Permalänk
Medlem

Gammalt TV kort i ny dator, hjälp!

Hallå igen swec! Har nyligen byggt ihop en egen dator och så kom jag på att jag har både ett gammalt ljudkort och TV kort liggandes!
Frågan är då, vart ska jag koppla in det? Anslutningen ser ut så här:

||<<<<<<<<<|| Alltså 1 liten, sen en lång och sen 1 liten pigg till, Det kanske är PCI-E ?

Moderkortet jag har är GIGABYTE 990FX UD3 så kommer jag alltså kunna ansluta båda korten? Jag har 4st PCI-E anslutningar och har använt 1 av de, Eller måste jag göra på något annat sätt?

Mvh

//Emil

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

låter som en vanlig gammal pci-port, utan express alltså. och på ditt moderkort finns en sån utgång näst längst ner. så det verkar som att du får välja antingen tv-kort eller ljudkort. men om ljudkortet inte är något exotiskt skulle jag tippa på att du kan köra på det som finns inbyggt på moderkortet, alternativt att du kopplar digitalt genom grafikkortets hdmi om du kör till en tv eller hemmabioförstärkare eller nåt, och på så vis får plats med tv-kortet

edit: bild på pci, och på porten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

låter som en vanlig gammal pci-port, utan express alltså. och på ditt moderkort finns en sån utgång näst längst ner. så det verkar som att du får välja antingen tv-kort eller ljudkort. men om ljudkortet inte är något exotiskt skulle jag tippa på att du kan köra på det som finns inbyggt på moderkortet, alternativt att du kopplar digitalt genom grafikkortets hdmi om du kör till en tv eller hemmabioförstärkare eller nåt, och på så vis får plats med tv-kortet

edit:
bild på pci

bild på portar, uppifrån och ner är det
-PCI Express ×4
-PCI Express ×16
-PCI Express ×1
-PCI Express ×16
-Conventional PCI (32-bit)

finns även gamla agp, men de användes bara (?) av grafikkort

Men det PCI kortet har en lång och en kort anslutning, mina har 2 korta och 1 lång!

Ljudkortet är ett Creative Audigy 2, den har AUX, CD_SPDIF, CD_IN, TAD, den har 6 ljud anslutningar, Röd, blå, rosa, grön, svart och orange.
Vet inte om det säger så mycket men... Sen så på TV kortet finns det 2 kablar som ska kopplas in antar jag, en som har gul anslutning och en som har en svart och en vit anslutning.

Undrar också en annan sak, drivrutiner och sådant måste jag troligen ladda ner, eller? Sen om jag använder TV kortet så måste jag väl använda något media program? Duger Windows Media Center eller XBMC ?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Men det PCI kortet har en lång och en kort anslutning, mina har 2 korta och 1 lång!

jag såg det, och hann redigera kolla mina nya länkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Läs gärna igen för jag redigerade också och skrev lite saker jag måste ha svar på! Tack!

Och ja, sådana anslutningar har jag!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

En snabb fråga till, hur hårt ska man egentligen trycka? Jag vågar inte trycka särskilt hårt! Ska man verkligen ta i eller ska den gå i lätt?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är möjligtvis inte så att det är en PCI-X slot du pratar om?
http://img.tfd.com/cde/_PCIXSAT.JPG
(dom gröna i mitten)

EDIT:
Du ska trycka lagom hårt tills metallkontakterna på kortet har full kontakt med sloten, varken för löst eller för hårt

Visa signatur

Citera för svar!
MB Asus P8P67 Pro CPU i5 2500K + NH-U12P SE2 GPU HD6950 2GB RAM 16GB Ljud M-Audio Audiophile 2496 HDD 4 X 2TB + 250GB SSD system PSU HX750W Chassi NZXT H2 Skärm 2X Benq G2250
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sdhoirm:

Det är möjligtvis inte så att det är en PCI-X slot du pratar om?
http://img.tfd.com/cde/_PCIXSAT.JPG
(dom gröna i mitten)

EDIT:
Du ska trycka lagom hårt tills metallkontakterna på kortet har full kontakt med sloten, varken för löst eller för hårt

Aa ok, kändes som att jag tryckte för hårt! Och nej det är inte de gröna anslutningarna, tror jag iaf inte.

BILD PÅ SAMMA SORTS ANSLUTNING!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

ja, som sagt är det ju klart pci-anslutningar, de var väldigt vanliga för några år sedan

Skrivet av emilgf:

Ljudkortet är ett Creative Audigy 2, den har AUX, CD_SPDIF, CD_IN, TAD, den har 6 ljud anslutningar, Röd, blå, rosa, grön, svart och orange.
Vet inte om det säger så mycket men... Sen så på TV kortet finns det 2 kablar som ska kopplas in antar jag, en som har gul anslutning och en som har en svart och en vit anslutning.

Undrar också en annan sak, drivrutiner och sådant måste jag troligen ladda ner, eller? Sen om jag använder TV kortet så måste jag väl använda något media program? Duger Windows Media Center eller XBMC ?

ljudkortet är i sig inget höjdarkort, kan dock vara lite bättre än det inbyggda på moderkoret. anslutningarna är bara de vanliga för surround, exakt samma ska finnas på moderkortet också. eftersom du bara har en pci-plats så låter det som att det är bättre att koppla in tv-kortet där och köra på moderkortets ljudutgångar.

annars angående tv-kortet är jag osäker, har själv aldrig använt sådant. tror windows media center funkar hyggligt iaf. ett tips är att kolla på minhembio.com, där har de riktigt bra koll på såna program och kort. eller bara i htpc avdelningen i forumet här på sweclockers...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ja, som sagt är det ju klart pci-anslutningar, de var väldigt vanliga för några år sedan

ljudkortet är i sig inget höjdarkort, kan dock vara lite bättre än det inbyggda på moderkoret. anslutningarna är bara de vanliga för surround, exakt samma ska finnas på moderkortet också. eftersom du bara har en pci-plats så låter det som att det är bättre att koppla in tv-kortet där och köra på moderkortets ljudutgångar.

annars angående tv-kortet är jag osäker, har själv aldrig använt sådant. tror windows media center funkar hyggligt iaf. ett tips är att kolla på minhembio.com, där har de riktigt bra koll på såna program och kort. eller bara i htpc avdelningen i forumet här på sweclockers...

Tackar så väldigt för hjälpen!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

justja, för att sätta i kortet kan det behövas lite kraft, det är inget som glider i friktionsfritt. men se till att metallskenan kommer rätt i spåret också, annars tar det stopp helt, och om du trycker ner den i moderkortet kan saker gå sönder

...om du nu är ovan med sådant

Visa signatur