Hur kopplar jag in flera skärmar?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag in flera skärmar?

Hejsan! jag är ny här på forumet och behöver massor med hjälp av er proffs! Nu är det så som det står i titeln att jag kan ingenting om grafikkort. Jag har precis klivit in i dator-världen och lär mig fortfarande värden/ mått osv.
Jag hoppas att jag skulle kunna hitta några kunniga människor som skulle vara så vänliga att hjälpa mig med några grejer.
För cirka 2 månader sen så köpte jag en stationär dator från Acer.

Modellen var Acer Predator G3610:
Genuine Windows® 7 Home Premium - Intel Core i5 (i5 - 2300, 2.80 GHz, 6 MB) - nVIDIA GeForce GT 545 1.50 GB - 8 GB DDR3 SDRAM - 1 TB Serial ATA/300 - DVD - Writer
Och här är en direkt länk till produkten:
http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/model/PT.SG6E2.03...

Nu är det så att jag har googlat helt galet mycket för att hitta rätt "stats" om grafikkortet men det verkar vara helt spårlöst försvunnet.
Jag använder en BenQ 27" TFT G2750 - http://www.webhallen.com/hardvara/143665-benq_27_tft_g2750
Problemet är nu att jag har 2 st. Var av 1 är inkopplad via DVI-porten på grafikkortet men vill använda bägge skärmarna men vet varken hur man gör, om det är möjligt och hur jag ska koppla skärmarna.

Grafikkortet har 3 portar, Först är det en port som ser lite skum ut med markeringen"DP", sedan en DVI port och HDMI.

Jag kan väl även passa på att fråga om hur jag skulle kunna uppgradera datorn med fläktar/ RAM/ och allt annat för att få en sån skön spelupplevelse som möjligt! PS. Spelar inte mycket, använder datorn för redigering men precis inhandlat BF3!!! Galet vackert spel!

Så om det finns någon vänlig människa som kan hjälpa mig med detta var snäll och svara!

Tack på förhand!
MVH Eder!!

Permalänk
Legendarisk

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

*Rubrik redigerad*

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

*Rubrik redigerad*

Oj, jag ber om ursäkt! Tack för redigeringen!

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att bara köra en DVI till HDMI adepter tex den här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Sedan är det bara att koppla in och köra

Om du sedan vill har en bättre visuell upplevelse är det ett nytt grafikkort som du skall satsa på, problemet med att köpa en färdig dator som du har gjort är att det inte är säkert att du har nätagg som pallar att du byter upp dig till bättre grejer och om du då skall börja byta allt kan det bli väldigt dyrt

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Det enklaste är att bara köra en DVI till HDMI adepter tex den här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Sedan är det bara att koppla in och köra

Om du sedan vill har en bättre visuell upplevelse är det ett nytt grafikkort som du skall satsa på, problemet med att köpa en färdig dator som du har gjort är att det inte är säkert att du har nätagg som pallar att du byter upp dig till bättre grejer och om du då skall börja byta allt kan det bli väldigt dyrt

Oj! Tack för svaret! Men bara en sak, om jag köper en sådan adapter, kommer jag kunna dual-screena? eller kommer jag ha 2 start ikoner i varje fönster?
Jo, jag har läst mycket om att många gärna bygger egna burkar för nästan samma pris och prestanda! Hade du kunnat rekommendera något schyst grafikkort eller något annat du tycker jag ska ha?

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ederexes:

Oj! Tack för svaret! Men bara en sak, om jag köper en sådan adapter, kommer jag kunna dual-screena? eller kommer jag ha 2 start ikoner i varje fönster?
Jo, jag har läst mycket om att många gärna bygger egna burkar för nästan samma pris och prestanda! Hade du kunnat rekommendera något schyst grafikkort eller något annat du tycker jag ska ha?

Tack så mycket!

Du kommer kunna "dual-screena" Det du gör enklast är att du kopplar in och högerklickar på skrivbordet -> screen resolution -> dual displays -> extend these displays

Tycker inte att du skall uppgradera för sakens skull. Om du nu tycker att bf3 är väldigt vackert med ett 545 kort ja då är väll det bra ? Om du tycker att det presterar som det skall för tillfället kan du ju spara dig själv lite huvudbry och vänta med att uppgradera tills du tycker att du vill ha bättre prestanda. Och om du spenderar tillräckligt mycket tid här så kanske du inte vill uppgradera din färdig dator utan bygga en helt ny själv?

Annars tycker jag inte det finns något att klaga på finns ingen anledning att slänga in mer minne eller byta CPU det är bra grejer du har
Något som skulle ge ett lyft dock är att installera en SSD-disk det ger dator en lite "rappare" känsla, dock kräver det att du installerar om ditt operativsystem

EDIT: Måste bara tipsa om programmet UltraMon det är ett program som gör det lite trevligare att använda två skärmar

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Du kommer kunna "dual-screena" Det du gör enklast är att du kopplar in och högerklickar på skrivbordet -> screen resolution -> dual displays -> extend these displays

Tycker inte att du skall uppgradera för sakens skull. Om du nu tycker att bf3 är väldigt vackert med ett 545 kort ja då är väll det bra ? Om du tycker att det presterar som det skall för tillfället kan du ju spara dig själv lite huvudbry och vänta med att uppgradera tills du tycker att du vill ha bättre prestanda. Och om du spenderar tillräckligt mycket tid här så kanske du inte vill uppgradera din färdig dator utan bygga en helt ny själv?

Annars tycker jag inte det finns något att klaga på finns ingen anledning att slänga in mer minne eller byta CPU det är bra grejer du har
Något som skulle ge ett lyft dock är att installera en SSD-disk det ger dator en lite "rappare" känsla, dock kräver det att du installerar om ditt operativsystem

EDIT: Måste bara tipsa om programmet UltraMon det är ett program som gör det lite trevligare att använda två skärmar

Tack så jättemycket för hjälpen! Kommer inte datorn kännas "rappare" med 16gig RAM istället för 8gig RAM?
Skulle man kunna köpa ett stort chassi och kasta in all som finns i min nuvarande dator? Men kanske uppgradera med dual-graphic cards, vattenkylning, SSD-diskar och fler fläktar? Vilket Grafikkort hade du rekommenderat för krävande spel som BF3?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ederexes:

Tack så jättemycket för hjälpen! Kommer inte datorn kännas "rappare" med 16gig RAM istället för 8gig RAM?
Skulle man kunna köpa ett stort chassi och kasta in all som finns i min nuvarande dator? Men kanske uppgradera med dual-graphic cards, vattenkylning, SSD-diskar och fler fläktar? Vilket Grafikkort hade du rekommenderat för krävande spel som BF3?

Tack på förhand!

Inte för att verka överambitiöst negativ, men att gå från en färdigbyggd ACER dator och fråga om hjälp med att koppla in två skärmar. Till att köpa nytt chassi med dubbla grafikkort, ssd, vattenkylning?

Angående det där med chassit, vet att vissa DELL datorer har BTX moderkort och dessa är typ som de man finner i egenbyggda system, bara det att dem verkar vara upp och ned, och bak och fram... lite mysko och alltså inte kompatibelt!
Men googla och se vad ditt moderkort är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

Inte för att verka överambitiöst negativ, men att gå från en färdigbyggd ACER dator och fråga om hjälp med att koppla in två skärmar. Till att köpa nytt chassi med dubbla grafikkort, ssd, vattenkylning?

Angående det där med chassit, vet att vissa DELL datorer har BTX moderkort och dessa är typ som de man finner i egenbyggda system, bara det att dem verkar vara upp och ned, och bak och fram... lite mysko och alltså inte kompatibelt!
Men googla och se vad ditt moderkort är för något.

Jo jag förstår att det går lite fort här men har kollat runt länge och acerN var det första bästa jag kunde hitta som var färdigbyggd och till ett rimligt pris, (4500 kr - genom företaget.) Att jag är en rookie/ noob eller vad man nu kallar okunniga människor, är ingen hemlighet. Jag vill som sagt först och främst få ihop mina skärmar vilket jag har fått hjälp med nu av vänliga användare. Det låter som att du kan en hel del om datorer, så skulle du kanske kunna hjälpa mig med att sätta ihop ett paket? Finns det några bra "dual-graphic cards" som du kan rekommendera? Behöver dual just att jag jobbar inom ljud/ bild branshen. Pengar är inget problem då företaget betalar arbetsverktyg.

Tack på förhand!!!