Permalänk

Ang. Bilsläp och vikter?

Hej, ska hämta en bil nu i dagarna och funderar på att ta den på ett bilsläp.
Var ett tag man gjorde teorin och har lite dålig pejl på vad som gäller med vikter och behörigheter.

Som jag har förstått det så får inte dragbilen+släp med bil överstiga 3.5t, över det behöver man BE-kort?

Bilen jag ska hämta har en totalvikt på 1680kg
Dragbilen har en totalvikt på 1860

1680+1860=3540kg.

Har jag rätt eller vad är det som gäller?

Tack på förhand

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Inaktiv

tänk på att du måste ha lite koll på vad släpvagnens totalvikt får bli samt vad din bil får dra med

Permalänk
Medlem

Totalvikten på bilen som ska lastas på släpet borde inte spela någon roll, det är väl den "verkliga" vikten som är intressant. Kolla på tjänstevikten istället, jag har för mig att den anger tom bil+förare+90% av full tank, jag antar att bilen kommer vara tom så du kan nog dra bort ~100 kg från tjänstevikten. Tänk även på att vikten av släp+last inte får överstiga dragbilens totalvikt.

Permalänk

Hm dels beror det på vad din bil får dra (kolla regbevis) sen hur mycket släpkärran med last väger. Är totalvikten på släpet max 750kg får du dra med B. Är den över detta får släpets totalvikt inte överstiga dragbilens tjänstevikt för att det ska räknas som lätt släp.
Så det är ju båda bilarnas tjänstevikt som är intressant, hur mycket du får dra med din bil, släpets maxlast/totalvikt som är intressant

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Någon som vet om de nya bestämmelserna för släp och sånt börjar gälla? har för mig att de skulle öka vikten lite så man fick dra mer då typ alla nya bilar idag knappt ens får dra ett släp i tomme. på B kort

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hej, ska hämta en bil nu i dagarna och funderar på att ta den på ett bilsläp.
Var ett tag man gjorde teorin och har lite dålig pejl på vad som gäller med vikter och behörigheter.

Som jag har förstått det så får inte dragbilen+släp med bil överstiga 3.5t, över det behöver man BE-kort?

Bilen jag ska hämta har en totalvikt på 1680kg
Dragbilen har en totalvikt på 1860

1680+1860=3540kg.

Har jag rätt eller vad är det som gäller?

Tack på förhand

Glöm inte att lägga in vikten för släpet i din ekvation.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Tack för alla svar!
Då är det den realistiska tjänstevikten jag ska gå efter.

En liten ny ekvation i runda slängar då:

Dragbil Tjänstevikt= 1420kg
2 Passagerare á 70 kg = 140 kg
=1560 kg

Släpbil tjänstevikt= 1260 kg
Vinterdäck ~100 kg
=1360 kg

Släp vikt; ~500 kg ???

=3420 kg

1) Vad kan ett släp väga, gjorde en uppskattning på 500 kg.
2) Vinterdäck vikt?
3) Nej vi kan inte banta

EDIT: Fick in nya uppgifter om dragbilen.
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1420

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt oviktigt vad som är lastat på släpet.
Bilens totalvikt+släpets totalvikt får inte överstiga 3.5 ton. Samt så klart får inte släpets totalvikt överstiga bilens tillåtna släpvagnsvikt.

Alltså:
Om du har en bil som max får dra 1400kg (dom flesta kombis får dra där nånstans med B kort)
Så måste du kolla vad släpets totalvikt är, om släpet är reggat till 1600kg totalvikt, så får du inte köra det släpet, ens om det är olastat.
Låt säga att släpet är reggat till 1400kg, då får din bil dra släpet. Nässta hinder är då att kolla hur mycket släpet för lasta. Gissningsvis lär det inte lasta mer än kanske 1000kg om det är reggat till 1400kg (dom flesta bilsläp väger 4-500kg), således får din bil inte väga mer än 1000kg.

Slutsats:
Med B-kort kan man nästan inte dra några bilar alls lagligt.
Vilket iofs inte hindrat mig från att göra det ändå
jag ser det som relativt riskfritt att köra ett släp med 1700kg totalvikt på en bil som får dra 1400kg om man har lite koll på vad man gör...

Jag skulle däremot aldrig köra med övervikt på släpet, tex lasta 1300kg på ett släp som max får lasta 1000kg.

EDIT:
Såg inte din edit
Så om din bil får dra 1600 och släpet är reggat till en totalvikt på 1420, så är ju punkt 1 lugn, din bil får alltså dra släpet.
Däremot är det ju oerhört tveksamt om släpet får lasta bilen du tänkt köra. Kolla släpets max last vikt, lär ligga under 1000kg, gissar jag på.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Blev inte det här väldigt mycket mer avancerat än det behöver vara? Allt man behöver tänka på står i länken jag länkade.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av stenmark:

Det är faktiskt oviktigt vad som är lastat på släpet.
Bilens totalvikt+släpets totalvikt får inte överstiga 3.5 ton. Samt så klart får inte släpets totalvikt överstiga bilens tillåtna släpvagnsvikt.

Alltså:
Om du har en bil som max får dra 1400kg (dom flesta kombis får dra där nånstans med B kort)
Så måste du kolla vad släpets totalvikt är, om släpet är reggat till 1600kg totalvikt, så får du inte köra det släpet, ens om det är olastat.
Låt säga att släpet är reggat till 1400kg, då får din bil dra släpet. Nässta hinder är då att kolla hur mycket släpet för lasta. Gissningsvis lär det inte lasta mer än kanske 1000kg om det är reggat till 1400kg (dom flesta bilsläp väger 4-500kg), således får din bil inte väga mer än 1000kg.

Slutsats:
Med B-kort kan man nästan inte dra några bilar alls lagligt.
Vilket iofs inte hindrat mig från att göra det ändå
jag ser det som relativt riskfritt att köra ett släp med 1700kg totalvikt på en bil som får dra 1400kg om man har lite koll på vad man gör...

Jag skulle däremot aldrig köra med övervikt på släpet, tex lasta 1300kg på ett släp som max får lasta 1000kg.

EDIT:
Såg inte din edit
Så om din bil får dra 1600 och släpet är reggat till en totalvikt på 1420, så är ju punkt 1 lugn, din bil får alltså dra släpet.
Däremot är det ju oerhört tveksamt om släpet får lasta bilen du tänkt köra. Kolla släpets max last vikt, lär ligga under 1000kg, gissar jag på.

Tack för den informationen!
Kan tillägga att det gick rätt bra att dra bilen. Dock fick man hålla sig under 70, annars började släpet vobbla
Råkade dessutom hyra ett boggy-släp, så lika olagligt hade det blivit ändå

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Det är ointressant vad bruttovikten är på båda ekipagen, när det gäller framförandet av kombinationen. Det som är intressant är:
Dragfordon:
-Totalvikt
-Max tillåten dragvikt släpfordon.
Släpfordon:
-Totalvikt
-Tjänstevikt
- max tillåten lastvikt.
Däremot är lastens bruttovikt intressant, och inget annat.

Det som även är intressant är den totala bruttovikten som är intressant, då visa vägavsnitt är reglerad max bruttovikt för att passera.

Exempel:
Dragfordon:
-Totalvikt, kg: 3020
-Max dragvikt släpfordon, kg: 3090

Släpfordon:
-Totalvikt, kg: 2 500
-Tjänstevikt, kg: 520
-Lastvikt, kg: 1 980

Last:
-1360 kg

Laglig kombination BE!

Du kommer aldrig att kunna dra din last på ett B-kort lagligt... Då personbils totalvikt och lastens bruttovikt blir mer än 3500 kg

EDIT:
Ser nu att jag inte läst igenom utan bara svarat på frågan... Nåja det kanske får någon att förstå bättre...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."