klurigt hur jag ska gå tillväga. Och fråga två; Hur kopplar jag sedan systemet att även fungera till TV för vanligt TV-tittande?