Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Kunden har betalt för att få en felsökning. Siba, Elgiganten, Inet med flera misslyckades med detta. Jag hoppas att hela marknaden skärper sig.

Beror på vad du menar med misslyckade. Elgiganten och Inet gav backup på bilderna. Elgiganten gjorde det gratis medan Inet tog betalt.

Men jag ska inte hylla företagens support, men det finns också två sidor av varje mynt...

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk

tja.. ALLA kan inte vara dator-proffs. Någon kanske vill laga datorn, någon kanske tycker det är bättre att kassera datorn, dock tycker jag att den bärbara ska undersökas OM kunden vill så, kunden kanske inte har råd med att köpa en ny sprillans ny bärbar för 3-4k. Då är det billigare att laga den. Men om "pc tekniker säger; vi lagar inte gammla datorer, köp en ny" gör dom väldigt fel.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Proffsmoddare

Okej men fortfarande. Sitter minnen lösa och skramlar i datorn så borde man ju kolla där kanske?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lite kul med folks reaktioner på detta. Handlar ju inte om alla men rätt många passar nog detta in på.
Hade artikeln aldrig testat Inet hade alla hållt med men eftersom Inet är inblandat och dessutom verkar vara lika " usla " som elgiganten osv klagar de flesta R o R
.Är detta fanboyism ?

Och det ska altså göra att inet inte klarar av sin uppgift? Ska ju inte ta 25 dagar för det. Sen om kunden efter att man berättat att det är dumt o laga den pga ålder osv ändå vill ha den lagad är det ju bara att göra det.
Jag lämnade själv in en netbook där för några år sedan (2008-2009) den var kanske 30 dagar gammal och det tog 33 dagar för dom att byta ut bios chipet.

Jadu många på det här forumet verkar stå på Inets lönelista,sorgligt men sant.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

bar en fråga lite snabbt. efter (råd och rön) har granskat detta. sen lägger swec upp dena info på forumet. det går inte mer en 2timmar så har inet komenter detta å gjort en eget resenskon om va som har hänt. sen säger dom att dom har tittat till servisen. samt kollat till personalen som jobbar å fixa datorerna. och att det förbätras. samt har aft en kurs för att utbilda perosonalen de har dom gjort under 2 timmar!. de kalla jag x-pres. men som sakt inet har ju alltid snabb sörvis,leverans,trevlig personal. så vaför är inte detta möjligt?.

LOVE you inet. kommer alltid att handla av er!.

MVH// Robin

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är roligt att se att så många här tar Inets sida. Jag tycker också det är bra att Inet så snabbt har vidtagit åtgärder.

Men detta är ett vanligt och återkommande problem hos företag som växer snabbt, Inet har helt enkelt inte anställt människor i takt med att de växer. Samtidigt som vinsten växer och seriösa publika klagomål inte uppstår. Nu har det framkommit hur inkompetenta personalen är samtidigt som serviceärenden ligger på kö. Det är synd att det ska behöva gå till journalister och bli officiellt innan en förändring sker.
Servicepersonalen har säkerligen gått till sin närmaste chef långt tidigare och klagat på att de har arbete upp över öronen och att de behöver anställa mer.
Om inte annat borde ett bra företag ha god interkommunikation och regelbundet göra interna undersökningar i ALLA led.

Kanske dags att anställa en kommunikatör?

Permalänk

Håller med Råd & Rön att datorkunnigheten på El-giganten, SIBA etc är skrämmande låg.
Men dem gångerna jag har varit inne på inet och snackat med personalen verkar dem ha bra koll, flera av dem verkar som aktiva sweclockare.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på att göra en backup och att dra ut väsentlig information från en död burk. Det senare brukar kosta 500 spänn och det var vad de gjorde och tog betalt för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cirap:

bra att de svarar på kritik, men då är ju frågan:

Felsökte de ens kundens dator eller konstaterade de bara "köp nytt" och fixade backup

eller kvarstår fakta: De lyckades inte identifiera problemet även fast de felsökte?

Exakt mina funderingar också. Om datorn inte startar ordentligt kärvänlig IBM standard varningar pipa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swerobin91:

bar en fråga lite snabbt. efter (råd och rön) har granskat detta. sen lägger swec upp dena info på forumet. det går inte mer en 2timmar så har inet komenter detta å gjort en eget resenskon om va som har hänt. sen säger dom att dom har tittat till servisen. samt kollat till personalen som jobbar å fixa datorerna. och att det förbätras. samt har aft en kurs för att utbilda perosonalen de har dom gjort under 2 timmar!. de kalla jag x-pres. men som sakt inet har ju alltid snabb sörvis,leverans,trevlig personal. så vaför är inte detta möjligt?.

MVH// Robin

Helt rätt. Suverän reaktionsförmåga hos företaget.

Skrivet av Calimi:

Jag tycker också det är roligt att se att så många här tar Inets sida. Jag tycker också det är bra att Inet så snabbt har vidtagit åtgärder.

Men detta är ett vanligt och återkommande problem hos företag som växer snabbt, Inet har helt enkelt inte anställt människor i takt med att de växer. Samtidigt som vinsten växer och seriösa publika klagomål inte uppstår. Nu har det framkommit hur inkompetenta personalen är samtidigt som serviceärenden ligger på kö. Det är synd att det ska behöva gå till journalister och bli officiellt innan en förändring sker.
Servicepersonalen har säkerligen gått till sin närmaste chef långt tidigare och klagat på att de har arbete upp över öronen och att de behöver anställa mer.
Om inte annat borde ett bra företag ha god interkommunikation och regelbundet göra interna undersökningar i ALLA led.

Kanske dags att anställa en kommunikatör?

Mycket riktigt att det borde skett tidigare. Jag tycker dock det är trevlig att de inte försöker bortförklara sig utan tar det på allvar och reagerar direkt.

Permalänk

Lämnade in ett struligt grafikkort hos Inet för nån vecka sen.
Det första dom gjorde var att uppdatera bioset för att sedan felsöka, men kunde inte hitta något fel (förmodligen hade uppdateringen löst det).
Dom bjöd mig på felsökningskostnaden, trots att dom inte kunde hitta något fabriksfel!
Ännu några plus får dom för att dom var snabba och hade trevlig och serviceinriktad personal!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

För mycket Inet fanboys på sweclockers.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Fan vad många som är partiska i denna tråd. Varför försvara Inet när de själva erkänner att de gjort fel?
Siba borde man ju för övrigt nästan polisanmäla, jefvla bondfångare det där.

Sist men inte minst så borde Sweclockers publicera svar från de andra butikerna som är berörda av R&Rs kritik, annars känns det ju en aning märkligt att ni endast publicerar Inets svar som nåt slags exklusivt privilegium.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Är det inte lika bra att ha ett partnersamarbete med en bättre och riktig datorverkstad än att ha sin egen? De håller koll på sina grejjer och försäljaren håller koll på sina grejjer, med mycket kommunikation mellan de två företagen. Verkstaden får liksom en certifiering att man kan laga sin produkt här om man har köpt produkten hos, till exempel Inet. Troligtvis får man folk med bättre kompetens om man gör detta. Datorverkstaden behöver ju inte bara ta hand om tex Inets kunder utan vanliga kunder som köpt sina produkter från annat håll också.

Du menar ungefär som infocare och anovo, möjligen flera liknande företag?
Högst troligen så ger service, ominstallationer eller virusrensningar mer i företagens kassa än vad en försäljning av en ny laptop gör.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Ser inte varför Inet ska laga en 6 år gammal bärbar dator som dessutom har en av användaren orsakad skada. Hög tid att köpa en ny som säkert blir betydligt billigare. Datorer är färskvaror och inte som en gammal miniräknare från 70-80-talet som räknar på år efter år.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så relevant men om företag kunde sluta köra ut bilder på leende medarbetare/VD's som ger "jag tar gärna emot dina pengar" känslan så skulle det öka i alla fall mitt förtroende för vad dem säger.

Den där bilden förstörde omedelbart deras uttalande för min del.

Hellre någon med ett seriöst ansiktsuttryck än ett fejkat leende för att försöka inge förtroende.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Jag inser precis vad det handlar

För 600 kr felsökningen kanske man kan lägga 30-45 minuter på det innan det blir en förlustaffär. Man ska då under den tiden ha kunnat lokalisera felet och komma med ett kostnadsförslag på vad det hela kommer att kosta att reparera, det här på en gammal laptop.
Har man inte ens en bra felbeskrivning och kunden har själv varit inne och mixtrat i datorn är det vettigaste man kan erbjuda för 600 kr att backa upp innehållet och föreslår en ny dator eftersom det är billigare att köpa en ny än att börja ersätta delar på en gammal laptop, något som kunden också skulle inse efter att de hade fått kostnadsförslaget.

Jag tycker att det är ett ganska ärligt sätt att hantera kunden men visst skulle kanske en mindre verkstad arbeta mer med datorn för att skapa ett förtroende hos kunden och kunna ha en längre relation med dem.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Tro mig som har haft ett garantiärende på inet.

Dom är inte direkt duktiga. Inte får man rätt för saker som skulle varit glasklara hos tex dustin heller.

Fattar inte att folk handlar av inet överhuvudtaget riktig skämtbutik. Alla ba gratis frakt över 500 kr wow men dina grejer kostar flera tusen mer mot andra butiker men du fick ju gratis frakt @ 40kr wow.

Ta huvudet ur sanden handla inte på i-net.

Håller med råd och rön till 100% inets ägare blev direkt livrädd och hittade på en bra ursäkt och ringde sin polare på sweclockers, direkt patetiskt. Ändra era rutiner och bli ett normalt företag istället för att dribbla runt.

Ja tanken har faktiskt slagit en om inte Inet har en personlig kontakt på Sweclockers eller liknande. ; )

Verkar i alla fall som om man behöver ändra i sina rutiner angående kontakt med kunderna. Man får inte glömma bort en kund bara sådär det är ju förfärligt, ur deras och kundens perspektiv i alla fall. Utan dator i fyra veckor; världen skulle gå under för mindre. Bristande rutiner är i alla fall chefens fel och nu är det upp till honom och visa varför han är chef.

Permalänk
Medlem

Kunde absolut inte brytt mig mindre om vad R&R tycker om Inet.

Visa signatur

ASUS Maximus Gene V -//- Intel Core i5 3570K 4,2GHz -//- 24GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS Geforce GTX 970 STRIX -//- 256+128GB ADATA SSD / 3+2TB WD Black -//- Silverstone Temjin TJ08

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Beror på vad du menar med misslyckade. Elgiganten och Inet gav backup på bilderna. Elgiganten gjorde det gratis medan Inet tog betalt.

Men jag ska inte hylla företagens support, men det finns också två sidor av varje mynt...

Att Elgigantens tekniker inte tog någon kostnad för att göra backupen beror förmodligen på att han kopplade in disken i en annan dator medan de stod och tittade på, då de sade att de ville ha bilderna som låg på disken. Sedan sade han att det skulle kosta 400kr att göra en backup. Råd&Rön's testperson undrade då om han inte kunde fixa det gratis med en gång, nu när disken ändå var inkopplad. Teknikern tyckte att det kunde gå att fixa, förutsatt att de hade en USB-sticka att lägga bilderna på med sig, vilket de hade. Tror sjutton att han som tekniker har svårt att motivera en kostnad på 400kr för något som tar en minut att göra om kunden står och tittar på. Jag är tämligen övertygad om att om Råd&Röns testperson bara sagt tack då återkommer jag när ni är klara, efter att ha fått kostnadsförslaget, så skulle det kostat 400kr (+eventuellt 99 spänn för en USB-sticka).

Jag skulle tippa på att deras standardpris för backup är 400kr och det snarare beror på tur och en tjänstvillig tekniker i ett enskilt fall, att det inte togs betalt för backupen än något annat.

Rent allmänt ser jag det som skäligt att säga att det inte är någon ide' att reparera en så pass gammal lap-top, men att man tar betalt för en backup.
Felsökningsavgiften kan lätt springa iväg vid felsökning av en gammal lap-top, det är ju inte direkt ofta felet är så lätt åtgärdat som att sätta i minnesmodulerna igen. Säg att tiden det normalt tar för att hitta och rätta till vad som är fel är runt tre timmar, med en timkostnad på säg 650kr blir det 1950kr (+ eventuella komponenter som behöver bytas). För den pengen kan man köpa en begagnad lap-top som är bättre än den man hade.
Skulle det vara ett komplicerat fel att hitta som tar, säg 5 timmar + ett byte av en eller flera komponenter, vem är då villig att betala 3250kr + komponenter (säg 1500kr till) för att få tillbaka sin gamla lap-top, när en ny mycket bättre kostar lika mycket?

Visst, är det enkla fel tar det nog inte mer än en halvtimma att hitta och åtgärda felet, men hur vet man det innan man kollat efter? Alternativet är att ta ut en standardtaxa för felsökning (med fast tid) och hittar man inte felet inom den tiden, så lämnas datorn tillbaka utan åtgärd, men vem är villig att betala för en felsökning som inte hittar felet och inte fixar datorn?

Däremot är det helt uppåt väggarna att inte göra en vettig felsökning (men påstå att man gjort det) och rekommendera utbyte av en mängd delar till ett hutlöst pris, som "service"kedjan Infocare gör.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

För 600 kr felsökningen kanske man kan lägga 30-45 minuter på det innan det blir en förlustaffär.

Kan man få se beräkningen, hur kom du fram till det svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannen:

Helt klart en poäng där, Om råd o rön tror att inet ligger dåligt till.. haha inet's personal är antagligen bättre på datorer än en hel del här inne på forumet... och vi är inte ett forum som står utanför den tekniska världen precis....

Om så vore fallet, skulle detta inte hänt, speciellt då halva forumet tycks avguda ett kommersiellt märke och butik som något heligt.

Skrivet av coopdeo:

Har Inet först nu utbildat sin servicepersonal? Fantastiskt. När kunden betalar för att felet ska hittas så förväntar man sig att butiken ska utföra ett seriöst och professionellt arbete.

Exakt så som du beskriver borde det vara, men det är väldigt tydligt att det inte är varken seriöst eller professionellt.

Skrivet av Itchy Trojan:

Precis, Inet kan säkert mer och ärligt talat, om någon startade en tråd på Swec om detta problem som Råd & Rön beskrivit, så hade det nog fått samma svar här. Bärbar från 2006, nein danke..

Om dom nu kan så mycket, varför utbildar man personalen helt plötsligt och hur kan man missa en så simpel sak som i detta fall?

Skrivet av Cirap:

bra att de svarar på kritik, men då är ju frågan:

Felsökte de ens kundens dator eller konstaterade de bara "köp nytt" och fixade backup

eller kvarstår fakta: De lyckades inte identifiera problemet även fast de felsökte?

En mycket viktig fråga, men vad jag kan förstå tog det 25dagar för att felsöka eller inte felsöka och göra en backup. Oavsett vad det är så har dom missat mycket grundläggande felsökning. Det tror jag talar för sig självt.

Skrivet av kRYSSET:

Tid är pengar.

Jag tror Inet gjorde rätt i sitt konstaterande.

Jag bedriver också en verksamhet inom Data & Foto och hade gjort samma bedömning som Inet.

En sex år gammal laptop är en maskin det inte är värt att lägga ner felsökning och reparation. Det blir för dyrt och kunden är inte villig att betala vad det kostar för en så gammal laptop, när denne kan gå till närmaste köpcentrum och plocka ut en dator för en slant extra. Då får man dessutom inte bara en ny dator med allt vad det innebär utan även ny garanti.

Inet skrev ju dessutom att de gjorde en backup på hårddisken och tog betalt för den biten - så "kunden" kan ju inte direkt vara missnöjd i fallet?

Jag tycker det mer luktar som någon lagt pengar under bordet för att få Inet att framstå som ett dåligt val.

Jag har varit kund hos Inet sedan de startade och haft ett antal reklamationer och garantiärenden med dem och på den biten finns det inte en datorbutik i hela sverige som är bättre på.

Du antyder här om jag får tolka det som jag gör, med min mycket begränsade kunskap i svenska bör tilläggas, att; någon mutat eller på annat vis betalat Inet för att ta extra lång tid på sig och att misslyckats med en enkel felsökning? Snälla säg jag inte förstår, för detta låter helt befängt.

Skrivet av mppl:

Dåligt oavsett..

Jajjemen, nog är det dåligt allt!

Permalänk
Skrivet av swerobin91:

MVH// Robin

Det händer att företag och organisationer som gör dessa undersökningar kontaktar butiken/kedjan innan nyheten/undersökningen släpps och därav har Inet troligen varit redo med att släppa sin nyhet.(Jag hopps verkligen att det är så det är annars börjar jag med Webhallen för alla mina dator ärenden)

Jag har själv varit i kontakt med Inets support i sthlm då ett av mina minnesmodul-platser på ett modekort var trasigt. De lyckades de inte bekräfta det problemet trots jag att jag förklarade hur de skulle gå till väga, men min andra försök med deras support en vecka senare lyckades de dra samma slutsats som jag och gav mig ett nytt modekort för garantin.

Min upplevelse av deras rutiner/kunskap var dålig men de vägde upp mina besök med engagemang och trevlig personal.

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Sist men inte minst så borde Sweclockers publicera svar från de andra butikerna som är berörda av R&Rs kritik, annars känns det ju en aning märkligt att ni endast publicerar Inets svar som nåt slags exklusivt privilegium.

Håller med dig helt och hållet, men dom andra butikerna som är berörda kanske inte har en direktlänk till Sweclockers redaktion?

Permalänk
Medlem

Fy fan vilken piss dålig artikel, måste vara väldig lätt att vara redaktör på denna sida. Saxa pressklippet rakt av eller ringa och fråga inet om dem vill lägga ut en avbön på sidan. Bara dåligt sweclockers. Varför frågar ni inte råd och rön vad som hänt. helt otroligt att ni låter en part komma till tals utan att ställas till svars. Snälla, ansträng er lite.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av slinjos:

Fy fan vilken piss dålig artikel, måste vara väldig lätt att vara redaktör på denna sida. Saxa pressklippet rakt av eller ringa och fråga inet om dem vill lägga ut en avbön på sidan. Bara dåligt sweclockers. Varför frågar ni inte råd och rön vad som hänt. helt otroligt att ni låter en part komma till tals utan att ställas till svars. Snälla, ansträng er lite.

Nu ta du allt i från tårna. Råd & Rön har ju redan redogjort sina upplevelser i originalartikeln och Inet har nu fått berätta sin version, fair and square. Ska vi ta frågan tillbaka till Råd & Rön blir det ytterligare ett varv i karusellen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Skrivet av rmd:

Om så vore fallet, skulle detta inte hänt, speciellt då halva forumet tycks avguda ett kommersiellt märke och butik som något heligt.

Exakt så som du beskriver borde det vara, men det är väldigt tydligt att det inte är varken seriöst eller professionellt.

Om dom nu kan så mycket, varför utbildar man personalen helt plötsligt och hur kan man missa en så simpel sak som i detta fall?

En mycket viktig fråga, men vad jag kan förstå tog det 25dagar för att felsöka eller inte felsöka och göra en backup. Oavsett vad det är så har dom missat mycket grundläggande felsökning. Det tror jag talar för sig självt.

Du antyder här om jag får tolka det som jag gör, med min mycket begränsade kunskap i svenska bör tilläggas, att; någon mutat eller på annat vis betalat Inet för att ta extra lång tid på sig och att misslyckats med en enkel felsökning? Snälla säg jag inte förstår, för detta låter helt befängt.

Jajjemen, nog är det dåligt allt!

Vad jag förstår så gjorde varken Elgiganten eller Inet någon egentlig felsökning (Inet verkar ha gjort en snabb genomgång bara, misstänker att de bara försökt starta datorn), eftersom ingen av dem tar betalt för någon felsökning, utan tyckte att datorn var för gammal för att åtgärdas (felsökningen kostar för mycket med tanke på datorns värde).
Däremot tar båda en backup på disken samma dag (dock klantar sig Intels tekniker och skickar inte SMS att backupen är klar, vilket är klart klantigt och ledtiden innan de får sin backup är för lång)

Att säga att det inte är värt att reparera en så gammal lap-top, men att man tar betalt för backup av data på disken tycker jag är skäligt och Råd och Rön verkar dela den åsikten (att Inet tar otroligt lång tid på sig att få fram backupen är dock kasst och klandervärt, men lätt åtgärdat med bättre rutiner)

Får man lov att fråga vad du tycker är en rimlig åtgärd med en så pass gammal lap-top?

Nedan är utdrag om Inets och Elgigantens insatser, taget från Råd och Röns artikel.

Inet

(Sveavägen, Stockholm)

Säljaren bakom disken förklarar tydligt hur servicen går till. Han startar också datorn för att se om felet går att lösa direkt. Lång och tydlig felbeskrivning till verkstaden, inklusive notering att vi har skruvat på baksidan. Vi behöver inte betala i förskott.

Teknikern i verkstaden tror efter genomgång att datorn är överhettad. Han tror inte att det går att laga och ger därför inget formellt kostnadsförslag. Säger att han ska göra backup av våra bilder till ett USB-minne och skicka sms när det är klart. Inget sms kommer på två veckor, vi får själva ta kontakt och fråga om inte backupen är klar snart. Supportavdelningen bekräftar att den gjordes samma dag som vi pratade med teknikern men att han glömde att skicka sms.

Elgiganten

(Kungsgatan, Stockholm)

Butiken har en egen serviceverkstad i butiken. Den jovialiska teknikern tänker ändå först skicka iväg datorn för extern service. När vi nämner att bilderna på hårddisken är viktigast tar han snabbt loss hårddisken och kopplar den till sin servicedator. Han hittar våra bilder och säger att backup kostar 400 kronor.

Vi frågar om han inte kan göra det gratis nu när han ändå har kopplat in hårddisken. Så länge vi har ett USB-minne med oss går det bra. Vi råkar ha det, och en minut senare är våra bilder kopierade och säkra hos oss – gratis!

Vi frågar vad vi ska göra med vår ”trasiga” dator. Teknikern bedömer snabbt åldern på datorn och säger att det lönar sig sällan att laga så gamla datorer. Han rekommenderar elåtervinning. I princip har han rätt. Undersökningsavgiften motsvarar nästan halva datorns begagnatvärde. Eftersom vi har fått våra bilder tillbaka är det viktigaste räddat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det där såg ju ganska sunkigt ut. Inet failade helt klart med det ärendet iallafall.

Undrar dock varför man valde just Inet, med tanke på att de inte riktigt spelar i samma sport som de övriga deltagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Håller med dig helt och hållet, men dom andra butikerna som är berörda kanske inte har en direktlänk till Sweclockers redaktion?

Tänker mig att Sweclockers-redaktionen har en dedikerad direkt-telefonlina till Inets huvudkontor.
Tänk dig en sån här gammal telefon med snurra och med etiketten "Inet" utskriven med Dymo-apparat

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

En 6 år gammal laptop som är trasig bör skrotas. Solklart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.