Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Medlem

Får en känsla av att här råder fanboiiiiism angående Inet, men ingen är perfekt.
Bra att sånt här kommer upp! Finns säkert många lik i garderoben om man gräver djupare

Tur att det finns andra butiker att handla av.

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mechanix:

Tänker mig att Sweclockers-redaktionen har en dedikerad direkt-telefonlina till Inets huvudkontor.
Tänk dig en sån här gammal telefon med snurra och med etiketten "Inet" utskriven med Dymo-apparat

http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/glo1/1/167587-tel...

Vi har direktlänkar till alla viktiga företag i datorbranschen men än så länge är det bara Inet som aktivt kontaktat oss i ärendet, och det är ju ingen slump. Av butikerna i undersökningen är det egentligen bara Inet som är profilerade på datorer och datorkomponenter, det vill säga områdena vi bevakar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Kan man få se beräkningen, hur kom du fram till det svaret?

det är en uppskattning, räkna med lokalhyra, administration, teknikerns lön, arbetsgivaravgifter.

Jag brukade göra det 10 år sen för 400 kr och kunde ge mig på att hitta felen, arbetsgivaren tjänade inte på felsökningarna (jag tjänade ca 16-17k/månad) men kunderna kom tillbaka. Sen fick jag gå också efter 4 år eftersom han inte hade råd med mig längre

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vi har direktlänkar till alla viktiga företag i datorbranschen men än så länge är det bara Inet som aktivt kontaktat oss i detta ärende, och det är ju ingen slump. Av butikerna i undersökningen är det egentligen bara Inet som är profilerade på datorer och datorkomponenter, det vill säga områdena vi bevakar.

Ok. Men har ni snurrtelefon med Dymo-etikett? Utan det blir det ju inte rätta känslan

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Nu ta du allt i från tårna. Råd & Rön har ju redan redogjort sina upplevelser i originalartikeln och Inet har nu fått berätta sin version, fair and square. Ska vi ta frågan tillbaka till Råd & Rön blir det ytterligare ett varv i karusellen.

Jo, så kan det vara men jag tror tyvärr inte att det är alla här som läser artikeln på Råd & Rön inklusive mig själv. Själv läste jag först er artikel om Inet och sedan den ni hade om alla företagen. Har inte läst Råd & Rön.

Men håll med om att hela artikeln om Inet nästan uteslutande utgörs av ett citat av deras marknadschef. Det hade ju varit fint med lite mer journalistiskt anspråk i den artikeln eller att ni låtit de övriga marknadscheferna komma till tals också.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som servicetekniker och om någon skulle komma till mig med en 6-7år gammal dator och säga att den är trasig och frågat om jag kan fixa, jag skulle inte ens ha tagit på mig arbetet att felsöka, bara göra backup. Med gamla delar så blir det oftast dyrare att laga än att köpa nytt bättre, och jag hade också inte gått in på djupet med problemet eftersom det inte är värt.

Visst skramlande minnen hade man väl fixat men efter det så skulle jag nog inte provat längre.
Men visst om de hade betalat för en full undersökning för att fixa just den datorn så hade jag ju självklart gjort det, men som sagt kunde varit dyrare i längden och de drog nog den slutsatsen utan att testa.

Det enda jag kan klaga på är att det tog 25dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Ok. Men har ni snurrtelefon med Dymo-etikett? Utan det blir det ju inte rätta känslan

Jag tror det är personsökare som piper. Som man fäster i bältet .

Permalänk
Medlem

Jag som trodde Inet var" the good guys" hoppas dom fixat det på allvar ;/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa alla inlägg men Sweclockers användare är ju sjukligt lojala till Inet. Alltså, ingen av reparatörerna gjorde rätt, det finns ingen att godkänna.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av slinjos:

Jo, så kan det vara men jag tror tyvärr inte att det är alla här som läser artikeln på Råd & Rön inklusive mig själv. Själv läste jag först er artikel om Inet och sedan den ni hade om alla företagen. Har inte läst Råd & Rön.

Men håll med om att hela artikeln om Inet nästan uteslutande utgörs av ett citat av deras marknadschef. Det hade ju varit fint med lite mer journalistiskt anspråk i den artikeln eller att ni låtit de övriga marknadscheferna komma till tals också.

Jag ser inte hur vi ska kunna lastas för att du inte tagit till dig allt material i frågan, artiklarna är publicerade efter varandra och dessutom sammanlänkade. Sen får du det att låta som att det skulle förekomma någon slags konflikt mellan Råd & Rön och företagen i undersökningen, men än så länge är det (såvitt jag känner till) bara Inet som reagerat och gått ut med en egen version av händelseförloppet. Vanligtvis kommuniceras dementier och liknande aktivt. De andra företagen i undersökningen har givetvis samma möjligheter att komma till tals.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Fattar inte att folk handlar av inet överhuvudtaget riktig skämtbutik. Alla ba gratis frakt över 500 kr wow men dina grejer kostar flera tusen mer mot andra butiker men du fick ju gratis frakt @ 40kr wow.

Ta huvudet ur sanden handla inte på i-net.

Visst finns det folk här som försvarar Inet lite väl ambitöst men du är ju helt ute och cyklar.

Jag gillar Inet framförallt för att min pappa brukade köpa saker där när dom precis öppnat och han fick alltid vettiga saker till bra pris när han hade frågat om saker han inte hade en aning om.

Däremot så märks det att Inet har lite växtvärk, deras höga kvalitet på service, leveranser och annat har kommit av sig lite. Överlag så är jag väldigt nöjd med dom, men det finns mycket att förbättra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slinjos:

Det hade ju varit fint med lite mer journalistiskt anspråk i den artikeln

Att låta företrädare kommentera saker och ting är väl en stor del av vad journalistik handlar om?
Jag förstår inte din kritik öht.

Permalänk
Avstängd

Inet tar ställning för att bli ännu bättre. Det känns bra. Sånt här elände händer lätt vem som helst, speciellt när personer försöker sätta dig en. Tycker också att det var sjukt av R&R att komma med en bärbar dator som var så gammal, idag får man ju en bättre bärbar för 3000 kr.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Tycker detta är skrämmande, att ingen av företagen hittade de korrekta felen, att allt sitter rätt inkopplat och helt inne är något av det första som görs vid en felsökning. fy skäms på alla företagen!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Tycker detta är skrämmande, att ingen av företagen hittade de korrekta felen, att allt sitter rätt inkopplat och helt inne är något av det första som görs vid en felsökning. fy skäms på alla företagen!

Nu var det dock en laptop men endå...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Dom flesta butiker har undersökningskostad på 199kr/ timmen.

200kr/timme? Har du något konkret förslag på ett företag som tar ut denna summa?
Det är ju snuskigt billigt, och det är knappt värt att sätta en sommarjobbare på att felsöka en dator för den timpenningen.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Varit Kund hos Inet ett bra tag och lämnade frontpanelen från mitt chassi för det var sönder, när han hade undersökt den så ringde han mig och sa att allt funka så fort han kopplade in den och han skickade tillbaka den gratis, Dock detta är ju bara skandal att ingen fixar det och att det tar 25 dagar för inet Kan ju vara för dom har mkt att göra?

Gillar Inet och kommer alltid att vara mitt första val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Inet tar ställning för att bli ännu bättre. Det känns bra. Sånt här elände händer lätt vem som helst, speciellt när personer försöker sätta dig en. Tycker också att det var sjukt av R&R att komma med en bärbar dator som var så gammal, idag får man ju en bättre bärbar för 3000 kr.

Men att laga den där datorn kan man tycka borde gå på några hundralappar. Lämnar jag in en laptop med fel som de testet så vill ju inte jag bli tvungen
att köpa en dy. Vissa gamla modeller kan ha något som nya har prioriterat bort, och en för 3k är inte mycket att hänga i julgranen även fast den kanske har snabbare cpu. Poängen med testet var att se om de "klarade" reparationen.

Jag tycker fortfarande det var dåligt att man inte löste problemen. Sen att Inet svarar på det är väl bra och kul att de vill bli bättre. Hade Siba svarat på samma sätt hade det blivit pajkastning iaf. Jag förstår att Inet vinner/vann årets datorbutik med tanke på hur många som försvarar butiken. Det här kommer däremot inte få mig att sluta handla från inet.

Permalänk
Medlem

Bättre att ta betalt för ett riktigt jobb än att erbjuda billig service som inte utförs alls.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

200kr/timme? Har du något konkret förslag på ett företag som tar ut denna summa?
Det är ju snuskigt billigt, och det är knappt värt att sätta en sommarjobbare på att felsöka en dator för den timpenningen.

Det finns några i förorten - belägna i en mögelskadad källare

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Mitt bet ligger på att killarna (och eventuellt tjejerna) på inet hade mycket att göra och ansåg att det bara vore bättre för kunden om den köpte en ny dator istället! 6 år gammal är knappt användbar idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag ser inte hur vi ska kunna lastas för att du inte tagit till dig allt material i frågan, artiklarna är publicerade efter varandra och dessutom sammanlänkade. Sen får du det att låta som att det skulle förekomma någon slags konflikt mellan Råd & Rön och företagen i undersökningen, men än så länge är det (såvitt jag känner till) bara Inet som reagerat och gått ut med en egen version av händelseförloppet. Vanligtvis kommuniceras dementier och liknande aktivt. De andra företagen i undersökningen har givetvis samma möjligheter att komma till tals.

Jag lastar er för att låta Inet använda sweclockers som sin sida där de publicerar sina pressutskick.
Jag tycker att det är bra om ni hade låtit Inet få svara på de frågor som man kan ha efter att läst Råd & Rön, det är fullt förståeligt. Men det var inte känslan jag fick av er artikel.

Nej, någon konflikt är det inte mellan företagen och Råd & Rön, tidningen har ju redogjort för sina erfarenheter av butikerna. Sjäva sakfrågan är ju glasklar. Företagen lyckades inte laga felen.

Permalänk

Någon som vet hur man kan av misstag ändra boot labelen på hårddisken? (Om man nu inte är inne och pillar på det med program?)

Permalänk
Medlem

"Marknadschefen Erik Wickman menar dock att det finns mer bakom historien än vad som framkom i artikeln. Bland annat ska Inet rekommenderat ett köp av en ny dator istället för vad som skulle kunnat bli en kostsam reparationsprocess."

Vet inte riktigt hur jag ska reagera på det påståendet. Är det så som han beskriver har dom ju fail'at lika mycket som expert,Siba och media markt. Undrar hur många datorer dom har bett folk att skrota för sen ge dom råd för att köpa en ny? Kanske helt i onödan?

25 dagar för felsökning och så hittar dom inte felet? Hade jag varit chef, hade jag varit hatad. Men hade skyllt på att den anställda hade bristande kompetens som inte hittade felet och sparkat honom. Pilla i kunders datorer där dom har lagt flera tusen, och sen sitter någon kille som inte ens kan se att stickan inte sitter i riktigt på moderkortet är inte bra för företagets image.

Men bra att Inet är ärliga i alla fall. Gillar fortfarande Inet men är väldigt tveksam till deras service nu. Trodde dom hade mer kompetent personal än så. Även att slänga ur sig "vi har utbildat personalen nu" låter lite konstigt. Sitter dom med Matrix-datorer där dom trycker in manualer i huvudet på personalen i några timmar på hur man reparerar Hårdvara och mjukvara? Känns som att det är lite mer än så.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Skrivet av coopdeo:

Har Inet först nu utbildat sin servicepersonal? Fantastiskt. När kunden betalar för att felet ska hittas så förväntar man sig att butiken ska utföra ett seriöst och professionellt arbete.

Utbildning sker alltid fortlöpande... Finns ingen som vet allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

De senaste felande produkterna jag köpt av iNet har ju alltid kommit tillbaka hela eller ersätta emot nya. Utan krångel eller gnäll, så råd och rön måste antingen vara självmant idioter som vägrar förstå att datorer är mer än en bil, vi har ett par tusen olika anledningar till de kan gå i sönder och man ska kunna ge servicepersonalen en fingervisning i vilken riktning som problemet är i. Utan beskrivning inget jobb, bara neka skiten och be kunden att göra en felsökning själv så servicepersonalen har något att gå på. Be inte en blind man att korsa vägen som det heter.

Jag hoppas inte du menar att hitta ett hårdvaru fel på en dator är svårare än att hitta ett fel på en bil ? ... utan beskrivning borde de inte ta mer än 30 min för en stationär /1timme för en laptop för en butik med rätt grejer att hitta felande komponent,

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AIMMOTH:

Orkar inte läsa alla inlägg men Sweclockers användare är ju sjukligt lojala till Inet. Alltså, ingen av reparatörerna gjorde rätt, det finns ingen att godkänna.

Fast det där är ju skitsnack, en sex år gammal laptop skulle kosta mer att laga än att köpa en ny likvärdig! Vet inte hur det ligger till med kunskaper om hårdvara, men om du tittar på bl.a gamla minnesmoduler, så är de svindyra, och det var just detta som var felet.

Kan väl hålla med om att de borde felsöka djupare, men risken finns ju att detta hade gått på mer pengar än att köpt en ny dator, för att inte tala om tiden.

Tycker inte inet har gjort något fel, och har aldrig haft några som helst problem med felsökningsärenden hos dem.
Skall bli intressant med de andra kedjornas svar

Permalänk
Medlem

Ser puckot just nu på rapport. Det är ju för tusan inte återförsäljarens fel om någon fummelpelle mixtrat med något han inte har en aning om. Så fruktansvärt fult gjort!
Dessutom kan man ju inte undgå att ta sig för pannan när han blev förvånad över prisbilden. Vad hade han egentligen väntat sig? Klart som korvspad att det kostar skjortan att laga en gammal dator utan garanti. Det är därför folk köper nya datorer när den gamla gjort sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173572:

Fast det där är ju skitsnack, en sex år gammal laptop skulle kosta mer att laga än att köpa en ny likvärdig! Vet inte hur det ligger till med kunskaper om hårdvara, men om du tittar på bl.a gamla minnesmoduler, så är de svindyra, och det var just detta som var felet.

Kan väl hålla med om att de borde felsöka djupare, men risken finns ju att detta hade gått på mer pengar än att köpt en ny dator, för att inte tala om tiden.

Tycker inte inet har gjort något fel, och har aldrig haft några som helst problem med felsökningsärenden hos dem.
Skall bli intressant med de andra kedjornas svar

Att kolla om minnena sitter / är trasiga tar 3 min på de flesta laptops så länge inget värre än minne är trasigt är de inte värt att byta om kunden är nöjd med datorn. Då blir de 4-5k istället för 1k..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Att kolla om minnena sitter / är trasiga tar 3 min på de flesta laptops så länge inget värre än minne är trasigt är de inte värt att byta om kunden är nöjd med datorn. Då blir de 4-5k istället för 1k..

"Vi ändrade hårddiskarnas så kallade partitionstabell, vilket gör att all information finns kvar men Windows kan inte starta. Förutom handhavandefel kan vissa elaka virus åstadkomma liknande fel. Det finns många gratis diagnosprogram som avslöjar felet och enkelt lagar tabellfilen så att Windows startar igen."

Även detta är ju en bidragande faktor till varför valde att göra som de gjorde, hårddiskar går sönder liksom.
Men jag håller absolut med om att de borde gå djupare och inte dra slutsatser!

Lite likt som min syster som bara för några veckor sedan köpt en ny iPhone 4s efter att hennes 3GS som funkat så oerhört bra helt hade tappat täckning. Hon hade gått tillbaka till affären men de sa bara att "Det är inte värt att laga, kostar för mycket och tar för lång tid" så hon köpte då förstås ny. Jag pillade isär mobilen och upptäckte att antennkabeln hade hoppat ur sin sockel, vilket är ett ganska vanligt problem.Tryckte i denoch efter det fungerade den prima. Det är bedrövligt!