XBMC spelar 1080p med Raspberry Pi – pytteliten dator för enstaka hundralappar

Permalänk
Medlem

Synd den inte har några sata portar, hade varit perfekt till en NAS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

WiFi

http://www.ebay.com/itm/330646461862?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

För er som vill ha WiFi. Redan beställt en för en vecka sedan så att jag har en till min Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag somnar om tills:

1. GBLAN
2. SATA
3. 1 GB+ RAM

kommer...

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzznark

Kanske sådan här passar dig bättre:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1030875
Köp till 1 GB+ RAM så har du prylen du önskar. Dock inte lika billig, inte lika liten och inte lika strömsnål.

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Funderar bara på hur många man skall beställa

en per person i första omgången. Mer får man inte beställa.

Permalänk
Medlem

Här blir det impulsköp!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Väldigt häftigt projekt. Man borde dock inte glömma att många billiga TV-apparater idag kan spela upp 1080p av egen maskin från usb-diskar.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd

gott!

Kan man koppla extern hdd till denna då? (A)

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

usb usb !

Ska jag installera operativ och spara alla filmer på en USB 2.0 hårddisk. Hur funkar det sedan att spela upp? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Funderar bara på hur många man skall beställa

Man kommer bara få beställa en från början pga dålig tillgång. Bara 10K st på gång från tillverkning.

Själv har jag (framöver) planerat ca 5-10 st.
En som HTPC (med en sådan http://www.ebay.com/itm/USB-6-Channel-5-1-External-Audio-Soun...).
En för NAS/webbserver mm.
En till min mor som HTPC (ljud via HDMI räcker)
En för att leka med.
En för min syster som HTPC.
En för min kamrat som en HTPC.
En som cykel dator med GPS modul.

Sedan lär det ju komma fler projekt

Edit:
Jo glömde ju det roligaste med tilläggs kort som gör att man kan styra motor och reläer mm. Så kommer köra en och göra min etta till ett intelligent hem och styra allt möjligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nagel:

Synd den inte har några sata portar, hade varit perfekt till en NAS

Problemet är att då stiger priset direkt. Certifierings samt komponent kostnader skulle göra ett ganska stort påslag rent procentuellt på denna enhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av white_rabbit_:

Ska jag installera operativ och spara alla filmer på en USB 2.0 hårddisk. Hur funkar det sedan att spela upp? =/

Operativsystemet lägger du på SD, MMC eller SDIO och stoppar in det i kortläsaren. Att spela upp filmer över USP 2.0 är inga problem.

Permalänk
Medlem

Att köra XBMC är ju bara en av många saker man kan göra med den. Eftersom den kör Linux som operativsystem kan ha den till lite av varje. Egentligen är den till för att lära skolbarn att programmera på, men risken är väl att alla köps upp av folk som vill ha billiga mediaspelare...

Permalänk
Medlem

Givet köp!
Perfekt till när man flyttar hemifrån

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Ja, det är så kul att läsa vad folk har för krav, märks att vi är i 2012 dock!

Dom har helt enkelt sagt klart och tydligt på sina forum för dom som inte har varken lust eller ork att läsa om att DOM INTE kommer ha t.ex Sata,Wifi, 2gb ram just pga den enkla anledningen för att det ska vara BILLIGT. Det skall vara tillgängligt till ALLA, och jag tycker att det är en toppenidé! Nu fattas det bara att dom kommer tillverka riktigt billiga skärmar, så ska vi se att datorer kommer finnas i VARENDA hem

Men ja, ni kan ju drömma om era 1000tb SSD:er med Wifi 9123230.G Sata 17.5 m.m på denna lilla maskin

Har själv donerat ca 1000kr nu till projektet, och mer kommer att komma från min plånbok!

Permalänk
Medlem
Citat:

Khenke;11876454 Man kommer bara få beställa en från början pga dålig tillgång. Bara 10K st på gång från tillverkning.

Det är inte 10k som är på gång, utan det är 10k DELAR Många som har blandat ihop, men dom har skrivit en nyhet kring det

Permalänk
Avstängd

Philippk: Fan va kul att höra att det är någon mer än jag ifrån Sverige som stöder detta projekt. Själv har jag inte sponsrat med så mycket pengar men lagt en hel timmar på att hjälpa till med mjukvarulösningar. Jobbar ju att programmera till ARM CPU:s så det kändes helt naturligt.

Något som många här missar är att eventuellt överskott går till Raspberry Pi Foundation som kommer hjälpa engelska skolor, inte bara med datorer utan även utbilda lärare så barnen får en bra grund.

Permalänk
Medlem

Tror vi verkligen att priset blir 200-300 här!?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Första satsen är 10 000 enheter.

Citat:

This means that the first units from the first batch will be rolling off the line at the end of January. This first batch will consist only of Model Bs, although you will be able to buy Model As later on. Details about whether we’ll wait for all 10k to come off the line before starting sales, and about what date we’ll be starting on, will come later; so that gives you something else for you to shift around nervously on your chairs about for at least another week or so. (Please stop emailing me about it. Please.)

Skrivet av Marcsod:

Ja. Säljs direkt av stiftelsen, pris är satt till 35 dollar, engelsk moms på det (20%) +frakt (brev) = ~300. Inte 200 så länge valutan inte går helt bananas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcsod:

JA! Du kommer endast kunna beställa via deras hemsida så det är endast valutakurser som kan ändra priset, ja och frakten så klart. Då det baseras i England (inom EU) så kommer det inte heller vara några problem med moms eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ganska imponerande!

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

Bildator med en touchscreen. Finns det touchscreens via hdmi? Om ja så är problemet löst.

Nån som tänker som mig! Klockren för bilen ju! Hur enkel som helst att bygga in med den storleken och 12v>USB adaptrar kostar ju nada idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Philippk: Fan va kul att höra att det är någon mer än jag ifrån Sverige som stöder detta projekt. Själv har jag inte sponsrat med så mycket pengar men lagt en hel timmar på att hjälpa till med mjukvarulösningar. Jobbar ju att programmera till ARM CPU:s så det kändes helt naturligt.

Något som många här missar är att eventuellt överskott går till Raspberry Pi Foundation som kommer hjälpa engelska skolor, inte bara med datorer utan även utbilda lärare så barnen får en bra grund.

Älskar projektet, och hoppas att det kommer nå ända ner till Afrika i princip, där det behövs något som detta Och andra länder såklart!

Ja, själv kan man inte programmera, men alltid hjälpa till med något kan man ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Nån som tänker som mig! Klockren för bilen ju! Hur enkel som helst att bygga in med den storleken och 12v>USB adaptrar kostar ju nada idag!

Det finns samma kontakt till bildskärmen på kretskortet som till Nokia N8 om jag inte minns fel, och reservdel till N8:an kostar 35 dollar, så kan du koppla in den Vet dock ej om någon har testat detta!

Permalänk

Någon som vet om den kan spela upp subs från fil och externa som man döper om... ? O_o då är det givet köp för min del iaf

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Undra vilka återförsäljare i Sverige som kan och kommer ta hem den för försäljning?

Skrivet av Pewtah:

Har läst på deras sida att de ej kommer använda sig av återförsäljare.. Endast på deras sida kommer man att kunna kunna köpa den..

Citaten nedan kommer från deras FAQ.

Min uppfattning är att det står dig helt fritt att agera som återförsäljare av deras produkt. Men du kommer inte att få köpa enheterna till ett lägre pris genom att köpa många på en gång. För att göra en vinst återstår då att:

1. Sälja enheterna för ett högre pris än vad dom gör. Du kan troligtvis få en del köpare som inte vill handla från utlandet trots att det är inom EU.

2. Sälja enheterna för samma pris som de gör. Om du köper många enheter från dem på en gång blir frakten till dig lägre per enhet. Om då (Priset per enhet+lite billigare frakt till dig+frakten till din kund+dina omkostnader) är lägre än (Priset per enhet+frakten direkt till kund) så gör du en vinst även om du håller samma pris som dom.

Den andra möjligheten kommer kanske att försvinna i och med deras svar på den andra citerade frågan. För det uppfatar jag som att de kommer att skicka en större mängd enheter till ett land (för att få lägre frakt per enhet dit) och sedan därifrån skicka det inom landet. Det kommer troligtvis bli det billigaste sättet för kunder utanför England om de genomför detta.

Citat:

I want to be a Raspberry Pi reseller. What should I do?
Because we are a charity with very small margins, our model for resellers is a little unusual. We are not able to offer any discount to people buying in bulk, although you will be able to save money on freight if you buy a large number at a time; and we will not be making any exclusivity deals with any resellers in any area. If you want to get your hands on Raspberry Pis to resell, you’ll have to buy them from our website first like regular customers; there is no special procedure for resellers.

Will the device be available internationally, or just in the UK?
We intend to ship worldwide from launch. We may establish a distribution network in due course.

Permalänk
Avstängd

Blir garanterat 1-2 st av rasperry pi för min del! Fan vad trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojjoplopp:

Instant Buy!

Längtar! Blir nog till att bygga ett fint chassi så länge misstänker att det kommer komma många Moddar och fina chassin till denna här på Sweclockers!

Tänker nån "solstickan"?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adrian_cool69:

Någon som vet om den kan spela upp subs från fil och externa som man döper om... ? O_o då är det givet köp för min del iaf

Om XBMC kan läsa undertexter? yes... du kan importera text när du ska se på film, behöver inte heta samma som filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Har väntat sedan oktober förra året och följt projektet.. Snart release och vill ha känslan är oändlig!:D

Samma här....och nu har jag inga naglar kvar att bita av!
"I slutet på månaden" kan betyda idag, imorgon eller den sista....olidligt!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Tänker nån "solstickan"?

Jag tänker att det absolut enklaste och billigaste (förutsatt att man har det) är att bygga i Lego. Stöttåligt också. Missade en sak, det är 10k enheter, men inte bara B (som jag antar att alla kommer köpa) utan mixad, så säg att det kanske är 7500 st B-modeller.